Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö oli laitettu leirikasteessa kävelemään hevosenlantaan tulehtunut haava jalassaan

Vierailija
10.06.2016 |

Ujo 11v ja ei ollut uskaltanut laittaa vanhemmille ohjaajille vastaan. n.17v tyttöjä olleet. Soitti minulle itkien asiasta ja olen nyt ottamassa yhteyttä paikkaan, miten te muotoilisitte asian puhelimessa?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi millä leirillä tollasta tehdään?!

Vierailija
2/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyttösi jalka tullaan erittäin suurella todennäköisyydellä amputoimaan, pitää järjestäjän osallistua kustannuksiin tekojalan suhteen. Muuten menee teidän omaan piikkiin hoito ja kuntoutus.

Toisaalta olisi ehkä parempi, ettet yllytä sitä 11 vee etkä lietso mitään paniikkia tai muutenkaan liioittele mitään asiaa. Vaan ehkä yrität saada 11 veen rauhoittumaan ja saamaan asioita vähän suhteutettua. 

Kävelikö hevosaikaan, maalla tai muulla maailmassa kukaan ihminen koskaan vahingoissa johonkin lantakokkareeseen? Miten kävi? Mikä oli kuolemantaausen tai vakavien loukkantumisten ja traumojen määrä silloin? Olisko ollut nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka "Mitä vittua siellä oikein touhutaan?"

Vierailija
4/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tyttösi jalka tullaan erittäin suurella todennäköisyydellä amputoimaan, pitää järjestäjän osallistua kustannuksiin tekojalan suhteen. Muuten menee teidän omaan piikkiin hoito ja kuntoutus.

Toisaalta olisi ehkä parempi, ettet yllytä sitä 11 vee etkä lietso mitään paniikkia tai muutenkaan liioittele mitään asiaa. Vaan ehkä yrität saada 11 veen rauhoittumaan ja saamaan asioita vähän suhteutettua. 

Kävelikö hevosaikaan, maalla tai muulla maailmassa kukaan ihminen koskaan vahingoissa johonkin lantakokkareeseen? Miten kävi? Mikä oli kuolemantaausen tai vakavien loukkantumisten ja traumojen määrä silloin? Olisko ollut nolla.

Jäykkäkouristus oli yllättävän yleinen. Tetanusbakteeri elää hevon sonnassa.

Vierailija
5/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jalka ei ihme kyllä mennyt siitä pahemmaksi, Nämä aikuiset ohjaajat tarkkailevat sitä ja puhdistivat. Näille vanhemmille ohjaajatytöille pidetään puhuttelu.

Ap

Vierailija
6/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haava on ihan oikeasti tulehtunut, siihen olisi hyvä syödä antibioottikuuri, joten huolehdi nyt ensin siitä. Tulehtunut haava myös suojataan, eli toivottavasti siinä oli edes päällä jotain. Sitten vain puhdistamista, suihkuttelua ja laastarin vaihtamista.

Vierailija
7/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo suurimmaksi osaksi tytön vika on ettei kertonut haavasta. Oma tytär käynyt leireillä joka kesä muutaman vuoden ajan ja tuon kaltaiset kasteet on kuulemma ollut joka leirillä, eikä niihin ketään pakoteta.

Vierailija
8/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetanusbakteeri elää _kaikkialla_ maaperässä mutta tuskin erityisesti hevonlannassa.

Haavan hyvä puhdistus, mahdollisesti tetanuksen tehostusrokote, jos edellisestä yli 5 vuotta. Ei siinä hevonlannassa kävelyssä itsessään ole terveysriskejä.

Ja kotona tytölle kertaus, että jos jotain tuollaista ei halua tehdä, niin sitten sitä ei ole pakko tehdä. Ja terveydestään on kaikki itse vastuussa, joten pitää sanoa, jos jotain ei voi tehdä terveydellisistä syistä.

Ne leirinohjaajat tuskin ovat tarkoittaneet saada tyttösi itkemään. Tuollaiset leirikasteet on ihan kivoja "rohkeuskokeita" olettaen että siitä saa halutessaan kieltäytyä, eikä painosteta mihinkään. 11 v. ei aina tosin osaa sanoa ei, kun sosiaalinen ryhmäpaine on liikaa.

Vierailija
9/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jalka ei ihme kyllä mennyt siitä pahemmaksi, Nämä aikuiset ohjaajat tarkkailevat sitä ja puhdistivat. Näille vanhemmille ohjaajatytöille pidetään puhuttelu.

Ap

Nopeastipa asia saatiin hallintaan. Miksi tyttäresi ei kertonut tulehtuneesta haavasta? Laastari siinä kait oli päällä ja antibioottikuuri muutenkin päällä? Jäykkäkouristusrokote voimassa?

Vierailija
10/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuo suurimmaksi osaksi tytön vika on ettei kertonut haavasta. Oma tytär käynyt leireillä joka kesä muutaman vuoden ajan ja tuon kaltaiset kasteet on kuulemma ollut joka leirillä, eikä niihin ketään pakoteta.

Perverssiltä se silti kuulostaa. En ole ap, mutta onpa hyvä, etten pakottanut omaa tytärtäni koskaan leireille.

Itse olin leirillä 70-luvulla eikä ainakaan silloin vielä tuommoisia typeriä leirikasteita ollut.

Vierailija
11/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ja nuorille pitää opettaa että ei ole pakko tuollaiseen osallistua ja pitää oppia pitämään puolensa.

Ei ole helppo tehtävä jos lapsi on mallia "liian kiltti". Niin se vaan meidänkin tyttö istui pienenä hiekkalootassa ja kaverit hakkasi lapiolla päähän ja naapurin poika töni ja puri kun vähänkin silmä vältti HUH...

Vierailija
12/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksunahkaiset jyräävät. Herkät eivät uskalla pitää puoliaan. Niin se on yhteiskunnassa muutenkin. Ovatko nämä siis jotain työleirien esiasteita?

Vierailija
13/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani on ollut leirinohjaajana noin 10 vuoden ajan (opiskelee luokanopettajaksi, mikä selittäneet pitkän leirielämän salaisuuden) ja hän on todennut, että nuo leirikasteet ovat melkoinen legenda, ei niitä enää nykyisin ole. Jos on, ovat tyyliin vaaleanpunaiseksi värjätyn makaronin syömistä.

Vierailija
14/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen lanta on onneksi aika puhdasta. Siksi sitä voi käyttää sellaisenaan kasvimaillekin.

Vierailija
15/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut leiriohjaajana usemmassa eri organisaatiossa yli kymmenen vuoden ajan, ja ei kyllä ole koskaan tullut tuollaisia leirikasteita vastaan!

Olen erittäin kiinnostunut kuulemaan että missä päin järjestetään tuollaisia leirikasteita? Ja onko 17-vuotiaat varsinaisia ohjaajia vai apuohjaajia?

Vierailija
16/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tässä maailmassa enää uskalla järjestää mitään ohjelmaa leireillä, kouluissa yms. kun jälkikäteen kuulee joka asiasta miten on toimittu asiattomasti.

- Käydään paikallisessa vanhassa puukirkossa tutustumiskäynnillä (ei mitenkään uskonnollisessa mielessä, vaan vaikka historiallisessa) -> "Meidän Mirjami on ateisti, tämä järkyttää henkistä hyvinvointia"

- Mennään uimaan leirillä -> "Meidän Nico-Petteri pelkää kaloja, ja soitti kotiin miten oli pakko mennä uimaan kun muutkin menivät"

- Mennään luontoretkelle jonnekin -> "Meidän Jukalle tulee hirveät paukamat ja kutina hyttysenpistoista"

- Käydään vesitornissa katselemassa näkymiä -> "Meidän Minna sai hirveät painajaiset kun se pelkää korkeita paikkoja"

Opettakaa ne lapset avaamaan suunsa tuollaisista asioista, on eriasia olla kohtelias kuin kertoa ongelmistaan lähellä oleville aikuisille.

Tuossa tulee lapselle vain käsitys, että muiden ihmisten elämäntehtävä on varmistaa, että juuri hänelle ei tapahdu minkäänlaista vääryyttä, ja itse hän ei voi vaikuttaa asiaan mitenkään.

*Vink vink* näille jotka palstalla kiroavat joka asiasta miten väärin on kun elämä on epäreilua.

Vierailija
17/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, mikä siinä on että pitää järjestää noita nöyryyttämiskasteita!? Tuollainen touhu on jostain syystä ihan hyväksyttävää kiusaamista, johon muka "vapaasti" suostutaan. Eli jos et suostu, olet loppuajan se ikävä tosikko ja hauskanpilaaja.

Vierailija
18/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani on ollut leirinohjaajana noin 10 vuoden ajan (opiskelee luokanopettajaksi, mikä selittäneet pitkän leirielämän salaisuuden) ja hän on todennut, että nuo leirikasteet ovat melkoinen legenda, ei niitä enää nykyisin ole. Jos on, ovat tyyliin vaaleanpunaiseksi värjätyn makaronin syömistä.

Minun vetämillä leireillä on leirikasteet ollut jotain tyyliin silmät sidottuna kuljetaan ympäri leirikeskusta ja saatetaan käskeä lapsi laittamaan käsi saaviin jossa on märässä vessapaperiliemessä joku esine, esim lusikka. Esine pitää siis tunnistaa pelkästään tunnustelemalla. Ketään ei ole koskaan pistettu ulosteessa kävelemään. Kasteen pitää olla hauska ja vähän jännittävä, mutta ei nöyryyttävä.

T: 16

Vierailija
19/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut leiritätinä ratsastusleirillä, ja olemme kaverimme kanssa laittaneet lapset kävelemään kuivuneen lannan päällä. herkimmän oloiset olemme laittaneet kiertämään tämän rastin, ettei tule turhia itkuja.

en ymmärrä miksei tyttäresi ole sanonut mitään, sillä ohjaajat olisivat varmasti jättäneet tämän kohdan tekemättä hänen kohdallaan. kukaanhan ei ole mitään pahaa tarkoittanut. minäkin olen aika napakka leiriavustajana ollessani, kaikkien hyvinvoinnin ja turvallisuuden vuoksi. olen kuitenkin reilu ja mukava,kun kaikki käyttäytyvät hyvin eivätkä sählää omiaan. jos joku vaikuttaa ujolta/ haluaisi sanoa jotain mutta ei uskalla, käyn usein kysymässä onko jokin hätänä tai tarvitseeko apua.

olen tosiaan 14v, ja yritän parhaani aina mutta kun on 19 muuta vahdittavaa niin ei tosiaan aina välttämättä huomaa jos jollain ujolla olisi asiaa, kun yrittää samalla rauhoitella niitä meluavia.

Vierailija
20/68 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen ollut leiritätinä ratsastusleirillä, ja olemme kaverimme kanssa laittaneet lapset kävelemään kuivuneen lannan päällä. herkimmän oloiset olemme laittaneet kiertämään tämän rastin, ettei tule turhia itkuja.

en ymmärrä miksei tyttäresi ole sanonut mitään, sillä ohjaajat olisivat varmasti jättäneet tämän kohdan tekemättä hänen kohdallaan. kukaanhan ei ole mitään pahaa tarkoittanut. minäkin olen aika napakka leiriavustajana ollessani, kaikkien hyvinvoinnin ja turvallisuuden vuoksi. olen kuitenkin reilu ja mukava,kun kaikki käyttäytyvät hyvin eivätkä sählää omiaan. jos joku vaikuttaa ujolta/ haluaisi sanoa jotain mutta ei uskalla, käyn usein kysymässä onko jokin hätänä tai tarvitseeko apua.

olen tosiaan 14v, ja yritän parhaani aina mutta kun on 19 muuta vahdittavaa niin ei tosiaan aina välttämättä huomaa jos jollain ujolla olisi asiaa, kun yrittää samalla rauhoitella niitä meluavia.

tosiaan lisään vielä, että kaikilta on etukäteen kysytty että haluaako tehdä leirikasteen ja useimmat odottavat sitä innolla. olen itse ollut pahemmissakin kasteissa, muun muassa istunut paskaan yms. ketään ei ole tarkoitus kiusata, vaan leirikasteessa on tarkoitus parantaa yhteishenkeä ja ennenkaikkea pitää hauskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan