Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.
Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.
Taisi mennä prosenttisi aika pahasti pieleen. Oikeasti allergisia on THL:n mukaan noin 35 % suomalaisista.
"Arviot allergian esiintyvyydestä vaihtelevat. Viimeisimpien väestötutkimusten mukaan noin joka kolmannella aikuisella oli allergisia oireita."
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
Tais nyt sulla mennä puurot ja vellit sekaisin. Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa ruoka-aineista allergiaoireita, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. (https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/aikuisten-ruoka-allergi… )
Astma, home, siitepölyt yms. sitten erikseen, mutta ne eivät liity herneisiin tai papuihin.
Sinäpä kirjoititkin kolmanneksi viimeisessä viestissä yleisesti allergioista: "Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut."
Toki tietysti tuo viisi prosenttia suoraa allergiaa jotakin ruoka-ainetta kohtaan on arviosi viisinkertaisesti. Lisäksi, jos olisit jaksanut lukea linkkaamaasi artikkelia vähän pitemmälle, tuon lisäksi suurempi osa porukkaa on allergista siitepölylle, mutta se siitepöly aiheuttaa ristiallergiaoireita mm. omenaa, porkkanaa, kiiviä, paprikaa, selleriä ja tomaattia vastaan.
En ole kirjoittanut tähän säikeeseen muuta kuin tuon viimeisimmän, johon viittaat. Totta, että olisi pitänyt huomata kirjoittaa olevani eri.
Ristiallergiat ovat yleensä hyvin lieviä, kitalaen kutinaa yms. Sekin luki siellä samassa lähteessä, ihan heti tuon lainaamasi kohdan perässä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin ihmettelen tätä juttua. Vegaaneita varten pitää aina järjestää oma erillinen ruoka juhliin, kun juhliin mutta sitten vegaani ei voi omissa juhlissa vastavuoroisesti ajatella muita, kuin itseään.
Sen kun ilmoitat, että pystyt syömään vain lihaa, niin eiköhän vegaani sen oman annoksen sinulle järjestä ihan yhtä lailla. Itse ainakin kasaisin oikein useamman sortin lihalautasen vain sinua varten. Sitten myös syöt pelkästään sitä nauttien iloisena juhlista, ihan kuten vegaanikin on tottunut tekemään.
Hamppari ja ranut olisi varmaan mieluinen annos kiukkupusseille, jotka "eivät voi syödä vegaaniruokaa". Söisivät ainoana sitä, kun muut häävieraat nauttisivat buffetin antimista.
Miksiköhän yleensä näissä erinäisissä tapahtumissa jonne on varattu myös vegaani vaihtoehto niin yleensä se vegaanivaihtoehto jää hävikkiin? Esim joissain vaalitilaisuuksissa oli nyt telttoja joissa oli tavallista makkaraa ja vegaanista makkaraa niin ne vegaaniset makkarat meni aika pitkälti hävikkiin, kun jäivät syömättä.
Veikkaisin, että jos sinä idioottina vegaanina (idioottina juuri siksi, kun alennat niitä jotka syövät lihaa ja mielenosoituksellisesti tekisit jotain noin tyhmää ruokaa) tekisit niin, että laittaisit tuon hampurilaiset ja ranskalaiset sinne tarjolle lihansyöjille niin ne kaikki menisi joka tapauksessa ennen, kuin se kasvisvaihtoehto olisi edes puolessä välissä. Ellei sit sun kaikki kaveri satu olee vegaaneja, kun kaikki normaalisyöjät on jo kyllästynyt sinun asenteesi ja jättäneet sinut kaverilistalta pois.No varmaan siksi ne vegaaniset makkarat menevät hävikkiin, kun harva vegaani tai kasvissyöjä syö sellaisia korvikkeita. Itse en ainakaan kasvissyöjänä syö mitään kasvismakkaroita, koska ne eivät ole koskaan hyviä, jätän mieluummin syömättä. Vegaaneja on myös lähtökohtaisesti aika pieni osa väestöstä.
Onko olemassa selliasta vegaanista ruokaa mikä on hyvää? Siis tarkoitan nyt millä yritetään korvata lihan maku tai olemus. Tiedän olevan hyviä kasvisruokavaihtoehtoja jotka eivät jäljittele lihaa. Miksi muuten jotkut vegaanit haluaa korvata lihan mauan ja yrittää jäljitellä sitä jos nimenomaan vihaavat lihaa?
Siis tarkoitan nyt sitä, kun ystäväni joka on vegaani sanoo perusteeksi juuri tuon eläimen tappamisen ja, että ei tykkää lihan mausta mut silti hän yleensä ostaa näitä lihaa jäljitteleviä tuotteita :O
Lihamausteet on hyviä! Kannattaa kokeilla maustaa niillä muutakin kuin lihaa.
Mitä ovat lihamausteet? Itse käytän enimmäkseen suolaa, pippuria, valkosipulia, chiliä. Vai et kai tarkoita jotain maustesekoituksia, kuten jotain grillimaustetta.
Mitä mauste sheimausta nyt koitat vääntää 😂 lihamausteet = mausteet, joita liharuoissa käytetään
Ja ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.
Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.
Kaikki vegaanista eli maukkaat juhlat tulossa!
En tiedä onko tuo maitokannujuttu tahallista provoa (ketään ei saa huijata syömään tai juomaan mitää), mutta muutenhan kuulostaa ihan hyvältä. Itse olen nyt hurahtanut hummukseen ja paputahnoihin, ne on leivän päällä niin hyvää että ihan kokonaan on jääneet pois leivältä voit ja leikkeleet. Ja ihan perussekasyöjä muuten olen.
Ketään ei pysty huijaamaan luulemaan kauramaitoa lehmänmaidoksi.
No ei todellakaan. Lehmänmaito maistuu kahvissa niin kammottavalle, että sen kyllä erottaa. Itse asiassa jo hajusta, tulee sellainen navetan löyhähdys. Ja siis ihan sekasyöjä olen, mutta maitoa en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin ihmettelen tätä juttua. Vegaaneita varten pitää aina järjestää oma erillinen ruoka juhliin, kun juhliin mutta sitten vegaani ei voi omissa juhlissa vastavuoroisesti ajatella muita, kuin itseään.
Sen kun ilmoitat, että pystyt syömään vain lihaa, niin eiköhän vegaani sen oman annoksen sinulle järjestä ihan yhtä lailla. Itse ainakin kasaisin oikein useamman sortin lihalautasen vain sinua varten. Sitten myös syöt pelkästään sitä nauttien iloisena juhlista, ihan kuten vegaanikin on tottunut tekemään.
Hamppari ja ranut olisi varmaan mieluinen annos kiukkupusseille, jotka "eivät voi syödä vegaaniruokaa". Söisivät ainoana sitä, kun muut häävieraat nauttisivat buffetin antimista.
Miksiköhän yleensä näissä erinäisissä tapahtumissa jonne on varattu myös vegaani vaihtoehto niin yleensä se vegaanivaihtoehto jää hävikkiin? Esim joissain vaalitilaisuuksissa oli nyt telttoja joissa oli tavallista makkaraa ja vegaanista makkaraa niin ne vegaaniset makkarat meni aika pitkälti hävikkiin, kun jäivät syömättä.
Veikkaisin, että jos sinä idioottina vegaanina (idioottina juuri siksi, kun alennat niitä jotka syövät lihaa ja mielenosoituksellisesti tekisit jotain noin tyhmää ruokaa) tekisit niin, että laittaisit tuon hampurilaiset ja ranskalaiset sinne tarjolle lihansyöjille niin ne kaikki menisi joka tapauksessa ennen, kuin se kasvisvaihtoehto olisi edes puolessä välissä. Ellei sit sun kaikki kaveri satu olee vegaaneja, kun kaikki normaalisyöjät on jo kyllästynyt sinun asenteesi ja jättäneet sinut kaverilistalta pois.No varmaan siksi ne vegaaniset makkarat menevät hävikkiin, kun harva vegaani tai kasvissyöjä syö sellaisia korvikkeita. Itse en ainakaan kasvissyöjänä syö mitään kasvismakkaroita, koska ne eivät ole koskaan hyviä, jätän mieluummin syömättä. Vegaaneja on myös lähtökohtaisesti aika pieni osa väestöstä.
