Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa syödä joka päivä lounas ulkona?

Vierailija
11.06.2016 |

Ettekö tajua kuinka paljon siinä säästäisi, kun tekisi itse oman lounaan töihin? Olen huomannut olevani harvaita ainoita, jotka meidän työpaikalla tuo oman ruoan töihin. En vain voi käsittää, miten joku haluaa tuhlata syömällä lounasta ulkona joka päivä, vaikka raha riittäisikin. Säästyvällä rahalla tekisi jo monta ulkomaan matkaa.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko riippua tessistä ? Meillä oli tosiaan niin että lounarista maksettiin se n. 8 euroa. Saako niitä jostain siis pelkällä verotusarvolla eli n. 3 eurolla? Kaupan alalla ei saa ainakaan.

Vierailija
122/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin monilla se lounas maksaa 9-10 euroa? Meillä maksetaan lounaasta se 6,30 euroa ja näin ollut kaikissa työpaikoissa missä olen ollut. Ja tällä rahalla saa monipuolista ja terveellistä ruokaa, salaatit, leivät, jälkiruoat, ruokajuomat jne.

En todellakaan söisi yhtä terveellisesti ja monipuolisesti näin halvalla jos tekisin ruoat itse tai sitten säästö olisi max. euron kaksi per päivä enkä jaksaisi muutaman kympin säästön vuoksi kk nähdä sitä vaivaa että tekisin ruoat itse. Enkä tekisin kyllä yhtään ulkomaan matkaa 240 eurolla, tai jos laskee lautalla Tallinnaan ulkomaan reissuksi niin sitten. Eri juttu toki jos lounas maksaisi sen 10e kerrasta ja 200e kuussa.

Kas kun juttu on niin, että meillä on lounassetelit siksi, ettei tarvitse mautonta laitosmuonaa jyrsiä päivästä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko riippua tessistä ? Meillä oli tosiaan niin että lounarista maksettiin se n. 8 euroa. Saako niitä jostain siis pelkällä verotusarvolla eli n. 3 eurolla? Kaupan alalla ei saa ainakaan.

No ei riipu ei. Tässä verottajan sivuilta suoraan:

Muun kuin sopimusruokailuun liittyvän ruokailulipukkeen tai muuta vastaavaa maksutapaa käyttäen järjestetyn edun verotusarvo on 75 prosenttia edun nimellisarvosta luontoisetupäätöksestä ilmenevien euromäärien rajoissa, kuitenkin vähintään luontoisetupäätöksen mukainen vähimmäismäärä. Jos edun päiväkohtainen nimellisarvo alittaa tai ylittää luontoisetupäätöksen mukaisen euromäärän, etu arvostetaan käypään arvoon (luontoisetupäätös 14 § 1 momentti). Edun nimellisarvo on, maksuvälineestä riippuen, joko arvosetelin euromääräinen arvo tai maksukortille ladattu euromäärä.

Euromäärät vahvistetaan vuosittain luontoisetupäätöksessä. Vuonna 2014 euromäärät ovat 6,10 ja 10,00 euroa. Jos kohdennetun maksuvälineen nimellisarvo sijoittuu tälle välille, etu arvostetaan verotuksessa 75 prosenttiin, kuitenkin vähintään 6,10 euroon. Nimellisarvoltaan alle 6,10 arvoiset ja yli 10,00 arvoiset maksuvälineet arvostetaan nimellisarvoon (luontoisetupäätös 14 § 1 momentti).

Seuraava taulukko havainnollistaa edun ateriaedun arvostamista vuoden 2014 euromäärillä.

Lipukkeen nimellisarvoPeritty korvausVerotettava määrä

10,00 €-7,50 €

10,00 €7,50 €-

12,00 €-12,00 €

6,50 €-6,10 €

Työnantaja voi antaa palkansaajalle 75 prosenttiin arvostettuna vain yhden lipukkeen (jakamaton kokonaisuus) jokaista kotimaan työssäolopäivää kohden (luontoisetupäätös 14 § 2 momentti). Siten esimerkiksi vuosiloman, vanhempainloman ja virkavapauden ajalta annettavat lipukkeet on arvostettava nimellisarvoonsa. Myös tilapäiset poissaolot on huomioitava lipukkeiden määrää vähentävinä. Vastaavia periaatteita sovelletaan myös maksukortteihin ja muihin kohdennettuihin maksuvälineisiin.

Työpäivän kesto vaikuttaa siihen, voidaanko palkansaajalle annettu ruokailulipuke tai muu kohdennettu maksuväline arvostaa luontoisetupäätöksen mukaisesti 75 prosenttiin. Luontoisetupäätöksen mukaisen arvostamisen edellytyksenä on, että palkansaajan keskimääräinen työpäivä kestää vähintään työaikalain (605/1995) 28 §:n 1 momentin mukaisen pakolliseen lepoaikaan oikeuttavaan kuuden tunnin ajan. Jos palkansaajan työpäivä kestää keskimäärin alle kuusi tuntia, hänelle annettu kohdennettu maksuväline arvostetaan käypään arvoon.

Vierailija
124/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veroprosenttini on hyvin pieni (3), joten kun lounas maksaa töissä 3,70 e, maksaa lounas minulle 11 senttiä ja erotuksen, n. 3,60e saan palkkaa/lounas. Eli minun todellakin kannattaa syödä lounas töissä eikä tuoda omia eväitä!

Vierailija
125/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä ovat kirjoittaneet, etteivät jaksa vapaa-aikaansa kuluttaa ruoanlaittoon. No eihän kaikkien ruokien tekemiseen nyt mitä tunteja saa laitettua! Aika moni ruoka valmistuu 10 minuutissa. Voi keittää perunat, pastaa, nuudeleita, höyryttää kasviksia ja samalla tehdä jonkun kastikkeen. Ei kovin paljon vaivaa vaadi. Laiska ihminen voi toki tehdä isomman annoksen kerralla, niin riittää useammalle päivälle.

Siihen ruoanlaittoon liittyvät myös tiskaaminen ja ruokakaupassa käyminen. Kahden työssäkäyvän aikuisen perheessä joudut ostamaan 10 aterian verran enemmän ruokaa, verrattuna siihen, että nuo 10 ateriaa syödään lounasravintolassa. Lisäksi tiskin määrä lisääntyy, kun joudut päivittäin pesemään sekä ruoanlaittoastiat sekä eväsastiat, verrattuna siihen, että ruoanlaittotiskiä tulee parin-kolmen päivän välein ja samaan koneelliseen mahtuvat myös ne ruoanlaiton välipäivinä lämmitetyn ruoan syömiseen käytetyt astiat.

Vierailija
126/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lounasetu on ihan turha, suuri osa kansasta on jo nyt ylipainoista. Syömistä ei tarvitse tukea yhtään enempää. Syökää omilla rahoillanne ja kevyemmin. Lounaalla ei tarvita jälkiruokia ym.

Vierailija
127/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma veroprosenttini on hyvin pieni (3), joten kun lounas maksaa töissä 3,70 e, maksaa lounas minulle 11 senttiä ja erotuksen, n. 3,60e saan palkkaa/lounas. Eli minun todellakin kannattaa syödä lounas töissä eikä tuoda omia eväitä!

Huomasitko - et - että otsikossa ei puhuttu laitosruokailusta. Vai onko teillä ulkoilmaruokala?

Vierailija
128/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lounasetu on ihan turha, suuri osa kansasta on jo nyt ylipainoista. Syömistä ei tarvitse tukea yhtään enempää. Syökää omilla rahoillanne ja kevyemmin. Lounaalla ei tarvita jälkiruokia ym.

Oon ihan samaa mieltä tuosta jälkkäristä, mihin sitä enää tarvitaan?

Te jotka syötte kunnon lounaan töissä, syöttekö enää illalla mitään? Mä varmaan lihoisin ihan palloksi jos joka päivä söisin kunnon lounaan jälkkäreineen.

Vierailija
129/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte kunnon lounaan töissä, syöttekö enää illalla mitään? Mä varmaan lihoisin ihan palloksi jos joka päivä söisin kunnon lounaan jälkkäreineen.

