Lapsen kaverin äiti loukkaantui kun annoin vanhan (tyhjän) akvaarioni hänelle
Säälitti kalat kun olivat 50-litraisessa akvaariossa. Minun piti muutenkin hankkiutua eroon omastani kun vie tilaa varastossa. Minulla oli siis lapsena kaloja. Kysyin tytöltä haluaisiko hän tuon 400-litraisen ja oli onnesta soikeana. Isänsä kanssa sovimme päivän ja ajan koska kannamme sen tytön huoneeseen. Isä ja tyttö olivat tyytyväisiä ja tarjosivat kahvit ja omenapiirakkaa. Tytön äiti ei ollut kotona. Nyt aamusta hän tuli ovelleni ja sanoi että hän on pettynyt kun häneltä ei ole kysytty mitään. Sanoin että jos se on ongelma niin toki sen voi palauttaa että laitan sitten myyntiin. Hän sanoi ettei sitä nyt enää voi palauttaa kun tyttö on niin innoissaan siitä. Kuka tässä nyt teki väärin teidän mielestänne?
Kommentit (85)
Olipa kumma äiti. Jos aapee tarjoaa akvaariota lapselle ja isä on tietoinen, niin eiköhän se ole sitten isän asia ilmoitella äidille.
Vierailija kirjoitti:
Muutama pikkujuttu:
- vanha varastossa lojunut akvaario on iso vesivahinkoriski. Silikonit pitää vaihtaa osaavasti eikä se ole mikään pikkujuttu.
- 50l akvaario on ehkä ollut jossain tytön pöydännurkalla tai yöpöydällä. 400l akvaario painaa hiekkoineen ja vesineen n. 450kg ja on pituudeltaan yli metrin. Sitä ei voi läntätä mihin tahansa Ikean lastulevylipaston päälle vaan siinä pitää olla joku mittojen mukainen alumiinijalusta tai tukeva puinen, keskeltä tuettu pöytä tai rakentaa alusta siporex-harkoista.
- tuon kokoiseen akvaarioon tarvitaan iso 2-4-putkinen valaisin sekä tehokas suodatus, yleensä ulkosuodatin tai kaksikin. Nämä kaikki maksaa. Ulkosuodatin tuon kokoiseen maksaa n. 100-150e/kpl.Kiva vanhan akvaarion dumppaus maksaakin uudelle omistajalle satasia ja mahdollisesti vesivahingon. En ihmettele perheen äidin valitusta yhtään. Olisi suotavaa tehdä moiset hankinnat harkitusti ja miettiä mihin tuon kokoisen tankin saa sijoitettua, minkälaista biotooppia sinne suunnitellaan ja paljonko rahaa on käytettävissä. Käytettyä ties miten säilytettyä isoa akvaariota en ottaisi mistään hinnasta muuhun käyttöön kuin terraarioksi.
Juuri tämä. Ihmettelen ettei kukaan "akvaariotietäjistä" ole tätä maininnut heti. Tilanne on taatusti ollut seuraava: ap:llä on ollut hankaluuksia säilyttää vanhaa akvaariotaan, koska se vie paljon tilaa ja myynti on aikaa vievää ja hankalaa. Päähän on pälkähtänyt että jos dumppaan sen noille, niin säästyn itse vaivalta. Ensin tyttö innostumaan asiasta ja sitten toteutus. Jos ap:n aikeet olisi ollut vilpittömät, hän olisi soittanut tytön vanhemmille ja tarjonnut akvaariotaan heille, ennen kuin puhui lapselle asiasta. En yhtään ihmettele että äiti tuli asiasta sanomaan. Itse en olisi kehdannut, mutta pitäisin kyllä ap:tä moukkana. Mieheni tosin on järkevä ja olisi suorilta sanonut ap:lle ettei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista pirttihirmuilua. Ymmärtäisin jos lapsella ei olisi ennestään akvaariota, mutta onhan sitä 50-litraistakin pitänyt huoltaa.
Ja se on todellakin niin, että mitä pienempi akvaario sitä enemmän työtä se teettää. Iso akvaario on helpompi hoitaa ja kaloille todella paljon parempi kuin liian pieni ja ahdas.
Tuo on totta että mitä pienempi akvaario, sen useammin se täytyy puhdistaa. Mutta se, että automaattisesti isompi olisi pienempää akvaariota parempi kaloille ei pidä paikkaansa. Asia riippuu siitä, mitä kaloja ja kuinka monta niitä on.
Miksi te menette jonkun täysin vajaaälyisen kanssa naimisiin? Minun miehelläni on ollut akvaarioita lapsesta asti, niin meri- kuin makeanveden altaitakin, ja osaa itse silikonia käyttää ihan järkevästi. Ei ole minun tarvinnut hoitoon sekaantua, ja osaa tehdä oikeanlaiset alustat ja muut. On opettanut lapsetkin akvaarioita hoitamaan. Tunnen muitakin akvaarion hoitotaitoisia miehiä.
Ison akvaarion hoito on muuten helpompaa kuin pienen, eikä ne silikonitkaan nyt ihan tuota vauhtia petä mitä jotkut yrittävät pelotella.
Joka tapauksessa ap toimi oikein, ja nainen vaikuttaa hullulta, jos tulee jälkikäteen valittamaan.
Siis tämä vastauksesi on vitsi, onhan?
Taidat olla tosissasi. Onko tämä tarinan mies ihan aivoton pölkkypää?? Kun ÄITIEN pitää näitä miettiä ja toista äitiä vielä syyllistetään, vaikka PERHEENISÄ OLI PAIKALLA.
Olette kaikki ihan käsittämättömiä, joiden mielestä ap on tässä jollain tapaa syyllinen, kun perheenisä lupasi asian... ette varmaan olisi vaatineet perheenisää paikalle, jos homma olisikin ollut toisinpäin, äiti olisi yksin riittänyt :D
Siksi, koska äidit mielestänne päättävät perheessä ihan kaiken. Siitähän tässä on kyse. Ei mistään vesivahingoista. Ne kaikki tuli ketjuun paljon myöhemmin, kun jo närkästyksen aallot löivät korkealle...