Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako osa-aika töitä tekevä aina soviteltua päivärahaa ja miten se käytännössä toimii?
Kyllä saa. Ensimmäiset 300e eivät vielä edes vaikuta päivärahan määrään.
Totta! Itsekkin teen osa-aikatyötä ja näin menee.
Yli 300€ menevä tulo vähentää päivärahaa jokaista euroa kohden 50senttiä.
Kyllä osa-aikatyöstäkin enemmän saa kuin työttömänä.
Itse kyllä kiemurtelisin kaikin keinoin kyseisestä työstä. Minulle tuo homma olisi aivan kauhistus. Mutta hakemaan tuohon joudut, siihen ei auta mikään. Mutta jännä homma tuo, että noin pian tarjotaan työtä. Itsekin tiedän monta, jotka jo vuosia työttömänä ja mitään ei tarjota. Itselleni tarjottiin työkkäristä kolmea eri paikkaa oltuani 3 viikkoa työttömänä. Hain kaikkiin, koska oli alaani vastaavaa työtä ja pääsinkin heti ekaan paikkaan ja sain sieltä vakipaikan.
Älä puhu mitään, tuijottele vaan lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kiemurtelisin kaikin keinoin kyseisestä työstä. Minulle tuo homma olisi aivan kauhistus. Mutta hakemaan tuohon joudut, siihen ei auta mikään. Mutta jännä homma tuo, että noin pian tarjotaan työtä. Itsekin tiedän monta, jotka jo vuosia työttömänä ja mitään ei tarjota. Itselleni tarjottiin työkkäristä kolmea eri paikkaa oltuani 3 viikkoa työttömänä. Hain kaikkiin, koska oli alaani vastaavaa työtä ja pääsinkin heti ekaan paikkaan ja sain sieltä vakipaikan.
Itseasiassa tuo tarjous oli tullut jo sinä aikana kun olin vielä töissä. Onneksi tajusin käydä nyt siellä omilla sivuilla, muuten ois jäänyt hakematta ja karenssi napsahtanut. Toki mollin sivuja selailin uusien töiden toivossa jo töissä ollessa, mutta en nähnyt syytä selata työkkärin omia sivujani.
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä sinisilmäiset, annas kun täti neuvoo. Kannattaa käyttäytyä ystävällisesti,ei millään lailla tavalla,josta voi tulkita, että KARENSSI ON ITSEAIHEUTETTU. Olla rehellinen mutta kohtelias. Outo käytös herättää työkkärin kiinnostuksen, fiksu, asiallinen, kohtelias, ellei muu auta niin, stressisaikkua.
Laittavat sulle karenssin ja pistävät nöyryyttävään rankaisutyötoimintaan maatilalle paskaa lapioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo tarjous oli tullut jo sinä aikana kun olin vielä töissä. Onneksi tajusin käydä nyt siellä omilla sivuilla, muuten ois jäänyt hakematta ja karenssi napsahtanut. Toki mollin sivuja selailin uusien töiden toivossa jo töissä ollessa, mutta en nähnyt syytä selata työkkärin omia sivujani.
Oliko työnhakusi voimassa määräaikaisen työsuhteen aikana? Vai miksi te-toimisto lähettää työtarjouksia?
Kertokaa onko se karenssin ottaminen niin kamalaa? Saako silti sossusta rahaa? En ala mitään puhelinmyyntiä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti on kotirauhan rikkomista mitä suurimmassa määrin.
Minä varmasti laittaisin tuohon firmaan vain sähköpostin ja kertoisin saaneeni työtarjouksen. Kertoisin olevani kiinnostunut alasta ja harkitsevani oman puhelinmyyntifirman perustamista. Kysyisin, että olisiko paikan hakeminen tämän vuoksi heille sopimustekninen ongelma?
Ei noin, ellet aio yrittäjäksi. Te-toimistoon menee viesti, että olet harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä, siitä seuraa selvityspyyntö, ja tuet ovat jäässä. Ei mitään valetta, mitä et pysty näyttämään toteen.
Mä en tosiaan ole sulkenut mitään mahdollisuutta pois. Olen itse pyytänyt kirjoittamaan suunnitelmaani, että kartoitan myös mahdollisuuksiani ryhtyä yrittäjäksi, mutta ensisijaisesti etsin eläkettä kartuttavaa kokoaikatyötä.
Eiköhän se ole ihan työkkärinkin etu, jos ihmiset _ harkitsevat_ vaihtoehtoisia mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä sinisilmäiset, annas kun täti neuvoo. Kannattaa käyttäytyä ystävällisesti,ei millään lailla tavalla,josta voi tulkita, että KARENSSI ON ITSEAIHEUTETTU. Olla rehellinen mutta kohtelias. Outo käytös herättää työkkärin kiinnostuksen, fiksu, asiallinen, kohtelias, ellei muu auta niin, stressisaikkua.
Joo, mutta kun puhelinmyyntiin otetaan kaikki hakijat, työntekijöistä on sillä alalla pulaa (kas kummaa). Ehkä kannattaa mainita masennuksesta/päihdeongelmista tms. (keksi, jollet jo omaa työkykyä alentavia sairauksia) siellä työhaastattelussa, samalla voi kysyä seuraako puhelinmyyjälle tässäkin firmassa sanktiota siitä, jos pistää tilauksen asiakkaalle menemään, vaikka tämä kieltäytyy kaupoista, pikkuvale vielä siihen päälle, että esim. edellisessä työtehtävästä tuli potkut juuri siksi, koska hermot meni jo ensimmäisellä viikolla vittumaisiin asiakkaisiin. On myös hyvä kertoa, että ahdistuu todella helposti ja on arka ja itkuherkkä / tempperamentiltään aggressiivinen vastoinkäymisissä. Jälkimmäisessä tapauksessa sitten lisäkysymys esim. siitä, että jos heittää luurin seinään hermostuksissaan ja rikkoo sen, niin seuraako asiasta sanktiota. Tai mene kännissä sinne haastatteluun ja tee kaikki yllä oleva. Tai itke jo siellä haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Tämmönen tuli vastaan Iltalehdessä...
"Karenssin voi saada, jos eroaa tai kieltäytyy työstä ilman lainsäädännössä määriteltyä pätevää syytä. Ajalta ei makseta työttömyysturvaa. Esimerkiksi nollatuntisopimuksesta kieltäytyminen voi tuoda 60 päivän karenssin.
Veirton mielestä työn vastaanottovelvollisuutta kiristettäessä ei huomioida tarpeeksi työsuhteiden laatua, toimeentuloa ja ihmisten elämäntilanteita esimerkiksi lapsenhoidon järjestämisessä.
Kokoaikatyöstä ei myöskään saa kieltäytyä, vaikka palkka olisi alhaisempi kuin työttömyysturva.
STT"
Mikä järki tässä systeemissä muka on?? :D Vaikka ottaisi sen nollatuntisopimuksen vastaan joutuu kuitenkin menemään sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa onko se karenssin ottaminen niin kamalaa? Saako silti sossusta rahaa? En ala mitään puhelinmyyntiä tekemään.
Ei ole kamala, jos et rahaa tarvi :) Sossussa vähentävät perusosastasi ( 485e) -20prossaa. Mut varaudu siihen, et ku karenssi on loppumassa, työkkäri laittaa uuden työhönosoituksen samantyyliseen paikkaan. Näin käynyt useammalle, jonka tunnen. Uudelleen kun kieltäydyt sossu vähentää perusosaasi jo 40 prossaa.
miten juopot ym pummit luistaa näistä paskaduuneista?
kirjota hakemukseen vaikka jtn että olet toipumassa masennuksesta tjn :D
mutta työkkäri silti voi tulkita että aiot yrittäjåksi.
näistä on oikeudenmukaisuus ja oikea tulkinta kaukana..
ite menisin silleen että en kännissä mutta ottanu just huikan viinaa taskumatista että hengitys löyhkää haastattelussa, ja sitten esität ujoa ja masentunutta hiirulaista
Entä jos tekisit niin kuin pitää eli otat yhteyttä työnantajaan, kyselet sähköpostilla tarkasti palkasta jne. ja saat näin dokumentin siitä, että kyseessä ei ole normaali työsuhde. Ne ei nimittäin anna mitään tietoja työsuhteista etukäteen sähköpostilla vaan kiemurtelee aikansa, palkan ja työehdot saa tietää vasta kun allekirjoittaa sopimusta. Sinulla on työnhakijana oikeus saada tietää kaikki työsuhteeseen liittyvät asiat etukäteen, joten kysy, kysy ja kysy. Kun et ota työtä vastaan, niin ilmoitat vastauksena selvityspyyntöön, että et päässyt työnantajan kanssa selvyyteen palkanmaksusta jne. ja esität todisteena ne sähköpostit. Eli et ole kieltäytynyt työstä vaan edelleen odotat, että työnantaja vastaisi kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
miten juopot ym pummit luistaa näistä paskaduuneista?
Harva niistä työkkärin listoilla enää onkaan. Sossutätit niitä höösää, kun nehän on "sairaita" :D
Joo mä lähden kohta illaks omaan osa-aikaiseen paskaduuniini. Mut ihan mielelläni, musta on kiva tienata vähän päivärahan päälle extraa. Eikä onneks ole sentä puhelinmyyntityö :) Fyysisesti raskas työ kuitenkin..mut tykkään!
Saako soviteltua päivärahaa osa-aikatyöstä missä työaika 85% normaalista kokoaikatyöstä? Kun täällä sanottiin että kaikissa osa-aikaisissa töissä saa soviteltua lisäksi.
Kyllä saa. Ensimmäiset 300e eivät vielä edes vaikuta päivärahan määrään.