Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
781/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vegaanihäissä jossa ainoastaan juhlapari oli vegaaneja. Ihmiset sitten tilailivat joukolla juhlapaikan pihalle pitsaa ja jättivät juhlatarjoilut syömättä.

Ollaankohan me oltu samoissa häissä? Moni lapsiperhe lähti tarjoilut nähtyään mäkkärin tms. kautta kotiin ja häihin jäävät ihmiset tilailivat pitsaa..

Mäkin ajattelin oltiinko samoissa. Mekin olimme vegaanihäissä, mutta tästä on varmaan 10 v aikaa. Ongelmana meidän perheelle ei ollut ruokien vegaanisuus, vaan niiden tulisuus ja kummallisuus. Pääruokana oli tulista currya, eli siis "mössöä", josta olisi voinut erotella itselleen sopivia osia. Mitään salaattia, leipää tms. ei ollut. Kakkuna raakakakkua kitkerän tummalla suklaalla. Lapsemme eivät pystyneet syömään yhtään mitään. Samoin vanhempani eivät saaneet suustaan alas haarukallistakaan. Mies, joka on tottunut tuliseen ruokaan, söi hieman currya nenä ja silmät vuotaen. Minä söin kakkua.

Pizzaa tilattiin hääpaikan pihalle ihan reilusti ja joku kävi hakemassa Mäkkäristä pari kassillista hamppareita.

Hääpari oli tietenkin raivoissaan.

Vierailija
782/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap olisi vegaani jos olisi häitään varten ostanut kymmeniä kiloja eläinperäisiä tuotteita. Miten kukaan voi olettaa saavansa kahden vegaanin häissä mitään muuta kuin vegaanista ruokaa?

En usko että valitus johtui ruoan vegaaniudesta, se ei vaan ollut vieraille maittavaa. Sekasyöjille kannattaa syöttää ns lihankorvikkeita sisältäviä ruokia, kun ovat tottuneet rakentamaan ruoka-annoksensa lihan ympärille eivätkä juuri tottuneita mausteisiin.

Tai ehkä siellä juhlissa, jonne on itse kutsunut vieraiksi henkilöitä, joiden tietää olevan ei-vegaaneja, voisi olla vaikka joku lihapata tai paisti ei-vegaaneja varten niiden vegaanimössöjen ohella ja kahvimaitoa. Ei vegaanien tarvitse kyseistä liharuokaa syödä, mutta siinä olisi vähän niinkuin huomioitu ne ei-vegaanivieraatkin eikä vain vouhotettu omaa aatettaan ns. pakottaen kaikki syömään sen mukaisesti. Kun se vegaaniruoka nyt ei ole hyvää muiden kuin vegaanien mielestä.

Jos ap olisi häissään tarjonnut tuon lihavaihtoehdon, hän ei olisi vegaani. Vegaani ei osta eikä käytä eläinperäisiä tuotteita.

Itsekään ei omissa häissäni pitäisi vieraideni halajamaa liha-annosta sen vaatineen kuolemansirkuksen arvoisena, en todellakaan.

Siis vegaani on paitsi kapeakatseinen, myös epäkohtelias kun ei ota huomioon itse kutsumiaan vieraita ja ennenkaikkea itsekäs, koska haluaa pakottaa sekasyöjävieraansa syömään oman aatteensa mukaista, muiden mielestä pahaa ruokaa.

Vastaavasti, on turha kitistä "ettei ole otettu vegaaneja huomioon" jos vegaanina menee sekasyöjien häihin eikä siellä ole mitään syötävää. Miksi sekasyöjän olisi otettava vegaanit huomioon tarjoiluissa jos vegaanitkaan eivät huomioi sekasyöjiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iittalan Teema ja Savonian aterimia, tyydytettyä ja kovaa rasvaa maitihunnulla!

Tyydytetyt ja kovat rasvat ovat vegaanien erityisalaa, kookosöljyä sinne ja tänne eikä deodoranttiakaan tarvita kun kookosöljy on paljon tehokkaampi.

Ei-vegaanit kyllä haistavat sen, että on käytetty kookosöljyä eikä deodoranttia.

Vierailija
784/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei minusta ole varsinaisesti se vegaanisuus. Tuossahan ei ruokailuun ole panostettu lainkaan! 

Vierailija
785/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran vegaanihäissä jossa ainoastaan juhlapari oli vegaaneja. Ihmiset sitten tilailivat joukolla juhlapaikan pihalle pitsaa ja jättivät juhlatarjoilut syömättä.

Ollaankohan me oltu samoissa häissä? Moni lapsiperhe lähti tarjoilut nähtyään mäkkärin tms. kautta kotiin ja häihin jäävät ihmiset tilailivat pitsaa..

Juurikin näin! Kyllä mäkkärin ruoka on ihan normaalien ihmisten tavallista hää ruokaa.

Vierailija
786/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, niin tarjotaan myös omissa ensi talven häissäni ja ainoastaan sitä, joka on jo kaikille tiedossa. Jos jotkut vanhemmat sukulaiset vaikka luulevat nääntyvänsä nälkään muutamassa tunnissa, voivat jättää tulematta tai syödä makkaraa vessassa:D

Vierailija
787/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ihan oli lämpimiä ruokia myöten sellaisia herkkuja, joita ei tosiaankaan olis tietämättä arvannut vegaanisiksi."

Kyllä ne huomaa ja arvaa. Ei kukaan erehdy luulemaan jotakin papupihviä tai soijasuikaletta lihaksi. Sen myöntävät vegaanit itsekin, että purutuntuma ja maku ei ole lihaisa ja siinä on yksi syy, että sekasyöjät eivät lihankorvikkeista innostu. Vegaaneita se ei tietenkään haittaa, koska heillä on se ideologia syynä, mutta harvempi lihansyöjä vaihtaa lihaa lihankorvikkeisiin, koska se on vastaava asia kuin että vaihtaisi porschen polkupyörään. Sen tekee siksi, että ekologisuus tai vastaava on tärkeää, ei siksi että fillarointi ja porschella ajaminen olisivat sama asia.[/

Olen tuon aikaisemman viestin kirjoittaja. Pointti oli siinä, että ”ruoka oli niin hyvää, ettei olisi arvannut vegaaniseksi” (koska ennakkoluulot vegaanimätöstä, se ei vaan _voi_ olla kummoista). Ennemminkin niinku sanonta. Eli mulle oli tosiaan yllätys, miten hyvää voi saada ruoasta, missä ei ole mitään eläinperäistä.

Tottakai niin maku kuin suutuntuma sanoo mikä on lihankorviketta eikä sitä voi mitenkään verrata aitoon. Mutta noissa tarjoiluissa ei oltukaan menty siitä mistä aita on matalin ja yritetty tarjota sekaruokaa nolosti jäljitteleviä ruokalajeja. Vai kuka muka haluais karjalanpaistia soijasuikaleista?

Vierailija
788/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy menevän täydestä selvääkin selvempi provo, varmaan jonkun karnivoorin tekemä. Tuo menuhan on pelkkä vitsi, kuin uusavuttoman mökkitarjoilut.

Vierailija
789/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

😂🤣🤣🤣😂 Huutonauru! Missä oli siis RUOKA? Se varsinainen ateria? Häissä kuuluu tarjota kunnon ruokaa eikä mitään riisipiirakoita. Hirvittävä loukkaus vieraita kohtaan, ettei tarjota kunnon ruokaa. Juhlathan järjestetään ja vieraita kutsutaan siksi että kaikilla olisi kivaa ja vieraat voisivat viihtyä. Ei sen takia että tuputetaan jotain omaa ideologiaa. Sinuna pyytäisin vierailta anteeksi. Kyllä olisin itsekin kiukkuinen kun häät kuitenkin vaatii vieraitakin paljon. Varsinkin matkan takaa tulijoilta. Omissa hädissäni tuli vanhukset sanomaan kartanon terassilla että monissa häissä on tullut elämän aikana oltua muttei koskaan näin hyvissä. Pitopöydän notkui ruokaa.

Vierailija
790/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tottakai niin maku kuin suutuntuma sanoo mikä on lihankorviketta eikä sitä voi mitenkään verrata aitoon.”

Näin se vain on! Usein niissä on ikävä muovinen maku, joka johtunee flataateista. Myös se itselleni tärkeä hikinen ja tahmea suutuntuma puuttuu.

Vierailija
791/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

😂🤣🤣🤣😂 Huutonauru! Missä oli siis RUOKA? Se varsinainen ateria? Häissä kuuluu tarjota kunnon ruokaa eikä mitään riisipiirakoita. Hirvittävä loukkaus vieraita kohtaan, ettei tarjota kunnon ruokaa. Juhlathan järjestetään ja vieraita kutsutaan siksi että kaikilla olisi kivaa ja vieraat voisivat viihtyä. Ei sen takia että tuputetaan jotain omaa ideologiaa. Sinuna pyytäisin vierailta anteeksi. Kyllä olisin itsekin kiukkuinen kun häät kuitenkin vaatii vieraitakin paljon. Varsinkin matkan takaa tulijoilta. Omissa hädissäni tuli vanhukset sanomaan kartanon terassilla että monissa häissä on tullut elämän aikana oltua muttei koskaan näin hyvissä. Pitopöydän notkui ruokaa.

Höpö höpö? Todellisuudessa häissäsi kukaan ei kehunut makaroonilaatikkoasi.

Vierailija
792/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole oikeita ongelmia, älkää kirjoittako tänne. Mitä ihmettä välität toisten ihmisten puheista?

Pitkällisen kokemuksen mukaan, ihmiset puhuu pahaa, teet niin tai näin.

Vierailija
793/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmettelet vieraiden reaktiota? Et näytä ymmärtävän sitä, että kaikki eivät ole vegaaneja kuten sinä.  On päivänselvää, että valitsemasi ruuat eivät monellekaan maistu. Kohteliasta olisi ollut valmistaa perinteistä kasvisruokaa rinnalle - sillä olisit osoittanut kohteliaisuutta vieraille. Aivan kuten he ottavat huomioon SINUN ruokavaliosi, kun menet esim. vieraisille.

Mielestäni ehdottomassa asenteessasi on parantamisen varaa. Älä ihmettele, että puheita tuli jälkeenpäin. Isäsi on vanhempi ja kokeneempi - olisit kuunnellut häntä.

Mikä ihme on, että nykyisin on vallalla asenne, että VAIN minun ruokavalioni on oikea, ja muiden on alistuttava siihen? Vain minä olen oikeassa ja muut väärässä?

Anteeksi, mutta minusta häittesi tarjoilu oli naurettavaa. Ihmiset ottivat aikaa ja rahaa ja vaivaa tullakseen juhlimaan häitäsi, mutta sinä et vaivautunut joustamaan tippakaan. Ja kehtaat vielä valittaa vieraittesi reaktiota. Grow up.

Vierailija
794/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman OT, mutta: Takavuosina kävin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista ja ajattelin juoda kahvit kaupungin hienoimmaksi katsottavassa kahvilassa. Koska suomikahvi on pahaa, laitan aina sekaan reilusti sokeria ja kermaa. Mutta voitte arvata yllätykseni, kun tarjolla oli vain kevytmaitoa! Kysyin myyjältä kermaa. Tyttö katsoi minua kuin tyhmää ainakin: "Ei meil oo kermaa!"

Vierailija
795/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

No yhtä kaavoihin kangistuneita vegaanitkin ovat kun tarjolla on vain eläinperäistä ruokaa. On kohteliasta huomioida kaikki vieraat. Lihaa syövät huomioivat yleensä vegaanitkin, mutta entäs toisinpäin???

Vierailija
796/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole kohteliasta tiedustella vierailta aina erityisruokavaliot ja allergiat? Nämä otetaan tietysti huomioon. Vai jäiköhän nyt huomioimatta?

Monella on pokkaa ilmoittaa erityisruokavalioksi, että syö vaan vegaania, varaan toki näitä (vaikka oon omin silmin nähnyt miten liha maistuu kun kavereitten silmä välttää) . Aika junttia ja ilkeää kuitenkin vaatia tota vegaania kun oikeesti vetää äidin tekemää jauhelihalihistä lapsuuden kodissaan.

No, kaikki tavallaan. Onneksi oon rautamahainen sekasyöjä, niin ei tartte vaatia erityiskohtelua. Menee vegaanit ja laktovegaanit siinä missä riista ja kala.

Vierailija
797/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

No yhtä kaavoihin kangistuneita vegaanitkin ovat kun tarjolla on vain eläinperäistä ruokaa. On kohteliasta huomioida kaikki vieraat. Lihaa syövät huomioivat yleensä vegaanitkin, mutta entäs toisinpäin???

Kumma kyllä vegaanit eivät huomio ei-vegaaniruokaa syöviä. Vaativat kyllä suureen ääneen vegaania ruokaa itselleen. Noissa häissäkin ihan sama juttu. Ei huomioida muita. Tarkkailkaapa vaan ympäristöänne niin huomaatte!!!

Vierailija
798/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah, niin tarjotaan myös omissa ensi talven häissäni ja ainoastaan sitä, joka on jo kaikille tiedossa. Jos jotkut vanhemmat sukulaiset vaikka luulevat nääntyvänsä nälkään muutamassa tunnissa, voivat jättää tulematta tai syödä makkaraa vessassa:D

Itse taas tykkään sukulaisistani ja haluan tarjota jokaiselle heidän parhainaan pitämiä herkkuja, lihaa lihansyöjälle, kasvista vegaanille. Mutta kuten sanottua, tykkäänkin suvustani ja miehesi suvusta ja haluan ilahduttaa, en tuputtaa omaa ideologiaani tai olla huomioimatta toiveita tai jättää vieraita nälkäisiksi. Sitä sanotaan myös vieraanvaraisuudeksi. Ja kohteliaisuudeksi. 

Vierailija
799/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"

Huoh

T.sekaani

Vierailija
800/6229 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta miten junttia porukkaa täällä on :D 2019 ja vegaaniruoka on niin outoa, pahaa ja ällöttävää ja "eikö edes KAHVIIN MAITOA SAANUT?"

Huoh

T.sekaani

Juntti on se, joka ei huomioi vieraiden ruokatottumuksia tarjoiluissa. Ihan vuodesta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi