Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
741/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makkaran parhaat osat ovat eläinrasva (esim. silava, jonka rasvahappojakauma on hyvin samankaltainen kuin oliiviöljyn, katsokaa vaikka finelistä) ja se paljon parjattu sidekudosproteiini (mm. kamarasta).

Toisin kuin kasviöljyihin, eläinrasvoihin on sitoutunut rasvaliukoisia vitamiineja ja niistä löytyy myös pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja.

Ok?

Sekäsyöjillä aina kova meno päällä todistellessaan, että heidän ruokavalionsa on oikein hyvä

No, vegaani ei saa EPA:a ja DHA:ta yhtään mistään, ellei lisäravinnepurkista. Kasviperäisinä niitä ei edes ole.

Myöskään eläinperäisiä rasvaliukoisia vitamiineja ei saa täysin kasvipohjaisesta ruokavaliosta, vaan niiden kasvipohjaisia analogeja tai vain esiasteita, joita kaikkien elimistö ei voi käyttää hyödyksi lainkaan. D3 ja B12 kaikki jo tiesivätkin.

Että juu, sekaravinto on oikein kiva juttu.

Mikä siinä on niin pahaa, jos nimenomaan vegaani ottaa lisäravinteita siitä pahamaineisesta purkista? Minulle tärkeää on oma terveyteni, joten otan mieluusti kaiken varalta tarvittavat lisäravinteet, mutta tärkeää on myös eläinten hyvinvointi, ja jos siihen asiaan pystyn vaikuttamaan purkkipillerillä, niin ilman muuta toimin niin mieluummin, kuin tapátan eläimiä saadakseni samat aineet. B12-vitamiinikin siirtyy lihaan eläimen rehusta, johon sitä lisätään, ei sitä lihassa ole mitenkään automaattisesti, vaan sitä samaa teollista se on rehuunkin lisättynä, kuin suoraan purkista otettuna. 

Syö sinä ihmeessä sekaravintoa jos eläimet eivät merkitse sinulle yhtään mitään, näinhän valtaosa tekee muutenkin, toista ajatusta suomatta. Mutta en vaan käsitä, miksi kaikista sekasyöjistä tulee yhtäkkiä jotain ravitsemusterapeutteja, kun puhe on vegaanien ruokavaliosta...

Niin, kun vegaanit ovat kaikki niin perillä ravitsemuksesta. Varsinkin ne vanhemmat, joiden vauvat ovat kuolleet, kun heille on annettu jotain juuresmehuja.

Vegaaninen ruokavalio pitää koostaa monipuolisesti, ihan kuin sekaruokavaliokin. Näissä tapauksissa ei ole ollut kyse vegaaniudesta, vaan mielenhäiriöstä. Ja kiitos ei tähän mitään kulahtanutta läppää.

Niin. Itse varmasti kokivat olevansa vegaaneja.

Jep, varmaan samoin kuin Milla Arosen sur maaja kokee olevansa sekasyöjä, mutta sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan sur maajan mielenhäiriö on se ratkaiseva tekijä.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei nyt ole ollenkaan sama asia. Milla ei kuollut tuon sur maajan ruokavalion takia, mutta se vauva kuoli vanhempiensa ruokavalio-aatteen vuoksi.

Vierailija
742/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

No oli kyllä köyhät tarjoilut. Eikö muka vegaanisesta ruokavaliosta saa kunnollista, juhlavaa tarjottavaa? Ensin kylmiä alkupaloja, sitten lämmin ruoka ja lopuksi hääkakku. Mitä oli juomaksi? Juhlia juhlistetaan aina kuohuvalla ja hyvään juhla-ateriaan kuuluu aina viinit. Lopuksi kahvit ja teet sekä konjakki / likööri.

Juhlaan tai hyvään ateriaan ei tarvita alkoholia. Halukkaat voivat toki käyttää kohtuullisesti, mutta miksi ihmiset pilaavat juhlansa juopottelemalla?

Lasillinen viiniä ja yksi annos konjakkia = juopottelua. Näin Suomessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Sanoisin, että tässä menussa suurin ongelma on sen vajavaisuus. Pelkkiä alkupaloja tai lisukkeita sekä jälkiruokaa. Lihattomuus ei haittaa, mutta ruokaa pitää olla riittävästi. 

Vierailija
744/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistän nämä sivut yhteen tosiasiaan: Teillä ei ollut häissä ruokaa, siitä syystä jälkeenpäin napina. Teillä oli naposteltavia kahvin kanssa, mutta EI ruokaa, ymmärrätkö ? Narina ei johtunut vegaanisuudesta, vaan siitä, että häävieraille jäi NÄLKÄ.

Vierailija
745/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme kesällä syntymäpäivillä, jossa tarjolla oli vain vegaaniruokaa. Väitän, etten ole nirso, mutta kyllä se safka todella oudolta maistui. Raaka-aineet oli lueteltu kunkin lajin edessä, ja sinänsä maukkaista aineksista oli lopputuloksena jotain ihan muuta. Lapset eivät maistamista enempää ruokaa syöneet, ja kyllä se itsellekin tosi vähille jäi. En ole ikinä ajatellut, että ajaisimme grillin kautta kotiin juhlista, mutta nyt niin kävi. 

Ruoka on tosi isossa osassa juhlia, joten ymmärrän vieraittesi ihmettelyn. Itselle noista synttäreistä tulee valitettavasti ensimmäisenä mieleen surkea ruoka. Selän takana asiasta jauhaminen on toki ikävää. 

Vierailija
746/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makkaran parhaat osat ovat eläinrasva (esim. silava, jonka rasvahappojakauma on hyvin samankaltainen kuin oliiviöljyn, katsokaa vaikka finelistä) ja se paljon parjattu sidekudosproteiini (mm. kamarasta).

Toisin kuin kasviöljyihin, eläinrasvoihin on sitoutunut rasvaliukoisia vitamiineja ja niistä löytyy myös pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja.

Ok?

Sekäsyöjillä aina kova meno päällä todistellessaan, että heidän ruokavalionsa on oikein hyvä

No, vegaani ei saa EPA:a ja DHA:ta yhtään mistään, ellei lisäravinnepurkista. Kasviperäisinä niitä ei edes ole.

Myöskään eläinperäisiä rasvaliukoisia vitamiineja ei saa täysin kasvipohjaisesta ruokavaliosta, vaan niiden kasvipohjaisia analogeja tai vain esiasteita, joita kaikkien elimistö ei voi käyttää hyödyksi lainkaan. D3 ja B12 kaikki jo tiesivätkin.

Että juu, sekaravinto on oikein kiva juttu.

Mikä siinä on niin pahaa, jos nimenomaan vegaani ottaa lisäravinteita siitä pahamaineisesta purkista? Minulle tärkeää on oma terveyteni, joten otan mieluusti kaiken varalta tarvittavat lisäravinteet, mutta tärkeää on myös eläinten hyvinvointi, ja jos siihen asiaan pystyn vaikuttamaan purkkipillerillä, niin ilman muuta toimin niin mieluummin, kuin tapátan eläimiä saadakseni samat aineet. B12-vitamiinikin siirtyy lihaan eläimen rehusta, johon sitä lisätään, ei sitä lihassa ole mitenkään automaattisesti, vaan sitä samaa teollista se on rehuunkin lisättynä, kuin suoraan purkista otettuna. 

Syö sinä ihmeessä sekaravintoa jos eläimet eivät merkitse sinulle yhtään mitään, näinhän valtaosa tekee muutenkin, toista ajatusta suomatta. Mutta en vaan käsitä, miksi kaikista sekasyöjistä tulee yhtäkkiä jotain ravitsemusterapeutteja, kun puhe on vegaanien ruokavaliosta...

Niin, kun vegaanit ovat kaikki niin perillä ravitsemuksesta. Varsinkin ne vanhemmat, joiden vauvat ovat kuolleet, kun heille on annettu jotain juuresmehuja.

Vegaaninen ruokavalio pitää koostaa monipuolisesti, ihan kuin sekaruokavaliokin. Näissä tapauksissa ei ole ollut kyse vegaaniudesta, vaan mielenhäiriöstä. Ja kiitos ei tähän mitään kulahtanutta läppää.

Niin. Itse varmasti kokivat olevansa vegaaneja.

