Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
161/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ystävillä oli myös vegaanihäät, tosin ruoat olivat kyllä juhlavampia ja runsaampia kuin nuo mitä luettelit. Esim falafelpyöryköitä ja erilaisia dippejä, marinoitu välimeren pastasalaatti, savutofuvartaita, erilaisia piiraita ja salaatteja yms. En muista kaikkea. Kakkuna oli marjaisa raakakakku.

Kutsussa myös luki että juhlissa on tarjolla vain vegaanista ruokaa, joten lihaa kaipaavat voivat tulla nakkikioskin kautta, ja niin moni oli tehnytkin. Minusta ruoat olivat hyviä, monipuolisia ja täyttäviä vaikken normaalisti vegaaniruokavaliota noudata.

Olipa töykeä kutsu. Olisi jäänyt häät väliin.

Vierailija
162/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruuassa ei itsessään ole mitään vikaa, teen sitä itsekin välillä vaikka sekasyöjä olenkin. Kuitenkin tarjoilut vaikuttivat enemmän kahvipöytätarjoilulta kuin varsinaiselta aterialta. Tosin ajatuskin savutofusta puistattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ystävillä oli myös vegaanihäät, tosin ruoat olivat kyllä juhlavampia ja runsaampia kuin nuo mitä luettelit. Esim falafelpyöryköitä ja erilaisia dippejä, marinoitu välimeren pastasalaatti, savutofuvartaita, erilaisia piiraita ja salaatteja yms. En muista kaikkea. Kakkuna oli marjaisa raakakakku.

Kutsussa myös luki että juhlissa on tarjolla vain vegaanista ruokaa, joten lihaa kaipaavat voivat tulla nakkikioskin kautta, ja niin moni oli tehnytkin. Minusta ruoat olivat hyviä, monipuolisia ja täyttäviä vaikken normaalisti vegaaniruokavaliota noudata.

Olipa töykeä kutsu. Olisi jäänyt häät väliin.

Samaa mieltä. Tuo info, että tarjottavat on vegaanisia, on toki ihan hyvä ja siitä vieraat varmaan osavat itsekin tehdä johtopäätökset että täytyykö tulla syöneenä vai ei. "Jos ei kelpaa, niin nakkikioskin kautta" on sen sijaan tyylitöntä vittuilua

Vierailija
164/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa! Turha valittaa jälikäteen, vegaaniruoka on kovin erilaista kuin mihin suurin osa on tottunut. Luulisi vegaanien tämän tajunneen jo etukäteen. Mutta ei, mehän tarjotaan mitä me halutaan. Kestä kritiikki äläkä valita. Kaikki eivät jaa ruokaideologioita, saati eettisiä syitä. Ole avaramielinen ja ennakkoluuloton meitä sekasyöjiä kohtaan. Valiettavasti olen tavannut vain tuomitsevia, suvaitsemattomia vegaaneja.

Vierailija
165/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ollut innostavat ja mielenkiintoiset tarjottavat. Uusi kokemus monelle :)

Ainakin jos, ruoat on maustettu hyvin, ruokaa on riittävästi, allergiset on huomioitu...

Harmi, että osa ihmisistä on niin fanaattisia vegaaniruoan vastustajia 😞

Onnittelut avioitumisestanne, iloa ja hyvää yhteistä matkaa arvoisa hääpari 💕

En usko että tuossa on ollut vegaaniruuan vastustuksesta kyse, vaan tuosta että tarjoilut ovat olleet erittäin köyhänlaiset ja valinnanvaraa olemattomasti. Ap itsekin kirjoittaa otsikossaan ruuasta (ilmeisesti välittänyt saman kuvan myös vieraille), mutta kahvin kanssa tarjoiltavia kyytipoikiahan nuo ovat.

Vierailija
166/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas teillä köyhät tarjottavat!!! Miksette tarjonneet kunnon ruokaa? Sienipiirakkaa ja karjalanpiirakoita? Ounou :(

Ja kyllä mun kaikki vegaanikaverit ovat tarjonneet juhlissaan kahvin kanssa maitoa. Yksissä häissä oli ihan kermakakkukin vieraille, vaikka kaikki muu ruoka olikin strictly vegan.

Sun juhlista ja tästä aloituksesta jäi nyt kyllä semmonen kuva, et saarnaamaan ja käännyttämään olette lähteneet. Vähän ikävää, että tämä julistaminen on teille tärkeämpää kuin juhlien viettäminen ystävien kanssa. Teiltä unohtui tässä tärkeysjärjestys eli unohtui et ne vieraat tässä kuitenkin ovat pääosassa. Ei näin vegaanit, ei näin!

Vierailija
167/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako se nyt huijata ihmisiä syömään soijarouhetta jauhelihana? Joku voi olla soijalle allerginen. Ette varmaan veget itekään tykkäis jos joku vähän oikaisis ja tarjoais kasviskeittoa jossa on käytetty vaikkapa kanalientä mausteena? Nuudelikeitto liharasvalla tai muuta vastaavaa. Mitä tulee noihin häätarjoiluihin, niin kookoskermaa ois voinut olla mantelimaidon lisäksi. Se on paksumpaa.

Vierailija
168/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse tehnyt vegaaniset tarjottavat häihini (en ole vegaani), olisin tarjonnut ainakin paria eri vihersalaattia (kaikki vihannekset ja hedelmäthän käy, esim rypäleet ja melonit ovat kivoja salaatissa ja tosiaan kaikki pitkistä vihreitä pavuista paahdettuun fenkoliin on salaateissa jees), couscous-salaattia tomaatilla, sipulilla, tuoreilla yrteillä ja kastikkeeksi oliiviöljyä ja sitruunamehua. Lisäksi olisin tehnyt välimerellisen perunasalaatin, jossa olisi kapriksia, rucolaa, aurinkokuivattua tomaattia ja kalamataoliiveja + öljy-punaviinietikkakastike.

Lämpimissä ruoissa olisi ollut ainakin täytettyjä vihanneksia munakoisoista paprikaan. Lisäksi tarjolla olisi ollut itse leivottua foccacciaa, hummusta ja vegaanista tsatsikia. Todennäköisesti myös falafeleja/jotain hyviä kasvispyöryköitä ja paahdettuja, timjamilla maustettuja juureksia/kasviksia.

Vegaanisiin jälkkäreihin en ole niin kovin perehtynyt (en tosin pääruokiinkaan), mutta ainakin suklaakakkua, mansikkajäädykekakkua ja pieniä pavlovia on tullut tehtyä vegaanisina. Ehkä niitä sitten olisi myös minun vegaanisessa kahvipöydässäni.

Kahvin kanssa paras vegaaninen vaihtoehto on oatlyn iKaffe, joka on suht täyteläinen kaurajuoma. Se sopii tuntemistani keliaakikoistakin suurimmalle osalle.

Vierailija
169/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ketkä kaikki vouhkaatte siitä, miten ootye julmastu joutuneet VÄKISIN vegaanisafkan uhreiksi: miten tämä on käytännössä tapahtunut? Hääpari piti aloillaan ja tunki kakkua suuhun?

Se että teidän ennakko-oletus on jo valmiiksi se,että ruoka on pahaa, niin onhan se varmaan. Ihan yhtälailla se liharuokakin on pahaa, jos ei sitä osaa tehdä.

Ja ihan varmasti teille uppoaa monet vegejutut silloin, kun ette sitä huomaa.

Ja miksi vegaani ei tarjoa eläinperäistä ruokaa viereiden mieliksi? Koska hän ei halua tukea sitä tehotuotantoa yms. Toki allergiat on otettava huomioon, mutta ette te siitä vegaaniruoasta saa mitään muuta, kuin mahdollusesti fyysisesti paremman olon. Ei ihmistä ole tarkoitettu sulattamaan nykyisiä määriä lihoja yms.

Harvoin törmää aatettaan tuputtaviin vegaaneihin, mutta aina ne jotkut sekaanit kokee asiakseen mölytä siitä, miten paskaa se on ja miten ei pärjää ilman porsaan persettä, lehmän tissimaitoa ja kanan menkkoja. Sitten kun vegaani koittaa oikaista väärinkäsityksiä ja kertoa oman kantansa asiaan, niin se muuttuukin tuputtamiseksi.

Vierailija
170/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että halusitte tehdä omannäköisenne häät mutta mielestäni omannäköiset häät voi tehdä, vaikka sitten ottaisikin vieraat huomioon. Onhan toi silti vierailta aika naurettavaa haukkua selän takana häitä. Mutta mielestäni se on myös vieraiden kunniottamista tarjoilla ruokaa, joka ainakin todennäköisesti maistuu kaikille. Jos teillä oli pitopalvelu käytössä, eli ette itse joutuneet käsittelemään raaka-aineita, niin en ymmärrä olisiko ollut vaiva tarjoilla lisänä vaikka muutamaa liharuokaa. En tiedä onko häät paras paikka kokeilluttaa uutta, monet voivat tulla häihin pitkänkin matkan takaa, ja jos tarjolla on lähinnä tofua ja papuja niin kyllä se varmasti kiukuttaa. Siinä mielessä, että luulisi että haluaisi saada vieraat viihtymään mahdollisimman hyvin.

Kyllä tosta kieltämättä tulee aika tuputtamisolo, jos tarjolla olisi ollut muutakin kuin vegaaniruokaa niin vieraat olisivat silti varmasti voineet maistella näitä vegaaniruokia. Nyt kun tarjolla ei ollut muuta niin vieraat oli pakotettu syömään niitä. Se ehkä vielä vahvistaa sitä kuvaa mikä esim. vegaaneista valitettavan usein on, että tuputetaan sitä omaa ideologiaa. Tosin täytyy silti sanoa, että olisin itse kyllä tykännyt tarjottavista, koska vegaaniruoka ei ole tuttua niin itselleni se olisi ollut eksoottinen kokemus. Mutta ymmärrän kyllä vieraiden "mielipahan", vaikkei sitä tarvitsisikaan sanoa ääneen.

Vierailija
171/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Meidän suvun häissä ihmiset maistaisivat kohteliaasti kaikkea, mutta vähän. Kukaan ei sanoisi mitään, mutta nälkäisinä grillin kautta kotiin. Näin se vaan olisi.

Vierailija
172/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei voi aina miellyttää, häät oli teidän näköiset ja jokatapauksessa mennyttä ei voi enää muuttaa.

Ei mun mielestä kenenkään tarvi tehdä oman etiikan vastaisesti omissa juhlissaan tai muutenkaan.

Vierailija
173/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huomioitte allergiset, ap? Ainakin pähkinä-manteli-soija allergikoille haastava menyy. Kai teillä oli jotain heille ja myös keliaakikoille?

Vierailija
174/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.

Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?

Jostain kumman syystä ainoa tuntamani vegaani on sairaalloisen lihava. Ei se ruoka vaan määrä.

Vierailija
175/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut häissä joissa oli vegaanitarjoilu ja omaan makuuni sopi kyllä ihan hyvin. Oma isäni ja varmaan moni muu hänen ikäpolvestaan ei kyllä pitänyt, tosin isäni on ruokatavoiltaan sellainen konservatiivinen "perunaa ruskean kastikkeen kera" -ihminen, että olisi varmaan ollut epärealistista odottaakaan mitään muuta.

Vierailija
176/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain mantelijuomaa kahviin, miksei esim. Oatlyn iKaffea, joka sopii kahviin todella hyvin?

Vierailija
177/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä todella asiatonta narista. Lihaa syövät eivät kuole siihen, että eivät saa yhtenä iltana pihviä kitusiinsa. Vieraat varmasti myös tietävät teidän vegaaniutenne, niin ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä, että hääpari järjestää itsensä näköiset häät.

Onneksi kuitenkin saitte toisenne ja sehän on pääasia, eikö? Muistelkaa ennemmin sitä ihanaa päivää, älkää sen jälkeen selvinneestä narinasta.

Vierailija
178/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa. "Parhaat" häät jossa olin, oli vegaanitarjoilu. Ruoka oli superhyvää ja tunnelmakin ihana.

Vierailija
179/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei voi aina miellyttää, häät oli teidän näköiset ja jokatapauksessa mennyttä ei voi enää muuttaa.

Ei mun mielestä kenenkään tarvi tehdä oman etiikan vastaisesti omissa juhlissaan tai muutenkaan.

Niin minkä sille voi, että pahoitti vieraiden mielen ja ei ollut vuosisadan häät ja häätarjoilut. Huono ruoka ja pahempi mieli.

Vierailija
180/6229 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin itse tehnyt vegaaniset tarjottavat häihini (en ole vegaani), olisin tarjonnut ainakin paria eri vihersalaattia (kaikki vihannekset ja hedelmäthän käy, esim rypäleet ja melonit ovat kivoja salaatissa ja tosiaan kaikki pitkistä vihreitä pavuista paahdettuun fenkoliin on salaateissa jees), couscous-salaattia tomaatilla, sipulilla, tuoreilla yrteillä ja kastikkeeksi oliiviöljyä ja sitruunamehua. Lisäksi olisin tehnyt välimerellisen perunasalaatin, jossa olisi kapriksia, rucolaa, aurinkokuivattua tomaattia ja kalamataoliiveja + öljy-punaviinietikkakastike.

Lämpimissä ruoissa olisi ollut ainakin täytettyjä vihanneksia munakoisoista paprikaan. Lisäksi tarjolla olisi ollut itse leivottua foccacciaa, hummusta ja vegaanista tsatsikia. Todennäköisesti myös falafeleja/jotain hyviä kasvispyöryköitä ja paahdettuja, timjamilla maustettuja juureksia/kasviksia.

Vegaanisiin jälkkäreihin en ole niin kovin perehtynyt (en tosin pääruokiinkaan), mutta ainakin suklaakakkua, mansikkajäädykekakkua ja pieniä pavlovia on tullut tehtyä vegaanisina. Ehkä niitä sitten olisi myös minun vegaanisessa kahvipöydässäni.

Kahvin kanssa paras vegaaninen vaihtoehto on oatlyn iKaffe, joka on suht täyteläinen kaurajuoma. Se sopii tuntemistani keliaakikoistakin suurimmalle osalle.

No tässä oli tyyliä ja varmasti maukasta.

t. se juhlallisia vegaanitarjoiluja kysellyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan