Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun tuttava kutsuu kävelyä lenkkeilyksi ja kerää huomiota Facebookissa "lenkeillään".

Vierailija
15.06.2016 |

Tuttava on reilusti ylipainoinen ja on alkanut liikkua viimeisen vuoden aikana aika paljon. Se onkin erittäin hyvä. Mua häiritsee se, että tuttava puhuu lenkkeilystä, vaikka kävelee. Niputtaa myös kaikki kävelyt yhteen ja ilmoittaa illalla, kuinka paljon tuli lenkkeiltyä. Siis jos on aamulla kävellyt 2km, päivällä 3km ja illalla tehnyt vielä 5km:n kävelyn, niin päivittää illalla tehneensä 10km lenkin.

Minä olen pikku hiljaa pidentänyt omia JUOKSUlenkkejäni ja olen laihduttanut 25 kiloa. Olen oikeasti tosi ylpeä siitä, että jaksan juosta 5km putkeen ja tähtään 10km JUOKSUlenkkiin. Tuo tuttava osallistui Naisten kymppiin, muttei kertonut kenellekään, että KÄVELI sen. Otti vain kuvan itsestään maalissa ja päivitti "MÄ TEIN SEN!". Siis, käveli sen 10km..

En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon. Ehkä siksi, että minä teen todella paljon töitä sen eteen, että olen juoksukunnossa ja ylipainoisesta sohvaperunasta 5km:n juoksukuntoon on pitkä matka. Sen sijaan tuollainen sunnuntaikäveleminen (vaikkakin lenkkarit ja urheilulliset vaatteet päällä) ei ole ollenkaan samanlaista urheilemista. Erinomaista kyllä, että liikkuu, mutta tuo huomion kerjääminen ja oleellisten asioiden kertomatta jättäminen on typerää.

Tulipa tämä vain mieleeni, kun tuttava päivitti Facebookiin eilen kuvan itsestään tekstillä "15km:n lenkki takana", vaikka satun tietämään, että se on kävelty VIIDESSÄ eri erässä päivän aikana..

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa valehtelussa on noloa se, että kavereina on aina joku, joka tietää jotain oikeasti liikunnasta. 2 tuntia naisten kymppiin on jo hidasta kävelyä. Kukaan ei vain viitsi sanoa, vaan se on tapana peukuttaa ja kehua. Tiedän ihmisen, joka treenasi maratonille. Piti blogia ja kehui juoksuvauhdeillaan ja pitkillä lenkeillä. Niiden mukaan olisi maratonin pitänyt mennä 3h30 aikaan. Koko huijauksen luonne paljastui, kun mimmi kävi siellä maratonilla ja aikaa meni 5h ja 20min.

Sitten alkoi selitykset. Miksi aina maraton (juoksi siis maratoneja omalla ajan mittauksella ja sitten virallisia) omalla ajanmittauksella meni alle 4 tuntia ja virallisilla päälle 5 tuntia. Juoksi oman kertomuksensa mukaan 150km viikossa (siinä alkoi tyhmimmätkin lukijat jo epäillä, että valehtelee vain saadakseen niitä kehuja ja ihailuja). Parin pahan flopin jälkeen häipyi hiljaisuuteen. 

Ahaa. Voitko kerto miten ihmeessä huippu-urheilijat välillä epäonnistuvat suorituksissaan? Maalivahti päästää maaleja, sentteri laukoo ohi maalin, keihäänheittäjä paiskaa kepin alueelta ulos, juoksija keskeyttää...ei kai ne nyt tuollaisia sarten treenaa vaan onko sekin vaan yhtä suurta huijausta?

No siksi, kun moni blogin lukija oli ollut kyseisen ihmisen kanssa monissa kisoissa (joissa hän oman kirjoituksen mukaan aina jostain syystä epäonnistui, vaikka olisi pystynyt parempaan tulokseen) ja näki, että kirjoituksistaan huolimatta kyse oli huonokuntoisesta, ylipainoisesta hölkkääjästä, kenellä ei ollut realistisia mahdollisuuksia siihen,mitä väitti. Toiseksi hän oli käynyt juoksemassa vetoja erään ryhmän kanssa ja siellä myös paljastui asian oikea laita, että hän ei vain kyennyt oikeasti juoksemaan niitä vauhteja, mitä valehteli juoksevansa.

Mutta saahan sitä ihmiset valehdella,mutta noloa on siitä kärähtää ja alkaa valehdella, että olisin kyllä pystynyt tässäkin siihen ja tähän,mutta tänään oli kuun asento väärä tms.

Herranjestas miten tylsää elämää joillakin on...kun on tällaisiakin aikaa pohtia ja analysoida.

No piirit on pienet ja tästä jutusta levisi aika lailla juttua ja ihmettelyä. Tuli mieleen, kun aloituksen luin esimerkkinä siitä, miksi ei aina kannattaisi omia suorituksiaan liioitella, koska tulos voi olla nolo, kun siitä kärähtää. Asiasta on toistakymmentä vuotta aikaa ja ihmiset naureskelevat sille vieläkin,

Vierailija
82/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Minä olen pikku hiljaa pidentänyt omia JUOKSUlenkkejäni ja olen laihduttanut 25 kiloa. ...

En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon. Ehkä siksi, että minä teen todella paljon töitä sen eteen, että olen juoksukunnossa ja ylipainoisesta sohvaperunasta 5km:n juoksukuntoon on pitkä matka. Sen sijaan tuollainen sunnuntaikäveleminen (vaikkakin lenkkarit ja urheilulliset vaatteet päällä) ei ole ollenkaan samanlaista urheilemista. Erinomaista kyllä, että liikkuu, mutta tuo huomion kerjääminen ja oleellisten asioiden kertomatta jättäminen on typerää.

...

Niin kukahan tässä kerää huomiota? Taitaa AP:ta ketuttaa, kun kukaan ei kehu hänen uutta persettä? Ja siitä on varmaan sata kuvaa instassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin kutsun kävelyretkiäni joskus lenkeiksi. Rakastan kävelemistä, ajatusten järjestämistä, kävelen kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja kun ylimääräistä aikaa on, teen todella pitkiä lenkk ... anteeksi kävelyretkiä. 

Kiitos ap:n opastuksen, en koskaan enää sano esim. kotona, että lähden lenkille kun lähden vain kävelemään ja nauttimaan. Mä myös promeneeraan, flaneeraan, lampsin, käveleskelen, sauvakävelen. Mulla ei taida olla toivoa. Kiitos ap, avasit silmäni.

Kiva tuo käännöstarkennus :)

Mäkin ilmoitan iltaisin miehelle, että mä meen lenkille. Mun lenkkeily on välillä kävelyä, välillä juoksua, joskus saatan jäädä pällistelemään kurkia pellolla...mutta lenkillähän minä silti olen :)

Vierailija
84/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa valehtelussa on noloa se, että kavereina on aina joku, joka tietää jotain oikeasti liikunnasta. 2 tuntia naisten kymppiin on jo hidasta kävelyä. Kukaan ei vain viitsi sanoa, vaan se on tapana peukuttaa ja kehua. Tiedän ihmisen, joka treenasi maratonille. Piti blogia ja kehui juoksuvauhdeillaan ja pitkillä lenkeillä. Niiden mukaan olisi maratonin pitänyt mennä 3h30 aikaan. Koko huijauksen luonne paljastui, kun mimmi kävi siellä maratonilla ja aikaa meni 5h ja 20min.

Sitten alkoi selitykset. Miksi aina maraton (juoksi siis maratoneja omalla ajan mittauksella ja sitten virallisia) omalla ajanmittauksella meni alle 4 tuntia ja virallisilla päälle 5 tuntia. Juoksi oman kertomuksensa mukaan 150km viikossa (siinä alkoi tyhmimmätkin lukijat jo epäillä, että valehtelee vain saadakseen niitä kehuja ja ihailuja). Parin pahan flopin jälkeen häipyi hiljaisuuteen. 

Ahaa. Voitko kerto miten ihmeessä huippu-urheilijat välillä epäonnistuvat suorituksissaan? Maalivahti päästää maaleja, sentteri laukoo ohi maalin, keihäänheittäjä paiskaa kepin alueelta ulos, juoksija keskeyttää...ei kai ne nyt tuollaisia sarten treenaa vaan onko sekin vaan yhtä suurta huijausta?

