Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!
Ei kyllä ole maitoallergiselle yleensä juurikaan muuta kuin salaattia (johon siihenkin on monesti rytkätty juustokuutioita). Kommentti: Mutta näähän on kaikki laktoosittomia!!!
Vegaanitarjoiluista minäkin saan yleensä syödä kaikkea mitä tarjolla on, sillä muita rajoitteita mulla ei ole kuin maito, eikä asenneongelmia minkäänlaisia.
Joo, tää suomalaisten maitohulluus on ihan hanurista. Aasiassa tähän ongelmaan ei törmää oikeestaan ikinä.
Maito ja maitotuotteet maistuvat hyvältä! Varsinkin juustot, nam!
Vegaaneilta vaaditaan itsekuria syödä kasviksia ja olla syömättä juustoja ja jäätelöä, riistaa, kalaa ja kanaa.
Sekasyöjä sen sijaan syö ilomielin kasviksia sekä juustoja ja jäätelöä, riistaa, kalaa ja kanaa.
Kuinkahan epäterveellistä on syödä ruokansa naama aina nurinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala kirjoitti:
Joidenkin tutkimusten mukaan eläinten väärinkäyttö nuoruudessa ennustaa mielensairautta vanhempana. En tiedä, mutta minusta eläinten systemaattinen teurastaminen on jonkinasteisesti julmaa ja väärinkäyttöä. Tällöin suuri osa yhteiskunnan osasista olisi henkisesti sairaita. En tiedä muista, mutta minulla ainakin on vaikeuksia ottaa vakavasti henkisesti sairaita ihmisiä.
Psykopaattien 3 tunnusmerkkiä lapsena, eläimiin kohdistuva julmuus, tulileikit ja yökastelu.
Siinä olet oikeassa että kun sivusta katsoo näitä e lä in ten murhaajia niin onhan se todella sairasta touhua. Vähän niin kuin oltaisin jossain pimeällä keskiajalla.
Vaan onhan siitäkin kehitytty. Silloin ihmisten k i d uttaminen oli kaikille ok mutta nykyisin se ei ole monille enää ok. Nykyisin eläinten k i d uttaminen on monille ok, ehkäpä tulevaisuudessa useammat vastustavat sitä.
Siis se eläinten hyvinvointi on tärkeä, jotta maistuisivat paremmalta. Aika seko saa olla, jos jauhelihapaketin ostaminen vertautuu keskiajan kidutuskammioihin.
Vegaaniruoka aiheuttanee tärkeiden vitamiinien puutetta ja vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
Vegaanit ovat uskonlahko ja moninaiset ovat sen lapsiuhrit. Lapset saavat kärsiä vanhempiensa fanaattisuudesta ja vahingoittua ruumiillisesti. Veganismi myös ruokkii syömishäiriötä, joka aiheuttaa etenkin nuorien tyttöjen kuolemia. Vegaanien nimissä on myös tehty murhia esimerkiksi Isossa Britanniassa.
Kaupassa todistin tapausta, jossa äiti ja poika kävivät ostoksilla. Poika tutki innokkaasti kalastusvälineitä kunnes äiti pyysi poikaa tulemaan takaisin. Joku tuntematon vanha mies seurasi tilannetta ja totesi äidille, että voihan pojastanne tulla kalamies. Äiti siinä tiuski että he ovat vegaaneja ja he eivät kalasta. Mies kuitenkin totesi, että voi sitä varmaan silti kalastaa. Oli aika kiukkuinen perheenäiti. Näin vihervassarinaiset pahoinpitelevät poikia ja miehiä. Aivan pahinta henkistä väkivaltaa, mitä koskaan olen kohdannut heiltä.
Onkiminen on todella julmaa. Meidän biologian opettaja oli kuulema lopettanut onkimisen kun kala oli huutanut kivusta. Mietipä itse jos roikkuisit koukusta.
Lapsia tulee ohjata väkivallattomuuteen. Ei väkivallasta nauttivilla ole oikeutta traumatisoida muita ihmisiä toteuttamalla sairaita halujaan.
Hyvät naurut sain kerrankin. Toivottavasti tämä kivulias kala -tarina oli vitsi 😆
En ihmettelisi, jos jossain vegaanisivustolla olisi "videotodiste" kiljuvasta kalasta.
Tutkimus yllätti: Kalat tuntevat kipua
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on osoitettu, että kalat pystyvät tuntemaan kipua. Ne pystyvät välttelemään kivuliaita tilanteita ja muutamaan käyttäytymistään sen mukaisesti. Aikaisemmin on ajateltu, etteivät kalat tuntisi kipua eivätkä osaisi käyttäytyä sen mukaisesti, kertoo Eviran ylitarkastaja Sari Salminen.
Suomessa eläinsuojelulainsäädäntö koskee kaikkia eläimiä. Tarkoituksena on suojella kaikkia eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä, kertoo ylitarkastaja Sari Salminen eläinten hyvinvointijaostosta Evirasta.
Ajatteleeko joku oikeasti että kala ei tuntisi kipua?! Ja miksiköhän ei tuntisi?
Onko tällainen ihminen niin tyhmä että ajattelee, ki du tan tuota toista elävää olentoa mutta en tunne siitä itse kipua, siispä tuo eläin ei silloin tunne kipua! ÄO nolla.
Metsästäjät ja kalastajat pyrkivät lopettamaan saaliseläimensä mahdollisimman pikaisesti, jotta saalis ei joudu kärsimään.
Erikseen on sitten tämä yksi uskonlahko, joiden mielestä eläinten kidutus on ok koska eläimillä ei ole sielua.
Oi miten jaloa, ihanko pyrkivät. Aina ei vain pysty niin nopsaan ja no can do. Mutta hienosti toimivat ja kärsimystä välttävät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!
Ei kyllä ole maitoallergiselle yleensä juurikaan muuta kuin salaattia (johon siihenkin on monesti rytkätty juustokuutioita). Kommentti: Mutta näähän on kaikki laktoosittomia!!!
Vegaanitarjoiluista minäkin saan yleensä syödä kaikkea mitä tarjolla on, sillä muita rajoitteita mulla ei ole kuin maito, eikä asenneongelmia minkäänlaisia.
Joo, tää suomalaisten maitohulluus on ihan hanurista. Aasiassa tähän ongelmaan ei törmää oikeestaan ikinä.
Vegaaneilta vaaditaan itsekuria syödä kasviksia ja olla syömättä juustoja ja jäätelöä, riistaa, kalaa ja kanaa.
Sekasyöjä sen sijaan syö ilomielin kasviksia sekä juustoja ja jäätelöä, riistaa, kalaa ja kanaa.
Tässäkin ketjussa on tosi moni kertonut äkäisenä, että kyllä en kasviksia syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on pahaa. Kookosrasvaa on tungettu joka asiaan ja kaikki on korviketta.
Kookosrasva on myrkkyä ja tukkii suonet.
Onneksi kovat eläinrasvat ei sitä tee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Niinhän ne maistuu. Valitettavasti vain henki lähtee, jos niitä erehtyy syömään. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Niinhän ne maistuu. Valitettavasti vain henki lähtee, jos niitä erehtyy syömään. :(
Voin 100% varmuudella luvata, että henki lähtee, söit miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka on pahaa. Kookosrasvaa on tungettu joka asiaan ja kaikki on korviketta.
Kookosrasva onkin huonoa rasvaa. Kookosöljy sen sijaan ei suonia tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kovat eläinrasvat ei sitä tee! <3
Ei niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
Vegaanit ovat uskonlahko ja moninaiset ovat sen lapsiuhrit. Lapset saavat kärsiä vanhempiensa fanaattisuudesta ja vahingoittua ruumiillisesti. Veganismi myös ruokkii syömishäiriötä, joka aiheuttaa etenkin nuorien tyttöjen kuolemia. Vegaanien nimissä on myös tehty murhia esimerkiksi Isossa Britanniassa.
Kaupassa todistin tapausta, jossa äiti ja poika kävivät ostoksilla. Poika tutki innokkaasti kalastusvälineitä kunnes äiti pyysi poikaa tulemaan takaisin. Joku tuntematon vanha mies seurasi tilannetta ja totesi äidille, että voihan pojastanne tulla kalamies. Äiti siinä tiuski että he ovat vegaaneja ja he eivät kalasta. Mies kuitenkin totesi, että voi sitä varmaan silti kalastaa. Oli aika kiukkuinen perheenäiti. Näin vihervassarinaiset pahoinpitelevät poikia ja miehiä. Aivan pahinta henkistä väkivaltaa, mitä koskaan olen kohdannut heiltä.
Onkiminen on todella julmaa. Meidän biologian opettaja oli kuulema lopettanut onkimisen kun kala oli huutanut kivusta. Mietipä itse jos roikkuisit koukusta.
Lapsia tulee ohjata väkivallattomuuteen. Ei väkivallasta nauttivilla ole oikeutta traumatisoida muita ihmisiä toteuttamalla sairaita halujaan.
Hyvät naurut sain kerrankin. Toivottavasti tämä kivulias kala -tarina oli vitsi 😆
En ihmettelisi, jos jossain vegaanisivustolla olisi "videotodiste" kiljuvasta kalasta.
No näin meidän biologian opettaja sanoi. Kyllähän tuon näkee miten kala sätkyttelee kivusta. Ajattelepa itse jos roikkuisit koko painollasi koukku sisälläsi, olisiko kivaa?
Miten sairas pitää ihmisen olla että tekee tuollaista toiselle elävälle olennolle?
Tässä taas näkyy kasvatus ja koulutus. 70-luvulla minun biologian opettajani sanoi, ettei ole mitään todisteita siitä, että eläimet näkevät unia nukkuessaan. Me oppilaat, joilla oli kotona kissa tai koira, väitimme vastaan: näkihän sen selvästi, kun eläin nukkuessaan liikehti ja äänteli, ikään kuin juoksi mielessään ja reagoi johonkin näkemäänsä. Ope vastasi, ettei se todista mitään, koska ne eivät pysty siitä kertomaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on tosi moni kertonut äkäisenä, että kyllä en kasviksia syö.
Eihän ne voi, kun vatsa heti röpöttää ja tulee niskakakat hirveiden suolikaasupilvien saattelemana. Ja paras ollakin syömättä ainakin ihmisten ilmoilla, kun tuollainen vamma kerran olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kikka-63 kirjoitti:
Voin 100% varmuudella luvata, että henki lähtee, söit miten tahansa.
Totta kai, jollain aikavälillä. Mutta ei vitsi ottaa äkkilähtöä vain maidon takia.
Toisen häät, joihin kutsuttuna osallistuu, ei ole mikään ravintola jossa voisi itsekkäästi moittia palvelua ja ruokaa. Kohtelias vieras ottaa ihan meluamatta mitä saa, iloitsee hääparin onnesta ja kiittää. Tälle hääparille: ikävää että jotkut vieraanne eivät osanneet käyttäytyä. Älkää välittäkö siitä! Onnea yhteiselle taipaleelle!
Vierailija kirjoitti:
Toisen häät, joihin kutsuttuna osallistuu, ei ole mikään ravintola jossa voisi itsekkäästi moittia palvelua ja ruokaa. Kohtelias vieras ottaa ihan meluamatta mitä saa, iloitsee hääparin onnesta ja kiittää. Tälle hääparille: ikävää että jotkut vieraanne eivät osanneet käyttäytyä. Älkää välittäkö siitä! Onnea yhteiselle taipaleelle!
Näin minäkin olin kuvitellut, mutta näköjään on tosi paljon ihmisiä, jotka menevät toisten juhliin tsekkaamaan tarjoilut ja arvostelemaan niitä. Jollain kuppaisella lahjakipolla kuvittelevat ostavansa koko perheelleen vuorokauden täysihoidon juuri heille räätälöityine juhlamenuineen, juomineen ja yöpaloineen. Ellei tällaista näytä olevan luvassa, lähdetään ovet paukkuen mäkkärille ja napataan lahjapöydästä lahja mukaan. Ehkä itse tuotu, ehkä joku vähän parempi korvaukseksi, kun tuli niin paha mieli.
Ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.
Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.
Taisi mennä prosenttisi aika pahasti pieleen. Oikeasti allergisia on THL:n mukaan noin 35 % suomalaisista.
"Arviot allergian esiintyvyydestä vaihtelevat. Viimeisimpien väestötutkimusten mukaan noin joka kolmannella aikuisella oli allergisia oireita."
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
Tais nyt sulla mennä puurot ja vellit sekaisin. Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa ruoka-aineista allergiaoireita, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. (https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/aikuisten-ruoka-allergi… )
Astma, home, siitepölyt yms. sitten erikseen, mutta ne eivät liity herneisiin tai papuihin.
Sinäpä kirjoititkin kolmanneksi viimeisessä viestissä yleisesti allergioista: "Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut."
Toki tietysti tuo viisi prosenttia suoraa allergiaa jotakin ruoka-ainetta kohtaan on arviosi viisinkertaisesti. Lisäksi, jos olisit jaksanut lukea linkkaamaasi artikkelia vähän pitemmälle, tuon lisäksi suurempi osa porukkaa on allergista siitepölylle, mutta se siitepöly aiheuttaa ristiallergiaoireita mm. omenaa, porkkanaa, kiiviä, paprikaa, selleriä ja tomaattia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee juhliin karjaton paisti seitanista ja nyhtökaurasta, lisäkkeeksi basilikaperunat. Ohraleipää tarjolla kera papulevitteen. Lisäksi vegaaninen voileipäkakku soijamajoneesilla. Vadelmakakku myöskin vegaanisena. Suklaahippukeksejä, salaatteja ja monenlaista naposteltavaa ja dippiä lisäksi.
Maito on kannussa eikä siitä kerrota kenellekään että se on kaurasta niin ei tule kalabaliikkia.
Kaikki vegaanista eli maukkaat juhlat tulossa!
En tiedä onko tuo maitokannujuttu tahallista provoa (ketään ei saa huijata syömään tai juomaan mitää), mutta muutenhan kuulostaa ihan hyvältä. Itse olen nyt hurahtanut hummukseen ja paputahnoihin, ne on leivän päällä niin hyvää että ihan kokonaan on jääneet pois leivältä voit ja leikkeleet. Ja ihan perussekasyöjä muuten olen.
Ketään ei pysty huijaamaan luulemaan kauramaitoa lehmänmaidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, miten kaikki sekasyöjät syövät vain lähellä tuotettua eettistä luomua, mutta silti kaupat pursuvat kaiken maailman eläinperäistä eineshöttöä. Ketä varten ne ovat? Miten niiden tarjoaminen kannattaa, jos kukaan ei niitä syö?
Jep. Ja tosiaan. Samalla kun ollaan itsekin sekasyöjäksi harvinainen poikkeus, niputetaan iloisesti kaikki vegaanit samanlaiseen lokeroon.
T: Täysin epäeettistä lihatuotetta tänäänkin lounaaksi syövä, mutta vegaaneille ehdottomasti hattua nostava. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten se olisi yhtään millään tavalla minulta pois, jos joku muu toimii eettisemmin.
Eettisyys on monelta vegaanilta kaukana. Tekopyhyys olisi kuvaavampi termi.
Totuus on se että kun olen ollut vegaani 30 vuotta niin 11 000 eläintä on minun ansiostani säästynyt teurastukselta/riskaukselta/riistolta.
Ai että on ihanaa elää eettisesti! Hyvä omatunto! Parasta herkutella ihanalla kasvisruoalla tietäen että eläimet eivät ole joutuneet kärsimään!
Sinä sen sijaan tapatat ja laitat kärsimään päälle 300 eläintä vuodessa! Huh huh! Varmaan tuntuu kamalalta elää tuota elämää ja mutustaa lihaa naamaansa! Onneks mä en ole sä!
Olen eri, mutta onneksi sinä ole sinä ettei kenenkään muun tarvitse olla omahyväinen ja ylimielinen nilkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, miten kaikki sekasyöjät syövät vain lähellä tuotettua eettistä luomua, mutta silti kaupat pursuvat kaiken maailman eläinperäistä eineshöttöä. Ketä varten ne ovat? Miten niiden tarjoaminen kannattaa, jos kukaan ei niitä syö?
Jep. Ja tosiaan. Samalla kun ollaan itsekin sekasyöjäksi harvinainen poikkeus, niputetaan iloisesti kaikki vegaanit samanlaiseen lokeroon.
T: Täysin epäeettistä lihatuotetta tänäänkin lounaaksi syövä, mutta vegaaneille ehdottomasti hattua nostava. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten se olisi yhtään millään tavalla minulta pois, jos joku muu toimii eettisemmin.
Eettisyys on monelta vegaanilta kaukana. Tekopyhyys olisi kuvaavampi termi.
Totuus on se että kun olen ollut vegaani 30 vuotta niin 11 000 eläintä on minun ansiostani säästynyt teurastukselta/riskaukselta/riistolta.
Ai että on ihanaa elää eettisesti! Hyvä omatunto! Parasta herkutella ihanalla kasvisruoalla tietäen että eläimet eivät ole joutuneet kärsimään!
Sinä sen sijaan tapatat ja laitat kärsimään päälle 300 eläintä vuodessa! Huh huh! Varmaan tuntuu kamalalta elää tuota elämää ja mutustaa lihaa naamaansa! Onneks mä en ole sä!
Myös kasviksilla on tunteet ja oikeus elämään. Miten selität oikeaksi sen, että sinun hedonismisi vuoksi kasviksia estetään kasvamasta vapaana?
Kismittääkö kun et pysty alkaa vegaaniksi :D :D :D
aijaijai, lihaania kiukuttaa!
Miksi kiukuttaisi? Kerro yksikin syy, miksi kiukuttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis aikuisten ihmisten pärjäävän yhdet pippalot vegaaniruualla. Jos ei ole alkoholittomat juhlat niin vedä vaikka pää täyteen niin alkaa maistua paremmalta. Elämä on vissiin liian mukavaa nykyaikana.
No jos kerran näin on niin edelleenkin kirjoitan tämän saman. Miksi ne vegaanit ei pärjää jos niille ei ole erikseen tehty omaa vegaani annosta pääruoaksi? Vaikka siellä normaalin ruoan ohella olisi salaatteja jne tarjolla? Silti pitää nostaa meteli siitä?
Sinä siis et voi syödä vegaanista ruokaa, jos sille on annettu label "vegaaninen", koska yhtäkkiä maailman kaikki kasviperäinen ruoka ei ole enää sinun arvoillesi sopivaa?? Onko näin?? Mutta jos on vegaani, joka arvoille ei sovi eläinperäinen ruoka, ehdottomasti pitäisi kuitenkin syödä arvojensa vastaisesti, koska sinua loukkaa vegaaninen ruoka ihan vaan siksi, että se on "vegaanista".
Kyseessä on pohjimmiltaan ihan vaan toisen ihmisen kunnioittaminen. Jos joku on sulle niin läheinen, että olet kutsunut paikalle, niin ehkä hänellä voi tarjota paremman ruuan kuin salaatti.
Kerran tarjosin vieraille vegaanista focacciaa, eivät periaatteesta edes maistaneet kun oli vegaanista. Olisi ilmeisesti pitänyt oliiviöljy vaihtaa lampaanrasvaan niin sitten olisivat uskaltaneet syödä.
Ei siis kerrota että leipä on vegaanista. Eivät ehkä uskalla sitä enää muuten syödä!
Miksi pitää huijata ihmisiä? Ei voi välttyä sellaiselta johtopäätökseltä, että et taida olla kovinkaan rehellinen ihminen.
Siis se eläinten hyvinvointi on tärkeä, jotta maistuisivat paremmalta. Aika seko saa olla, jos jauhelihapaketin ostaminen vertautuu keskiajan kidutuskammioihin.