Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5181/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.

Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.

Mä en ole allerginen, mutta silti palkokasvit eivät sovi mun suolistolle. Tiedän monia, jolla on sama tilanne. Ja ei sovi tarkoittaa kivuliaita kramppeja, korvia huumaavia ilmavaivoja ja raivokasta ripulia.

Sori, jos en maista edes kohteliaisuusyistä.

Jos joku mulle syöttää "salaa" jotain tuollaista "kun kukaan ei huomaa eroa", niin teen poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä.

Siinä tapauksessa olet varmasti oppinut jo aikoja sitten ilmoittamaan allergiastasi kun ruokarajoitteita kysellään. Ravintolassakin muistat aina kysyä, onko annokseen käytetty palkokasveja, sillä usein liharuokiin on. Ei tässä kukaan salaa mitään ole syöttämässä.

Tässä ketjussa on useampikin erinomainen vegaanikokki kertonut syöttävänsä salaa vegeruokaa sekasyöjille, jotka ovat sitten "innoissaan syöneet kaiken ja pyytäneet vielä reseptinkin!" Yritä pysyä juonessa mukana.

Vierailija
5182/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun mut kutsuttiin vegaanien häihin jossa kysyttiin allergioita ja luettelin kaikki mitä mulla on, ja sanoivat että hommaavat mulle omia vegaanituotteita mitkä sopisi mun allergioille, niin kun häihin menin, niin kaikki oli just niitä mitä en voinut syödä. Ja sanottiin että "tää yks on sulle sopivaa" ja söin, ja pian siitä, niin iski kauhea kohtaus ja loppu ilta sekä seuraava päivä menikin Acutassa ja Taysissa osastolla.. Olin hääåarille käärmeissäni kun eivät olleet lupauksistaan huolimatta laittaneet mulle edes jotain vihreää salaattia jossa vihanneksia ym, vaan kaikki oli jotain ihan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5183/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus oppia kirjoitti:

Lihaaneilla on huono omatunto, koska he tietävät toimivansa väärin. Heikon itsekurin takia he eivät kuitenkaan kykene sitoutumaan terveeseen elämäntapaan, vaan aiheuttavat eläimille kärsimyksiä samalla kun tuhoavat omaa terveyttään.

Sekaanit eivät kykene samaan eettisyyteen kuin vegaanit, kun eivät hallitse sairaita mielihalujaan. Tästä lankeaa vegaaneille myös edelläkävijän ja suunnannäyttäjän velvollisuus. Ennen vuosisadan puoliväliä missään sivistysmaassa ei enää syödä mitään eläinperäistä. Myös kaikki elämä turvataan valtioiden perustuslaissa.

Vegaanien pitää valistaa kanssaihmisiä. Ei pelkästään puhumalla ja omalla esimerkillään, vaan myös käyttämällä esimerkiksi juuri häitä ja vastaavia tilaisuuksia opetustarkoituksiin. Kun tarjolla on vain vegaaniruokaa, niin kyllä ihmiset niitä syövät ja voivat hyvinkin saada ahaa-elämyksen. Jotkut voivat motkottaa, mutta se johtuu vain heidän huonosta omatunnostaan ja siitä ei kannata välittää.

Hieno provo! 

Vierailija
5184/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.

Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.

Mä en ole allerginen, mutta silti palkokasvit eivät sovi mun suolistolle. Tiedän monia, jolla on sama tilanne. Ja ei sovi tarkoittaa kivuliaita kramppeja, korvia huumaavia ilmavaivoja ja raivokasta ripulia.

Jos joku mulle syöttää "salaa" jotain tuollaista "kun kukaan ei huomaa eroa", niin teen poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä.

Siinä tapauksessa olet varmasti oppinut jo aikoja sitten ilmoittamaan allergiastasi kun ruokarajoitteita kysellään. Ravintolassakin muistat aina kysyä, onko annokseen käytetty palkokasveja, sillä usein liharuokiin on. Ei tässä kukaan salaa mitään ole syöttämässä.

Tässä ketjussa on useampikin erinomainen vegaanikokki kertonut syöttävänsä salaa vegeruokaa sekasyöjille, jotka ovat sitten "innoissaan syöneet kaiken ja pyytäneet vielä reseptinkin!" Yritä pysyä juonessa mukana.

Mä en kyllä koe, että syötän jotakin ihmisille salaa, jos tulevat meille syömään. Jos kukaan ei ole allerginen millekään, niin kerrotko sä sitten vieraille sen sijaan, että sanot pöydässä tarjoavasi karjanlanpaistia, että tässä ruoassa on sitten sianlihaa, naudanlihaa, lihaliemikuutiota, porkkanoita, sipulia, vettä, pippuria.... Miksi? Vai nouseeko siitä sitten haloo, että liharuoassa oli salaa porkkanaa.

Vierailija
5185/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä parikin on kehuskellut kuinka on tarjoillut esim. sieni-soijamoussakaa väittämällä sen olevan jotain muuta...

Kyllä niin voi tehdäkin ihmisille, joiden allergioista ja rajoitteista on tarkkaan tietoinen. Varsinkin jos vielä tuntee heidät muuten normaaleiksi, ettei ole nuttura turhan tiukalla.

Tieten tahtoen valehtelisit tutuillesi? Miksi? Sehän tekee sinusta epäluotettavan ja epärehellisen ihmisen.

Vierailija
5186/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala kirjoitti:

Joidenkin tutkimusten mukaan eläinten väärinkäyttö nuoruudessa ennustaa mielensairautta vanhempana. En tiedä, mutta minusta eläinten systemaattinen teurastaminen on jonkinasteisesti julmaa ja väärinkäyttöä. Tällöin suuri osa yhteiskunnan osasista olisi henkisesti sairaita. En tiedä muista, mutta minulla ainakin on vaikeuksia ottaa vakavasti henkisesti sairaita ihmisiä.

En minäkään ota sinua vakavasti samasta syystä.

Vierailija
5187/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kikka-63 kirjoitti:

Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!

Ei kyllä ole maitoallergiselle yleensä juurikaan muuta kuin salaattia (johon siihenkin on monesti rytkätty juustokuutioita). Kommentti: Mutta näähän on kaikki laktoosittomia!!!

Vegaanitarjoiluista minäkin saan yleensä syödä kaikkea mitä tarjolla on, sillä muita rajoitteita mulla ei ole kuin maito, eikä asenneongelmia minkäänlaisia.

Joo, tää suomalaisten maitohulluus on ihan hanurista. Aasiassa tähän ongelmaan ei törmää oikeestaan ikinä.

Maito ja maitotuotteet maistuvat hyvältä! Varsinkin juustot, nam!

Niinhän ne maistuu. Valitettavasti vain henki lähtee, jos niitä erehtyy syömään. :(

Elossa ollaan, terveenä ja hoikkana vielä näin reilu 6-kymppisenäkin vaikka olen aina nauttinut maitotuotteita. Tiedoksi, että myös kasvissyöjät ja vegaanit kuolevat.

Vierailija
5188/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää pa*kaa!

Vierailija
5189/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.

No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?

Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".

Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.

Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.

Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!

Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.

😂

Sinä et varmaankaan syö mitään leipää, koska se yleensä ottaen on ihan luontaisesti vegaanista? Ja hirveää huijausta on jättää kertomatta, että näin on. 🥹

Syön leipää, kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, lihaa... En vaan ymmärrä, miksi pitää yrittää huijata ihmisiä oli kyse sitten sekaruosta tai vegaaniruuasta.  

Vierailija
5190/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan satavarma, että nämä valehtelusta ja salailusta syyttävät eivät edes kaupassa tavaa ainesosaluetteloita, saati että pyytäisivät ne näytille ravintolassa tai kahvipöydässä. Sen tekee vain vakavasti allerginen ja hänkin vain tietyn ainesosan osalta.

Nyt pöyristytään taas ihan vain pöyristymisen vimmasta.

Ei kukaan ole pöyristynyt. Ihmettelen vaan tuota teidän eettisyyttänne ja empaattisuuttanne, jota niin kovin mainostatte.

Vierailija
5191/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.

Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.

Kaikki vegaanista eli maukkaat juhlat tulossa!

En tiedä onko tuo maitokannujuttu tahallista provoa (ketään ei saa huijata syömään tai juomaan mitää), mutta muutenhan kuulostaa ihan hyvältä. Itse olen nyt hurahtanut hummukseen ja paputahnoihin, ne on leivän päällä niin hyvää että ihan kokonaan on jääneet pois leivältä voit ja leikkeleet. Ja ihan perussekasyöjä muuten olen.

Ketään ei pysty huijaamaan luulemaan kauramaitoa lehmänmaidoksi. 

No ei todellakaan. Lehmänmaito maistuu kahvissa niin kammottavalle, että sen kyllä erottaa. Itse asiassa jo hajusta, tulee sellainen navetan löyhähdys. Ja siis ihan sekasyöjä olen, mutta maitoa en käytä.

