Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kutsutte yövieraita, panostakaa nyt edes vähän aamiaiseen!

Vierailija
07.06.2016 |

Vaikka oma aamiaisenne koostuisikin kaurapuurosta, raejuustosta ja ruispaloista margariinilla ja kumijuustolla päällystettynä, tarjotkaa vieraillenne jotain muuta. Tai viekää ne vaikka hotelliin aamiaiselle, jos ette osaa hommata aamiaistarpeita.

Kommentit (231)

Vierailija
41/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella oletin, että ap on ollut yötä paikassa, jossa ei ole tarjottu aamupalaksi mitään, siis ei yhtään mitään. Että on aamulla herätty ja huomattu, että jääkaappi on tyhjä. Tällaisessa tilanteessa minäkin nurisisin, mutta jos saan yökyläpaikassa vaikka kupin teetä ja leipää, niin tilanne on ihan ok.

Vierailija
42/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen viikonloppuisin yleensä hotellityyppisen aamiaisen,koska silloin ehtii koko perhe syödä yhdessä kiireettömästi. Enpä kuitenkaan olettaisi kylään mennessä,että muutkin tekisivät niin. Jos haluat extraa mene hotelliin tai tee itse. Mikään ei ole ankeampaa kuin kiittämättömät vieraat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös normaalia, että viedään omat pyyhkeet. Kysyn aina kohteliaisuudesta, että tarviiko tuoda vuodevaatteita. Tietenkin ainakin omalla kohdalla on eri, kun kyse on parhaista ystävistä. Niiden kans nyt tulee yökyläiltyä paljon eikä ystävyys enää tarvitse niin muodollisuuksia. :D

Vierailija
44/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon perusteella oletin, että ap on ollut yötä paikassa, jossa ei ole tarjottu aamupalaksi mitään, siis ei yhtään mitään. Että on aamulla herätty ja huomattu, että jääkaappi on tyhjä. Tällaisessa tilanteessa minäkin nurisisin, mutta jos saan yökyläpaikassa vaikka kupin teetä ja leipää, niin tilanne on ihan ok.

Ei, vaan ap halusi näitä:

Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.

Ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa.

ap.

Vierailija
45/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meille tullaan yökylään niin toivon että kukkia kummempaa ei tuoda sillä olen ajatellut kaiken valmiiksi ja kun me menemme vastavuoroisesti yökylään niin viemme kukkakimpun. Ei todellakaan mitään syötävää.

Vierailija
46/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mukava kun yökylään tuleva on myös itse huomaavainen ja tuo kenties mukanaan haluamiaan "parempia" tarvikkeita. Tuskin emäntä/isäntä vastustelee jos vieraalla itsellään on mukanaan hyvää tuoretta leipää, parempaa mehua, erikoiskahvia, hedelmiä yms.

Niin että siinä sitten keitellään vuorollaan kahvia isäntäväki omaa ja vieras omaa kahvia vai pitääkö vieraan ottaa mukaan oma kahvinketinkin????

Voi herran jumala missä on ihmisten vieraanvaraisuus??????????

Siis ootko sä jotenkin aivan pihalla? Et ole ikinä kuullut tuliaisista?

Jos vieras tuo tullessaan erikoiskahvia ja vaikka parempaa mehua, niin kai nyt vieraanvaraiselle emännälle on itsestäänselvyys kattaa ne joukon jatkoksi aamupalapöytään?

Eli emäntä/isäntä (joskus jopa vieras jos kokataan yhdessä) keittää siitä erikoiskahvista kaikille kahvia. Ymmärrätkö?

Vierailija
47/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mukava kun yökylään tuleva on myös itse huomaavainen ja tuo kenties mukanaan haluamiaan "parempia" tarvikkeita. Tuskin emäntä/isäntä vastustelee jos vieraalla itsellään on mukanaan hyvää tuoretta leipää, parempaa mehua, erikoiskahvia, hedelmiä yms.

Niin että siinä sitten keitellään vuorollaan kahvia isäntäväki omaa ja vieras omaa kahvia vai pitääkö vieraan ottaa mukaan oma kahvinketinkin????

Voi herran jumala missä on ihmisten vieraanvaraisuus??????????

Se on siinä kun majoittavat teidät omassa kodissaan ilmaiseksi ja tarjoavat lämpimiä ruokia. Ei sitä vieraankaan nyt sentään avian loiseksi tarvitse heittäytyä, vaikka onkin kutsuttu.

Vierailija
48/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.

ap.

Tuosta söisin itse korkeintaan sen jonkin vihreän ja ehkä munakkaan.

Vierailija
49/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.

Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.

No harvemmin noita yökylävieraita kutsutaan ihan vaan en yökyläilyn takia ja asumaan omaan kotiin. Mnestihan kyse on ns. pakkotilanteesta. Esim. toisella puolen Suomea asuvaa tuttavaperhettä tai kaveria halutaan nähdä, mutta matka on niin pitkä ettei päiväseltään kyläily onnistu. Tai halutaan kutsua tuttavia mökille tai jonnekin. Mielestäni yösijan tarjoaminen on jo sellainen kädenojennus isänniltä, että mielestäni vieraan on ihan kohteliasta tuoda jotain ruokatarpeita.

Meille tuo tuttavaperhe tuli 10 km:n päästä omalla autolla eli tarkoituksena oli nimenomaan yökyläillä, koska lapsista on niin mukavaa nukkua siskonpetillä muiden muksujen kanssa. Aikuiset taas saa ottaa rauhassa vähän kippoa ja kenenkään ei tarvitse ajaa kun jäädään yökylään.

No pakkotilannehan se tuokin on. Aikuiset haluaa ottaa kuppia, joten omalla autolla kotiin ei pääse. Takseista tai julkisesta liikenteestä teilläpäin ei ilmeisesti ole tietoakaan. Edelleen se yösijan ja todennäköisesti niiden lämpien ruokien tarjoaminen on sellainen kädenojennus, ettei isäntien enää todellakaan tarvitse ruveta kattamaan ruhtinaallista aamiaistarjoilua pöytään. Erittäin tökeröä vierailta tulla yökylään tyhjin käsin. 

No ei se mikään pakko ole vaan yhdessä sovittu yökyläily. Ja koska jäädään yöksi eikä kenenkään tarvitse ajaa, voi ottaa kuppia. Pakkotilanteessa se menisi niin että joku ottaa kuppia ja kas, onkin pakko jäädä yöksi kun kukaan ei voi enää ajaa.

Vierailija
50/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat syö mitä on tarjolla jos se ei kelpaa voivat lähteä muualle syömään. Jos tarjoilu oli onnetonta toivottavasti ensi kerralla osaavat kieltäytyä kutsusta ja mennä vaikka sitten sinne hotelliin yöksi. Ei meille ainakaan ole ketään pakotettu tulemaan.

Vierailija
51/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten?

ap.

Ja mikä estää sinua viemästä tuliaisiksi näitä aineksia? Korissa paria laadukasta leipää, jotain hyvää juustoa, hedelmiä, laatukahvia ja teetä sekä vaikka sitä marmeladia olisi minusta oivallinen vieminen yökyläpaikkaan!

Vierailija
52/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään järjestää kunnon brunssityylisiä aamiaisia yövieraille: leipiä, mehuja, jogurttia, smoothieta, kalaa, kahvia, kasviksia, juustoja, hedelmiä, kananmunia, leikkeleitä, halutessa puuroa/muroja jne. Olen naimisissa ranskalaisen miehen kanssa, ja meni useita vuosia, ennen kuin totuin siihen, että ranskalaisvieraat eivät kursaile, he eivät vaan oikeasti nauti tukevia aamiaisia, ainakaan mitään suolaista. Korkeintaan närsivät vähän jotain hillopaahtoleivän kulmaa sen kahvin kanssa.

Eli päinvastainen ongelma ap:n kanssa.

Vierailija
53/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemukas aloitus. Minusta kaikki riippuu tilanteesta. Meillä yöpyy monenlaista väkeä. Hyvin erilaisissa tilanteissa. Ruokailuihin panostaminen on tilannesidonnaista. Jos meille tulee odotettuja vieraita: ystäviä tai perhettä kauempaa on usein tehtykin niin, että pöydän ääressä istutaan kauan ja hartaasti - aamuin illoin. Toisaalta, jos vieraat ovat enemmän yövieraita ja kaikilla omia menoja, ei meillä todellakaan panosteta erikoiseen aamiaiseen. Tämä pätee myös perheeseen ja ystäviin silloin kun he ovat pidempään meillä. Silloin on "ota kaapista mitä tykkäät, kun heräät"-aamiainen tai tavis aamiainen yhdessä. Lisäksi on tuntemattomia ihmisiä, joiden kanssa olen ollut esim. samalla kurssilla ja jotka tarvitsivat kurssipaikkakunnalta yösijan viikonlopuksi tai sohvasurffareita. Myöskään heidän kohdallaan en erityisemmin panosta. He saavat ilmaisen yösijan. Kahvia, leipää, juustoa ja muroja on aina. Jos se ei riitä, voi itse käydä hakemassa kaupasta jotakin omaan makuun sopivaa. En käsitä miksi minun pitäisi muuttaa kotini hotelliksi. 

