Lapsen kaverin äiti loukkaantui kun annoin vanhan (tyhjän) akvaarioni hänelle
Säälitti kalat kun olivat 50-litraisessa akvaariossa. Minun piti muutenkin hankkiutua eroon omastani kun vie tilaa varastossa. Minulla oli siis lapsena kaloja. Kysyin tytöltä haluaisiko hän tuon 400-litraisen ja oli onnesta soikeana. Isänsä kanssa sovimme päivän ja ajan koska kannamme sen tytön huoneeseen. Isä ja tyttö olivat tyytyväisiä ja tarjosivat kahvit ja omenapiirakkaa. Tytön äiti ei ollut kotona. Nyt aamusta hän tuli ovelleni ja sanoi että hän on pettynyt kun häneltä ei ole kysytty mitään. Sanoin että jos se on ongelma niin toki sen voi palauttaa että laitan sitten myyntiin. Hän sanoi ettei sitä nyt enää voi palauttaa kun tyttö on niin innoissaan siitä. Kuka tässä nyt teki väärin teidän mielestänne?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Meillekin on yritetty lapsen kautta ujuttaa vanhaa romua, kun ei haluta itse maksaa jätemaksuja. Mies on niin kiltti, että myöntyisi kaikkeen jos kysyttäisiin. Olen kylmästi palauttanut vanhat paskat takaisin
Mitä ihmeen jätemaksuja? Etkö osaa kierrättää? Säälin muuten miestäsi.
No haloo olisit nyt kysynyt mieheltä, onko hänellä lupaa ottaa vastaan??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tollaisisaa tilanteissa äiti on se jolta pitäisi ekana kysyä lupaa, eikä antaa alaikäiselle mitään mistä ei ole sovittu äidin kanssa.
vierailija kirjoitti:
No sä et vaan ole aatellut. Monessa perheessä se vaan menee niin, että äiti joutuu loppupeleissä kantamaan sen vastuun. Tiedät sitten itsekin ensikerralla.
Näistä vastaajista huomaa, millainen lupamenettely on heidän perheessään ;)
Hyvä että huomaat. Ap käytti vain miestä hyväkseen omien romujensa kaatopaikkana. Valitettavan moni nykypäivänä toimii näin.
Pirttihirmujen kokoontumisajot tässä ketjussa.
Tuollaisessa tilanteessa toimitaan niin, että pyydetään vaimoa soittamaan, jos haluaa akvaarion. Miehelle ja lapselle ei anneta mukaan mitään esineistöä kotiin kuljetettavaksi.
Teit todella väärin, kun kysyit ensiksi lapsen mielipidettä, koska aikuiset päättävät tuollaisista asioista.
Totta kait lapset haluavat kaikenlaista, mutta eivät pysty kantamaan vastuuta ja saattaa olla, ettei tuossa perheessä kukaan ota vastuuta akvaarion puhdistuksesta ja kalojen hoidosta.
Ap:n toiminnassa ei ole mitään moitittavaa. Vika on siinä miehessä ja lapsessa, kun eivät olleet puhuneet asiasta sen naisen kanssa ennen päätöstä.
Niillähän oli ennestään pienempi akvaario, samanlainen hoitaminenhan siinä on, jos ehkä pienemmässä mittakaavassa.
Eihän tässä ole kysymys onko äiti pirttihirmu vaan ei, mutta on vastuutonta kysyä lapselta haluaako hän akvaarion vai ei. Totta kait hän on onnesta mykkänä, kun ei ymmärrä mitä hoitoa se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tollaisisaa tilanteissa äiti on se jolta pitäisi ekana kysyä lupaa, eikä antaa alaikäiselle mitään mistä ei ole sovittu äidin kanssa. Sehän se kuitenkin loppupeleissä huoltaa akvaarion.
Jaa-a.. minä oon kyllä myynyt useammankin eläimen -myös akvaarion kaloineen- alaikäiselle ilman äidin lupaa.. aika usein isän kanssa kaupat sovittu ja lapsi/nuori hakenut lemmikin isän kanssa (en ikinä myy "vain lapselle". Haluan aina vanhempien kanssa keskustella ja tietää, että mun kasvatit ei ole lapsen "vastuulla" vaan vanhemmat kantaa päävastuun eläimestä. Vanhemman kanssa myös haku -aina) .
Enpä ole aatellut, että isä olis silleen jotenki vajaavaltainen näissä asioissa...
No sä et vaan ole aatellut. Monessa perheessä se vaan menee niin, että äiti joutuu loppupeleissä kantamaan sen vastuun. Tiedät sitten itsekin ensikerralla.
Paitsi että ei ole apeen ongelma ettei mies heti soittanut vaimolleen ja kysynyt lupaa
Toivottavasti en koskaan vajoa niin alas, että minulta pitää pyytää lupa tuollaiseen asiaan. Eri asia olisi, jos akvaariota ei olisi ollut vielä ollenkaan, mutta ap:n kertomassa tilanteessa... siis hei, oletteko tosissanne, että teidän kauttanne pitää mennä jokainen lupa-anomus perheessänne? Ettei tuollaista asiaa voi mies päättää? Mä varmaan olisi katsonut tytön huoneeseen, että ai kiva, onpa hieno. Ja koko asia olisi ollut siinä. Hirveetä NIUHOTTAMISTA. Miten jotkut naiset ovat niin helkutin tarkkoja kaikesta... en ymmärrä. No ehkä multa puuttuu joku geeni.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin on yritetty lapsen kautta ujuttaa vanhaa romua, kun ei haluta itse maksaa jätemaksuja. Mies on niin kiltti, että myöntyisi kaikkeen jos kysyttäisiin. Olen kylmästi palauttanut vanhat paskat takaisin
Juuri näin. Meillä naapurin rouva halusi päästä kissan pennuistaan eroon ja tyrkytti niitä lapsille kotiin viemiseksi, kuinka kivoja kissat ovat. Meillä mies palautti kissan ja lapsi vain jankutti, kuinka naapurin Ritu oli sen hänelle luvannut.
Mitäs jos lapsella olisi ollut synttärit ja siinä saanut lahjaksi tuon akvaarion? Tarvitseeko minun nyt soittaa jokaiselle tyttäreni kaverin äidille että käykö lahja, kun menee kaverisynttäreille? Tiedän kyllä että akvaario olisi överiä silloin mutta periaatteessa, täytyykö hirviökontrollifriikkiäideiltä aina kysyä lupa kaikkien kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tollaisisaa tilanteissa äiti on se jolta pitäisi ekana kysyä lupaa, eikä antaa alaikäiselle mitään mistä ei ole sovittu äidin kanssa. Sehän se kuitenkin loppupeleissä huoltaa akvaarion.
Jaa-a.. minä oon kyllä myynyt useammankin eläimen -myös akvaarion kaloineen- alaikäiselle ilman äidin lupaa.. aika usein isän kanssa kaupat sovittu ja lapsi/nuori hakenut lemmikin isän kanssa (en ikinä myy "vain lapselle". Haluan aina vanhempien kanssa keskustella ja tietää, että mun kasvatit ei ole lapsen "vastuulla" vaan vanhemmat kantaa päävastuun eläimestä. Vanhemman kanssa myös haku -aina) .
Enpä ole aatellut, että isä olis silleen jotenki vajaavaltainen näissä asioissa...
Paitsi että ei ole apeen ongelma ettei mies heti soittanut vaimolleen ja kysynyt lupaa
No ensikerralla ap tietää kenen kanssa keskustelee. Oppia ikä kaikki. Äiti närkästyi kun häneltä ei kysytty ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos lapsella olisi ollut synttärit ja siinä saanut lahjaksi tuon akvaarion? Tarvitseeko minun nyt soittaa jokaiselle tyttäreni kaverin äidille että käykö lahja, kun menee kaverisynttäreille? Tiedän kyllä että akvaario olisi överiä silloin mutta periaatteessa, täytyykö hirviökontrollifriikkiäideiltä aina kysyä lupa kaikkien kaikesta?
Toki on kohtelijasta kysyä lupa kun kantaa rojua toisen kämppään.
Kuten aikaisemmin jo sanottiin, vanhassa akvaariossa on aina se vaara että silikonit pettää. Ja "vanha akvaario" voi olla ihan mitä vaan 1v vanhasta 10v vanhaan.
"Isänsä kanssa sovimme päivän ja ajan koska kannamme sen tytön huoneeseen."
Eli heillä olisi hyvin ollut aikaa keskustella asia keskenään selväksi. Ettei olisi taas Porvoon juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No ensikerralla ap tietää kenen kanssa keskustelee. Oppia ikä kaikki.
Tällaistä ei kenenkään täydy "oppia". Siinähän saisi ruveta pitämään muistiota kaikkien dramaqueenien ja kontrollihirmujen takia. Ihmisillä on muutakin tekemistä kuin muistella, kenen perheessä iskä olikaan tossun alla ja miten valtasuhteet pelaa missäkin huushollissa. Selvittäköön puolisot keskenään, kuka mitäkin saa luvata. Ei ole ulkopuolisten asia niitä selvitellä.
Eihän sitä voi ulkopuolinen tietää jos jossain perheessä ei asioita voi sopia ja hoitaa normaalisti kumman tahansa vanhemman kanssa.