Tuo on totta. Mä tarjoan nykyisin vieraille pelkästään kauramaitoa kahvin kanssa, koska he käyttävät sitä mieluummin kuin lehmänmaitoa. Pitkään pidin tarjolla molempia, mutta se oli turhaa. 

Olen myynyt tänään n. sata kupillista kahvia. Tarjolla kahvin kanssa iKaffea ja normaalia maitoa. IKaffe oli koskematon. Loput joivat kahvinsa mustana tai normaalin maidon kera.

Jaajaa. Ja sitten taas hotelliaamiaisilla kaurajuomatölkki on yleensä aina lähes tyhjä tai tyhjä. Eikö olekin kummallista?

Mutta tosi hienoa, että sitä kaurajuomaa on nykyään jo tarjolla joka kuppilassa ja ettei siitä enää veloiteta erikseen. Itsekin käytän sitä kahvissa, koska lehmänmaito maistuu minusta pahalta.

Minustakin on kummallista. Itse käytän mieluummin kauramaitoa, mutta aina joutuu ottamaan lehmänmaitoa kahviloissa, ravintoloissa jne. kun se kauramaitotölkki on aina tyhjä.

Kauramaitotölkkejä on tyyliin 1-2, maitoa taas paljon enemmän.

Vierailija
5192/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/julkkikset-jotka-luopuivat-vega…

Kaikilla ei kestä itsekuri alkaa vegaaniksi, sen huomaa tästäkin ketjusta ja sitten selitellään ja soperrellaan. Jokainen noista kuitenkin haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria sanoa ei lihalle tai kalalle.

Sama juttu tässä ketjussa, joka ikinen vegaaniparjaaja haluaisi olla vegaani mutta ei löydy itsekuria niin siksi tämäkin ketju paisuu kohta 300 sivuiseksi.

Itselleni ei vaatinut itsekuria ollenkaan luopua lihasta ja kalaa inhosin jo valmiiksi. Mutta 1990-luvulla kahvimaito ja suklaa ja juusto olivat itselläni kompastuskivi. 10 vuotta olin laktovegetaristi ja koko ajan yritin alkaa vegaaniksi mutta juusto oli addiktioni. Sitten yks kaks ne vain jäi pois ja olen nyt ollut täysin vegaani 20 vuotta.

Jokainenhan saa syödä miten haluaa, voi vaikka syödä tiukan vegaanisin keiton ja nyrpistellä jos siinä on kanalienta ja sitten vaikka pihvin seuraavaksi. Kukaan ei ole tilivelvollinen siitä jos välillä syö vegaanisesti.

Minulle liha ja eläintuotteet ovat painajaismaisia joten itse en enää vaihdu lihaaniksi takaisin. Rakastan niin paljon elämäntapaani ja vegaaniruoat vaan ovat niin herkullisia.

Mummoni ilkeili minulle vuosikaudet kasvissyönnistäni mutta kun hän täytti 90 niin ilmoitti että alkaa vegaaniksi koska eläimet ovat niin suloisia. Hän oli maalaistalon tyttö ja elämänsä elänyt ristiriidassa, syvällä sisimmässään tietää että eläinten tappaminen ja kärsimyksen aiheuttaminen on väärin mutta silti on kasvatettu eläintuottajaksi. Mitä kovemmin omatunto soimaa lihansyönnistä sitä kovemmin täälläkin vouhkataan vegaanivihaa.

Ei vaan hänen senioritalonsa ruokala suostu alkaa tekemään hänelle vegaanista ruokaa.

Johan oli typerä teksti. Kaikki haluaa olla vegaaneja :D:D:D

En ole koskaan havainnut itsessäni tarvetta alkaa vegaaniksi.

Niin se varmaan riippuu empatiakyvystä. On todella olemassa ihmisiä joilla ei ole empatiakykyä. Tuskinpa kai pe d areillakaan on tarvetta päästä eroon käytöksestään.

Veikkaanpa että oikeaasti olet kateellinen vegaaneille koska sisimmässäsi haluat olla vegaani. Siksi te lihaanit tätä ketjua jatkatte. Jos olisitte tyytyväisiä ruokavalioonne niin teillä ei olisi tarvetta parjata vegaaneja. On nähty lukemattomat kerrat kuinka entinen vegaanivihaaja onkin alkanut vegaaniksi ja myötää että siksi haukkui vegaaneja kun itsekin olisi halunnut olla sellainen.

Vegaanit ovat sen verran tiukkapipoista sakkia että ei kiitos. 

Ja vegaaneita taitaa todellisuudessa v**uttaa, kun eivät "saa" syödä mitä haluavat ja siksi syövät erilaisia nakin ja lehtipihvin korviketta. Taitaa se keho rautaa huutaa, jos niin kovasti pitää saada kaikkea lihaa muistuttavaa, vaikka sitä keinolihaa. Varmasti aiheuttaa stressiä, kun "pitää" syödä jotakin keinolihaa väittäen sitä yhtä hyväksi. Noin ankea ideologia varmasti altistaa mielenterveydellisille ongelmille siinä missä tiukat uskonlahkotkin.

Vierailija
5193/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu antoikin mukavan sysäyksen alkaa taas kasvissyöjäksi. Kommenttien perusteella on tosi helppo valita oma "leirinsä". Hyvä näin. :)

Todella helppoa eikä se ole vegaanileiri. Sekopäistä soopaa suoltaa tuo yksi lehmänutare-peräsuolihörhö. En halua tulla yhdistetyksi viiteryhmään, jossa on tuollaisia edustajia.

Minä voisin olla ihan kasvissyöjä, joka syö maitotuotteita ja kananmunia. Eivät ole niin raivokasta porukkaa vegaanien tapaan. Aiemminhan ihmiset tympääntyi peruskasvissyöjiin, mutta taitaa vegaanit viedä aggressiivisuudessaan voiton.

Vierailija
5194/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole useampi. Ihan yksittäisiä viestejä ollut, ja niissäkin kohteina tutut, joista on tiedetty ettei ole allergiaa. Yritä pysyä juonessa mukana.

Vierailija
5195/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun mut kutsuttiin vegaanien häihin jossa kysyttiin allergioita ja luettelin kaikki mitä mulla on, ja sanoivat että hommaavat mulle omia vegaanituotteita mitkä sopisi mun allergioille, niin kun häihin menin, niin kaikki oli just niitä mitä en voinut syödä. Ja sanottiin että "tää yks on sulle sopivaa" ja söin, ja pian siitä, niin iski kauhea kohtaus ja loppu ilta sekä seuraava päivä menikin Acutassa ja Taysissa osastolla.. Olin hääåarille käärmeissäni kun eivät olleet lupauksistaan huolimatta laittaneet mulle edes jotain vihreää salaattia jossa vihanneksia ym, vaan kaikki oli jotain ihan muuta.

Mitä kaikkea sulla on? Eikö muiden kuin vegaanien kanssa ole ongelmia?

Minä moniallergisena en kuvittele, että kukaan alkaa mulle passaamaan just sopivaa evästä, ja koska on myös henkeä uhkaavia allergioita, en edes uskaltaisi syödä mitä tahansa. Siksipä omat eväät yleensä aina mukana, on tuo henkiriepu kuitenkin sen verran rakas.

Vierailija
5196/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kikka-63 kirjoitti:

Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!

Ei kyllä ole maitoallergiselle yleensä juurikaan muuta kuin salaattia (johon siihenkin on monesti rytkätty juustokuutioita). Kommentti: Mutta näähän on kaikki laktoosittomia!!!

Vegaanitarjoiluista minäkin saan yleensä syödä kaikkea mitä tarjolla on, sillä muita rajoitteita mulla ei ole kuin maito, eikä asenneongelmia minkäänlaisia.

Joo, tää suomalaisten maitohulluus on ihan hanurista. Aasiassa tähän ongelmaan ei törmää oikeestaan ikinä.

Maito ja maitotuotteet maistuvat hyvältä! Varsinkin juustot, nam!

Niinhän ne maistuu. Valitettavasti vain henki lähtee, jos niitä erehtyy syömään. :(

Elossa ollaan, terveenä ja hoikkana vielä näin reilu 6-kymppisenäkin vaikka olen aina nauttinut maitotuotteita. Tiedoksi, että myös kasvissyöjät ja vegaanit kuolevat.

Voi pöljäkkeet, ettekö te nyt millään tajua, että tuolla yhdellä on paha maitoallergia. Se henki voi tosiaankin lähteä ihan tilkasta maitoa, jos saa anafylaktisen shokin eikä pääse heti hoitoon. Yleensä aina kyllä mukana heillä epipen, mutta mieluummin toki vältää noita tilanteita.

Vierailija
5197/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.

No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?

Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".

Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.

Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.

Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!

Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.

😂

Sinä et varmaankaan syö mitään leipää, koska se yleensä ottaen on ihan luontaisesti vegaanista? Ja hirveää huijausta on jättää kertomatta, että näin on. 🥹

Syön leipää, kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, lihaa... En vaan ymmärrä, miksi pitää yrittää huijata ihmisiä oli kyse sitten sekaruosta tai vegaaniruuasta.  

Ja huijaamista on, jos jättää kertomatta että leipä on vegaanista? Kuten valtaosa leivistä on? Voi elämä, mikä logiikan kukkanen siellä taas.

Vierailija
5198/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Ja huijaamista on, jos jättää kertomatta että leipä on vegaanista? Kuten valtaosa leivistä on? Voi elämä, mikä logiikan kukkanen siellä taas.

Mutta kun näyttää siltä, että iso osa kirjoittajista ei ole aiemmin tajunnut, että leipä onkin sitä paljon haukuttua vegepaskaa. Tämä tajunnan räjäyttävä shokkiuutinen pisti varmasti monen ruokavalion nyt ihan uusiksi.

Vierailija
5199/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea sulla on? Eikö muiden kuin vegaanien kanssa ole ongelmia?

Minä moniallergisena en kuvittele, että kukaan alkaa mulle passaamaan just sopivaa evästä, ja koska on myös henkeä uhkaavia allergioita, en edes uskaltaisi syödä mitä tahansa. Siksipä omat eväät yleensä aina mukana, on tuo henkiriepu kuitenkin sen verran rakas.

Vegaaneilta puuttuu vain se toisten huomioiminen. Häät ovat kuitenkin suuri juhla, johon kokoontuu ihmisiä eri taustoista ja eri ikäluokista. Siinäpä koitat käännyttää suvun vanhinta siihen, että yhtä hyvää se soijasuikalepata ja kaurajuoma kahvissa on etkä eroa huomaa. Ja vegaanille tulee taas paniikkihäiriökohtaus, jos häntä ei huomioida mitenkään.

Vierailija
5200/6229 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit eivät taida olla rehellisyyden perikuvia. Nauttivat siitä, kun muut maistavat luullen syövänsä jauhelihamakaronilaatikkoa. Kiva, jos joku saa allergiakohtauksen tuosta. En koskaan karppaavana maistattaisi toisille leivonnaisia väittäen, että siinä on oikeasti sokeria ja vehnää. Kuitenkin kun leivonnassa käytän erytritolia, joka voi olla jonkun vatsalle liikaa, ja mantelijauhoja, joka on yleisiä allergeenejä, niin aika tärkeää ilmoittaa allergisten varalta tällaiset kun kyse ei ole pikku jutusta.

Mitähän vaarallista mahtaa olla focacciassa? Tai siis jos joku on leivän ainesosille allerginen, hän varmaan tietää sitä itse varoa, mutta muuten?

Luulisi normaalilla järjellä varustetun tietävän, että leipä ei yleensä sisällä eläinperäisiä aineksia, mutta ilmeisesti tämä pitää nyt alkaa kertoa, koska osa sekasyöjistä ei ole tuota ymmärtänyt ja voi sitten saada traumoja kun kuulee syöneensä vegaanista leipää. 🤭

Erytriolista onkin hyvä varoittaa, koska sen epäillään olevan varsin epäterveellistä.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/tutkimus-suosiota-saanut-makeutusaine-…

Tässä keskustelussa tuli esiin paljonkin kerskuvia kommentteja siitä, että kuinka vieraat eivät tajunneet syöneensä soijarouhetta sisältävää ruokaa tai tajunneet laittaneensa kasvijuomaa kahviin. Tyhminäkö pidätte vieraitanne? Jos vegaanit osaisivat kertoa rehellisesti vegaaniudesta, niin asiaan kykenisi suhtautumaan hyvin. Vielä kun oppisitte sitä empatiaa niitä kohtaan, joilla on oikeasti allergia. Ei kukaan sekasyöjistä ole koskaan ajatellut tarjota minulle, kananmuna-allergiselle, kananmunaa sisältävää kakkua tai muuta leivonnaista väittäen sitä munattomaksi, jolloin saisin lievän allergisen oireen. Vegaaneilta sen sijaan olen kohdannut tuota käytöstä, että väitetään soijarouhetta sisältävää ruokaa liharuuaksi, mikä voi olla soijalle allergiselle kohtalokas.

Suurin osa laitosruokaloiden ruoasta sisältää soijaa jossain muodossaan, samoin lihaeinekset ja -valmisruoat. Silloin lihaani kyllä surutta soijaa mättää suuhunsa mutta jos vegaani tarjoaa soijaa niin ei käy.

Kuulostaa aika tuuliviiriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme