Vapaaehtoisesti lapsettomat keskimäärin älykkäämpiä?
Ovatko? Oman empiirisen tutkimukseni pohjalta ovat.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuten ymmärrä sitä velapalstoilla viljeltyä ajatusta, jonka mukaan "jos vapaaehtoisesti lapseton muuttaa mielensä ja tekee lapsen, hän ei ole koskaan ollut aito vela". En ymmärrä tuota. Miksi mieli ei voisi muuttua? Jos ihminen liittyy poliittiseen puolueeseen, uskoo puolueen arvoihin ja agendaan mutta lakkaa jossain vaiheessa uskomasta, tarkoittaako se, ettei hän ikinä ollutkaan aito xxx?
Tottakai tarkoittaa. Jos aidosti on jotain mieltä ja tuntee itsensä hyvin, mielipide ei tule ikinä muuttumaan. Jos muuttuu, ei ainakaan ole kovin älykäs tai tunne itseään hyvin.
älykäs ihminen osaa kyseenalaistaa omat mielipiteensä ja pystyy tarvittaessa muuttamaan niitä. eli ei ole älykkyyden merkki se, ettei mielipide muutu koskaan.
Itse olen todistetusti älykäs, ja olen jo hyvin nuorena tiennyt, mitä elämältäni haluan. Tuskin olen ainut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai keskimääräistä itsekkäämpiä?
Lapsenteko on todella itsekäs teko, tehdään tähän maailmaan ihminen vain, koska halutaan omien geenien jatkuvan.
Sinä et ainakaan älykäs ole. Muuten tajuaisit, että niin lapsen hankkiminen kuin lapsettomuuskin ovat yhtä itsekkäitä tekoja. Ihminen on itsekäs ja tekee itselleen parhaiten sopivia, itsekkäitä valintoja.
Lasten tekeminen on vielä itsekkäämpää, lapseton tekee päätökset yksin ja ne koskevat häntä. Se, joka tekee lapsia, päättää toisenkin ihmisen puolesta.
Vanhempana lapseton joutuu kuormittamaan yhteiskunnan tukiverkkoa enemmän kuin perheellinen, koska lapsettomalla vanhuksella ei ole ketään joka huolehtisi hänestä omasta pussista kuten niillä joilla on lapsia.
Mutta se lapseton on hoitanut omat vanhempansa ja maksanut vuosikausia veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuten ymmärrä sitä velapalstoilla viljeltyä ajatusta, jonka mukaan "jos vapaaehtoisesti lapseton muuttaa mielensä ja tekee lapsen, hän ei ole koskaan ollut aito vela". En ymmärrä tuota. Miksi mieli ei voisi muuttua? Jos ihminen liittyy poliittiseen puolueeseen, uskoo puolueen arvoihin ja agendaan mutta lakkaa jossain vaiheessa uskomasta, tarkoittaako se, ettei hän ikinä ollutkaan aito xxx?
Tottakai tarkoittaa. Jos aidosti on jotain mieltä ja tuntee itsensä hyvin, mielipide ei tule ikinä muuttumaan. Jos muuttuu, ei ainakaan ole kovin älykäs tai tunne itseään hyvin.
älykäs ihminen osaa kyseenalaistaa omat mielipiteensä ja pystyy tarvittaessa muuttamaan niitä. eli ei ole älykkyyden merkki se, ettei mielipide muutu koskaan.
Juuri näin. Se on jopa älykkyyden ehdoton edellytys, että pystyy tarvittaessa muuttamaan käsitystään. Jos ei pysty, ei pääse ajattelussaan eteenpäin, ja lisäksi huijaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenteko on todella itsekäs teko, tehdään tähän maailmaan ihminen vain, koska halutaan omien geenien jatkuvan.
Sinä et ainakaan älykäs ole. Muuten tajuaisit, että niin lapsen hankkiminen kuin lapsettomuuskin ovat yhtä itsekkäitä tekoja. Ihminen on itsekäs ja tekee itselleen parhaiten sopivia, itsekkäitä valintoja.
Lasten tekeminen on vielä itsekkäämpää, lapseton tekee päätökset yksin ja ne koskevat häntä. Se, joka tekee lapsia, päättää toisenkin ihmisen puolesta.
Oletko siis itse kovinkin katkera vanhempiasi kohtaan, kun ovat sinut tänne tehneet elämään? Aina voi vaikka tappaa itsensä pois saastuttamasta, jos olemassa olo kiukuttaa ja kaduttaa.
Miksi ihmeessä olisin katkera? Käsittämätön väite.
Lisäksi, olen yh, joten en halua jättää lastani yksin.Äitini muuten on sanonut itse, että he isäni kanssa halusivat paljon lapsia. Ei ollut maailmasta loppumassa ihmiset tai muutakaan, ihan tekivät, koska itse halusivat.
Jos mä en ois koskaan syntynyt, väittäisin, että en myöskään olisi siitä katkera.
Olet katkera, muttet halua jättää lastasi yksin? Vai oletko iloinen siitä, että olet syntynyt? Koita päättää.
Olen iloinen, että olen syntynyt, mutta en olisi katkera, jos en olisi syntynyt.
Pitääkö vielä tavuttaa?
Tietääkö kukaan montaakaan idioottia jolla ei olisi lapsia? Tai ainakin itse olen tullut todenneeksi että kaikista suurimmilla kusipäillä niitä mukuloita ainakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana lapseton joutuu kuormittamaan yhteiskunnan tukiverkkoa enemmän kuin perheellinen, koska lapsettomalla vanhuksella ei ole ketään joka huolehtisi hänestä omasta pussista kuten niillä joilla on lapsia.
Onpahan oletus. Ei mulla ainakaan olisi varaa huolehtia vanhemmistani, hyvä kun saan huolehdittua itsestäni näillä palkoilla.
Eikö se lähinnä vaivan maksa? Jokaisella siis halutessaan on varaa, jos on halua. Vanhuksethan kyllä saavat eläkettä tms. jolla voi elämisen kustantaa. Mutta he eivät välttämättä jaksa huolehtia asioistaan, siivoamisesta, ruoanlaitosta jne, joissa lasten ilmainen apu usein pelastaa. Tälläkin hetkellä moni on vanhan vanhempansa epävirallinen omaishoitaja ilman palkkaa. Säästyy yhteiskunnalta monen monta euroa.
Ja moni lapsi asuu niin kaukana vanhemmistaan ettei pysty auttamaan lainkaan.
Ja jos tälle linjalle lähdetään, niin onhan sillä lapsettomalla isot säästöt, kun ei ole mennyt varat lapseen.
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Se on jopa älykkyyden ehdoton edellytys, että pystyy tarvittaessa muuttamaan käsitystään. Jos ei pysty, ei pääse ajattelussaan eteenpäin, ja lisäksi huijaa itseään.
Noinkin jossain tapauksissa. Osa "veloista" on huijannut itseään. On ehkä pelätty lapsettomuutta ja yksinjäämistä ja julistauduttu veloiksi, ettei kukaan tajuaisi henkilön salaisia pelkoja. Sitten ihmeen kaupalla se lapsia haluava kumppani löytyykin, ja mieltä muutetaan lennossa! Ei kovin älykästä ehkä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa saldo mennä miinuksen puolelle jos lapseton vanhus elää vuosikausia pelkästään yhteiskunnan siivellä.
Kuka edes haluaisia lapsia? Ne on ällöttäviä otuksia joilla on pehmeät kallot ( ͠° ͟ʖ ͡°)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todistetusti älykäs, ja olen jo hyvin nuorena tiennyt, mitä elämältäni haluan. Tuskin olen ainut.
No mutta jos sinulla olisi ollut joku syy muuttaa ajatustasi asiasta, niin olisithan sinä ollut pikemminkin yksinkertainen, jos olisit itsepintaisesti roikkunut vanhassa ajatuksessasi jostain periaatesyystä tms. Toisilla mielipide lasten toivomisesta muuttuu jossain vaiheessa, joillain ei. Sama pätee todella moniin muihinkin käsityksiin ja mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä keskimääräisyyksistä. Mutta on kyllä niin, että suhteessa iso prosentti kaikkein älykkäimmistä tuntemistani naisista on lapsettomia, käsittääkseni vapaaehtoisesti. Puhun siitä terävimmästä kärjestä. Mutta poikkeksia on, ja miesten kohdalla en ole tällaista huomannut.
T.Kahden lapsen tutkijaäiti
Tiedätkö heidän älyykkyysosamääränsä? Korkea koulutus kun ei ole mikään tae korkeasta älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes haluaisia lapsia? Ne on ällöttäviä otuksia joilla on pehmeät kallot ( ͠° ͟ʖ ͡°)
Et sinäkään kirjoittelisi siinä jos vanhempasi olisivat ajatelleet samalla tavalla. Olet ollut itsekin ällöttävä otus ja aika ällöttävä olet varmaan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis itse kovinkin katkera vanhempiasi kohtaan, kun ovat sinut tänne tehneet elämään? Aina voi vaikka tappaa itsensä pois saastuttamasta, jos olemassa olo kiukuttaa ja kaduttaa.
Miksi ihmeessä olisin katkera? Käsittämätön väite.
Lisäksi, olen yh, joten en halua jättää lastani yksin.Äitini muuten on sanonut itse, että he isäni kanssa halusivat paljon lapsia. Ei ollut maailmasta loppumassa ihmiset tai muutakaan, ihan tekivät, koska itse halusivat.
Jos mä en ois koskaan syntynyt, väittäisin, että en myöskään olisi siitä katkera.
Olet katkera, muttet halua jättää lastasi yksin? Vai oletko iloinen siitä, että olet syntynyt? Koita päättää.
Olen iloinen, että olen syntynyt, mutta en olisi katkera, jos en olisi syntynyt.
Pitääkö vielä tavuttaa?
Hyvä, että ymmärsit viimein vastata.
Mitä sinä sitten ihmettelet? Sinun mielestäsihän se on palvelus vanhemmilta, että tekevät tänne lapsen joka on iloinen olemassaolostaan, kuten sinä. Mikä siinä on sitten niin itsekästä, jos samalla voi tehdä toisen iloiseksi?
Älystä yleisesti en sanoisi mitään, mutta "vapaaehtoisesti" lapsettomista aika moni ei älyä, ettei se mitään vapaaehtoista ole. Joku on muu on taustalla tehnyt valinnan heidän puolestaan. Monella tuntemallani "velalla" on ollut kurja lapsuus ja/tai hylkäämiskokemuksia, vaativia ja ankaria vanhempia. Tarvitsevat sitten aikuisena kaiken energian itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa saldo mennä miinuksen puolelle jos lapseton vanhus elää vuosikausia pelkästään yhteiskunnan siivellä.
Se vela on ehtinyt tekeen uran, koska parhast vuodet eivät menneet lasten kanssa eli hän elää omilla rahoillaan.
Miten tästä edes saadaan tällaista keskustelua aikaiseksi? Ihminen on aina itsekäs, koskaan ei tiedä miten elämä kuljettaa ja mikä on lopputulos. Vela voi kuolla ennen kuin sitä tarvii hoitaa, lapsi voi kuolla ennen kuin ehtii huolehtia vanhemmistaan.. Turhaa spekulointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpahan oletus. Ei mulla ainakaan olisi varaa huolehtia vanhemmistani, hyvä kun saan huolehdittua itsestäni näillä palkoilla.
Eikö se lähinnä vaivan maksa? Jokaisella siis halutessaan on varaa, jos on halua. Vanhuksethan kyllä saavat eläkettä tms. jolla voi elämisen kustantaa. Mutta he eivät välttämättä jaksa huolehtia asioistaan, siivoamisesta, ruoanlaitosta jne, joissa lasten ilmainen apu usein pelastaa. Tälläkin hetkellä moni on vanhan vanhempansa epävirallinen omaishoitaja ilman palkkaa. Säästyy yhteiskunnalta monen monta euroa.
Ja moni lapsi asuu niin kaukana vanhemmistaan ettei pysty auttamaan lainkaan.
Ja jos tälle linjalle lähdetään, niin onhan sillä lapsettomalla isot säästöt, kun ei ole mennyt varat lapseen.Huoh.
Niinpä. Itse olen nähnyt niin monta kertaa, kuinka suvun vanhus jää sen lapsettoman tädin kontolle, kun lapsiperheillä on aina ne kiireensä ja harrastuksensa.
Toivottavasti ne, jotka laskevat tulevan hoitonsa lastensa varaan, teroittavat muksuilleen, että lapsenlapsia ei sitten kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Älystä yleisesti en sanoisi mitään, mutta "vapaaehtoisesti" lapsettomista aika moni ei älyä, ettei se mitään vapaaehtoista ole. Joku on muu on taustalla tehnyt valinnan heidän puolestaan. Monella tuntemallani "velalla" on ollut kurja lapsuus ja/tai hylkäämiskokemuksia, vaativia ja ankaria vanhempia. Tarvitsevat sitten aikuisena kaiken energian itselleen.
Saman huomannut. Hienoa, että ovat sen verran fiksuja, että tajuavat olla lisääntymättä.
Provosoiva aloitus, mutta lykkäämpä lusikkani mukaan soppaan.
Vapaaehtoisesti lapsettomia on mielestäni montaa eri tyyppiä. Ja näiden eri tyyppien välillä keskimääräinen älykkyys saattaa vaihdella paljonkin. Seuraavassa (aiheeseen sopivan) provosoiva listaus ja omat huomioni.
Tyyppi 1
Ei yksinkertaisesti pidä lapsista. Saa puistauksia kuullessaan esim. vauvan itkua ja ei halua koskaan pidellä sylissään vaikka sisarustensa tai kavereidensa lapsia. Ärsyyntyy kyselyikäisten kysymyksistä ja ei kestä lapsien alikehittynyttä sosiaalista ja yleistä älykkyyttä.
Huomiot
Älykkyydeltään keskiverto, tyyppi noudattaa Gaussin käyrää (ääripäätkin edustettuina)
Tyyppi 2
Pitää lapsista, mutta ei halua omaa lasta. Tulee luontevasti toimeen eri lasten kanssa ja voi vaikka toimia sisarustensa lapsenvahtina tunnin kaksi silloin tällöin. Kokee, että lapsella ei olisi tilaa omassa elämässä. Yleensä työ tärkeä osa elämää.
Huomiot
Älykkyydeltään ehkä hieman keskivertoa parempi. Monesti hyvä ja vaativa työ, joten koulutus ja sen tuoma (siihen johtanut) älykkyys suurempaa.
Tyyppi 3
Voisi ehkä halutakin lapsen, mutta ei koe voivansa huolehtia siitä. Taustalla voi olla esim. oma sairaus tai sosiaalinen tilanne tai työtilanne. Näkee parhaimpana ratkaisuna sen, että ei tee lasta.
Huomiot
Älykkyys keskivertoa, noudattaa Gaussin käyrää (ääripäätkin edustettuina)
Tyyppi 4
Kokee maailman tilanteen niin huolestuttavana, että ei halua jälkikasvua tästä syystä. Ymmärtää laajoja kokonaisuuksia ja on yleensä realisti. Monesti korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä. Tietoinen laaja-alaisesti maailman tilanteesta (poliittinen, ympäristöllinen, taloudellinen ym).
Huomiot
Monesti keskivertoa älykkäämpi.
Tyyppi 5
Nautiskelija, joka haluaa elää vain itseään varten ja kokea kaiken mahdollisen mihin rahkeet riittävät. Näkee lapset esteenä omalle onnellisuudelle.
Huomiot
Älykkyys keskivertoa, noudattaa Gaussin käyrää (ääripäätkin edustettuina)
Ja tää oli tietysti leikkimielinen listaus. Suurin osa vapaaehtoisesti lapsettomista on sekoitus montaa edellä mainittua tyyppiä. Mutta tuossa karrikoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkin jossain tapauksissa. Osa "veloista" on huijannut itseään. On ehkä pelätty lapsettomuutta ja yksinjäämistä ja julistauduttu veloiksi, ettei kukaan tajuaisi henkilön salaisia pelkoja. Sitten ihmeen kaupalla se lapsia haluava kumppani löytyykin, ja mieltä muutetaan lennossa! Ei kovin älykästä ehkä kuitenkaan.
Minulle kävi noin. Kolmikymppisena aloin yllättäen, omaksi ihmeekseni toivoa lasta. Ja sainkin. Mutta enpä tiedä, kertooko se nyt älykkyydestäni sitä tai tätä. Itse ajattelen, että minun "biologinen kelloni" alkoi jostain syystä tikittää juuri siinä vaiheessa elämää. Kumppanini toivoi lasta, mutta niin oli ollut jo kauan, joten siinä suhteessa ei tapahtunut ulkoista muutosta. Se oli hyvin intuitiivinen ja hyvin selkeä muutos minussa itsessäni, omassa kropassani. Tein kuitenkin myös väikkärini loppuun ja tällä hetkellä katson olevani paljon sivistyneempi ja kehittyneemmin ajatteleva ihminen kuin ennen lapsia. (En siis lasten takia vaan heistä riippumatta!)
Mutta niinkuin aiemmin kirjoitin, moni kaikkein älykkäimmistä tuntemistani naisista on kyllä veloja.
Yleisesti ottaen ihmisillä on varaa huolehtia ikääntyvistä vanhemmista edes jollain tasolla, lapsettomasta vanhuksesta ei välitä juuri kukaan.