Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa syödä joka päivä lounas ulkona?

Vierailija
11.06.2016 |

Ettekö tajua kuinka paljon siinä säästäisi, kun tekisi itse oman lounaan töihin? Olen huomannut olevani harvaita ainoita, jotka meidän työpaikalla tuo oman ruoan töihin. En vain voi käsittää, miten joku haluaa tuhlata syömällä lounasta ulkona joka päivä, vaikka raha riittäisikin. Säästyvällä rahalla tekisi jo monta ulkomaan matkaa.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syödään usein ulkona, mies ja minä. Laiskuutta osin, mutta myös sitä, että nykyisessä kotimaassani puhutaan ihan eri hinnoista kuin Suomessa. Yksi hyvä syy lisää pysyä täällä.

Vaihtelukin virkistää! Toki joskus tehdään kotona ruokaa, mutta jotain simppeliä ja säilyvää kuitenkin ja usein pakastuskelpoista.

No huoh, ihme pätemistä. Minäkin asun ulkomailla, jossa hintataso vain neljäsosa suomalaisesta. Siksi en vastaakaan ap:n kysymykseen, koska olettaisin kyseen olevan nyt vain Suomen lounasruokailusta ja hinnoista. Mutta pakko kyllä sanoa samaan hengenvetoon, että oli maa mikä tahansa, lounas- ja ravintolahinnat ovat usein yhtä kalliita paikalliseen palkkatasoon suhteutettuna. Toki minun (ja oletan sinun) kaltaisille, lähes suomalaista palkkaa saaville expateille paikalliset tuotteet ovat aina edullisempia.

Vierailija
82/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa työpaikoissa tarjotaan lounasseteliä? En ole koskaan saanut lounas-, kulttuuri- tai liikuntaseteleitä. En myöskään joukkoliikenteen kortteja ym. etuja. Ilmoitatteko verottajalle noista?

Heh, kyllä ne näkyvät ihan palkkalaskelmassa. Meillä on 9 e lounasseteli palkan lisänä (20 seteliä/kk). Kyllä, verottaja tietää niistä ilman muuta! Niiden käyttämättä jättäminen ei tuottaisi minulle sentin latia säästöä.

Kulttuuri/liikuntasetelitkin kuuluvat työsuhde-etuuksiin, mutta niitä saa vain 20 kpl/vuosi. Ja kyllä, ihan varmasti verottajalle menee tieto niistäkin.

Työ on ylemmän toimihenkilön tehtävä kolmannella sektorilla (missä palkka on ihan paska).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan hyvää ruokaa ja pitkiä lounastaukoja. Luovun jostain muusta.

Eikö työsi kärsi pitkistä lounastauoista? Missä työpaikassa sellaiseen on varaa?

Ääliön ei kannattaisi vastata aiheeseen, josta ei mitään ymmärrä.

Vierailija
84/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä syö. Laskettiin miehen kanssa, että syötäisiin halvemmalla jos haettaisiin joka päivä mäkistä ruokaa, sen sijaan että teen ne itse. Tosin nyt kesällä edullisempaa kuin talvella, kun kotimaiset kasvikset on edullisia.

Vierailija
85/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounassetelillä lounaasi arvo on noin 3-4 euroa.

Vierailija
86/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä syö. Laskettiin miehen kanssa, että syötäisiin halvemmalla jos haettaisiin joka päivä mäkistä ruokaa, sen sijaan että teen ne itse. Tosin nyt kesällä edullisempaa kuin talvella, kun kotimaiset kasvikset on edullisia.

Näin varmasti on, jos pelkkää hintaa ajattelee. Terveellisyys on sitten eri juttu.

Vierailija
87/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tulotasollani ei tarvitse miettiä, meneekö sen 200e kuussa johonkin enemmän tai vähemmän. 

Vierailija
88/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin rakastan hyvää ruokaa, siksi teen usein eväät. Vaikka työpaikkaravintolamme tarjonta on melko hyvä (varsinkin salaattipuoli on mahtava), katson järkeväksi syödä eväitä useimpina päivinä.

Itse tehden saan ruokaa sopivan määrän ja se on edullista, ravitsevaa, terveellistä ja omien valintojeni mukaisesti ekologista (tiedättekö missä maassa on tuotettu lounasravintoloidenne tarjoama broileri tai muu liha?)

Sosiaalisen puolen vuoksi käyn toisinaan ravintolassakin ruokalistasta riippuen, mutta toisaalta samojen tyyppien kanssa rupattelen pitkin päivää muutenkin. En siis koe eväspäivinä menettäväni mitään kovin arvokasta. Päinvastoin, joskus eväspäivinä tulee juteltua vähemmän tuttujen työkavereiden kanssa taukotilassa.

Vierailija
89/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin rakastan hyvää ruokaa, siksi teen usein eväät. Vaikka työpaikkaravintolamme tarjonta on melko hyvä (varsinkin salaattipuoli on mahtava), katson järkeväksi syödä eväitä useimpina päivinä.

Itse tehden saan ruokaa sopivan määrän ja se on edullista, ravitsevaa, terveellistä ja omien valintojeni mukaisesti ekologista (tiedättekö missä maassa on tuotettu lounasravintoloidenne tarjoama broileri tai muu liha?)

Sosiaalisen puolen vuoksi käyn toisinaan ravintolassakin ruokalistasta riippuen, mutta toisaalta samojen tyyppien kanssa rupattelen pitkin päivää muutenkin. En siis koe eväspäivinä menettäväni mitään kovin arvokasta. Päinvastoin, joskus eväspäivinä tulee juteltua vähemmän tuttujen työkavereiden kanssa taukotilassa.

Unohtui sanoa, että omat ruokani ovat maukkaampia kuin mitä ravintolan linjastosta saa.

Vierailija
90/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varmasti on, jos pelkkää hintaa ajattelee. Terveellisyys on sitten eri juttu.

Juuri tästä syystä teen ruokamme itse. Välillä tietysti väsyttää/laiskottaa ja haetaan tai tilataan kotiin jotain. Välillä kyllä ottaa päähän se, että terveellisyys tuntuu olevan niin kallista.

Vierailija
91/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tofupakettikin on melkein vitosen. 20 vuoden kokemus kasvis- kalaruokavaliosta.

Ööh? Siis minkä tofupaketin?

Ainakin paikallisessa Prismassa So Fine Maustamaton tofu (250g) maksaa 1,75e.

Vierailija
92/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Tofupakettikin on melkein vitosen. 20 vuoden kokemus kasvis- kalaruokavaliosta.

Ööh? Siis minkä tofupaketin?

Ainakin paikallisessa Prismassa So Fine Maustamaton tofu (250g) maksaa 1,75e.

Jos halpaa etsii, etnokaupoissa 500g tofu maksaa 2€.

Vierailija
93/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä laitan arvoa myös vapaa-ajalle, enkä halua käyttää joka päivä aikaa ruoan valmistukseen. Kun teen ruokaa, teen sen alusta asti itse ja sen verran suuren annoksen, että syömme siitä 2-3 päivällistä. Näin minun ei tarvitse laittaa ruokaa kuin joka toinen/kolmas päivä. Jos ottaisimme kotiruokaa evääksi, joutuisin kokkaamaan joka päivä.

Vierailija
94/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Vierailija
95/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön lounaan töissä joka päivä.. se on halpa, sillä olen opettajana yläkoulussa. Ruoka ei maksa kuin jotain 4 euroa, mutta eihän se taso tietenkään päätä huimaa. Leipänä on aina näkkileipä, jota en enää syö koska olen kertakaikkisen kyllästynyt. Käyn syömässä niin ei tarvitse miettiä mitään eväitä ja lisäksi ajattelen että se ikäänkuin nostaa kouluruuan arvoa oppilaiden silmissä kun opettajatkin käyvät sitä vapaaehtoisesti syömässä.

Meillä maksaa 5,70€ ja en todellakaan syö tuolla hinnalla alle euron arvoista kouluruokaa. Esim. lounaana on välillä puuroa. Omat eväät ovat paljon terveellisemmät ja edullisemmat.

Vierailija
96/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt että miten työpaikallani monet syö lounaan joka päivä ulkona, itse teen aina eväät mukana töihin ja silti rahat ei tahdo riittää. Bensaan menee aika paljon rahaa pitkän työmatkani vuoksi ja lainanlyhennyksiin sekä maksan yksin kaikki lasteni vaatteet ja harrastukset. Ei tulisi mieleenkään syödä joka päivä lounasta ulkona.

Vierailija
97/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas maksaa 9e ja joka päivä työnantaja maksaa ruokarahaa 10e.

Vierailija
98/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Jos lounassetelin arvo on 9-10 euroa ja veroprosentti n. 30, niin kyllä on.

Vierailija
99/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole.

Jos lounassetelin arvo on 9-10 euroa ja veroprosentti n. 30, niin kyllä on.

Jos mielellään perehdyt faktoihin etkä jauha paskaa.

Vierailija
100/147 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu lähti liikkeelle arvelusta, että lounasruokailu ravintolassa olisi vaihtoehto matkustelulle.

Väitän, että kenenkään työssäkäyvän kohdalla ei näin ole.