Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.
Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?
Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.
Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.
Millaisia ihmisiä nämä vieraat oikein ovat?
Jotain peräkylän juntteja?
Ainakin isommissa kaupungeissa, ja sivistyneiden ihmisten keskuudessa vegaaniruoka on ihan normaalia ruokaa, eikä mikään ihmettelyn aihe.
Itse en ole vegaani, en edes vegetaristi, mutta usein valitsen ravintolassa vegaaniannoksen mikäli semmoinen on saatavilla. Ihan siitä syystä ne yleensä ovat maukkaampia ja terveellisempiäkin kuin muut annokset.
Olet varmaan ollut häissä joissa ei tarjoilla vegaaniruokaa ja ollut pettynyt, no sama fiilis sekasyöjillä jos ei saa lihaa tai edes kahviin maitoa ja jos suurin osa kutsutuista on ollut sekasyöjiä niin itselle ainakin tulisi fiilis että nyt tuputetaan aatetta. Itse olisin kyseisessä tilanteessa tasapuolisesti tehnyt molemmille syöjille tarjoiltavaa.
Maitokahvin puute on kyllä juhlissa melkoinen dealbraker. Muut olisitte ehkä saaneet anteeksi, mutta että kahvikutsuilla ei ole kahvimaitoa, niin...
Mä olen kokeillut mantelijuomaa kahvissa ja viemäriin meni... en todella suosittele maistattamaan uusia ja omituisia makuja juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin voinut kestää vegaaniruuan häissä, mutta mieheni olisi joutunut palaamaan grillin kautta kotiin.
Säälittävää. Kuoleeko miehesi ylipainon ongelmiin, sydänkohtakseen vai syöpään? Mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
No oli kyllä köyhät tarjoilut. Eikö muka vegaanisesta ruokavaliosta saa kunnollista, juhlavaa tarjottavaa? Ensin kylmiä alkupaloja, sitten lämmin ruoka ja lopuksi hääkakku. Mitä oli juomaksi? Juhlia juhlistetaan aina kuohuvalla ja hyvään juhla-ateriaan kuuluu aina viinit. Lopuksi kahvit ja teet sekä konjakki / likööri.
Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?
Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.
Miten olisi ollut maidon ja munat salliva kattaus? Vai ovatko nekin saatanasta?
Todella asiatonta vierailta kuitenkin arvostella teidän ruokianne, totta kai te itse teitte häistä teidän näköisenne. :)
Mun mielestä tuo olisi ollut luonteva ruokatarjoilu vegaanipariskunnan häissä. En todellakaan olisi pahoittanut mieltäni tuosta.
Terveisin lihaa rakastava sekasyöjä
No anteeksi vain neiti erityinen lumihiutale kun kaikki eivät tykkää kun tuputat ruokavaliotasi muille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokeillut mantelijuomaa kahvissa ja viemäriin meni... en todella suosittele maistattamaan uusia ja omituisia makuja juhlassa.
Ainako pitää olla salami tai lohi voileipäkakkuja ja pullaa? Huoh. Ei vegaaniruoka ole omituista.
Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka" valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D
Olen ollut vegaanisissa häissä jo viisitoista vuotta sitten. Hyvää oli ja kaikille kelpasi.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
No jos joku on odottanut kunnon lämmintä ruokaa, ja nälkä on ollut, niin vähän kevyet sapuskathan nuo oli. Varsinkin jos niitä on ollut vielä vähän niukasti tarjolla.
Todella surkeat tarjoilut, ei kunnon kakkua, ei ruokaa. Jotain pientä välipalaa vaan. Riisipiirakatkin on ihan arkiaamiaiskamaa. Otitteko vastaan hienojakin lahjoja? Vai olitteko toivoneet vuohia? Ette panostaneet ruokiin, vegaaniruuiksikin nuo on köyhät tarjoilut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?
Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.
Miten liha muka tekee syötävästä normaalin?
Vierailija kirjoitti:
Todella surkeat tarjoilut, ei kunnon kakkua, ei ruokaa. Jotain pientä välipalaa vaan. Riisipiirakatkin on ihan arkiaamiaiskamaa. Otitteko vastaan hienojakin lahjoja? Vai olitteko toivoneet vuohia? Ette panostaneet ruokiin, vegaaniruuiksikin nuo on köyhät tarjoilut.
Mitä vikaa suklaakakussa? 😯
Meillä oli tarjolla vain ES, kun minä tai vaimo ei juoda kahvia