No siksi, kun moni blogin lukija oli ollut kyseisen ihmisen kanssa monissa kisoissa (joissa hän oman kirjoituksen mukaan aina jostain syystä epäonnistui, vaikka olisi pystynyt parempaan tulokseen) ja näki, että kirjoituksistaan huolimatta kyse oli huonokuntoisesta, ylipainoisesta hölkkääjästä, kenellä ei ollut realistisia mahdollisuuksia siihen,mitä väitti. Toiseksi hän oli käynyt juoksemassa vetoja erään ryhmän kanssa ja siellä myös paljastui asian oikea laita, että hän ei vain kyennyt oikeasti juoksemaan niitä vauhteja, mitä valehteli juoksevansa.

Mutta saahan sitä ihmiset valehdella,mutta noloa on siitä kärähtää ja alkaa valehdella, että olisin kyllä pystynyt tässäkin siihen ja tähän,mutta tänään oli kuun asento väärä tms.

Herranjestas miten tylsää elämää joillakin on...kun on tällaisiakin aikaa pohtia ja analysoida.

No piirit on pienet ja tästä jutusta levisi aika lailla juttua ja ihmettelyä. Tuli mieleen, kun aloituksen luin esimerkkinä siitä, miksi ei aina kannattaisi omia suorituksiaan liioitella, koska tulos voi olla nolo, kun siitä kärähtää. Asiasta on toistakymmentä vuotta aikaa ja ihmiset naureskelevat sille vieläkin,

Kertoo kyllä enemmän naureskelijoista kuin tästä bloggaajasta jos vielä yli kymmenenkin vuoden jälkeen jaksavat naureskella. En kyllä uhraisi paljonkaan ajatusta sille, mikä tuollaisten ihmisten mielestä on noloa ja mikä ei.

Vierailija
85/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lenkitetään koiraa. Lenkki: lähdetään paikasta A, kuljeskellaan eri reittejä ja palataan paikkaan A.  Lenkki on lenkki vaikka kontaten.

Meilläkin. Pitkiä lenkkejä ja pissalenkkejä. 

Vierailija
86/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tavallaan ymärrän ap:tä.. miksi pitää valehdella, miksei voi olla ylpeä todellisista saavutuksistaan... enhän mäkään nostanut tänään penkistä 250kg vaan 5×50.. pieni ero ehkäpä

Vierailija
87/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, et itsellä menis maku ehkä pikkasen toiseen ja alkaisin miettiä missä muissakin asioissa valehtelee ja liioittelee/kaunistelee omaksi edukseen. Kertoo kuitenkin ihmisestä jotain tuollainen, usein pienistä asioista valehtelevat valehtelee isommistakin.

Vierailija
88/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe tää on varmaan pila, koska tiesitkin varmaan että kävelyllä on erittäin paljon terveyshyötyjä ja etenkin ylipainoisten on hyvä aloittaa kevyellä liikunnalla pudottamaan painoa, etteivät nivelet ylirasitu ylipainon ja raskaan tärähdysliikunnan seurauksena. Kävelyä on tutkittu vähintään yhtä tehokkaana, jopa tehokkaampana rasvan palamisen apuvälineenä. Kun painoa on saatu laskettua, on hyvä aloittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön rasittaminen esimerkiksi juoksun avulla. Tuttavasi on siis aloittanut hyvin fiksusti liikkumaan ja näin ollen saattanut välttää nivelien ylikuormitukset :)

Vierailija
89/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että vain hölkkäämällä ja juoksemalla liikkuminen on lenkkeilyä? Kyllä kävellenkin voi käydä lenkillä urpo.

Yleensä vanhukset esim eivät voi enää juosta, voivat kuitenkin kävellä useita kilometrejä aamuLENKILLÄÄN.

Näin.

Kyllä taas löytyy syitä pahoittaa mielensä.

Onko se sinulta pois jotenkin, että ystäväsi liikkuu ja kutsuu liikkumistaan eri termillä kuin sinä?

KävelyLENKKI. JuoksuLENKKI.

Lenkkejä molemmat.

Lenkkihän tarkoittaa tavallaan kuljettua reittiä, mutkaa, vaikka se olisi kontaten tai käsillä kävellen tehty.

Vierailija
90/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel. Läskiä sulta on lähtenyt, kateus näemmä jäi.

Olet nolo! 😂

Vierailija
91/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap tiesitkö että terveysliikuntaa tarkasteltaessa liikunta voidaan jakaa vaikka 10min päivittäisiin suorituksiin ja sillä on samoja terveyshyötyjä kuin että kerralla tekisi? Tutustu ensin tällä hetkellä vallitsevaan teoriatietoon/tutkimuksiin ja tule sitten vasta itkemään, jos vielä on tarvetta

Vierailija
92/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunlaisia imbesillejä on enemmänkin..? Näen sieluni silmin, kuinka kokoonnutte johonkin kahvilaan. Niin, kuulkaapas muistatteko sitä kun Pirkko väitti vuonna 95 juosseensa sen 7.34 km lenkin aikaan 32,6 minuuttia vaikka selvisi, että olikin mennyt 43 minuuttia?

Vierailija
93/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 10min×3 päivässä tai 30mmin kerralla jne

Vierailija
94/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin teen kävelylenkkejä. Voisin juostakin, mutta kävely on mukavampaa.

Vierailija
95/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe tää on varmaan pila, koska tiesitkin varmaan että kävelyllä on erittäin paljon terveyshyötyjä ja etenkin ylipainoisten on hyvä aloittaa kevyellä liikunnalla pudottamaan painoa, etteivät nivelet ylirasitu ylipainon ja raskaan tärähdysliikunnan seurauksena. Kävelyä on tutkittu vähintään yhtä tehokkaana, jopa tehokkaampana rasvan palamisen apuvälineenä. Kun painoa on saatu laskettua, on hyvä aloittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön rasittaminen esimerkiksi juoksun avulla. Tuttavasi on siis aloittanut hyvin fiksusti liikkumaan ja näin ollen saattanut välttää nivelien ylikuormitukset :)

Luitko aloituksen ollenkaan? Ei tässä ollut kyse kävelyn terveyshyödyistä, vaan siitä, että tuo ap:n tuttava väitti JUOKSEVANSA 15km, kun todellisuudessa käveli 5x3km. 

Ei kukaan ole kiistänyt kävelyn terveyshyötyjä tai sitä, etteikö kävelyä voi sanoa lenkillä käymiseksi. 

Vierailija
96/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap tiesitkö että terveysliikuntaa tarkasteltaessa liikunta voidaan jakaa vaikka 10min päivittäisiin suorituksiin ja sillä on samoja terveyshyötyjä kuin että kerralla tekisi? Tutustu ensin tällä hetkellä vallitsevaan teoriatietoon/tutkimuksiin ja tule sitten vasta itkemään, jos vielä on tarvetta

Eiköhän tämä ole kaikille selvää, myös ap:lle. Mutta sinulta (ja näköjään kymmeniltä muiltakin) meni ohi se pointti, että ap:n tuttava väitti juoksevansa nuo kilometrit, vaikka todellisuudessa käveli. Eihän tässä aloituksessa ollut kyse mistään muusta.

Vierailija
97/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että vain hölkkäämällä ja juoksemalla liikkuminen on lenkkeilyä? Kyllä kävellenkin voi käydä lenkillä urpo.

Yleensä vanhukset esim eivät voi enää juosta, voivat kuitenkin kävellä useita kilometrejä aamuLENKILLÄÄN.

Näin.

Kyllä taas löytyy syitä pahoittaa mielensä.

Onko se sinulta pois jotenkin, että ystäväsi liikkuu ja kutsuu liikkumistaan eri termillä kuin sinä?

KävelyLENKKI. JuoksuLENKKI.

Lenkkejä molemmat.

Lenkkihän tarkoittaa tavallaan kuljettua reittiä, mutkaa, vaikka se olisi kontaten tai käsillä kävellen tehty.

Miten ihmisiltä menee nyt ap:n pointti kokonaan ohi? Siis kysehän ei ollut liikunnan harrastamisesta ylipäätään ja siitä, onko kävelylenkki lenkki (on!). Vaan siitä, että juokseminen ei ole sama asia kuin kävely.

Vierailija
98/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,en ole facebookissa.

99/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu meininki.

Vierailija
100/135 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap sinäkin jostain aloitit? Tuskin suoraan ylipainoisesta sohvaperunasta muutuit juoksijaksi? Ehkä tuttavasi kaipaa motivaatiota ja tsemppiä, siksi postailee Facebookiin. Pääasia että liikkuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme