Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa syödä joka päivä lounas ulkona?

Vierailija
11.06.2016 |

Ettekö tajua kuinka paljon siinä säästäisi, kun tekisi itse oman lounaan töihin? Olen huomannut olevani harvaita ainoita, jotka meidän työpaikalla tuo oman ruoan töihin. En vain voi käsittää, miten joku haluaa tuhlata syömällä lounasta ulkona joka päivä, vaikka raha riittäisikin. Säästyvällä rahalla tekisi jo monta ulkomaan matkaa.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kenenkään budjetti kaadu noin 140 euron lounasmenoihin? Jokainen saa syödä eväitä tai käydä setelillä ravintolassa, mutta väite, että vain syömällä eväitä säästäisi lomamatkan on ihan höpö-puhetta.

Vierailija
102/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutenkin niin pieni palkka (1700 nettona) joten en kyllä raaski syödä joka päivä ulkona, vaikka meilläkin lounasruoka maksaisi "vain" 6,3 euroa. En koe ruuanlaittoa raskaana tai inhottavana, teen ihan mielelläni eväät töihin. Usein keitän vaikka pastaa (menee 10 min), tänä aikana tekee pastakastikkeen. Tästä riittää töihin evästä 3 päiväksi ja maksaa 1-2 e per annos. Ylipainoa mulla ei ole ja olen muutenkin perusterve.

Jokainen käyttäköön rahat miten parhaiten näkee. Lounasruuasta on kuitenkin tosi helppo säästää, vaikka yhdet omat eväät viikossa tekee jo 20 euroa kuussa ja 240 euroa vuodessa. Saa vaikka kiinteistöveron kuitattua sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt kenenkään budjetti kaadu noin 140 euron lounasmenoihin? Jokainen saa syödä eväitä tai käydä setelillä ravintolassa, mutta väite, että vain syömällä eväitä säästäisi lomamatkan on ihan höpö-puhetta.

No kyllähän tuolla säästyneellä 1600 eurolla vuodessa saa jo aika hyvän lomamatkan.

Vierailija
104/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa se ruoka itse tehtynäkin. Eli ei voi laskea suoraan, että se lounaan hinta olisi sellaisenaan säästöä kk-menoissa... Itsellä on työpaikan puolesta lounasetu, ja useimpina päivinä syön lounaan ulkona. Säästin kyllä lounaasta kun tein köyhänä opiskelijana hanttihommia, ei olisi tullut mieleenkään laittaa tunnin palkkaa ruokaan... Ei palkka päätä huimaa nytkään, mutta maksaisi tosiaan sekin, jos kokoaisin itse kaupasta yhtä monipuolisen lounaan, mihin kuuluu 3-4 ruokavaihtoehtoa, salaatti, ruokajuoma, leipä ja kahvi, joskus jälkkärikin kuuluu hintaan. Teen kotona päivällisen, ja joskus jos ruokaa jää, voin ottaa lounaaksikin. Yleisemmin tulee syötyä sitten seuraavana päivänä kotona samaa ruokaa ja lounaalla käytyä silti.

Ja tosiaan, tähän liittyy myös sosiaalinen aspekti. On kiva päästä pois työpaikalta ja jonkun muun laittaman aterian ääreen. Monesti ruoka on myös sellaista, mitä ei itse tule laitettua, ja vaihtelu virkistää.

Vierailija
105/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutenkin niin pieni palkka (1700 nettona) joten en kyllä raaski syödä joka päivä ulkona, vaikka meilläkin lounasruoka maksaisi "vain" 6,3 euroa. En koe ruuanlaittoa raskaana tai inhottavana, teen ihan mielelläni eväät töihin. Usein keitän vaikka pastaa (menee 10 min), tänä aikana tekee pastakastikkeen. Tästä riittää töihin evästä 3 päiväksi ja maksaa 1-2 e per annos. Ylipainoa mulla ei ole ja olen muutenkin perusterve.

Jokainen käyttäköön rahat miten parhaiten näkee. Lounasruuasta on kuitenkin tosi helppo säästää, vaikka yhdet omat eväät viikossa tekee jo 20 euroa kuussa ja 240 euroa vuodessa. Saa vaikka kiinteistöveron kuitattua sillä.

Mikrossa lämmitettyä, toissapäivänä keitettyä pastaa? 

Vierailija
106/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä ovat kirjoittaneet, etteivät jaksa vapaa-aikaansa kuluttaa ruoanlaittoon. No eihän kaikkien ruokien tekemiseen nyt mitä tunteja saa laitettua! Aika moni ruoka valmistuu 10 minuutissa. Voi keittää perunat, pastaa, nuudeleita, höyryttää kasviksia ja samalla tehdä jonkun kastikkeen. Ei kovin paljon vaivaa vaadi. Laiska ihminen voi toki tehdä isomman annoksen kerralla, niin riittää useammalle päivälle.

Vierailija
107/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä ovat kirjoittaneet, etteivät jaksa vapaa-aikaansa kuluttaa ruoanlaittoon. No eihän kaikkien ruokien tekemiseen nyt mitä tunteja saa laitettua! Aika moni ruoka valmistuu 10 minuutissa. Voi keittää perunat, pastaa, nuudeleita, höyryttää kasviksia ja samalla tehdä jonkun kastikkeen. Ei kovin paljon vaivaa vaadi. Laiska ihminen voi toki tehdä isomman annoksen kerralla, niin riittää useammalle päivälle.

Tekaisisitko mulle sushi-annoksen tai Tikka Masalan? Saat aikaa kymmenen minuuttia. 

Vierailija
108/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä lounaaksi mitään sushia teekään! Teen ihan peruskotiruokaa: kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa, kanaa ja riisiä. Halpoja perushyviä ruokia.

Muutenkin tykkään lounaalla olla ihan rauhassa, en jaksa olla silloin sosiaalinen.

Vierailija
109/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkalounaaseen menee vuodessa järkyttävän paljon rahaa. 1800 €/v kun meillä on aika kallis. Vien eväät mahdollisimman usein.

Vierailija
110/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounassetelillä lounaasi arvo on noin 3-4 euroa.

No ei ole.

Kyllä on, ainakin meidän tessissä. Ne tulee palkan päälle, eli veroprosentin verran maksaa

Vierailija
111/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuolla säästyneellä 1600 eurolla vuodessa saa jo aika hyvän lomamatkan.

Kyllä se itse tehty lounaskin maksaa.  Laskin kerran. Ostin friseesalaatin, kanan rintafileen ja kaksi tomaattia - 5 euroa.  Kun siihen olisi pitänyt lisätä sämpylä, hedelmä ja kahvi, niin paljon kalliimmaksi olisi tullut kotoa tuotu lounas kuin monipuolinen lounas työpaikkaruokalassa.

Vierailija
112/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo ajat sitten löytänyt tähän ratkaisun: on varaa vaikka pariinkin lomamatkaan vuodessa, ja SILTI myös syömiseen töissä, vaikka palkka on ihan keskiverto. Ja miten? Minulla ei ole lapsia.

Miksi lapsettomat ihmiset käyvät tämän lehden keskustelupalstoilla?

Vierailija
113/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Otan leivät ja vesipullon käteen ja kävelen ulos syömään. Vastasin vain otsikkoon. 

Vierailija
114/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mä lounaaksi mitään sushia teekään! Teen ihan peruskotiruokaa: kasvissosekeittoa, makaronilaatikkoa, kanaa ja riisiä. Halpoja perushyviä ruokia.

Muutenkin tykkään lounaalla olla ihan rauhassa, en jaksa olla silloin sosiaalinen.

Eikös tämä juuri ollut se yksi pointti, miksi ihmiset käy lounailla? Koska halutaan jotain erilaista, mitä kotona tekisi "10 minuutissa"? Jos haluaa ruokaa x ja sitä saa lounasruokalasta ja kokee sen parantavan omaa elämänlaatua ja on valmis maksamaan siitä, niin miksi sen tarvitsee ketään kaihertaa?

Ihmiset käyttää rahansa miten haluaa. Itse syön lounaita, en matkustele ulkomailla enkä tuhlaa muutenkaan. Lounaat nyt vain eivät ole mielestäni "tuhlausta", mutta joku muu juttu voi olla (mistä taas joku toinen ei luopuisi). Näin me ihmiset vain ollaan erilaisia. Toki kannattaa säästää lounaista ja muustakin, jos talous on tiukilla, eiköhän useimmat sen tajua.

Vierailija
115/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin monilla se lounas maksaa 9-10 euroa? Meillä maksetaan lounaasta se 6,30 euroa ja näin ollut kaikissa työpaikoissa missä olen ollut. Ja tällä rahalla saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, salaatit, leivät, jälkiruoat, ruokajuomat jne.

En todellakaan söisi yhtä terveellisesti ja monipuolisesti näin halvalla jos tekisin ruoat itse tai sitten säästö olisi max. euron kaksi per päivä enkä jaksaisi muutaman kympin säästön vuoksi kk nähdä sitä vaivaa että tekisin ruoat itse. Enkä tekisin kyllä yhtään ulkomaan matkaa 240 eurolla, tai jos laskee lautalla Tallinnaan ulkomaan reissuksi niin sitten. Eri juttu toki jos lounas maksaisi sen 10e kerrasta ja 200e kuussa.

Vierailija
116/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan lounassetelin palkan päälle. Eli maksan 75% verot 3-4 e

Jos en ota lounaria en saa lisää palkkaa. Maksan vähemmän veroja

Vierailija
117/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen keskipalkkaisen budjetissa ei työpaikkalounas(n. 120e/kk) näyttele mitään osaa varsinkin, jos vertaa, mitä maksaisi, jos tekisi monipuoliset eväät. Ja miten hyvin lounas katkaisee työpäivän.

Syökää niitä eväitänne, jos haluatte, mutta laskekaa myös, mitä ne maksavat. En usko, että suurta eroa tulee ainakaan niille, joille työnantaja tarjoaa ateriaedun lounassetelin muodossa.

Vierailija
118/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounassetelillä lounaasi arvo on noin 3-4 euroa.

No ei ole.

Kyllä on, ainakin meidän tessissä. Ne tulee palkan päälle, eli veroprosentin verran maksaa

Väännän nyt sitten rautalangasta, niin yksinkertaisilla esimerkeillä, että sinäkin saatat jonain päivänä tajuta, se ei ole teidän tessistä eikä sessistä kiinni vaan verottajan ratkaisu.

10€ lounassetelin verotusarvo on 7,5€, verovapaa etu 2,5€. Prosentteina sama.

Vierailija
119/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut kovinkaan vaikea arvata, että vastaat noin kysymykseeni. Minä haluan nauttia ruuastani.

120/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% ajasta syön ulkona/valmisruokaa. ärsyttää kun työkaverit saattaa just kanssa kommentoida asiaa tyyliin arvaa paljon säästäisit ja eihän se nyt oo niin vaikeaa. minun tapauksessa jo pelkkä työn teko on tarpeeksi uuvuttavaa enkä jaksa tai koe velvollisuudekseni perustella miksi teen asiat näin (yleensä helppous ja voimattomuus kyseenalaistetaan ja vaaditaan lisää perusteita). en ymmärrä mitä se muilta on pois jos minun taloudessa ylimääräinen raha menee ruokaan eikä johonkin muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi