Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.
Kommentit (216)
Siis nyt ihan oikeasti. Voiko työkkäri pakottaa puhelinmyyntiin? Työhön jossa ei minkäänlaista takuupalkkaa. Nimimerkillä kokeiltu on, tienasin jopa melkein 200 € kuussa, istuin siellä kuitenkin 7,5 h päiviä ja todella yritin. Joinain päivinä tienasin 0 €.
Sanot haastattelussa, tai kerrot hakemuksessa, että olet ujo ja hiljainen etkä osaa puhua puhelimessa. Jos pääset haastatteluun niin katsele kattoon, ja pyörittele peukaloitasi. Vastaa hiljaisesti, äläkä ota katsekontaktia. Sekä änkytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut olla rauhassa työkkärin tädeilta sen jälkeen, kun toimitin sinne lääkärin lausunnon, että olen vajaatyökykyinen fyysesti. En pysty nostelemaan mummuja avustajana jne. Jos olen hakenut henkilökohtaisen avustajan töitä ja perheessä on lapsia, olen korostanut sitä, että olen erittäin hyvä mummujen kanssa, mutta lasten hoito on vierasta. Nyt olen ollut pitkällä saikulla ja aion ensi viikolla mennä terkkarin sijaan yksityisen lääkäriaseman luottolääkärini pakeille. Valitan univaikeuksista ja toivottomuuden tunteista jne. Eiköhän paukahda lisää saikkua F-koodilla. Pitää vain opetella kaikki jipot. Näin saan pidennettyä ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan maksuaikaa. Jos onnistun yhtäjaksoisesti pysyttelemään saikulla vielä puolisen vuotta, voin taas olla pari kuukautta työttömyyskorvauksella. Helmikuussa tulee jo 60-vuotta täyteen, eli sitten pääsenkin heittämällä eläkeikään.
En haluaisi olla sairaslomalla, mutta työkkäri ilmeisesti koettaa pakottaa minut siihen. Haluaisin tehdä työtä jolla elättäisin itseni ja joka ei olisi painajaista päivästä toiseen.
-ap
Minulle taas ei tuota ongelmaa olla saikulla. Olen tehnyt töitä liki 38 vuotta 17-vuotiaasta alkaen, joten eiköhän tuo jo riitä yhdelle ihmiselle. Mielestäni työeläkesääntöjä voisi muuttaa niin, että katsottaisiin kokonaistyövuodet eikä tuijotettaisi vain ikää eläkkeelle jäädessä. Jos olisi vähintään 35 vuotta työelämää takana, voisi päästä täydelle eläkkeelle jos työpaikka menisi alta.
Mikä ongelma on ottaa vastaan osa-aikatyötä? Itse teen sellaista ja saan lisäksi soviteltua päivärahaa.
Ensimmäinen 300e ei edes vaikuta vielä mitään päivärahan määrään. Kyllä siinä enemmän rahaa kuukaudeksi saa, kun että olisi kotona tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda, että jos tulet palkatuksi, suoriudut työstä huonosti ja työnantaja haluaa purkaa tästä johtuen työsopimuksen koeajalla saat karenssin.
Tuskinpa sentään puhelinmyynnitä, jos syy ei ole selkeästi itse aiheutettu. Minkä sille voi jos ei saa myytyä vaikka kaikkensa yrittää.
Ihan jäätävää kyykyttämistä. Pakko ottaa puhelinmyyntityö vastaan tai muuten katkaistaan rahat. Kukaan normaali ihminen ei oikeasti pysty työskentelemään puhelinmyynnissä paria päivää pidempään. Toki eri asia, jos takuupalkka nutta itselläni mennyt niin luotto mihinkään puhelinmyyntifirmoihin eli luultavasti takuupalkkaki on jotain mikä toteutuu vasta 1000 myydyn tuotteen jälkeen. Itse vaikka keräisin pulloja ennemmin kuin menisin tekemään puhelinmyyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi tehdä mahdollisimman huonon hakemuksen ilman, että työnantaja ottaa yhteyttä työkkäriin ja paljastaa minut?
-ap
Haen xx työtä ja alle nimi ja puhelin numero. Aina on riittänyt eikä koskaan ole tarvinut haastattelussa käydä.
Tää on kyllä jotenkin älyttömän hyvä idea :D
Olen hakenut niin monia töitä, viilannut hakemuksia ja CV:täni ja olen aika haka kirjoittamaan pitkiä tekstejä ja selityksiä ettei käynyt edes mielessä, että hakemus voisi olla noin yksinkertainen mutta kuitenkin tietyllä tavalla asiallinen.
Näin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda, että jos tulet palkatuksi, suoriudut työstä huonosti ja työnantaja haluaa purkaa tästä johtuen työsopimuksen koeajalla saat karenssin.
Tuskinpa sentään puhelinmyynnitä, jos syy ei ole selkeästi itse aiheutettu. Minkä sille voi jos ei saa myytyä vaikka kaikkensa yrittää.
Tuskinpa te-toimisto tekee tässäkään poikkeuksia.
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Vierailija kirjoitti:
Sanot haastattelussa, tai kerrot hakemuksessa, että olet ujo ja hiljainen etkä osaa puhua puhelimessa. Jos pääset haastatteluun niin katsele kattoon, ja pyörittele peukaloitasi. Vastaa hiljaisesti, äläkä ota katsekontaktia. Sekä änkytä.
Jokaista vastausta kannattaa miettiä hiljaa tosi pitkään ja vielä sen jälkeen pyytää toistamaan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Ketään ei ole koskaan pakotettu osa-aiakaisiin provikka hommiin.
Jos provisio on syy kieltäytyä työtarjouksesta miksi sitä ei ole kirjoitettu näkyviin työkkärin sivuille?
Täh eihän työkkärin pitäisi edes pakottaa provikkapalkallisiin töihin.. Ja muutenkin ihan perseestä, että antavat huijaripuhelinmyyntifirmojen ilmoittaa sivuillaan.Työkkärin työntekijöilläkin voi tosiaan olla vaikka mitä hampaankolossa, eräs tuntemani oli joskus töissä työkkärissä ja kertoi laittaneensa jonkun jonnekin kauas töihin ihan vain koska naama ei miellyttänyt. Pidä oikeuksistasi kiinni!
Ai saamari miten paha nakki! Eipä käy kateeksi, normaalisti nuo työkkäriltä tulevat hakypyynnöt eivät tosiaa johda mihinkään, kun suurella todennäköisyydellä ko firma ei työkkarihakijaa palkkaa, mutta puhelinmyyntiin.. Nehän ottaa kenet vain. Tsemiä, ei käy kateeksi..
Kaikki puhelut tulee aina nauhoittaa.
Itsestäänselvyys.
Poistat samantien tallennetun puhelun vaikkapa mummon tai gallup-viisastelijan kanssa.
Puhelinmyynnissä voi vain hävitä, joko menee mielenterveys tapellessa sekä asiakkaiden että huijarifirman kanssa ansioista tai jos ymmärtää luovuttaa jo ajoissa, niin hukkaa kaikkien aikaa ja ottaa karenssin vastaan. Takkiin ja turpiin tulee joka tapauksessa.
Olen tehnyt 3 eriä puhelinmyyntityötä, 6-8h/pvässä, ja myynyt kohtalaisesti eli ainakin 5 tarpeetonta tuotetta joka päivä ihmisille, jotka niitä eivät halua. Palkkaa olen saanut parhaimmillani hieman yli 400e/kk, tämä siis paikassa jossa istuin 8-16 joka arkipäivä. Firmat kusettavat sekä asiakkaita että myyjiä, ja koko ala olisi parasta kieltää. Jos myyjänä onnistutkin myymään, saat tapella vielä verisemmin firman kanssa palkastasi kuin asiakkaiden kanssa tilauksista. Alan sopimuksissa on aina jokin koira haudattuna.
Ilmeisesti työministerin ja kokkareiden ansioista työtön ei voi enää kieltäytyä työstä siksi, että työstä saatava palkka olisi pienempi kuin työttömyystuki.
Jos haet kokoaikatyötä, en usko että voivat karenssilla uhaten pakottaa ottamaan osa-aikatyötä vastaan.
Jep. Sanot haastattelussa, että halveksit puhelinmyyjiä ja annat muutenkin itsestäsi huonon kuvan. Minua eivät ainakaan palkanneet ja hyvä niin.
Ottaisin mieluummin karenssin kuin menisin puhelinmyyntityöhön.
Muuten, jos virkailija on sinulta kysynyt mitä työtä et halua tehdä, ja vielä kirjannut ylös puhelinmyynnin, niin etkö voisi vedota siihen? Mitä virkaa sillä kysymisellä ja tietojen kirjaamisella on, jos sillä ei ole lopen mitään merkitystä.
Turha pelätä että ketään otettaisiin puhelinmyyntiin kokoaika töihin.