Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako soviteltua päivärahaa osa-aikatyöstä missä työaika 85% normaalista kokoaikatyöstä? Kun täällä sanottiin että kaikissa osa-aikaisissa töissä saa soviteltua lisäksi.
Miks kysyt noin tyhmää asiaa, kun näytät sen selvästi itsekkin jo tietävän?
En tiedä.
Hae mutta laita palkkatoive johonkin 10 000e kuussa ja sano ettet suostu provisiopalkkatyöhön. Kyllä jokainen saa palkkaa pyytää niin paljon ku haluaa, mutta työnantajan ei oo pakko sitä sulle myöntää tai ottaa sua töihin. Tai jos ottaa niin kyllä sitä tohon hintaan mielellään höpöttelee puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Hae mutta laita palkkatoive johonkin 10 000e kuussa ja sano ettet suostu provisiopalkkatyöhön. Kyllä jokainen saa palkkaa pyytää niin paljon ku haluaa, mutta työnantajan ei oo pakko sitä sulle myöntää tai ottaa sua töihin. Tai jos ottaa niin kyllä sitä tohon hintaan mielellään höpöttelee puhelimeen.
Tuostakin saa karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Saako soviteltua päivärahaa osa-aikatyöstä missä työaika 85% normaalista kokoaikatyöstä? Kun täällä sanottiin että kaikissa osa-aikaisissa töissä saa soviteltua lisäksi.
300 e saa ansaita, ilman että menettää tukia. 300 ylimenevältä osalta ruvetaan sovittelemaan. Aika ei ole tärkeä, vaan palkka.
Tuttua. Tein tosi huonon hakemuksen, mutta silti sain kutsun haastatteluun. Haastattelussa vedin ihan ranttaliksi. Tulin myöhässä enkä pahoitellut. Sanoin etten tajua oikein tietokoneista ja että saan ne aina jotenkin hajoamaan. Sitten aloin kertomaan kuinka edellisessä työpaikassa kone syttyi palamaan kun en oikein osannut. Puhuin hiljaisella ja epäselvällä äänellä. Mainitsin monta kertaa että sosiaaliset taitoni on heikot ja uusille ihmisille puhuminen saa minut vittuilemaan, sellainen puolustusmekanismi. Halusi kuitenkin esitellä niitä laitteita. Pudotin hiiren lattialle ja sain koneen tilttaamaan availemalla hirveästi kaikkia ikkunoita. Sain soittaa testipuhelun jossa tietysti perseilin minkä ehdin. Ei tullut paikkaa. Sääli!
Puhelinmyyntiin voi hyvinkin tulla valituksi, sillä se ei ole sellaista työtä, johon olisi innokkaita hakijoita ja satoja hakemuksia. Olen kuullut muutamalta, että pomotkin ovat usein tuolla alalla täysiä k***si päitä, koska on niin stressaavaa hommaa ja tulosta pitäisi saada aikaseksi.
Vierailija kirjoitti:
miten juopot ym pummit luistaa näistä paskaduuneista?
Voit kokeilla alaa ihan itse. Tod.näk. sinut palkataan alta aikayksikön, sulle annetaan myyntipuhe ja luuri käteen, ja käsketään soitella. Ensimmäiset puhelusi nauhoitetaan ja pomo antaa palautetta niistä. Sitten istut siellä 8h/pvä soittelemassa asiakkaille, jotka vihaavat sinua siitä hetkestä alkaen, kun tavoitat heidät. Leikit tekopirteää, kerrot valheita, myyt, tuputat, pakotat, hermostutat asiakkaat ja itsesi siinä sivussa, kun lopulta saat kaupan aikaan, voit olla varma kehuista, mutta rahaa et ko. hommasta saa. Mulla tosta paskahommasta kokemusta, 125 kauppaa/ kk keskimäärin, joista reilusti yli puolessa työnantajan mielestä jtkn häikkää tai säädettävää, lisäksi mullekin oli luvattu "takuupalkka" lafkan kolmanneksi parhaimpana myyjänä, mutta toisin kävi. Tilille tipahti 436e, kaikki mahdolliset palkkaa vähentävät alet oli työnantaja tosiaan huolellisesti käyttänyt, mukaan lukien tasan yksi 5 min myöhästyminen töistä. Edellisessä alan firmassa pomo irtisanoi itsensä sen jälkeen, kun oli rekisteröinyt alaistensa kaupat omiin nimiinsä. Törmäsin muuten tapaukseen sossussa, oli lihonut n.50 kg viime näkemältä.
Luon ennemmin vaikka lantaa sillä "takuupalkalla" 9e/pvä, mutta puhelinmyyntiä en enää ikinä suostu. Voit kokeilla alaa ihan kotona, rahaa et siitä saa, muttet saa silloinkaan, vaikka työsuhteessa olisit. Mikä tahansa työ on antoisampaa työntekijälle kuin puhelinmyynti. Ala pitäisi kieltää. Myös alan asiakkaat tai pikemminkin uhrit toivovat tätä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi tehdä mahdollisimman huonon hakemuksen ilman, että työnantaja ottaa yhteyttä työkkäriin ja paljastaa minut?
-ap
Mene haastattatteluun krapulaisena ja vanhalta viinalta lemuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Tämmönen tuli vastaan Iltalehdessä...
"Karenssin voi saada, jos eroaa tai kieltäytyy työstä ilman lainsäädännössä määriteltyä pätevää syytä. Ajalta ei makseta työttömyysturvaa. Esimerkiksi nollatuntisopimuksesta kieltäytyminen voi tuoda 60 päivän karenssin.
Veirton mielestä työn vastaanottovelvollisuutta kiristettäessä ei huomioida tarpeeksi työsuhteiden laatua, toimeentuloa ja ihmisten elämäntilanteita esimerkiksi lapsenhoidon järjestämisessä.
Kokoaikatyöstä ei myöskään saa kieltäytyä, vaikka palkka olisi alhaisempi kuin työttömyysturva.
STT"
Mikä järki tässä systeemissä muka on?? :D Vaikka ottaisi sen nollatuntisopimuksen vastaan joutuu kuitenkin menemään sossuun.
Työvoimapolitiikasta katosi järki 90 luvulla, eikä sitä ole sen koomin näkynyt.
Ah itsekin sain työtarjouksen tänään. Onneksi vaatimuksena on sellainen asia, mihin minulla ei ole pätevyyttä. Muutan siis muutenkin ulkomaille opiskelemaan syksyllä.
Lue tarkoin oma aloituksesi. Selvennyksenä tässä on vielä korostettuna olennainen. Paitsi että en millään usko, että sinulla olisi ensimmäisen työttömyysviikon aikana jo työtarjous tullut.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Tämmönen tuli vastaan Iltalehdessä...
"Karenssin voi saada, jos eroaa tai kieltäytyy työstä ilman lainsäädännössä määriteltyä pätevää syytä. Ajalta ei makseta työttömyysturvaa. Esimerkiksi nollatuntisopimuksesta kieltäytyminen voi tuoda 60 päivän karenssin.
Veirton mielestä työn vastaanottovelvollisuutta kiristettäessä ei huomioida tarpeeksi työsuhteiden laatua, toimeentuloa ja ihmisten elämäntilanteita esimerkiksi lapsenhoidon järjestämisessä.
Kokoaikatyöstä ei myöskään saa kieltäytyä, vaikka palkka olisi alhaisempi kuin työttömyysturva.
STT"
Mistä alkaen nollatuntisopimus on alkanut olla kokoaikatyö?
No, eräät meistä uskovat varmaan mainokset, ostostv:n ja iltapäivälehtien "uutiset".
Mikä järki tässä systeemissä muka on?? :D Vaikka ottaisi sen nollatuntisopimuksen vastaan joutuu kuitenkin menemään sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin saa karenssin.
Ai jos kysytään palkkatoive ja laittaa sen turhan korkeaksi?? Ei mulle vaan tullut karenssia ja pelkkää provisiopalkkatyötä ei ole pakko ottaa vastaan ja todellakin kannattaa selvittää palkkaus kuntoon ennen kuin mitään sopimuksia allekirjoittaa eli että on edes jokin pohjapalkka. Kannattaa lisäks varmaan tsekata se oma sähköinen työnhaku ettei siellä ole itsellä valittuna mitään myyjän työtä jos kerran ei vastaavia työhakemuksia halua. Työkkärin tädille meinaa myyjän työ kattaa myös puhelinmyynnin.
Olisi varmaan kannattanut samalla kun ilmottauduit työttömäksi, niin täyttää se lomake huolella - millaista työtä haet. Eipä olisi välttämättä kyseistä työtä tarjottu. Tosin virhe tapahtui jo siinä, että olet maininnut ettet puhelinmyyntiä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kiemurtelisin kaikin keinoin kyseisestä työstä. Minulle tuo homma olisi aivan kauhistus. Mutta hakemaan tuohon joudut, siihen ei auta mikään. Mutta jännä homma tuo, että noin pian tarjotaan työtä. Itsekin tiedän monta, jotka jo vuosia työttömänä ja mitään ei tarjota. Itselleni tarjottiin työkkäristä kolmea eri paikkaa oltuani 3 viikkoa työttömänä. Hain kaikkiin, koska oli alaani vastaavaa työtä ja pääsinkin heti ekaan paikkaan ja sain sieltä vakipaikan.
Itseasiassa tuo tarjous oli tullut jo sinä aikana kun olin vielä töissä. Onneksi tajusin käydä nyt siellä omilla sivuilla, muuten ois jäänyt hakematta ja karenssi napsahtanut. Toki mollin sivuja selailin uusien töiden toivossa jo töissä ollessa, mutta en nähnyt syytä selata työkkärin omia sivujani.
Oliko työnhakusi voimassa määräaikaisen työsuhteen aikana? Vai miksi te-toimisto lähettää työtarjouksia?
Oli. Kyseessä oli lyhyehkö määräaikainen työsuhde, eivät lopettaneet työnhakuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin saa karenssin.
Ai jos kysytään palkkatoive ja laittaa sen turhan korkeaksi?? Ei mulle vaan tullut karenssia ja pelkkää provisiopalkkatyötä ei ole pakko ottaa vastaan ja todellakin kannattaa selvittää palkkaus kuntoon ennen kuin mitään sopimuksia allekirjoittaa eli että on edes jokin pohjapalkka. Kannattaa lisäks varmaan tsekata se oma sähköinen työnhaku ettei siellä ole itsellä valittuna mitään myyjän työtä jos kerran ei vastaavia työhakemuksia halua. Työkkärin tädille meinaa myyjän työ kattaa myös puhelinmyynnin.
Niin jollekin oli käynyt. Mutta nuo päätökset ovat sen verran mielipuolisia, että riippuu aina virkailijasta. Varmaan jos överiksi laittaa niin helpommin tulkitaan, että on omilla toimillaan aiheuttanut sen ettei tullut palkatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Lue tarkoin oma aloituksesi. Selvennyksenä tässä on vielä korostettuna olennainen. Paitsi että en millään usko, että sinulla olisi ensimmäisen työttömyysviikon aikana jo työtarjous tullut.
Vierailija kirjoitti:
"Sinun täytyy HAKEA kokoaikatyötä JA OTTAA VASTAAN SINULLE TARJOTTUA TYÖTÄ."
Tarjous oli tullut sinä aikana kun olin työsuhteessa, koska kyseessä määräaikainen työsuhde. Eivät lopettaneet työnhakuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kiemurtelisin kaikin keinoin kyseisestä työstä. Minulle tuo homma olisi aivan kauhistus. Mutta hakemaan tuohon joudut, siihen ei auta mikään. Mutta jännä homma tuo, että noin pian tarjotaan työtä. Itsekin tiedän monta, jotka jo vuosia työttömänä ja mitään ei tarjota. Itselleni tarjottiin työkkäristä kolmea eri paikkaa oltuani 3 viikkoa työttömänä. Hain kaikkiin, koska oli alaani vastaavaa työtä ja pääsinkin heti ekaan paikkaan ja sain sieltä vakipaikan.
Itseasiassa tuo tarjous oli tullut jo sinä aikana kun olin vielä töissä. Onneksi tajusin käydä nyt siellä omilla sivuilla, muuten ois jäänyt hakematta ja karenssi napsahtanut. Toki mollin sivuja selailin uusien töiden toivossa jo töissä ollessa, mutta en nähnyt syytä selata työkkärin omia sivujani.
Oliko työnhakusi voimassa määräaikaisen työsuhteen aikana? Vai miksi te-toimisto lähettää työtarjouksia?
Oli. Kyseessä oli lyhyehkö määräaikainen työsuhde, eivät lopettaneet työnhakuani.
Ja vielä kokoaikainen määräaikainen työsuhde?
Jos olisit huomannut tuon aiemmin vielä ollessasi kokoaikaisessa työssä, olisit voinut kenties ilmoittaa sitä te-toimistoon syyksi mikset hae paikkaa. Tosin en tiedä, että oltaisiinko sitä hyväksytty jos hakuaika tuohon paikkaan olisi kestänyt työsuhteesi jälkeenkin vielä
Miks kysyt noin tyhmää asiaa, kun näytät sen selvästi itsekkin jo tietävän?