Miten niin? Me laskimme kerran tyypillisen työpaikkalounaan kalorit. Lautasellinen kasvissosekeittoa 110 kcal, salaattia, rucolaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, raejuustoa 100 kcal, riisiä, currykanaa 280 kcal, marjarahka 110 kcal. yhteensä 600 kcal. Vielä jäi 1400 kcal muille aterioille.

Vierailija
130/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että aina on tapana verrata kulutusta ulkomaanmatkaan. " En käy kahviloissa/ravintoloissa, niin saa ulkomaanmatkan" " En käy kosmetologilla/hieronnassa ikinä, niin saa matkan" " Siivoojan hinnalla saa monta matkaa". Mitä, jos ei koe sitä yhden vkon matkaa kanarialle/thaimaahan/tallinnan risteilyä tuon arvoiseksi? Mikä ihme on ulkomaanmatkassa jotenkin erikoista? Kaikkihan käyttää rahansa just siihen mihin haluaa. Ja monesti niillä, jotka töissä ja syövät lounaita, on onneksi varaa myös siihen ulkomaan tai jopa kotimaan hiihtolomamatkaan.

Vierailija
131/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on varaa ja koska ruoka on monipuolista ja hyvää. Tulee syötyä riittävästi kasviksia.

Vierailija
132/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä ovat kirjoittaneet, etteivät jaksa vapaa-aikaansa kuluttaa ruoanlaittoon. No eihän kaikkien ruokien tekemiseen nyt mitä tunteja saa laitettua! Aika moni ruoka valmistuu 10 minuutissa. Voi keittää perunat, pastaa, nuudeleita, höyryttää kasviksia ja samalla tehdä jonkun kastikkeen. Ei kovin paljon vaivaa vaadi. Laiska ihminen voi toki tehdä isomman annoksen kerralla, niin riittää useammalle päivälle.

Siihen ruoanlaittoon liittyvät myös tiskaaminen ja ruokakaupassa käyminen. Kahden työssäkäyvän aikuisen perheessä joudut ostamaan 10 aterian verran enemmän ruokaa, verrattuna siihen, että nuo 10 ateriaa syödään lounasravintolassa. Lisäksi tiskin määrä lisääntyy, kun joudut päivittäin pesemään sekä ruoanlaittoastiat sekä eväsastiat, verrattuna siihen, että ruoanlaittotiskiä tulee parin-kolmen päivän välein ja samaan koneelliseen mahtuvat myös ne ruoanlaiton välipäivinä lämmitetyn ruoan syömiseen käytetyt astiat.

Oottepa te perheenä laiskoja! Vai oletteko uusavuttomia? Entä sitten, jos tulee lapsia? Syötätte varmaan valmisruokia purkista suoraan.

Vierailija
133/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen huomannut, että aina on tapana verrata kulutusta ulkomaanmatkaan. " En käy kahviloissa/ravintoloissa, niin saa ulkomaanmatkan" " En käy kosmetologilla/hieronnassa ikinä, niin saa matkan" " Siivoojan hinnalla saa monta matkaa". Mitä, jos ei koe sitä yhden vkon matkaa kanarialle/thaimaahan/tallinnan risteilyä tuon arvoiseksi? Mikä ihme on ulkomaanmatkassa jotenkin erikoista? Kaikkihan käyttää rahansa just siihen mihin haluaa. Ja monesti niillä, jotka töissä ja syövät lounaita, on onneksi varaa myös siihen ulkomaan tai jopa kotimaan hiihtolomamatkaan.

Nykyään ei ole edes muodikasta matkustaa ulkomaille lomailemaan. Turistirysät ovat mauttomia ja kuka jaksaa maata likaisella hiekkarannalla. Ruokamyrkytykset, varkaudet yms. saa järkevät ihmiset varuilleen ulkomaita ajatellen. Koneet tippuvat alas älyttömistä turvamääräyksistä huolimatta ja terroristiteot turistipaikoissa  lisääntyvät yhä.  Itse en matkustaisi ulkomaille tämän tilanteen ollessa "päällä", en kyllä syö lounastani kalliissa ravintolassa Suomessakaan.

Vierailija
134/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Me laskimme kerran tyypillisen työpaikkalounaan kalorit. Lautasellinen kasvissosekeittoa 110 kcal, salaattia, rucolaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, raejuustoa 100 kcal, riisiä, currykanaa 280 kcal, marjarahka 110 kcal. yhteensä 600 kcal. Vielä jäi 1400 kcal muille aterioille.

Alkuperäinen kirjoittaja puhuu asiaa! Itse syön 800 kcal/vrk, tämä on sairaalan ravitsemusterapeutin laatima ruokamäärä minulle.  Testattu, että painoni alkaa nousemaan sitä isommalla kcal-määrällä. Ihminen on yksilö painonkin suhteen, uskokaa jo tämä, kun syötte raskaita lounaitanne ja päivällisiänne! Toisille täysikasvuisille on kaksi isoa ateriaa päivässä yksinkertaisesti liikaa.

Vierailija
135/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin kun aloin syödä säännöllisesti lounaan kun edullisesti sen saan. Ennen yritin olla syömättä ja illalla sorruin ahmimaan. Lounaat eivät lihota jos pitää annoskoot kurissa.

Vierailija
136/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! Nämä monta ateriaa päivässäkin syövät toteavat saman, kunhan ikää tulee lisää. Tai sitten he ovat yksinkertaisesti näitä LÄPI.....JA. joista vanha kansa puhuu.

Vierailija
137/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! Nämä monta ateriaa päivässäkin syövät toteavat saman, kunhan ikää tulee lisää. Tai sitten he ovat yksinkertaisesti näitä LÄPI.....JA. joista vanha kansa puhuu.

Tai sitten me vain kulutamme sen, minkä syömme? Työmatkapyöräily, koiran lenkitys, juoksulenkki, ryhmäliikuntatunneilla, tai kuntosalilla käyminen pitävät huolen siitä, että se mahdollinen rahkajälkkäri ei kerry vyötärölle. Lounaalla syöty jälkkäri pitää ainakin minun kohdallani huolen siitä, ettei makeaa tarvitse syödä enää loppupäivänä. 

Lisäksi, kun syö lounaalla ja päivällisellä kunnolla, ei tarvitse napostella pitkin päivää pähkinöitä, tai suklaapatukoita, nälkäänsä. Monet, jotka kituuttavat työpäivän yhden eväsleivän, tai 100g kotiruokanökäreen voimin, joutuvat kotona ensitöikseen tekemään itselleen "ruoanlaittovoileivän" tms. ja herkuttelemaan patukan - tai levyllisen - suklaata illalla, kun verensokeri heittelee pitkin päivää. Sitten he kauhistelevat sitä, miten joku pystyy syömään töissä jälkiruokaa.

Vierailija
138/147 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lounaan joka päivä töissä.Teen myös joka päivä illalla lämpimän ruoan .Olen hoikka ja urheilen päivittäin.Syön terveellistä ruokaa ja ruokataukoani en käydä mikrossa ruoan lämmitykseen.Mikään ei ole niin ankeaa kuin ruokatauolla syödä eilisesen päivän mikrolämmitettyä ruokaa, kasata tuoresalaatti ja leivät ja juomat.Arvostan hyvää ja tuoretta ruokaa, mikrossa lämmitetty ruoka ei ole tuoreen veroista.Ja sen jälkeen vielä tiskata asiat.Helppoa ja rentouttavaa istua valmiiseen lounaspöytään ruokasaliin.

Vierailija
139/147 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen tilanteeni ei ole niin huono, että tässä kohden pitäisi säästää.

Mitäs siitä tulee vuodessa jos joka työpäivä törsää kympin yhteen ateriaan?

Vierailija
140/147 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A) Nautin ulkona syömisestä

B) Mulla on siihen varaa

C) Se on tärkeä sosiaalinen tapahtuma työpaikalla

D) On hyvä päästä irti töistä, kun lähtee syömään muualle. Omat eväät tulee helposti hotkaistua työpöydällä tai jossain taukohuoneessa yksin.

Mieluummin syön yksin kuin väen tungoksessa.