pääsykoetulosten odottajat
no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..
onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?
Kommentit (1328)
Vierailija kirjoitti:
Monet jännittää haastattelu tilanteissa ja tavallaan ei tule sitä oikeaa kuvaa ihmisestä. Höpöhöpö testejä.
Nojaa.. Eiköhän niillä psykologeilla ole aika harjaantunut silmä ja kyky nähdä myös jännityksen läpi..Ei ne siellä etsi esiintymistaitoista ihmistä vaan jotain ihan muuta :)
Itsestäni tuntui myös, että haastattelut sekä ryhmäkeskustelut menivät ihan penkin alle jännityksen takia, ja keksin miljoona asiaa mitä olisin voinut tehdä toisin.
Hain Metropoliaan sosionomiksi, Laureaan rikosseuraamusalan sosionomiksi sekä (ns varavaihtoehtona) toimintaterapeutiksi. Varsinkin laurean kohdalla lähdin ovet paukkuen, sillä olin vihainen itselleni miten vapisin haastattelussa kuin haavanlehti.. Ainoastaan toimintaterapia meni omasta mielestä hyvin ja oli tosi itsevarma fiilis koko kokeiden ajan, sillä olin jo kahdet pääsykokeet aiemmalla viikolla käynyt.
Kuinkas sitten kävikään, pääsin sekä Metropoliaan että Laureaan sisään, ja toimintaterapiasta tuli hylsy. Ekaa kertaa hain.
Mamba kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet jännittää haastattelu tilanteissa ja tavallaan ei tule sitä oikeaa kuvaa ihmisestä. Höpöhöpö testejä.
Nojaa.. Eiköhän niillä psykologeilla ole aika harjaantunut silmä ja kyky nähdä myös jännityksen läpi..Ei ne siellä etsi esiintymistaitoista ihmistä vaan jotain ihan muuta :)
Itsestäni tuntui myös, että haastattelut sekä ryhmäkeskustelut menivät ihan penkin alle jännityksen takia, ja keksin miljoona asiaa mitä olisin voinut tehdä toisin.
Hain Metropoliaan sosionomiksi, Laureaan rikosseuraamusalan sosionomiksi sekä (ns varavaihtoehtona) toimintaterapeutiksi. Varsinkin laurean kohdalla lähdin ovet paukkuen, sillä olin vihainen itselleni miten vapisin haastattelussa kuin haavanlehti.. Ainoastaan toimintaterapia meni omasta mielestä hyvin ja oli tosi itsevarma fiilis koko kokeiden ajan, sillä olin jo kahdet pääsykokeet aiemmalla viikolla käynyt.
Kuinkas sitten kävikään, pääsin sekä Metropoliaan että Laureaan sisään, ja toimintaterapiasta tuli hylsy. Ekaa kertaa hain.
Minä olen kahden vuoden päästä hakemassa myös toimintaterapeutiksi, ainakin Turkuun, Jyväskylään ja Ouluun, olisin tosi iloinen jos kertoisit vähän että millaiset nuo t-terapeutin kokeet olivat; oliko ennakkotehtävät haastavia, mitä kirjoja piti lukea, montako haki ja montako otetaan yms.
Tuosta poissa olevaksi ilmoittautumisesta ja uusien tilalle kutsumisesta: korkeakoulut määrittävät itse järjestelmään, kutsutaanko poissa olevaksi ilmoittautuneen tilanne uusi varasijalta. Kutsuminen on ihan normaali käytäntö ainakin ammattikorkeakoulujen puolella, yliopistoista en osaa sanoa. Kuitenkin aloitusryhmästä ja läsnä olevaksi ilmoittautuneista aina joku putoaa pois ja hyppää aiempien opintojen vuoksi aiemmin aloittaneen ryhmän mukaan, joten ei haittaa, jos vaikkapa kevätlukukaudella olisikin "ylimääräisiä".
Varasijat päivittyvät Opintopolkuun maanantaista alkaen ainakin kerran päivässä
Paperisen "perinteisen" tuloskirjeen saavat kotiin vain sellaiset hakijat, jotka eivät hakemuksella sallineet vain sähköistä tiedotusta. Kaikki muut saavat vain sähköisen tuloskirjeen, ellei jokin korkeakoulu erikseen lähetä postissa omaa materiaalia.
Tuleeko sähköpostiin mitään tietoja koulun alkamisesta yms Oamkilta? Olen muuttanut ja pääsin kouluun, mutta hyväksymiskirje menee vanhaan osoitteeseen ja huonolla tuurilla uusi asukas ei laita sitä eteenpäin.
Pystyittekö ilmoittautumaan opintopolun kautta? Ilmoittaa koko ajan käyttökatkosta kun klikkaa siitä. Muuten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sähköpostiin mitään tietoja koulun alkamisesta yms Oamkilta? Olen muuttanut ja pääsin kouluun, mutta hyväksymiskirje menee vanhaan osoitteeseen ja huonolla tuurilla uusi asukas ei laita sitä eteenpäin.
Tuloskirjeet tulee kaikille sähköpostiin. Kirje tulee vain niille, jotka on hakemuksella kieltänyt pelkän sähköisen asioinnin.
Korkeakoulut tiedottavat uusia opiskelijoita ensisijaisesti nettisivuilla, ja myös tuloskirjeessä kehotetaan menemään uuden opinahjon sivuille katsomaan lisätietoa.
Pääsin Metropoliaan kulttuuripuolelle! Vähän outo fiilis kyllä, oon muutaman välivuoden pitänyt ja nyt pitäisi alkaa uudelleen opiskelijaksi. Samalla on kuitenkin epäonnistunut olo myös, koska Metropolia oli kakkosvaihtoehto ja ykköseen en edes päässyt pääsykokeisiin ennakkotehtävien perusteella. Otin kuitenkin paikan vastaan ja menen opiskelemaan, ala on lähellä ensimmäistä vaihtoehtoani, tosi kiinnostava ja saan hyvää kokemusta. Silti mielessä kutkuttaa, että hakisin ensi keväänä uudelleen tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon...
pulutossu kirjoitti:
Mamba kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden vuoden päästä hakemassa myös toimintaterapeutiksi, ainakin Turkuun, Jyväskylään ja Ouluun, olisin tosi iloinen jos kertoisit vähän että millaiset nuo t-terapeutin kokeet olivat; oliko ennakkotehtävät haastavia, mitä kirjoja piti lukea, montako haki ja montako otetaan yms.
Tänävuonna oli ensin esivalintakoe, mihin osallistuivat kaikki sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalle hakevat. Koe oli kaikille sama (siihen oli myös materiaali) ja siinä karsittiin jo iso osa hakijoista.
Muistan lukeeneeni jostain, että itse pääsykokeisiin kutsuttiin n. nelinkertainen määrä hakijoita aloituspaikkoihin nähden. Tuntui kyllä, että meitä olisi ollut vähän enemmän sillä kokeita tehtiin kolmena eri päivänä, pelkästään omana pääsykoepäivänä meitä oli n. 30-40 ja aloituspaikkoja 22.
Pääsykokeisiin ei ollut enää mitään alueita luettavana. Kokeessa oli kirjallinen osio, missä kirjoitettiin avoin hakemus (aikaa n. tunti). Sitten meidät jaettiin ryhmäkeskusteluihin.. Siellä oli pöydällä valokuvia, joista piti valita 2 ja kertoa miten ne liittyisivät omasta mielestä toimintaterapiaan. Kuvat olivat maisemakuvia/ihan mitä tahansa, eli joutui käyttämään vähän mielikuvitusta. Loppuaika keskusteltiin toimintaterapeutin ammatista vapaasti, ja ajanhallinnasta määrättiin itse. Niin ja pari psykolgia arvioi, aikaa oli joku puoli tuntia :) Helsinkiin hain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut opiskelupaikkaa. Tuskin ensi vuonna haen sote-alalle, vaikka se kiinnostaa. Valintaperusteet ovat täysin mielivaltaisia eikä hylätyt hakijat voi tietää missä pitäisi parantaa.
Onnittelut kuitenkin valituille!!
Mille linjalle hait?
Sosionomi, Laurea
Sosionomilinjalle on nykyään todella paljon tunkua ja aloituspaikkoja vähän, etten nyt kerrasta luovuttaisi.
Siis tuleeko yliopistolta joku hyväksymiskirje ensi viikolla? Pääsin Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan ja mun isosisko opiskelee vielä toistaiseksi siellä ja tekee gradua tällä hetkellä.:) Se sano että sieltä tulee joku hyväksymiskirje vielä kai. Ainakin sille mun isosiskolle tuli kun vuonna 2010 pääsi opiskelemaan.:)
Mamba kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain Metropoliaan sosionomiksi, Laureaan rikosseuraamusalan sosionomiksi sekä (ns varavaihtoehtona) toimintaterapeutiksi. Varsinkin laurean kohdalla lähdin ovet paukkuen, sillä olin vihainen itselleni miten vapisin haastattelussa kuin haavanlehti.. Ainoastaan toimintaterapia meni omasta mielestä hyvin ja oli tosi itsevarma fiilis koko kokeiden ajan, sillä olin jo kahdet pääsykokeet aiemmalla viikolla käynyt.Kuinkas sitten kävikään, pääsin sekä Metropoliaan että Laureaan sisään, ja toimintaterapiasta tuli hylsy. Ekaa kertaa hain.
Mitä laurean haastiksessa sitten kävi kun lähdit ovet paukkuen? Ettei olisi ollut joku kokeeseen kuuluva osuus että esim. ovat olleet veemäisiä tms katsoakseen miten haastateltavat reagoivat.
Opiskelupaikka ekaan hakukohteeseen myönnetty, vastaanotettu ja ekalle vuodelle ilmoittauduttu :) Jännitin niin helkkaristi päätöstä, että en uskaltanut käydä opintopolussa ennen kuin myöhään eilen illalla. Olin niin varma, että mokasin tälläkin kertaa... mutta ei enää uutta välivuotta eikä taas yhtä yhteishakua! Niin helpottunut olo huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Mamba kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laurean haastiksessa sitten kävi kun lähdit ovet paukkuen? Ettei olisi ollut joku kokeeseen kuuluva osuus että esim. ovat olleet veemäisiä tms katsoakseen miten haastateltavat reagoivat.
Olin siis vihainen itselleni, kun tuntui että ryssin koko homman jännityksen takia :) Haastatteluissa meidät laitettiin riviin istumaan ja olo oli kuin kuulusteluissa.
Selvästi tarkoituksena oli selvittää paineensietokykyä, sillä toinen haastattelijoista kysyi naama näkkärillä kysymyksiä, toinen kirjoitti hiljaa muistiinpanoja. Molemmat istuivat meitä vastapäätä hyvän välimatkan päässä ja ilmeet olivat todella tylyjä, voisin vaikka vannoa että haastattelija pyöritti silmiänsä pariin otteeseen :P
Yksi haastateltavista totesi, että apua kun jännittää, mutta haastattelijat eivät reagoineet millään tavalla kyseiseen kommenttiin vaan jatkoivat tuijotusta. Tunnelma oli kaikenkaikkiaan painostava ja ahdistunut, ja vaikka tiesin sen olevan tarkoituksen mukaista, oli tunnetta mahdotonta karistaa mielestä. Ja kun lähdin sieltä, olin 110% varma että metsään meni.
Lisään vielä loppuun, että olin hyvin erilainen kuin muut 3 haastateltavaa. Heillä oli työkokemusta sosiaalialalta, sekä vartijakoulutusta, ja vastauksemme olivat hyvin eri tyyppisiä tämän takia. Esim kysymykseen "miten rauhoittaisit konfliktitilanteen", vastaukseni oli kuin yö ja päivä muiden vastanneiden kanssa. Myös siksi olin lähtiessä pettynyt itseeni.
Onko muilla ongelmia tuon ilmoittautumisen kanssa. Sain sentään vastaanotettua opiskelupaikan mutta paikallaolevaksi en pysty ilmoittautumaan kun Opintopolku menee heti solmuun.. Eihän tässä nyt vielä kiire ole mutta olisi se kiva hoitaa pois alta..
Olen siis myös ensi kertaa liikenteessä, yli kolmekymppinen, luin pääsykokeisiin vuoden ja ensiyrittämällä ekaan vaihtoehtooni! Joku toki voi tuhahdella AMK:lle mutta itse olen todella iloinen. :)
Siis eihä sitä läsnäolevaksi opintopolussa ilmoittautuduta :D Vaan esimerkiksi Helsingin yliopistoon weboodin kautta
tulevamatikanope kirjoitti:
Siis eihä sitä läsnäolevaksi opintopolussa ilmoittautuduta :D Vaan esimerkiksi Helsingin yliopistoon weboodin kautta
Turuna AMK:n sivuilla on ainakin aika selväsanaisesti, että ilmoittudu lukuvuodelle opintopolun kautta.. Ja opintopolussa on omilla sivuilla siihen linkkikin, ei vaan toimi tuo linkki.
Yliopistoilla varmaan onkin omat järjestelmänsä.
Kyllä mulla ainaki Opintopolussa oli se linkki josta ilmottaudittiin läsnäolevaksi..?
Jyväskylän yliopistossa on ainakin käytössä joku ihmeen Oili ilmoittautumispalvelu.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän yliopistossa on ainakin käytössä joku ihmeen Oili ilmoittautumispalvelu.
Ja tämä opintopolun Oili-sivu juuri takkuilee minulle. Onko muilla samaa ongelmaa?
t.1188