Jos kutsutte yövieraita, panostakaa nyt edes vähän aamiaiseen!
Vaikka oma aamiaisenne koostuisikin kaurapuurosta, raejuustosta ja ruispaloista margariinilla ja kumijuustolla päällystettynä, tarjotkaa vieraillenne jotain muuta. Tai viekää ne vaikka hotelliin aamiaiselle, jos ette osaa hommata aamiaistarpeita.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ap:n mainitseman aamupalan ihan normaaliksi setiksi. Syökö ihmiset tosiaan noin huonosti?? Ruispaloja, kumijuustoa....Ei mitään käsitystä ravitsevasta ruuasta.
No entäs sitten croisantit, hillo, suklaalevite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mukava kun yökylään tuleva on myös itse huomaavainen ja tuo kenties mukanaan haluamiaan "parempia" tarvikkeita. Tuskin emäntä/isäntä vastustelee jos vieraalla itsellään on mukanaan hyvää tuoretta leipää, parempaa mehua, erikoiskahvia, hedelmiä yms.
Niin että siinä sitten keitellään vuorollaan kahvia isäntäväki omaa ja vieras omaa kahvia vai pitääkö vieraan ottaa mukaan oma kahvinketinkin????
Voi herran jumala missä on ihmisten vieraanvaraisuus??????????
Se on siinä kun majoittavat teidät omassa kodissaan ilmaiseksi ja tarjoavat lämpimiä ruokia. Ei sitä vieraankaan nyt sentään avian loiseksi tarvitse heittäytyä, vaikka onkin kutsuttu.
Ystävät käyvät vuorotellen toistensa luona ei siinä mittän loisia olla. Vuorotellen tarjoillaan toiselle.
Taidat olla niitä joka nuukailee ja ei pysty tarjoamaan mitään, maksaakin niin paljon. Jos ei ole omia eväitä mukana niin nähkööt nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ap:n mainitseman aamupalan ihan normaaliksi setiksi. Syökö ihmiset tosiaan noin huonosti?? Ruispaloja, kumijuustoa....Ei mitään käsitystä ravitsevasta ruuasta.
Terveellisempi tuo oli kuin ap:n suklaalevitteet, pullat ja mehut.
Mut kutsuttiin toiseen kaupunkiin tupareihin, eikä olisi oikein kiinnostanut, mutta kun oikein pyydettiin ja luvattiin yösija, niin lähdin sitten. Ostin kalliin lahjan ja maksoin itseni kipeäksi junasta. Ilta juhlittiin alkoholin ja sipsien voimalla ja aamulla isäntäväki lojui krapulassa katsellen Avaraa luontoa. Aamupalaa ei tarjottu. Jääkaapilla sai käydä, mutta ei siellä ollut kuin valo. Toinen vieras ja isäntäväki ehti syödä sipsien loput. Pääsin kotiin vasta pitkälti iltapäivän puolella ja melkein itkin onnesta, kun löysin kotimatkalla myslipatukan laukkuni pohjalta.
Ap voi tunkea ne marmelaadit ja nutellat perseeseen;)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.
Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.
Minua ahdistaa tuttavani, jotka tuputtavat sitä aamupalaa. Juon aamulla vain pari kuppia kahvia, koska ruokahaluni herää vasta myöhemmin. Jos väkisin syön aamulla, koko päivän on mahani kipeä.
Joissain paikoissa on käynyt vuosien varrella niin, että olen sanonut, että musta kahvi riittää, mutta emäntä tuputtaa rasvaista pekonia ja jotain vaaleaa höttöpatonkia tms. Kun yritän vielä kertoa, että ei kiitos, alkaa se martyyrivinkuminen, että kun minä näin suuren työn tein.
Sitten on vain pakko yrittää nakertaa jotain, vaikka aamulla ruoanajatuskin tekee pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä loppujen lopuksi ole paljoakaan eroa. Suklaalevitteessä saattaa olla rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun minä menen yökylään jonkin luo, olen säästänyt yhden tai useamman hotelliyön hinnan. Ja sen vuoksi AINA vien tullessani jotain, joko kunnon tuliaisia tai käyn tulomatkalla kaupassa ja tarjoudun kokkaamaan tms. En edes oleta meneväni täyshoitoon toisten ihmisten luo, enkä ole niin avuton ettenkö osaa itse hakea kaupasta ruokaa jota haluan syödä, ja joka maistuu muillekin.
Joten myös ap:n ongelma on ratkaistu sillä että kävelee kauppaan. Kasva aikuiseksi, osta kaupasta ihan omilla rahoillasi teille kaikille jotain hyvää syötävää.
Täh? Minä en ainakaan odota vieraita tuovan mitään muuta kuin itsensä. Meiltä tulee tarjottavat ja yösija, koska olen kerran heidät kutsunutkin. Aivan älytöntä ajatella, että vieraan pitäisi aamulla ensi töiksensä lampsia kauppaan ostamaan tarjottavia.
Miksi kutsua ihmisiä, jos heidän tehtävänsä on ostella ruuat ja kokata kyläpaikassa? Pitääkö tuoda omat vuodevaatteetkin :DD?
No, minä otan vuodevaatteet mukaan, jos olen matkassa omalla autolla.
Tämä onkin mielenkiintoinen ja jotenkin Suomen eri heimoja kuvaava tapa.
Itse karjalaistaustaisena loukkaannun, jos vieraat (ne hämäläiset ja varsinaissuomalaiset) tuovat omat lakanansa. En anna käyttää niitä.
Mutta tuliaisina tuotavat ekstraherkut on kiva lisä aamiaispöytään, johon itsekin mielelläni panostan.
Tämä on totta! Itäsuomalaiset jotenkin vaivaantuvat (varmaan jopa loukkaantuvat) jos tuo omat lakanat ja pyyhkeet. Itselleni helsingistä tulevana se on ollut lapsesta saakka itsestäänselvyys ja ilmeisesti Länsi-Suomessa myös tapana.
Myös tuo, että en ikinä kehtaisi mennä yökylään pelkän kukkakimpun kanssa, vaan mukana on aina jotain ruokaan liittyvää tuliaista joka on tarkoitettu joko isäntäväelle myöhemmin syötäväksi tai yhteisesti nautittavaksi täysin isäntäväen halujen mukaan. Esim. hyvä viinipullo ja itse vien usein kesäisin mökkipaikkakuntamme spesiaalia saaristolaisleipää (jos siis on kesä ja menemme sieltä kyläilemään - tuo on todella haluttua tavaraa tuttavapiirissä) ja esim. jotain juustoja tms. Riippuen vähän isäntäpariskunnasta, mistä tykkäävät. Mutta aina vähintään viinipullo. Lapsia varten saatetaan viedä myös vaikka limsaa ja karkkipussi tms.
Jos mennään juhlimaan vaikka jotain juhannusta, niin viemme myös alkoholijuomia (ja tietenkin myös alkoholittomia) ns. omaan tarpeeseen, vaikka isäntäväki olisi varautunutkin. Ja kun niitä nyt ei sitten kuitenkaan mitään tuplamäärää mene, niin viinit/oluet/limsat jne. jää luonnollisesti isäntäväelle.
Ja nämä pätevät niin tuttujen ihmisten kanssa, että tiedämme tasan miten toiset ajattelevat. Tuo lakanajuttukin tuli tietooni miehen veljen vaimolta vuosia sitten ja enää en sinne ota lakanoita kun tuon tiedän. Jos olis jotenkin tuntemattomammista kyse, niin kysyisin että mitä voimme tuoda ja vaikka sanoisivat etei mitään, niin vähintään veisin viinipullon ja kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun minä menen yökylään jonkin luo, olen säästänyt yhden tai useamman hotelliyön hinnan. Ja sen vuoksi AINA vien tullessani jotain, joko kunnon tuliaisia tai käyn tulomatkalla kaupassa ja tarjoudun kokkaamaan tms. En edes oleta meneväni täyshoitoon toisten ihmisten luo, enkä ole niin avuton ettenkö osaa itse hakea kaupasta ruokaa jota haluan syödä, ja joka maistuu muillekin.
Joten myös ap:n ongelma on ratkaistu sillä että kävelee kauppaan. Kasva aikuiseksi, osta kaupasta ihan omilla rahoillasi teille kaikille jotain hyvää syötävää.
Täh? Minä en ainakaan odota vieraita tuovan mitään muuta kuin itsensä. Meiltä tulee tarjottavat ja yösija, koska olen kerran heidät kutsunutkin. Aivan älytöntä ajatella, että vieraan pitäisi aamulla ensi töiksensä lampsia kauppaan ostamaan tarjottavia.
Miksi kutsua ihmisiä, jos heidän tehtävänsä on ostella ruuat ja kokata kyläpaikassa? Pitääkö tuoda omat vuodevaatteetkin :DD?
Minäkin ihmettelin samaa. Ikäänkuin kutsuttaisiin joku kylään ruokkimaan isäntäväkeä. Jos yhden illan ja yön kyläilee, ei siinä kassikaupalla tarvitse ruokaa viedä tuliaisiksi.
Siinä olen AP:n kanssa erimieltä, että pitäis jotain hotellitason aamiaista olla. Yleensä ihmiset hankkivatkin vierasta varten jotain hyvää, mutta rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
Ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa.
ap.
Ruispalat eivät ole tummaa leipää? Voisit viedä kyseiset aamiastarvikkeer vaikka tuliaisina niin saisit toivomasi aamupalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikon perusteella oletin, että ap on ollut yötä paikassa, jossa ei ole tarjottu aamupalaksi mitään, siis ei yhtään mitään. Että on aamulla herätty ja huomattu, että jääkaappi on tyhjä. Tällaisessa tilanteessa minäkin nurisisin, mutta jos saan yökyläpaikassa vaikka kupin teetä ja leipää, niin tilanne on ihan ok.
Ei, vaan ap halusi näitä:
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
ap.
Kyllä on muuten raskaat eväät aamiaiseksi, vai onko tarkoitus huhkia talkoissa koko päivä tms? Itseäni alkaisi kyllä tuollaisen aamupalan jälkeen vain uudelleen ramaista.. Jotain kevyttä hiilaria ja proteiinia aamulla niin hyvä tulee, esim. kreikkalaista jogurttia ja hedelmä tai vihannesomeletti. Vieraita varten ostan kyllä leipää ja päällisiäkin, mutta jotain croissanteja ja nutellaa? Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
ap.
Ruispalat eivät ole tummaa leipää? Voisit viedä kyseiset aamiastarvikkeer vaikka tuliaisina niin saisit toivomasi aamupalan.
Tummaa se voi olla, mutta ei kuitenkaan ruisleipää.
En syö itse aamupalaa, eikä syö miehenikään, joten en sitä myöskään ala kellekään tarjoilla. Kahvia keitän ja kaapista löytyy jugurttia, hedelmiä, leipää, juustoa ja kasviksia. Jos tarvii jotain muuta, niin vastapäätä on leipomo ja samalla kadulla useampi kahvila, joista saa viikolla aamiaista ja viikonloppuna brunssin.
Viikonlopun tai pidempään olevia kyläilijöitä on vähintään 10 kertaa vuodessa. Ihan mielelläni vietän aikaa vieraiden kanssa, mutta en ala passata aikuisia. En odota sitä myöskään keneltäkään muulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.
Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.
Minua ahdistaa tuttavani, jotka tuputtavat sitä aamupalaa. Juon aamulla vain pari kuppia kahvia, koska ruokahaluni herää vasta myöhemmin. Jos väkisin syön aamulla, koko päivän on mahani kipeä.
Joissain paikoissa on käynyt vuosien varrella niin, että olen sanonut, että musta kahvi riittää, mutta emäntä tuputtaa rasvaista pekonia ja jotain vaaleaa höttöpatonkia tms. Kun yritän vielä kertoa, että ei kiitos, alkaa se martyyrivinkuminen, että kun minä näin suuren työn tein.
Sitten on vain pakko yrittää nakertaa jotain, vaikka aamulla ruoanajatuskin tekee pahaa.
Itselläni täysin sama homma! Yritän välttää kyllä muutoinkin toisten nurkissa yöpymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tunnen vieraani niin hyvin, että uskallan laittaa pöydän koreaksi ja tiedän, että heille pöperöt maistuvat ilman sen kummempaa tuputtamista.
Tiedän itsekin tuon tunteen kun emäntä yrittää väkisin tuputtaa ruokaa. Kerran sukulaisissa tuolla maaseudulla ollessa kerroin heti kättelyssä, että olen laihdutuskuurilla. Pyrin ottamaan lautaselleni valikoiden terveellisimmät vaihtoehdot ja vain vähän ruokaa niin emäntä kyttäsi ja ääneen harmitteli kun en täyttänyt lautasta kukkuralle asti hänen tekemiään herkkuja. Ruoan jälkeen sanoin, että jälkiruokaa, mikä oli jäätelöä, en ota lainkaan. Emäntäpä lappoi jälkiruokakulhon täyteen jäätelöä, toi sen minulle ja komensi, että se on syötävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä loppujen lopuksi ole paljoakaan eroa. Suklaalevitteessä saattaa olla rasvaa.
Kaurapuuro, raejuusto ja ruisleipä = voitaikina croissant, hiivaleipä, suklaalevite ja marmeladi? Ok....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Croissantit on pelkkä höttöhiilaria ja rasvaa ja päälle sipaistaan sokeria ja rasvaa.. Tosi terveellistä :)
Vierailija kirjoitti:
No mitä sen sitten pitäisi olla? Joku hedelmä voisi olla vielä hyvä mutta muuten kaurapuuro, raejuusto ja ruisleipä ovat tosi hyviä ja ravitsevia aamupaloja. Aivan toista kuin nuo ap:n ehdottamat suklaalevitteet, hillot ja pullat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
ap.
Tummaa se voi olla, mutta ei kuitenkaan ruisleipää.
Miten niin?
Taajamassa asumme, taksit ja bussit kulkee hyvin, joten kyse ei ole tuosta liikkumisen ongelmasta, vaan siitä, että illan istuminen ja yökyläily on perheiden kesken mukavaa.
Tämä on selvästi asia mistä ihmiset ajattelevat eri tavoin. Ajattelen, että jos kutsun tuttavaperheen kylään ja vieläpä yökylään niin ilman muuta haluan heille tarjota kunnon ruoat, iltapalan ja aamupalan. En odota, että vieraat toisivat meille mitään. Seura, yhdessäolo ja hyvä ruoka on se juttu.
Tosin meillä tuttavamme kutsuttaessa kylään yleensä kysyvät mitä he voisivat tuoda tullessaan tai voisivatko auttaa emäntää jossakin. Joskus sanon esimerkiksi, että jos haluavat voivat tuoda vaikkapa jälkiruoan tullessaan.