Jep, varmaan samoin kuin Milla Arosen sur maaja kokee olevansa sekasyöjä, mutta sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan sur maajan mielenhäiriö on se ratkaiseva tekijä.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei nyt ole ollenkaan sama asia. Milla ei kuollut tuon sur maajan ruokavalion takia, mutta se vauva kuoli vanhempiensa ruokavalio-aatteen vuoksi.

Voi pyhä yksinkertaisuus totta tosiaan. Vauva ei kuollut vanhempien ruokavalioaatteen vuoksi, vaan vanhempien mielenhäiriön vuoksi. Kenenkään vegaanin aatteisiin ei kuulu tappaa lapsia aliravitsemukseen, vaikka se kuinka sun fantasioissa menisi niin.

Vierailija
747/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut häissä ,jossa

vieraat maksoivat ITSE ruokansa

Alkumalja ja itsetehty "hääkakku" ilmaiset

Häät pitopalvelun tiloissa....

Viina piti maksaa itse.

kukaan vieraista ei arvostellut ruokaa...

Vierailija
748/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?

Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme."

Onko oikeasti niin tärkeää tarjoilla vain vegaaniruokaa häissä tai kokeilla kahviin mantelijuoman sijasta maitoa? Luulisi, että myös vegaanit osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää, että kaikki eivät halua elää kuten he.

Niinhän sitä luulisi.

Vierailija
749/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun naimisiin!!! kirjoitti:

Olen ollut häissä ,jossa

vieraat maksoivat ITSE ruokansa

Alkumalja ja itsetehty "hääkakku" ilmaiset

Häät pitopalvelun tiloissa....

Viina piti maksaa itse.

kukaan vieraista ei arvostellut ruokaa...

Mäkin oon ollut nelikymppisillä laivalla, jossa itse maksettiin hytit ja buffetit ja ihan kaikki =D Jotkut ne kehtaa..

Vierailija
750/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ainakaan ikinä odottanut että juhlissa huomioitaisiin oma vegaanisuuteni (joskus on, joskus ei). Syön ennen juhlia varmuuden vuoksi ja aina on löytynyt jotain syötävää :)

Ei tulisi mieleenikään tarjota omissa häissäni mitään ei-vegaanista, ihan jo sen vuoksi että haluaisin nauttia hääpäivästäni enkä toimia omia arvojani vastaan... Sama kuin ateistimorsian uskovaisia sukulaisia miellyttääkseen pyytäisi papin siunauksen liitolle tm.

Silloin tosin itse jo miettisin, että kannattaako edes pitää mitään kutsuja/ kutsua vain ne vegaanikamut.

Moni muu voi vielä mennä, mutta kahvimaidon puute ei. Olen itse joutunut kerran hetken käyttämään mantelimaitoa, ja kyllä sitä saa pitkään käyttää, ennenkuin makuun tottuu.

Eli jos ajatus on se, että on aivan sama viihtyykö vieraat vai ei, niin harkitsisin kyllä itse jo kutsujen väliinjättämistä.

Jos kutsutaan vieraita, niin tulisi ajatella asiaa myös heidän viihtyvyytensä kannalta.

Mitä hemmettiä sä nyt jumitat siinä mantelimaidossa, koita päästä jo yli tästä ilmeisen traumaattisesta kokemuksesta, vegaanisia kahvimaitoja (joo tiedän ei ole maitoa mutta näin yksinkertaisempikin, toivottavasti jopa sinä ymmärrät mistä on puhe) on kehitetty viime vuosina todella voimakkaasti, se että sinä olet joskus vuonna 2001 maistanut mantelimaitoa kahvin seassa ei kerro mitään nykypäivästä.

Minä olen barbaari, mutta kahvini juon kauramaidolla, koska se on yksinkertaisesti paremman makuista minun mielestäni. Mantelimaito tuo ehkä melkoisen sivumaun kahviin, mutta niitä kahviin erityisesti suunniteltuja ’baristakauramaitoja’ kannattaa tosiaan jokaisen barbaarinkin kokeilla :)

Vierailija
751/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tänä kesänä kaksissa häissä, molempien häiden ruokatarjoiluista puhuimme ystävien kanssa jälkikäteen semikriittisesti, toiset oli vegaani- ja toiset ei. En ymmärrä miksi ruokaa pitäisi kehumalla kehua jos ruoka ei ole kaikilta osin onnistunutta? En myöskään ymmärrä miksi hääparille pitäisi mennä suoraan sanomaan, että teillä oli muuten suht huonot ruokatarjoilut, eikös se juuri sen fiiliksen pilaa? Tällainen, mitä ketjussa kuvaillaan selän takana pahan puhumiseksi, on aivan normaalia ihmisten välistä keskustelua. "Mitä pidit ruoasta? No se hummus oli hyvää, mutta se sienimössö oli kyllä oudointa ikinä." En lähtisi tällaista keskustelua hääparille itse avaamaan, miksi turhaan pahoittaa heidän mieltään.

Itse en myöskään kuvittele, että omien hääjuhliemme tarjoilut oli _kaikkien_ mielestä parasta ikinä, mutta teimme parhaamme pienellä budjetilla ja olen todella iloinen ettei kukaan tullut kritisoimaan päin naamaa.

Oma kokemukseni vegaanihäistä oli sellainen, että ymmärrän vegaanipariskunnan tahdon tarjota vain vegaanista ruokaa, mutta osa ruoasta oli valitettavasti oudon makuista ja jäi syömättä. Onneksi siellä oli tarjolla esim. keitettyjä perunoita, joten vatsan sai täyteen :) Olisin itse toivonut tarjolle edes maitotuotteita, koska ns. feikkimaidot pilaa kahvin maun. Tällä kertaa onneksi häät oli ravintolassa, ja sain henkilökunnalta tiskin alta oikeaa maitoa kahviin. Tästä keskustelimme muutamien ystävien kanssa, kaikki olivat samaa mieltä, mutta kaikilla oli silti hauskat ja onnistuneet hääjuhlat joita lämmöllä muistamme.

Tämä on kyllä silmiä avaavaa.

Että siis kahvin lantrausaine on monelle täällä niin tosi merkittävä.

Itse olen vuosien saatossa järjestänyt lukuisat perhejuhlat, ja joka ikinen kerta on nyt 80v äitini (joka juo kahvinsa mustana) muistuttanut että pitää olla kermaa ja valkoista palasokeria, muuten moni ei tykkää.

Ensimmäiset pari juhlaa nämä oli, seuraavissa muutamissa joku satunnainen kyseli ”ei tääl mittään kermaa olekaan” ja nyt kevään yo-juhlissa yli puolet vieraista otti kauramaitoa, loput sinistä luomumaitoa.

Mutta siis olen luullut että tuo on vain joku oman äidin fiksaatio tuo, että sillä on suuremmin merkitystä mitä se valkoinen neste on mitä kahvinsa mahdollisesti lisää.

Vierailija
752/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saago vegaani järjestää prinsessa häät?

SAA

Saako köyhä järjestää prinsessa häät?

SAA

Saako ruma ja lihava pukeutua prinsessa mekkoon?

SAA

Saako vieraat valittaa?

EI

Vierailija
753/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA SAAKO NIIN TEHDÄ? kirjoitti:

Saago vegaani järjestää prinsessa häät?

SAA

Saako köyhä järjestää prinsessa häät?

SAA

Saako ruma ja lihava pukeutua prinsessa mekkoon?

SAA

Saako vieraat valittaa?

EI

Kyllä saa, selän takana.

Mutta kuka ihme on se ”todellinen ystävä” joka on aplle käynyt kertomassa että ”se ja se sanoi et oli ihan hirveet tarjoilut”????

Vierailija
754/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ainakaan ikinä odottanut että juhlissa huomioitaisiin oma vegaanisuuteni (joskus on, joskus ei). Syön ennen juhlia varmuuden vuoksi ja aina on löytynyt jotain syötävää :)

Ei tulisi mieleenikään tarjota omissa häissäni mitään ei-vegaanista, ihan jo sen vuoksi että haluaisin nauttia hääpäivästäni enkä toimia omia arvojani vastaan... Sama kuin ateistimorsian uskovaisia sukulaisia miellyttääkseen pyytäisi papin siunauksen liitolle tm.

Silloin tosin itse jo miettisin, että kannattaako edes pitää mitään kutsuja/ kutsua vain ne vegaanikamut.

Moni muu voi vielä mennä, mutta kahvimaidon puute ei. Olen itse joutunut kerran hetken käyttämään mantelimaitoa, ja kyllä sitä saa pitkään käyttää, ennenkuin makuun tottuu.

Eli jos ajatus on se, että on aivan sama viihtyykö vieraat vai ei, niin harkitsisin kyllä itse jo kutsujen väliinjättämistä.

Jos kutsutaan vieraita, niin tulisi ajatella asiaa myös heidän viihtyvyytensä kannalta.

Mitä hemmettiä sä nyt jumitat siinä mantelimaidossa, koita päästä jo yli tästä ilmeisen traumaattisesta kokemuksesta, vegaanisia kahvimaitoja (joo tiedän ei ole maitoa mutta näin yksinkertaisempikin, toivottavasti jopa sinä ymmärrät mistä on puhe) on kehitetty viime vuosina todella voimakkaasti, se että sinä olet joskus vuonna 2001 maistanut mantelimaitoa kahvin seassa ei kerro mitään nykypäivästä.

Minä olen barbaari, mutta kahvini juon kauramaidolla, koska se on yksinkertaisesti paremman makuista minun mielestäni. Mantelimaito tuo ehkä melkoisen sivumaun kahviin, mutta niitä kahviin erityisesti suunniteltuja ’baristakauramaitoja’ kannattaa tosiaan jokaisen barbaarinkin kokeilla :)

Joku kauramaito vielä menettelee kahvissa, mutta kyllä oikea maito maistuu vaan paremmalta. Itse juon yhden mukin kahvia päivässä (aamulla), eikä ole aikomustakaan vaihtaa kasvimaidokkeeseen.  Muuten en maitoa juo.

Vierailija
755/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tänä kesänä kaksissa häissä, molempien häiden ruokatarjoiluista puhuimme ystävien kanssa jälkikäteen semikriittisesti, toiset oli vegaani- ja toiset ei. En ymmärrä miksi ruokaa pitäisi kehumalla kehua jos ruoka ei ole kaikilta osin onnistunutta? En myöskään ymmärrä miksi hääparille pitäisi mennä suoraan sanomaan, että teillä oli muuten suht huonot ruokatarjoilut, eikös se juuri sen fiiliksen pilaa? Tällainen, mitä ketjussa kuvaillaan selän takana pahan puhumiseksi, on aivan normaalia ihmisten välistä keskustelua. "Mitä pidit ruoasta? No se hummus oli hyvää, mutta se sienimössö oli kyllä oudointa ikinä." En lähtisi tällaista keskustelua hääparille itse avaamaan, miksi turhaan pahoittaa heidän mieltään.

Itse en myöskään kuvittele, että omien hääjuhliemme tarjoilut oli _kaikkien_ mielestä parasta ikinä, mutta teimme parhaamme pienellä budjetilla ja olen todella iloinen ettei kukaan tullut kritisoimaan päin naamaa.

Oma kokemukseni vegaanihäistä oli sellainen, että ymmärrän vegaanipariskunnan tahdon tarjota vain vegaanista ruokaa, mutta osa ruoasta oli valitettavasti oudon makuista ja jäi syömättä. Onneksi siellä oli tarjolla esim. keitettyjä perunoita, joten vatsan sai täyteen :) Olisin itse toivonut tarjolle edes maitotuotteita, koska ns. feikkimaidot pilaa kahvin maun. Tällä kertaa onneksi häät oli ravintolassa, ja sain henkilökunnalta tiskin alta oikeaa maitoa kahviin. Tästä keskustelimme muutamien ystävien kanssa, kaikki olivat samaa mieltä, mutta kaikilla oli silti hauskat ja onnistuneet hääjuhlat joita lämmöllä muistamme.

Tämä on kyllä silmiä avaavaa.

Että siis kahvin lantrausaine on monelle täällä niin tosi merkittävä.

Itse olen vuosien saatossa järjestänyt lukuisat perhejuhlat, ja joka ikinen kerta on nyt 80v äitini (joka juo kahvinsa mustana) muistuttanut että pitää olla kermaa ja valkoista palasokeria, muuten moni ei tykkää.

Ensimmäiset pari juhlaa nämä oli, seuraavissa muutamissa joku satunnainen kyseli ”ei tääl mittään kermaa olekaan” ja nyt kevään yo-juhlissa yli puolet vieraista otti kauramaitoa, loput sinistä luomumaitoa.

Mutta siis olen luullut että tuo on vain joku oman äidin fiksaatio tuo, että sillä on suuremmin merkitystä mitä se valkoinen neste on mitä kahvinsa mahdollisesti lisää.

Kyllä sillä on. ja ehdottomasti ei rasvattomalle maidolle, se tekee kahvista kuraa.

Vierailija
756/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?

Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme."

Onko oikeasti niin tärkeää tarjoilla vain vegaaniruokaa häissä tai kokeilla kahviin mantelijuoman sijasta maitoa? Luulisi, että myös vegaanit osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää, että kaikki eivät halua elää kuten he.

Niinhän sitä luulisi.

Kokeiltu on mantelijuomaa ja muitakin vegaani"maitoja" ja todettu, että pitää olla joko todella oudot makumieltymyset tai sitten sen veganisminsa kanssa tohkeissaan, jos noita oikeasti väittää hyvänmakuisiksi ja ettei muka huomaa, onko kahvissa jotakin mantelilitkua vai maitotuotetta.

Kuten jossakin edellä sanottiin, se että nuo vegaanituotteet ovat "hyviä" ja "ei erota tavallisisista" johtuu juurikin siitä, että koska aate on tärkeä niin tuotteekin sitten koetaan "hyviksi" vaikka ne eivät maun kannalta sitä silleen oikeasti ole.

Jos ei koe vegaaniutta aatteena tärkeäksi, ei todellakaan maun vuoksi vaihda noihin vegaanisiin ruokiin, että ne olisivat paremman makuisia. Ei, vaan ne ovat omalle ideologialle parempi valinta, joten ne sitten ajatellaan hyvänmakuisiksi.

Vierailija
757/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän on pakko olla provo. Eihän kukaan ole noin ajattelematon ja omaa napaa tuijottava.

Vegaaniruoka on osa myös sekaruokavaliota. Ihme kitinää.

Mutta jostakin kumman syystä sekaruoka ei voi olla osa vegaaniruokavaliota. Ihme nipotusta.

Vierailija
758/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ajatella että kyllä Suomen kansasta iso osa on vieläkin niin jämähtäneitä siihen riistaruoka perinteeseen, että eivät pysty pitämään mitään muunlaista ruokaa hyvänä. Itse olen ollut kasvissyöjä teini-iästä lähtien ja en todellakaan kaipaisi mitään oksettavan hajuisia lihaköntsiä tarjoilupöytään. Hääpari valitsee tarjottavat ja vieraat syö tai menee sen grillin kautta kotiin sitten! Eri asia jos se ruoka oli huonolaatuista ja/tai jos sitä oli vähän, jotkut miehet kyllä syö ihan tosi paljon ruokaa!

Vierailija
759/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän on pakko olla provo. Eihän kukaan ole noin ajattelematon ja omaa napaa tuijottava.

Vegaaniruoka on osa myös sekaruokavaliota. Ihme kitinää.

Mutta jostakin kumman syystä sekaruoka ei voi olla osa vegaaniruokavaliota. Ihme nipotusta.

Mä olen ainakin seka-vegaani. Eli syön mielelläni kasvispainotteista ruokaa ja proteiinia esim palkokasveista, niin että ne on yhä tunnistettavassa muodossa. Mutta lihan ja kalan syön lihana ja kalana (ja myös tunnistettavina eli ei esim makkarana). Mutta minä en ymmärrä sitä että hyviä kasviksia täytyy ”jalostaa”(?) seitaniksi, nyhtöhärkikseksi, tofulihaksi, porkkalaksi jne. Eli en halua syödä mitään muka-lihaa.

Vierailija
760/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vika vegaanisuudessa, vai oliko ruuat itsessään kaikkien mielestä huonoja?

En ymmärrä, miksi ei voinut olla edes kahvikermaa tarjolla kahvia varten? Kun yleensä varataan se vegaanivaihtoehto tarjolle, miksi ei voinut olla myös toisinpäin?

Normaalisti tarjoilut valitaan vieraita ajatellen eikä pelkästään sen mukaan, mistä hääpari itse pitää. Tylyä vieraita kohtaan tarjota ainoastaan vegaanista ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän