Jos kutsutte yövieraita, panostakaa nyt edes vähän aamiaiseen!
Vaikka oma aamiaisenne koostuisikin kaurapuurosta, raejuustosta ja ruispaloista margariinilla ja kumijuustolla päällystettynä, tarjotkaa vieraillenne jotain muuta. Tai viekää ne vaikka hotelliin aamiaiselle, jos ette osaa hommata aamiaistarpeita.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Jos MINÄ itse kutsun jonkun luokseni yöksi, niin tykkään kyllä laittaa vähän paremman aamupalan ja kenties kysellä etukäteen vieraan mieltymyksistä, jos siihen on mahdollisuus eli kyläily ei ole spontaani.
Syy on ehkä näkemyseroista, mikä on hyvä ja terveellinen aamiainen.
Kelpuuttaisin ap. aamuaisehdotuksesta vain leivät, leikkeleet ja juuston, kaikki muut ovat moskaa ja sisältää suuren määrän elimistölle haitallista huonoa rasvaa ja marmeladi on oikea sokeripommi, kun siitä sokeria on 80-90% ja paljon lisä- ja säilöntäaineita.
Ei ihme jos ap. ei saanut mieleistään "terveellistä ja mieleistänsä" aamiaista, kun se on oikea haitallisten rasvojen ja sokeripommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
Ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa.
ap.
Myönnän, nauroin. Makkaraa - HKn sinistäkö ap odottaa? Aika harvalle emännälle tulee mieleen varata makkaraa aamiaiseksi vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Hyvää ja tuoretta valkoista ja tummaa leipää, kunnon juustoa, makkaraa, leikkelettä. Jotain vihreää lisäksi. Kananmunia keitettynä tai munakkaana. Croissantteja (jos saa tuoreena), nutellaa tai marmeladia. Tuoremehua. Hyvää kahvia ja teetä.
Ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa.
ap.
Myönnän, nauroin. Makkaraa - HKn sinistäkö ap odottaa? Aika harvalle emännälle tulee mieleen varata makkaraa aamiaiseksi vieraalle.
Jetron jämäkkää pöytään! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, koska näköjään Nutellakin on porukalle vieras, että se on tosi hyvää paitsi croissantien myös esim. lättyjen tai pullapitkon kanssa. Tosin en ihmettelisi vaikka palstamammat laittaisi raejuustoa niidenkin päälle. Että varmasti on terveellistä :DD
ap.
Ap:n mielestä ulkomainen ateria on kotimaista "hienompi". Noita nutelloja vaan ei yleensä keskieuroopassa syö useinkaan koulutetut ihmiset vaan ne "tavalliset", ei mitenkään hienona pidettyä siellä. Aamuateria on yleensä hyvin niukka, ja nykyään yleistyneesti vanhaa tyyliä terveellisempi (turhia hiilareita vältetään). Mutta jokainenhan saa hienostella tavallaan ;)
Höpöhöpö. Täällä on aamupalatyylejä ihan yhtä paljon kuin ihmisiäkin mutta yksi selvä ero Suomeen verrattuna: ei ruokahysteriaa. Aamiainen koostuu hyvin usein pelkästä croissantista ja marmeladia menee siinä kuin Suomessa juustoa leivän päällä. Koulutuksesta riippumatta. Tai sitten jotain muuta tai ei yhtään mitään. Puuroa nyt ei syödä mutta se kai lienee kaikille itsestään selvää.
t. Keski-Euroopassa asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, koska näköjään Nutellakin on porukalle vieras, että se on tosi hyvää paitsi croissantien myös esim. lättyjen tai pullapitkon kanssa. Tosin en ihmettelisi vaikka palstamammat laittaisi raejuustoa niidenkin päälle. Että varmasti on terveellistä :DD
ap.
Ap:n mielestä ulkomainen ateria on kotimaista "hienompi". Noita nutelloja vaan ei yleensä keskieuroopassa syö useinkaan koulutetut ihmiset vaan ne "tavalliset", ei mitenkään hienona pidettyä siellä. Aamuateria on yleensä hyvin niukka, ja nykyään yleistyneesti vanhaa tyyliä terveellisempi (turhia hiilareita vältetään). Mutta jokainenhan saa hienostella tavallaan ;)
Höpöhöpö. Täällä on aamupalatyylejä ihan yhtä paljon kuin ihmisiäkin mutta yksi selvä ero Suomeen verrattuna: ei ruokahysteriaa. Aamiainen koostuu hyvin usein pelkästä croissantista ja marmeladia menee siinä kuin Suomessa juustoa leivän päällä. Koulutuksesta riippumatta. Tai sitten jotain muuta tai ei yhtään mitään. Puuroa nyt ei syödä mutta se kai lienee kaikille itsestään selvää.
t. Keski-Euroopassa asuva
Voidaanko puhua hyvästä ja terveellisestä aamiaisesta, kun marmeladi on lähes kokonaan sokeria ja croissantit eli margariinisarvet sisältävät huonoa rasvaa jopa 60%, kuituja ja proteiinia vain pari prosenttia.
Samoin Nutella, joka on todella halpaa, mutta säästyyhän siinä kalliit leikkeleet ja juustot, kun huonolaatuista rasvaa ja sokeria popsitaan aamiaiseksi.
Näitä tietysti voi syödä joskus, mutta kun puhutaan hyvästä aamiaisesta, sinne ne eivät kuulu.
Siis croissantteja, rasvaa ja vehnää, sekä marmeladia, makeutettua esanssimössöä, kuuluu pitää hienona, koska niitä syödään ulkomailla? Voi hitto tätä suomalaisten itsetuntoa, paskakin on vissiin parempaa ulkomailla, koska se on ulkomailla. Croissant ja marmeladi nyt vaan on epäterveellinen ja ravintoköyhä aamupala, ihan riippumatta siitä kuka sitä syö ja missä, eikä sekään, että se on tuoretta, tee siitä toista. Meillä on kyllä monipuoliset aamiaistarpeet, mutta höttöhiilaria ja sokeriesanssia ei meiltä löydy. Kunnon marjoja saa kyllä. Karjalanpiirakoita voin poikkeuksellisesti hankkia, usein ei niitäkään meillä saa. Muroja en osta. Meillä saa: puuroa, munia, monenlaisia marjoja, maustamatonta jugurttia, mysliä, ruisleipää, näkkileipää, tuoremehua (voin ostaa vieraan takia, yleensä en, se nyt menettelee), juustoa, kinkkua, kalkkunaa, hedelmiä, yleensä on mistä valita asti, maitoa, lettuja tai pannarin voin paistaa jos vieras haluaa, vaikka nekään ei terveellisiä ole ja pyöräyttää itse mansikkahilloa edellisenä päivänä. Makkaraa ei meillä saa. Työntäkää ne croissantit ahteriinne, ne turhia ja epäterveellisiä, vaikka kuinka olisi Ranskassa niitä hienoa syödä.
Jos joskus saan kavereita yövieraaksi, totta kai ihana pitkä aamiainen, jolle muuten kuuluu vähintään kuohari, ja muut juomat mitä kuka haluaa, on aivan ihanaa. Parasta hetkeä laitella munakkaita, pekoneja, paahtoleipiä ja lettuja, paistetaan tomaattia ja herkkusieniä, vihreää salaattia tehdään yhdessä, leikkeleet ja juustot ja hyvät leivät.
Mutta kai sen jokainen tajuaa, että tämä on todella harvinaista, ja jo vierailua suunnitellessa suunnitellaan yhdessä myös se aamiainen. Kyse nyt ei ole siitä kuka maksaa mitä, vaan siitä, että kaikilla todella on aikaa ja myös aamiainen on suunniteltu vierailuun. Ei siis niin, että jollakulla, pahinta että isäntäväellä, on meno töihin tai jonnekin vastaavaan. Ajankäytöstä tässä on kyse, ja jotkut ei kunnioita yhtään toisten aikaa duunin tai muun suhteen, vaan kuvittelevat, että heille aletaan makkaraa aamusta paistamaan, vaikka palaveri alkaa klo 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin nutellan, luulin että se on maapähkinävoita, mutta onkin joku suklaan makuinen pähkinällä jatkettu levite.
Mulla oli etelä-amerikkalainen kämppis aikoinaan soluasunnossa ja se laittoi leivälle ensin margariinia, sitten maapähkinävoita ja sitten päällimmäiseksi marmelaadia. Meinasin oksentaa jo siitä hajusta... En tiedä, mikä siinä on mutta makean ajatteleminenkin aamulla yököttää ja tuo kombibaatio puistattaa vieläkin. Ko kämppis oli tuhti tyttö jo kaksikymppisenä ja myöhemmin vielä enemmän.
Poika halusi kerran sitä kun kaverillaan oli maistanut. Kerran käytti, muut maistoivat lusikankärjellisen. Roskiin meni. Maapähkinävoin vielä jotenkin ymmärrän mutta tuo on pahimman laadun roskaa, turhia kaloreita jo valmiiksi lihaville ihmisille.
Aina tätä samaa, itse olen 168/54kg ja syön todellakin nutellaa olen siis läski. Ei sitä lusikkakaupalla mene tai edes joka päivä mutta lämpimän paahtoleivän päällä aivan ihana herkku. En toki varmaan söis jos en olisi Saksassa asunut lapsuuttani, Suomessa nämä suklaalevitteet ei ole mikään valtavirran juttu. Samoin syön croissantteja, sekä hillo että suolaisilla täytteillä. Relatkaa vähän, jos muuten on ruokavalio kunnossa niin herkutella saa vaikka joka päivä. Iso haloo "paskasta höttöhiilareista ja ekstrasokerista", itse ainakin nautin ruoasta enkä syö vain saadakseni energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina tätä samaa, itse olen 168/54kg ja syön todellakin nutellaa olen siis läski. Ei sitä lusikkakaupalla mene tai edes joka päivä mutta lämpimän paahtoleivän päällä aivan ihana herkku. En toki varmaan söis jos en olisi Saksassa asunut lapsuuttani, Suomessa nämä suklaalevitteet ei ole mikään valtavirran juttu. Samoin syön croissantteja, sekä hillo että suolaisilla täytteillä. Relatkaa vähän, jos muuten on ruokavalio kunnossa niin herkutella saa vaikka joka päivä. Iso haloo "paskasta höttöhiilareista ja ekstrasokerista", itse ainakin nautin ruoasta enkä syö vain saadakseni energiaa.
Mä tykkään maustamattomasta versiosta, en kyllä muista merkkiä... Sillon tällön tulee pähkinähimo ja nappaan teelusikallisen. Huono puoli on vaan et tahmaa hampaisiin ja tekis mieli nitkutella sitä vähitellen kitalaesta. Mut hammaslääkäri sai sätkyn kun kuuli et pidän sitä pitkiä aikoja hampaitakin vasten :/.
Nutella ei pitäisi kuulua norm. aamiaispöytään, sillä se on kokonaan moskaa - huonoa suklaata-palmuöljyä jne. jotka ovat haitallisia sydämelle ja verisuonille. Hotelleissa sitä käytetään paljon, koska se on erittäin halpaa. Menee joskus nautittuna herkkuna, jos tykkää mausta.
Mitä tulee ap. mainitsemaan kaurapuuroon, niin se on superia, kaura kaikissa muodoissa. Hyvää sydämelle, verisuonille ja suolistolle ja auttaa kolesterolin hallinnassa. Halpa ja superterveellistä. Kaurapuuro toivoisi olevan jokaisen aamiaisella.