Mitä tulee vuodevaatteiden mukaanottamiseen - itse teen senkin toisinaan. Ei ole vaiva eikä mikään ottaa kevyissä kasseissa autoon vuodevaatteita sellaisenaan. Neljän hengen perheen vuodevaatteiden peseminen yhden yön vierailun jäljiltä sen sijaan tuntuu järjettömältä. 

Vierailija
54/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.

Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.

No harvemmin noita yökylävieraita kutsutaan ihan vaan en yökyläilyn takia ja asumaan omaan kotiin. Mnestihan kyse on ns. pakkotilanteesta. Esim. toisella puolen Suomea asuvaa tuttavaperhettä tai kaveria halutaan nähdä, mutta matka on niin pitkä ettei päiväseltään kyläily onnistu. Tai halutaan kutsua tuttavia mökille tai jonnekin. Mielestäni yösijan tarjoaminen on jo sellainen kädenojennus isänniltä, että mielestäni vieraan on ihan kohteliasta tuoda jotain ruokatarpeita.

Meille tuo tuttavaperhe tuli 10 km:n päästä omalla autolla eli tarkoituksena oli nimenomaan yökyläillä, koska lapsista on niin mukavaa nukkua siskonpetillä muiden muksujen kanssa. Aikuiset taas saa ottaa rauhassa vähän kippoa ja kenenkään ei tarvitse ajaa kun jäädään yökylään.

No pakkotilannehan se tuokin on. Aikuiset haluaa ottaa kuppia, joten omalla autolla kotiin ei pääse. Takseista tai julkisesta liikenteestä teilläpäin ei ilmeisesti ole tietoakaan. Edelleen se yösijan ja todennäköisesti niiden lämpien ruokien tarjoaminen on sellainen kädenojennus, ettei isäntien enää todellakaan tarvitse ruveta kattamaan ruhtinaallista aamiaistarjoilua pöytään. Erittäin tökeröä vierailta tulla yökylään tyhjin käsin. 

No ei se mikään pakko ole vaan yhdessä sovittu yökyläily. Ja koska jäädään yöksi eikä kenenkään tarvitse ajaa, voi ottaa kuppia. Pakkotilanteessa se menisi niin että joku ottaa kuppia ja kas, onkin pakko jäädä yöksi kun kukaan ei voi enää ajaa.

Eli yökyläilette sen perheenä ihan vain sen yökyläilyn ilosta (lapsillehan tuo nyt on ihan jännä kokemus) ja sitten vasta mietitte, että niin mitäs kaikkea muuta sitä voisi tehdä. Tosiaan, voisi vaikka ottaa kuppiakin kun ei tarvitse lähteä autolla.

Vierailija
55/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yövireilu on se jotain spesiaalia. Vai tarjoillaanko illallakin lämmitetty pyttipannua ja yhdelle vanhaa makaronilaatikkoa kun spydäriä ei ollut kaikille? Ei. Kyllä aamupalalla on jotain muuta kuin perus varsinkin jos perus on noin perus kuin ap sen kertoi. Kotitekoinen hillo, tuoremehu, leikkeleet ja yksi jogurtti jo muuttaa asiaa.

Vierailija
56/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun minä menen yökylään jonkin luo, olen säästänyt yhden tai useamman hotelliyön hinnan. Ja sen vuoksi AINA vien tullessani jotain, joko kunnon tuliaisia tai käyn tulomatkalla kaupassa ja tarjoudun kokkaamaan tms. En edes oleta meneväni täyshoitoon toisten ihmisten luo, enkä ole niin avuton ettenkö osaa itse hakea kaupasta ruokaa jota haluan syödä, ja joka maistuu muillekin.

Joten myös ap:n ongelma on ratkaistu sillä että kävelee kauppaan. Kasva aikuiseksi, osta kaupasta ihan omilla rahoillasi teille kaikille jotain hyvää syötävää.

Täh? Minä en ainakaan odota vieraita tuovan mitään muuta kuin itsensä. Meiltä tulee tarjottavat ja yösija, koska olen kerran heidät kutsunutkin. Aivan älytöntä ajatella, että vieraan pitäisi aamulla ensi töiksensä lampsia kauppaan ostamaan tarjottavia.

Miksi kutsua ihmisiä, jos heidän tehtävänsä on ostella ruuat ja kokata kyläpaikassa? Pitääkö tuoda omat vuodevaatteetkin :DD?

No, minä otan vuodevaatteet mukaan, jos olen matkassa omalla autolla.

Tämä onkin mielenkiintoinen ja jotenkin Suomen eri heimoja kuvaava tapa.

Itse karjalaistaustaisena loukkaannun, jos vieraat (ne hämäläiset ja varsinaissuomalaiset) tuovat omat lakanansa. En anna käyttää niitä.

Mutta tuliaisina tuotavat ekstraherkut on kiva lisä aamiaispöytään, johon itsekin mielelläni panostan.

Vierailija
57/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irvailet sillä, että vieraan pitäisi tuoda aamiaistarpeita tullessaan. Ihan turhaan. Joillakin paikkakunnilla pikkuleipomoissa leivotaan esim. niin loistavaa ruisleipää, että kun sitä vie, niin isäntäväki melkein itkee ilosta. Lisäksi joillakin on ruokarajoitteita (hei! ihan oikeesti) ja tuovat ihan mieluusti itse sellaista, jota pystyvät syömään sairastumatta.

Ja kyllä, jos menen yökylään, mitä kyllä nykyään kartan, niin ilman muuta minulla on omat lakanat ja pyyhkeet mukana. Sen opin jo lapsena, jolloin oli itsestään selvää viedä liinavaatteet mennessään, sillä ihmisillä oli vähänlaiseen liinavaatteita ja pyykkäysmahdollisuudet varsinkin talvella olivat karut ja jäätävät. Kas kun niitä hienoja, jopa kuivaavia pyykkikoneita ei ollut vielä keksittykään. Terveisiä vaan nro 15:lle! 

Vierailija
58/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei voi miellyttää kaikkia yövieraita. On karppaajia, vegaaneja, allergikkoja ja ties minkä vakaumuksen omaavia, joista jokainen kuvittelee, ettei ole vaiva eikä mikään tarjota juuri sitä hänelle sopivinta vaihtoehtoa. Meillä on aina tarjottu vieraille seuraavan kaltainen aamupala: tummaa ja vaaleaa leipää sekä karjalanpiirakoita, juustoa, leikkelettä, tomaattia, kurkkua, paprikaa, keitettyjä kananmunia sekä hedelmiä (yleensä banaania ja vesimelonia, kesäisin myös marjoja).

Vieraat ovat sitten halunneet/toivoneet/vaatineet ilman etukäteisilmoitusta: puuroa, munakasta, pekonia, avokadoa, viherpirtelöä, rahkasmoothieta, gluteenitonta leipää, muroja, raejuustoa ja vaihtelevampia leikkeleitä (meillä siis yleensä vain yhtä laatua) sekä ananasta. On myös valitettu siitä, että olemme tarjonneet eräälle allergikolle sopimatonta ruokalajia (tomaatti), koska ei ole kuulemma kiva katsoa kun muut syövät sitä.

Meillä syödään arkena puuroa ja kananmuniakin löytyy, joten munakaskin on mahdollinen mutta pidän jotenkin epäkohteliaana nurista aamiaispöydässä tarjottavista. Olisiko mahdollista kertoa etukäteen, mitä haluaa syödä, jos se on noin tärkeää tai ehkäpä osallistua aamiaisen valmistamiseen niin saa ne munat juuri oikeanlaisesti valmistettuina?

Vierailija
59/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on sanonut ap:n mainitseman aamupalan ihan normaaliksi setiksi. Syökö ihmiset tosiaan noin huonosti?? Ruispaloja, kumijuustoa....Ei mitään käsitystä ravitsevasta ruuasta.

Vierailija
60/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pitäisin lähinnä loukkauksena jos joku tulis meille kauppakassin kanssa ja toteis että syödään nämä. Kyllä minä olen huolehtinut ettei vieraiden tarvitse nälkää nähdä. Korkeintaan siis korkeintaan viini pullon voi tuoda mutta sekin juotaisiin vasta illalla, ei missään nimessä ruuan kanssa sillä sekin meillä mietitään etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä