Voi kakka! Työtarjous työkkäristä!
Määräaikainen työsuhteeni loppui viime viikon perjantaina. Kävin tarkistamassa työkkärin sivuilla äsken, että onhan työnhakuni voimassa. Sinne olikin tullut työtarjous johonkin osa-aikaiseen puhelinmyyntityöhön?! Olen joskus työkkäriin ilmoittautuessani sanonut, etten suostu ottamaan puhelinmyyntityötä vastaan. Työtarjouksen yllä lukee myös "Jos haet tai saat työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen.". Eli onko mun nyt pakko hakea tuota työtä?
Kyllä jumalauta on mennyt vaikeaksi tämäkin.
Kommentit (216)
Olet siellä kunnes olet löytänyt mieluisempia töitä?
Tuntuu täällä ihmisiä enemmän kiinnostavan töiden välttely kuin töiden tekeminen ja siihen mielentilaan ei kannata yhtyä, työkkärin rahat eivät ole mikään automaatio että niitä tulisi edes nykyistä määrää puolen vuodenkaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos provisio on syy kieltäytyä työtarjouksesta miksi sitä ei ole kirjoitettu näkyviin työkkärin sivuille?
0 vastausten perusteella ilmeisesti provisiotyökin tulee ottaa vastaan. Järkyttävää.
Jos kyseessä on pelkästään provisiopalkka, ei tarvitse ottaa vastaan, mutta pohjapalkan ja provision yhdistelmä tulee ottaa vastaan. Pelatkaa systeemin säännöillä, hakee mutta niin ettei tule valituksi, tässä tapauksessa.
Saako osa-aika töitä tekevä aina soviteltua päivärahaa ja miten se käytännössä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on pelkästään provisiopalkka, ei tarvitse ottaa vastaan, mutta pohjapalkan ja provision yhdistelmä tulee ottaa vastaan. Pelatkaa systeemin säännöillä, hakee mutta niin ettei tule valituksi, tässä tapauksessa.
Missä te-toimiston sivuilla näkyy tuo tieto?
On näissä vaan eroja. Oon ollut kohta vuoden työttömänä, enkä ole kuullut työkkäristä yhtikäs mitään. Teen kylläkin välillä keikkaa vuokratyöfirmalle, ehkä se vaikuttaa jotain. Kokemusta myyjän ja vartijan hommista, joten kuvittelin, että osaamiseni perusteella työtarjouksia alkaisi tulla ties mihin puhelinmyynteihin sun muihin.
Pohjapalkkalupauksia ei kannata uskoa, usein juuri niissä piilee se jippo. Esimerkiksi siten, että myytyjä tuotteita pitää olla x määrä ennen kuin pohjapalkkaan ( usein alle 5e/h) on edes oikeutettu. Lisäksi puhelinmyyntipuljut maksavat palkkaa vain niistä tilauksista, jotka on maksettu. Jostain "kumman syystä" monet asiakkaat kuitenkin peruvat tilauksen, johon heidät on luurissa painostettu ja pakotettu. Näistä myyjä ei saa mitään. Jotkut asiakkaat tilaavat tuotteen, mutta eivät maksa laskua, -myyjä jää taas ilman palkkaa. Käytäntö mahdollistaa alan firmoille oivia tilaisuuksia keplotteluun myyjälle maksetun palkan suhteen ja asiakkaiden osalta tilauksen peruuttaminen on usein maksullista.
En tunne oikeasti ketään, jolla olisi positiiviisia kokemuksia puhelinmyyntifirmoilta. Itse joudun elämään osan kesästä sossun tuilla, koska töitä vain osaksi kesää mutten myöskään ole työtön työn hakija koska opinnot kesken, silti minua ei ole edes sossu pakottanut hakemaan töitä noilta huijarifirmoilta. Ja olen kyllä sossuille todistanut, että muita töitä on oikeastikin haettu.
Eräässä huijarifimassa jonka työhaastattelussa kävin kyselin palkkauksesta. Oli sen verran ihmeellinen pistekerroinjärjestelmä palkan suhteen, etten mitenkään kyennyt ymmärtämään, vaikka olen sentään matemaattisesti lahjakas. Pistekertoimista kerrottiin vain suullisesti, tätä monimutkaista kuviota ei selitetty millään kaaviolla tms. Pidin paikkaa siinä määrin epäluotettavana, että mielummin valitsin sossurahoilla kituuttamisen. Toisaalta en kyllä ihmettele, jos moni nuorempi tai tyhmempi menee lankaan. Itse en kyllä kenellekään lähipiirin nuorelle suosittele missään nimessä puhelintyötä.
Itse olen myös tehnyt puhelinhaastatteluita tuntipalkalla, ja ei ollut mitään kummallisia pistekertoimia työntekijöiden päätä sekoittamassa. Muutenkin oli ihan tolkullinen ja rehellisen oloinen yritys jossa työskentelin. Ja mitään ei siis markkinoitu eikä myyty, vaan haastattelut olivat esimerkiksi jonkun sanomalehden tilaamia. En olisi ikinä suostunut työskentelemään sellaisessa, missä mukamas kysellään jotain ja sitten tuputetaankin jotain terveystuotetta tms.
Mene haastatteluun ja ole ystävällinen haastattelijalle ja rehellinen. Ei kukaan työnantaja halua työntekijää, joka ottaa työn vastahakoisesti vastaan. On toiminut omalla kohdallani, jos on tarjottu työtä johon en sovellu. Ei ole tullut karenssia.
Olin 2 päivää puhelinmyyjänä ja tienasin tasan 0 €. Voi olla että olen huono myyjä mut tuskan takana olis ollu ykskin kauppa ja sillä yhellä kaupalla/pvä ei elä kukaan.
Voihan vittu. Valmistuin juuri merkonomiksi ja tällä hetkellä olen työtön. Voisin hyvin olettaa, että työkkäri pamauttaisi samanlaisen työtarjouksen mulle. Puhelinmyynti on yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Saako osa-aika töitä tekevä aina soviteltua päivärahaa ja miten se käytännössä toimii?
Minulla on 0-37 h sopimus, saan soviteltua Kelalta,. Huono puoli on se, että rahat hieman viivästyvät, koska joudun odottamaan palkkatodistusta. Saan tilin 2 kertaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Niin olisi ihan kiva tietää millä sitä elelee jos osa-aikatöistä saa kuukaudessa vaan noin 300e.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa jos provikka palkka. Hakiessasi paikkaa sanot etteinsun ääni ehkä kestä koko ajan puhumista ja olet aika huono myymään.
Tämmönen tuli vastaan Iltalehdessä...
"Karenssin voi saada, jos eroaa tai kieltäytyy työstä ilman lainsäädännössä määriteltyä pätevää syytä. Ajalta ei makseta työttömyysturvaa. Esimerkiksi nollatuntisopimuksesta kieltäytyminen voi tuoda 60 päivän karenssin.
Veirton mielestä työn vastaanottovelvollisuutta kiristettäessä ei huomioida tarpeeksi työsuhteiden laatua, toimeentuloa ja ihmisten elämäntilanteita esimerkiksi lapsenhoidon järjestämisessä.
Kokoaikatyöstä ei myöskään saa kieltäytyä, vaikka palkka olisi alhaisempi kuin työttömyysturva.
STT"
Vierailija kirjoitti:
Luulin ettei puhelinmyyntiin voida pakottaa? Itsekin tekisin mitä tahansa muuta kuin tota koska pidän yleisesti ottaen puhelinmyyntiä ihmisten häiriköintinä jossa usein viel poljetaan työntekijän oikeuksia. Kavereillaki on hyvin huonoja kokemuksia.
Minä en voisi tehdä tuota puhelinmyyntityötä hetkeäkään. Ensinnäkään en halua kiusata ihmisiä ja on inhottavaa puhua tuntemattomille puhelimessa, puhelinmyyjien takia aikoinaan vaihdoin puhelinliittymäni prepaidiin, että numeroani ei saada tongittua helposti, ja on toiminut. Jos tuollaiseen työhön joutuisin, joutuisin syömään bentsodiatsepiinejä että ei niin paljoa ahdistaisi. M34
Olen ollut työttömänä yli 4 vuotta ja kertaakaan työvoimatoimisto ei ole ottanut yhteyttä. Nyt viime viikolla lähettivät ensimmäisen kerran työtarjouksen johonkin sonnan lajittelijan paikkaan. En todellakaan aio tuo paikkaa hakea. Ei uhkailu tukien menetyksillä minuun tehoa, sillä minulla on jo ennestään elämäni tuhonnut ikuisuuskarenssi.
Jos samaan firmaan hakisi vaikka 5 työkkärin työnhakijaa, todennäköisesti jollekkin se paskanakki naksahtaa vaikka hakemuksessa olisi vain "olen xxx xxx ja haen työtä x". Ei sinne kukaan muu hae kuin ne jotka pakotetaan.
Puhelinmyynti on kotirauhan rikkomista mitä suurimmassa määrin.
Minä varmasti laittaisin tuohon firmaan vain sähköpostin ja kertoisin saaneeni työtarjouksen. Kertoisin olevani kiinnostunut alasta ja harkitsevani oman puhelinmyyntifirman perustamista. Kysyisin, että olisiko paikan hakeminen tämän vuoksi heille sopimustekninen ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti on kotirauhan rikkomista mitä suurimmassa määrin.
Minä varmasti laittaisin tuohon firmaan vain sähköpostin ja kertoisin saaneeni työtarjouksen. Kertoisin olevani kiinnostunut alasta ja harkitsevani oman puhelinmyyntifirman perustamista. Kysyisin, että olisiko paikan hakeminen tämän vuoksi heille sopimustekninen ongelma?
Ei noin, ellet aio yrittäjäksi. Te-toimistoon menee viesti, että olet harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä, siitä seuraa selvityspyyntö, ja tuet ovat jäässä. Ei mitään valetta, mitä et pysty näyttämään toteen.
Saadakseen työttömyyskorvausta, on haettava kokoaikatyötä. Osa-aikatyötä voi hakea, jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä, ei siis koske terveitä työnhakijoita. Osa-aikatyö on otettava vastaan, ellei pätevää syytä ole. Nykyisin on tosi tiukka linja.