Onko olemassa selliasta vegaanista ruokaa mikä on hyvää? Siis tarkoitan nyt millä yritetään korvata lihan maku tai olemus. Tiedän olevan hyviä kasvisruokavaihtoehtoja jotka eivät jäljittele lihaa. Miksi muuten jotkut vegaanit haluaa korvata lihan mauan ja yrittää jäljitellä sitä jos nimenomaan vihaavat lihaa?
Siis tarkoitan nyt sitä, kun ystäväni joka on vegaani sanoo perusteeksi juuri tuon eläimen tappamisen ja, että ei tykkää lihan mausta mut silti hän yleensä ostaa näitä lihaa jäljitteleviä tuotteita :O
Miksi lihaani ei syö eläintä sellaisenaan, raakana lihakimpaleena? Jos kerran pitää lihasta niin miksi yrittää piilottaa ruuminpalat ja muunnella niitä sellaiseen muotoon että ei enää muistuta eläintä kuten nakit? Halutaan piilottaa ikävä totuus että ruumishan se siinä. Lihapullat yritetään naamioida falafeleiksi.
Lehmä on vähän turhan iso kerralla syötäväksi.
Eihän vegaanitkaan soijaansa sellaisenaan syö. Pitää liotella, fermentoida ja mitä vielä, että pierupavusta saa syömiskelpoista.
Häissä on monta lihaanivierasta, kyllä he yhden lehmän popsivat poskeensa kerralla. Kun minä järjestän häät niin siellä on kaksi puolta. Toisella puolella tarjotaan oikeaa ruokaa eli vegaaniruokaa ja toiselle puolelle laitan lihaanit lehmän kanssa. Sielläpä voivat ahmia lehmäänsä onnellisena eikä tarvitse täällä enää vinkua ja itkeä. Ai kun lihaanista on niin ihana imeä lehmän sorkkaa, imeskellä utaretta!! Haukata pehmeää, ystävällistä lehmän turpaa! Lihaani elementissään!
Sinun kannattaisi nyt rauhoittua ja miettiä, olisiko sinun syytä varata aika johonkin. Nuo sinun juttusi alkavat olemaan jo aika sekavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.
No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?
Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".
Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.
Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.
Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!
Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.
😂
Sinä et varmaankaan syö mitään leipää, koska se yleensä ottaen on ihan luontaisesti vegaanista? Ja hirveää huijausta on jättää kertomatta, että näin on. 🥹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.
No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?
Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".
Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.
Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.
Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!
Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.
Kerrotko sinä juurta jaksaen kaikista ruoista vieraillesi, mitä ne sisältävät, jos syöjät eivät ole millekään allergisia. Vai tenttaavatko he ensin, ja tekevät päätöksen sitten, sisältääkö syötävä riittävästi eläinrasvaa tai lihaa, jotta voivat sitä syödä?
Meillä käy usein ystäviä syömässä, eivätkä he tiedä, mistä ruoka on tehty. Tai no usein kyselevät syödessään, mitä ruoassa on, kun on niin hyvää, että haluaisivat itsekin yrittää tehdä samanlaista. En siis koe mitenkään huijaavani, vaikka olisi mikä soijasienipata tarjolla, kun kaikki pystyvät sitä kuitenkin syömään. Joskus saatan kysyä jostakin, mitä en ole ennen käyttänyt, että voiko kaikki sitä syödä, ettei tule yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa, kun ferritiini-ryhmässä suurin osa on vegaaneja ja kasvissyöjiä. Raudanpuute näyttää olevan aika monella itseaiheutettu ongelma.
No kun se kasvissyönti ja vegaanius on usein valkoisen riisin ja soijan syömistä. Siinä on hiilihydraattia ja proteiinia, mutta vihannekset ja juurekset loistavat poissaolollaan.
Mitä enemmän lässytät täällä sitä enemmän tiedämme että sinua v*tuttaa kun sinä et voi olla syömättä lihaa. Mitä paksummat jutut sitä enemmän korostat kateellisuuttasi.
Minäpä olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, lällällää, sinullapa ei ole itsekuria!
Jos kasvissyönti saa ihmisen tuohon henkiseen kuntoon, niin taidan pysyä sekasyöjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.
Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.
En tiedä onko tuo maitokannujuttu tahallista provoa (ketään ei saa huijata syömään tai juomaan mitää), mutta muutenhan kuulostaa ihan hyvältä. Itse olen nyt hurahtanut hummukseen ja paputahnoihin, ne on leivän päällä niin hyvää että ihan kokonaan on jääneet pois leivältä voit ja leikkeleet. Ja ihan perussekasyöjä muuten olen.
No ei todellakaan. Lehmänmaito maistuu kahvissa niin kammottavalle, että sen kyllä erottaa. Itse asiassa jo hajusta, tulee sellainen navetan löyhähdys. Ja siis ihan sekasyöjä olen, mutta maitoa en käytä.
Tuo on totta. Mä tarjoan nykyisin vieraille pelkästään kauramaitoa kahvin kanssa, koska he käyttävät sitä mieluummin kuin lehmänmaitoa. Pitkään pidin tarjolla molempia, mutta se oli turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap haluaa tarjota kaukaa rahdattua riisiä, soijaa ja suklaata? Kotimaisissa vaihtoehdoissa löytyy ihan sellaista joista pihimpikin ihminen raaskii tehdä kunnon tarjottavat häävieraille: kasviskiusaukset ja kasviskeitot sekä ruokaisat salaatit. Ne maistuvat kaikille.
Vai tarkoittiko ap kertoessaan häiden olevan heidän näköisensä etteivät itsekään syö koskaan kunnon ruokaa vaan elävät kakkukahveilla.......
En usko. Luulen Ap:n tarkoittaneen omannäköisyydellä, etteivät halua tuottaa muille iloa esimerkiksi hyvän ruuan avulla, vaan nauttivat katsoessaan sienille allergista ja keliakiaa sairastavaa isoäitiä pienen pojantyttärensä kanssa syömässä 200 kilometrin häämatkan jälkeen tomaatteja.
Olen kuullut vegaanien pitävän lihanhimossaan salaisia mättöjuhlia, joissa vedetään kaksin käsin lihaa napaan mumumumummummmm rööööyyyyh. Ehkä hääparillekin kävi näin? Ja vieraille jäi vain tomaatit ja marjat ja morsiamen äiti leipoi äkkiä suklaakakkua, piirakoita ja torttua hääväelle pelastaakseen tilanteen....
Minä olen jopa ollut mukana tällaisissa orgioissa. Katselin silmät pyöreinä, kun vegaanit vetivät lihaa suurella ruokahalulla, ei siinä paljoa eläinten kärsimys muistutellut olemassa olostaan. Ei ollut herkullista se liha, ei. Ja syön itse mieluiten villikalaa, joten jätin lihat suosiolla niiden puutteessa eläville.
Mäkin olen kuullut tällaisista "orgioista" ja myös ihan siitä, että salaa vietetään pienen ystäväporukan lihapäiviä eli syödään liha kaikissa muodoissaan. Kun syö tasapainoisesti kasviksia ja kalaa ja joskus lihaakin, niin ei tarvitse elää minkään puutteessa ja alkaa himoita sitä äärimmäisesti.
Minä olen kuullut lihaanien orgioista joissa ystäväporukalla r*iskataan syötävä eläin samalla kun viilletään kurkku auki, siitä saa kuulema parhaat orgut. Eikö sinua yhtään hävetä olla lihaani? Tuohan on ihan sairasta hommaa!
Nyt ihan oikeasti sitä eläinproteiinia nassuun. Alkaa olla sen verran sekopäisiä nuo sinun juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Mä tarjoan nykyisin vieraille pelkästään kauramaitoa kahvin kanssa, koska he käyttävät sitä mieluummin kuin lehmänmaitoa. Pitkään pidin tarjolla molempia, mutta se oli turhaa.
Joo, sama. Aina tyhjenee allergiselle ystävälleni varattu kaurabaristapurkki, vaikka lehmänmaitoakin varaan tarjolle. Jatkossa minäkin taidan ostaa vain sitä kaurajuomaa, kun se näyttää kaikille maistuvan tavallista maitoa paremmin. (Sinänsä kyllä vähän ikävää, koska en ole mikään varakas, ja kaurajuoma maksaa aika paljon enemmän kuin tavallinen maito.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap haluaa tarjota kaukaa rahdattua riisiä, soijaa ja suklaata? Kotimaisissa vaihtoehdoissa löytyy ihan sellaista joista pihimpikin ihminen raaskii tehdä kunnon tarjottavat häävieraille: kasviskiusaukset ja kasviskeitot sekä ruokaisat salaatit. Ne maistuvat kaikille.
Vai tarkoittiko ap kertoessaan häiden olevan heidän näköisensä etteivät itsekään syö koskaan kunnon ruokaa vaan elävät kakkukahveilla.......
En usko. Luulen Ap:n tarkoittaneen omannäköisyydellä, etteivät halua tuottaa muille iloa esimerkiksi hyvän ruuan avulla, vaan nauttivat katsoessaan sienille allergista ja keliakiaa sairastavaa isoäitiä pienen pojantyttärensä kanssa syömässä 200 kilometrin häämatkan jälkeen tomaatteja.
Olen kuullut vegaanien pitävän lihanhimossaan salaisia mättöjuhlia, joissa vedetään kaksin käsin lihaa napaan mumumumummummmm rööööyyyyh. Ehkä hääparillekin kävi näin? Ja vieraille jäi vain tomaatit ja marjat ja morsiamen äiti leipoi äkkiä suklaakakkua, piirakoita ja torttua hääväelle pelastaakseen tilanteen....
Minä olen jopa ollut mukana tällaisissa orgioissa. Katselin silmät pyöreinä, kun vegaanit vetivät lihaa suurella ruokahalulla, ei siinä paljoa eläinten kärsimys muistutellut olemassa olostaan. Ei ollut herkullista se liha, ei. Ja syön itse mieluiten villikalaa, joten jätin lihat suosiolla niiden puutteessa eläville.
Mäkin olen kuullut tällaisista "orgioista" ja myös ihan siitä, että salaa vietetään pienen ystäväporukan lihapäiviä eli syödään liha kaikissa muodoissaan. Kun syö tasapainoisesti kasviksia ja kalaa ja joskus lihaakin, niin ei tarvitse elää minkään puutteessa ja alkaa himoita sitä äärimmäisesti.
Minä olen kuullut lihaanien orgioista joissa ystäväporukalla r*iskataan syötävä eläin samalla kun viilletään kurkku auki, siitä saa kuulema parhaat orgut. Eikö sinua yhtään hävetä olla lihaani? Tuohan on ihan sairasta hommaa!
Nyt ihan oikeasti sitä eläinproteiinia nassuun. Alkaa olla sen verran sekopäisiä nuo sinun juttusi.
Aivan varmasti johtuu B12-vitamiinin ja pitkäketjuisten omega-rasvahappojen puutteesta. Puutostiloissaan nipottavat ja nipottavat, jos vieraat eivät halua maistaa vegaanista ruokaa. Pitkäketjuisten omegojen puute kasvattaa myös masennusriskiä vegaaneilla. Liika omega-6-rasvahappojen (mm. pähkinät, camelina, rypsi) saaminen edesauttaa masennusta, joka on seurausta matala-asteisesta tulehdustilasta.
Hyi saatana mitä paskaa. Jos tuo jo ottaa noin koville voin arvuutella että liittonne ei tule kestämään.
ukon kanssa ammutaan kaikki ruoka. linnut ja lihat. miten teillä hankitaan terveellinen ruoka? kukkapenkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät taida olla rehellisyyden perikuvia. Nauttivat siitä, kun muut maistavat luullen syövänsä jauhelihamakaronilaatikkoa. Kiva, jos joku saa allergiakohtauksen tuosta. En koskaan karppaavana maistattaisi toisille leivonnaisia väittäen, että siinä on oikeasti sokeria ja vehnää. Kuitenkin kun leivonnassa käytän erytritolia, joka voi olla jonkun vatsalle liikaa, ja mantelijauhoja, joka on yleisiä allergeenejä, niin aika tärkeää ilmoittaa allergisten varalta tällaiset kun kyse ei ole pikku jutusta.
Häissä tarjotaan JUHLAruokaa, ei arkiruokaa. Kasvisruoka on arkiruokaa.
En ihmettele, että porukat ei tahdo enää syödä toisten tekemää ruokaa, kun saa nykyään aina epäillä, että mitä se oikeasti on ja mitä sisältää.
Kasvisruoka ei automaattisesti tarkoita kaikille sopivaa ruokaa, kuten ei myöskään terveellistä, puhdasta tai ravitsevaa.
Ainut keino onnistua on tarjota jokaiselle sitä mitä hän on vailla, eli ottaa etukäteen selvää ja tarjota sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät taida olla rehellisyyden perikuvia. Nauttivat siitä, kun muut maistavat luullen syövänsä jauhelihamakaronilaatikkoa. Kiva, jos joku saa allergiakohtauksen tuosta. En koskaan karppaavana maistattaisi toisille leivonnaisia väittäen, että siinä on oikeasti sokeria ja vehnää. Kuitenkin kun leivonnassa käytän erytritolia, joka voi olla jonkun vatsalle liikaa, ja mantelijauhoja, joka on yleisiä allergeenejä, niin aika tärkeää ilmoittaa allergisten varalta tällaiset kun kyse ei ole pikku jutusta.
Mitähän vaarallista mahtaa olla focacciassa? Tai siis jos joku on leivän ainesosille allerginen, hän varmaan tietää sitä itse varoa, mutta muuten?
Luulisi normaalilla järjellä varustetun tietävän, että leipä ei yleensä sisällä eläinperäisiä aineksia, mutta ilmeisesti tämä pitää nyt alkaa kertoa, koska osa sekasyöjistä ei ole tuota ymmärtänyt ja voi sitten saada traumoja kun kuulee syöneensä vegaanista leipää. 🤭
Erytriolista onkin hyvä varoittaa, koska sen epäillään olevan varsin epäterveellistä.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-suosiota-saanut-makeutusaine-…
Vierailija kirjoitti:
ukon kanssa ammutaan kaikki ruoka. linnut ja lihat. miten teillä hankitaan terveellinen ruoka? kukkapenkistä?
Kasvimaalta, metsästä, suolta, puista, pensaista, kasvihuoneesta. Etkö todella tiennyt? Vaikka rata-ammuntaa olenkin harrastanut nuorena, en ole koskaan tähdännyt mitään elävää, enkä tule niin tekemään.
Olen aivan satavarma, että nämä valehtelusta ja salailusta syyttävät eivät edes kaupassa tavaa ainesosaluetteloita, saati että pyytäisivät ne näytille ravintolassa tai kahvipöydässä. Sen tekee vain vakavasti allerginen ja hänkin vain tietyn ainesosan osalta.
Nyt pöyristytään taas ihan vain pöyristymisen vimmasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan satavarma, että nämä valehtelusta ja salailusta syyttävät eivät edes kaupassa tavaa ainesosaluetteloita, saati että pyytäisivät ne näytille ravintolassa tai kahvipöydässä. Sen tekee vain vakavasti allerginen ja hänkin vain tietyn ainesosan osalta.
Nyt pöyristytään taas ihan vain pöyristymisen vimmasta.
Mua on kyllä ihan näin kaikkiruokaisenakin ällistyttänyt ja myötähävettänyt joidenkin tässä ketjussa mylvivien, ammuskelevien ja niskakakkailevien suursyömäreiden aivopierut. Onko ihmiset oikeesti näin tyhmiä vai ihanko ne vain esittää sellaista?
Onneksi minulla on varaa ostaa yhä vain kallistuvaa lihaa. -Eri