Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
761/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Ei pahalla, mutta köyhät oli eväät.

Vierailija
762/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ajatella että kyllä Suomen kansasta iso osa on vieläkin niin jämähtäneitä siihen riistaruoka perinteeseen, että eivät pysty pitämään mitään muunlaista ruokaa hyvänä. Itse olen ollut kasvissyöjä teini-iästä lähtien ja en todellakaan kaipaisi mitään oksettavan hajuisia lihaköntsiä tarjoilupöytään. Hääpari valitsee tarjottavat ja vieraat syö tai menee sen grillin kautta kotiin sitten! Eri asia jos se ruoka oli huonolaatuista ja/tai jos sitä oli vähän, jotkut miehet kyllä syö ihan tosi paljon ruokaa!

Jos ne eivät MAISTU hyvältä, ei niitä voi pitää hyvinä. Ymmärrätkö?

Jos et pidä vaikkapa kanaviillokin mausta, et varmaan pidä sitä myöskään hyvänä ruokana. Sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei välittänyt vieraistaan pas.kan vertaa.

Vierailija
764/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon eettisempää, ekologisempaa ja terveellisempääkin käyttää kotimaisia klohmoja mummokenkiä eikä mitään halpamaiden blingbling-korkkareita. Jaa ei kelpaa, koska mummokengät eivät ole hyvännäköisiä.

No ei ole se vegaaniruokakaan hyvää kun verrataan tavalliseen.

Vierailija
765/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä olisi jäänyt! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Jos ne oli tarkoitettu ns. ruokahäiksi, ne olivat kuitenkin ns. kahvihäät.

Vierailija
766/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette olleet kovin vieraanvaraisia, kun mentiin pelkästää teidän ehdoilla. On ihan kiva huomioida vieraitakin.

Vierailija
767/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjät usein huomioivat muut, allergiset, keliaakikot, laktoosi-intoleranssit, ehkä  myös kasvissyöjät juhlissaan. Mielestäni tässä olisi voinut jonkinlaista harkintaa käyttää, että jotain sopivaa kaikille. 

Vierailija
768/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran vegaanihäissä jossa ainoastaan juhlapari oli vegaaneja. Ihmiset sitten tilailivat joukolla juhlapaikan pihalle pitsaa ja jättivät juhlatarjoilut syömättä.

Vierailija
769/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä olisi jäänyt! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nuo vegaanien raakasuklaat ja raakasuklaakakut. On sitten niin hyvää ettei yhtään tavallisesta suklaata erota......

Vierailija
770/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vegaanihäissä jossa ainoastaan juhlapari oli vegaaneja. Ihmiset sitten tilailivat joukolla juhlapaikan pihalle pitsaa ja jättivät juhlatarjoilut syömättä.

Ollaankohan me oltu samoissa häissä? Moni lapsiperhe lähti tarjoilut nähtyään mäkkärin tms. kautta kotiin ja häihin jäävät ihmiset tilailivat pitsaa..

Vierailija
771/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juntteja täällä ja teidän häissä myös. Jos menisin naimisiin tai järjestäisin mitkä vaan juhlat, olisi tarjoilut vegaanisia, enkä oikein usko että kukaan mun vieraista valittais. Kyllä ne tietäis odottaa sitä, koska tuntevat mut. Itse olen kyllä saanut tosi ala-arvoista kasvisruokaa vaikka kuinka monissa juhlissa, ja aina oon syönyt mukisematta.

Ideologiahöpöttäjät voisitte kyllä miettiä itseksenne, mikä ihme tekee lihasta ja maidosta teidän mielestä jotenkin ideologiavapaita valintoja. Onhan teidän eläimiä vahingoittava elämäntapanne teidän valinta ja ideologia. Kuka tahansa voi yhdet juhlat syödä vegaanisesti, tekee varmaan vain ihan hyvää.

Vierailija
772/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ovat valittaneet ihan vaan siksi, että ovat jääneet nälkäisiksi kun ovat olettaneet saavansa perinteiseen tapaan ruokaa eivätkä pelkkää suolaista piirakkaa....

Vierailija
773/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme juntteja täällä ja teidän häissä myös. Jos menisin naimisiin tai järjestäisin mitkä vaan juhlat, olisi tarjoilut vegaanisia, enkä oikein usko että kukaan mun vieraista valittais. Kyllä ne tietäis odottaa sitä, koska tuntevat mut. Itse olen kyllä saanut tosi ala-arvoista kasvisruokaa vaikka kuinka monissa juhlissa, ja aina oon syönyt mukisematta.

Ideologiahöpöttäjät voisitte kyllä miettiä itseksenne, mikä ihme tekee lihasta ja maidosta teidän mielestä jotenkin ideologiavapaita valintoja. Onhan teidän eläimiä vahingoittava elämäntapanne teidän valinta ja ideologia. Kuka tahansa voi yhdet juhlat syödä vegaanisesti, tekee varmaan vain ihan hyvää.

Vertauksesi ei oikein toimi. Syystä että lihansyöjät kyllä syövät esim. vihanneksia ja papuja, mutta kasvissyöjä ei missään tapauksessa lihaa. Lihansyöjän ruokavalio on siis kaikin tavoin ns. sallivampi kuin vegaanin.

Sekasyönti ei myöskään ole ideologia vaan se on vain ruokavalio. Vegaaneilla homma menee hieman oudoksi, kun ei voida ostaa farkkuja, jos niissä on pieni nahkapala jossakin tai shampoiden ja hygieniatuotteiden on oltava vegaanisia (harvemmin niissä mitään eläimiä on, kemikaaleja ainoastaan mutta tottakai jokainen saa maksaa 10e suihkusaippuasta joska on "vegaaninen" vaikka vieressä olisi eurolla ihan yhtä vegaaninen, mutta siinä ei sitä lue). INCI-listoja lukemalla ja ymmärtämällä voisi tehdä vegaanisia löytöjä ihan tavishyllyltäkin.

Vierailija
774/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan naurettavaa. "Parhaat" häät jossa olin, oli vegaanitarjoilu. Ruoka oli superhyvää ja tunnelmakin ihana.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että oliko tarjoilu samantyyppinen kahvipöytä kuin aloittajalla vai runsaampi ateria?

Vierailija
775/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tarjottaisiin vegaanipaskaa ainoana ruokana häíssä, niin ottaisin antamani häälahjan takaisin kainaloon ja lähtisin kebabille lähimmälle snägärille. Raavaat miehet eivät pupunruokaa mussuta.

Vierailija
776/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaankohan me oltu samoissa häissä? Moni lapsiperhe lähti tarjoilut nähtyään mäkkärin tms. kautta kotiin ja häihin jäävät ihmiset tilailivat pitsaa..

Voi olla että ollaankin. Häiden jälkeen morsian koitti Facebookissa jopa tarjota ylijäänyttä ruokaa tutuilleen. Itse näin illan aikana tasan YHDEN ihmisen hakemassa vähän salaattia. :D

Vierailija
777/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap olisi vegaani jos olisi häitään varten ostanut kymmeniä kiloja eläinperäisiä tuotteita. Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden vegaanin häissä mitään muuta kuin vegaanista ruokaa?

En usko että valitus johtui ruoan vegaaniudesta, se ei vaan ollut vieraille maittavaa. Sekasyöjille kannattaa syöttää ns lihankorvikkeita sisältäviä ruokia, kun ovat tottuneet rakentamaan ruoka-annoksensa lihan ympärille eivätkä juuri tottuneita mausteisiin.

Tai ehkä siellä juhlissa, jonne on itse kutsunut vieraiksi henkilöitä, joiden tietää olevan ei-vegaaneja, voisi olla vaikka joku lihapata tai paisti ei-vegaaneja varten niiden vegaanimössöjen ohella ja kahvimaitoa. Ei vegaanien tarvitse kyseistä liharuokaa syödä, mutta siinä olisi vähän niinkuin huomioitu ne ei-vegaanivieraatkin eikä vain vouhotettu omaa aatettaan ns. pakottaen kaikki syömään sen mukaisesti. Kun se vegaaniruoka nyt ei ole hyvää muiden kuin vegaanien mielestä.

Jos ap olisi häissään tarjonnut tuon lihavaihtoehdon, hän ei olisi vegaani. Vegaani ei osta eikä käytä eläinperäisiä tuotteita.

Itsekään ei omissa häissäni pitäisi vieraideni halajamaa liha-annosta sen vaatineen kuolemansirkuksen arvoisena, en todellakaan.

Vierailija
778/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan olen sitä mieltä, että häät saavat tietysti olla parin näköiset. Mutta samalla tavoin kun minä huomioin vegaanit omissa kemuissani, toivoisin että minut huomioidaan heidän juhlissaan. Mantelimaito kahvissa on kamalaa ja minä kaipaan salaatin ja muun oheen edes kalaa. Vegaaninen jäätelö ja kakku ei vaan maistu muulta kuin sokerilta.

Ja todennäköisesti olisin ap:n juhlista lähtenyt kotiin mahdollisimman ajoissa mäkkärin kautta. Enkä vastaavasti tulevaisuudessa hanki sitä mantelimaitoa tarjolle omissa juhlissani.

Vegaanius on henkilökohtainen valinta. Minun valintani on syödä eläimiä.

Vierailija
779/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hääpari voi tehdä tarjoiluista itsensä näköiset mutta onko pakko olla niin ehdoton joka asiassa? Olisiko se nyt ollut hääparille maailmanloppu että sekasyöjät olisivat saaneet kahviinsa maitoa eikä mitään mantelijuomaa?

Vierailija
780/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi lainkaan se, että varsinainen ruoka on kasvisruokaa. Mutta kyllä kahvi on pilalla, jos siihen ei saa oikeaa maitoa. Kaikki kasvismaidot maistuvat kahvissa omituiselta. Enkä ole myöskään koskaan saanut mitään oikeasti hyvältä maistuvaa vegaanista kakkua tai muuta leivonnaista.

Jos on itse syönyt vuosikaudet vain vegaanista ruokaa, on tietenkin tottunut sen makuun. Niihin tottumattomista juuri nuo kasvismaidot ja vegaaniset leivonnaiset maistuvat pahoilta tai vähintään omituisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme