pääsykoetulosten odottajat
no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..
onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?
Kommentit (1328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noita tuloskirjeitä tulkitaan?! Kakasi numeroa vierekkäin ja niiden alla numeot. Mitkä niistä on minun tulokset?
Miksi kukaan ei vastaa??? Minut on luultavasti hyväksytty virheellisesti kouluun!!!!
No kun en ymmärrä, mitä ja miten kirjeessäsi lukee...
Ääh, rasittavaa kun toi ilmottautuminen lukukaudelle ei nyt onnistu, kun sivu herjaa vaan käyttökatkoa..! Taitaa olla joillakin muilla sama tilanne?
Minäkään en ymmärrä tulosta. Siinä lukee että alin hyväksytty pistemäärä 9, pisteesi 8. Miksi sitten minut on hyväksytty? Alempana lukee että "Varasijajono pisteesi 8, alin hyväksytty 1". Miksei noita voi laittaa selvällä suomenkielellä. Tarkoittaako tuo että minut valittiin varasijajonosta opiskelemaan?
Kummastakohan jonosta on todennäköisempää päästä, yhteispiste vai koepistejonosta? Olen siis varasijalla yliopistoon ja molemmista otetaan saman verran.. Varmaan ihan tuuripeliä? Onko kellään kokemusta kumpi olisi liikkunut enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut opiskelupaikkaa. Tuskin ensi vuonna haen sote-alalle, vaikka se kiinnostaa. Valintaperusteet ovat täysin mielivaltaisia eikä hylätyt hakijat voi tietää missä pitäisi parantaa.
Onnittelut kuitenkin valituille!!
Omasta mielestäni valintaperusteet eivät ole lainkaan mielivaltaisia. Todistuspisteet tietää ihan tarkasti etukäteen, mitä mistäkin saa. Kirjallinen koe selvittää niitä taitoja, joita opiskelussakin tarvitaan. Huomasin, että olisin voinut lukea omalta alaltani paljon enemmän ihan perusasiaa, niin olisin pärjännyt kokeessa vielä paremmin. Ryhmähaastatteluun valmistauduin nettihauilla etsien aiempia kokemuksia. Luin myös alan koulujen sivuilta ko. työstä ja siinä tarvittavista ominaisuuksista. Esim. Metropolialla on hyvät sivut, vaikka sinne ei hakisikaan. Luin ammatista kaiken mahdollisen alan yhdistysten ja ammattiliittojen sivuilta myös. Kun tietää alan vaatimukset, on helpompi arvioida, sopiiko itse työhön ja sitä kautta saa myös tukea esim. ryhmätehtäviin.
Olen ollut hakemallani alalla 7 vuotta töissä ja työskentelen sosionomien kanssa. Siksi heidän työnsä kiinnostaa.
Mielivaltaisuudella tarkoitan sitä että kun minun kohdallani valinta perustuu vain ja ainoastaan pääsykokeeseen -ei siis lasketa mitään todistuspisteitä-, niin en todellakaan voi tietää missä asiassa vastaukseni ei miellyttänyt. Ongelmanratkaisitehtävien tiedän menneen hyvin.
Hylkäämiseni perustui siis täysin tuohon vajaaseen puoleen tuntiin, joka pääsykokeessa vietettiin.
Olet voinut olla vaikka miten hyvä, mutta vielä parempia on ollut niin paljon, että ettet mahtunut mukaan. Joinakin vuosina taso on erittäin korkea. Haastattelijat ovat opettajia, jotka ovat myös käytännössä nähneet, millaiset tyypit usein lopettavat kesken. Varmastihan sitä ei voi tietää. Hionona puolena on tietenkin, ettei tiedä tarkalleen, mistä kiikasti kokeessa.
Sepä se, että miten voi tietää missä kohtaa olin heikompi hakija. Jättää inhottavan epävarmuuden ja huonommuuden tunteen kun joku vastaus vaan ei ole heitä miellyttänyt. Tai sitten se oli se kun olen niin paljon muita vanhempi.
No ihanko huonommuudentunteen ehkäisemiseksi kaikki tulisi valita kouluun?
Voin kertoa - se työkokemus ei sitä sisäänpääsyä ratkaise. Ikäkään ei ole este, yliopistossa (ja kuulemani mukaan myös amk) opiskelee reippaasti neljänkympin paremmalla puolella olevia ihmisiä. Sinun vaan ei ajateltu soveltuvan (yhtä hyvin kuin sisäänpäässeiden) opiskelemaan hakemaasi alaa. Aina ihmisiä jää ulkopuolelle, sinä olit nyt valitettavasti niistä yksi.
Kirjoitit, että ongelmanratkaisutehtävät meni hyvin. Oletko varma? Oletko nähnyt pisteesi?
Ainahan sitä voi oikaisupyyntöä pistää vetämään, jos koet olevasi väärin arvioitu.
millaisia pisterajoja yliopistoihin on muilla aloilla ollut nyt? Mietin vaan, että onkohan näiden typerien uudistusten takia pisterajat laskeneet ihan yleisesti ottaen, kun ihmisillä ei ole enää sellaista asennetta että kunhan nyt jonnekin pääsee vaan heti haetaan vain mieluisimpiin paikkoihin ensikertalaisuuden menettämisen pelossa? hakemillani aloilla Tampereella ja Jyväskylässä olivat pisterajat superalhaalla. Ja olin vielä luullut, että Tampereelle olisi edes jollain tavalla haastavaa päästä :/ Pisteet olivat siis n. 10 alempana kuin aiempina vuosina, ihan uskomatonta. Jyväskylän kokeeseen luin aamulla bussissa torkkumisen lomassa ja sain n. 30 pistettä vaadittua enemmän, vaikka en todellakaan osannut niitä asioita, kunhan arvailin. Mitä hittoa? Onko ne vain ne kilpaillut alat (kaikissa yliopistoissa) ja isot yliopistot (Helsinki, Turku) jonne on tunkua ja joista karsiutuu vaikka olisi lukenut? Varsinkin tuo Jyväskylä on niin lol, että veikkaan, että ne on ottaneet sinne kaikki jotka ovat saaneet edes jotain rustattua paperiin pääsykokeessa, tosin alakin on varmaan sieltä epäsuosituimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
millaisia pisterajoja yliopistoihin on muilla aloilla ollut nyt? Mietin vaan, että onkohan näiden typerien uudistusten takia pisterajat laskeneet ihan yleisesti ottaen, kun ihmisillä ei ole enää sellaista asennetta että kunhan nyt jonnekin pääsee vaan heti haetaan vain mieluisimpiin paikkoihin ensikertalaisuuden menettämisen pelossa? hakemillani aloilla Tampereella ja Jyväskylässä olivat pisterajat superalhaalla. Ja olin vielä luullut, että Tampereelle olisi edes jollain tavalla haastavaa päästä :/ Pisteet olivat siis n. 10 alempana kuin aiempina vuosina, ihan uskomatonta. Jyväskylän kokeeseen luin aamulla bussissa torkkumisen lomassa ja sain n. 30 pistettä vaadittua enemmän, vaikka en todellakaan osannut niitä asioita, kunhan arvailin. Mitä hittoa? Onko ne vain ne kilpaillut alat (kaikissa yliopistoissa) ja isot yliopistot (Helsinki, Turku) jonne on tunkua ja joista karsiutuu vaikka olisi lukenut? Varsinkin tuo Jyväskylä on niin lol, että veikkaan, että ne on ottaneet sinne kaikki jotka ovat saaneet edes jotain rustattua paperiin pääsykokeessa, tosin alakin on varmaan sieltä epäsuosituimmasta päästä.
Jaa-a, aika erikoiselta kuulostaa, että noin paljon olisivat pisterajat laskeneet. Oma nuoreni haki Hkiin ja luki vuoden verran tosissaan, nyt kevään panosti sata lasissa ja pääsikin yliopistoon ja linjalle, jonne otetaan erittäin vähän opiskeijoita hakijamäärään ajatellen. Mikä tuo ala oli jolle hait?
Maisteriohjelmiin ainakin oli tosi paljon vaikeampi päästä! Kuopioon sosiaalityön maisteriohjelmaan on aiemmin päässyt melkein puolet hakijoista, nyt oli 143 hakijaa ja 17 otettiin. Sosiaalityössä toki vaikuttaa uus ammattihenkilölaki... Mut jes, sisään pääsin! Vaikka ei ollutkaan ekalla sijalla...
Jophoh kirjoitti:
Jee! Pääsin kauppakorkeaan!!! :D
Pääsykokeet meni omasta mielestäni niin huonosti etten osannut odottaa tätä. Iloinen yllätys!
Onnea opiskelemaan päässeille ja tsemppiä ensi vuonna uudelleen hakeville!
Mikä kaupunki? Toivottavasti luet vielä tätä ketjua :D
Onkohan varasijoja päivitetty Opintopolkuun? En uskalla käydä avaamassa sitä.. :D
Varasijoja ei oltu päivitetty ainakaan puoli kahdeksan aikaan. Ärsyttää miten huonosti opintopolku toimii!
Ei oltu päivitetty äskenkään vielä. Tulin eka kans avaamaan tän ketjun mutta tietoa ei ollutkaan vielä niin piti itse kirjautua :D en kestä, että mulla jäi oikeesti yhdestä pisteestä....perus 😄
Heti joku kertoo sit jos varasijat päivittyvät!!! Pelkään että oon ainoa jolla ne ei päivity :D
Kertokaas millä pisteillä tänä vuonna pääsi mihinkin?
Olen erittäi onnellinen: paikka, josta jäin viime vuonna 0,25pistettä (ei auttanut edes oikaisupyyntö) aukesi tänä vuonna! En ollut edes ensikertalainen, ja ei-ensikertalaisille yleiskiintiöön oli varattu vain neljä paikkaa, ja olin yksi niistä. :)
Tsemppiä myös kaikille, jotka eivät päässeet! Kun jäin viime vuonna tuon 0,25p, tuntui, että maailma romahtaa (koska minulla oli jo vuonna 2014 otettu paikka, jota inhosin ja tänä vuonna tuli ensikertalaiskiintiöt 70%) mutta uusi mahdollisuus taas edessä! Kannattaa harkita myös ulkomaita, näin olisin itse tehnyt jos en olisi nyt päässyt.
Laitoin tästä yliopistoon kysymyksen, mutta miten olen voinut saada enemmän pisteitä kuin alin valittu ja olla silti vain varasijalla? En ole ensikertalainen, mutta eikö pisteitäni pitäisi verrata siihen kiintiöön, mihin kuulun? Tuloskirjeessä oli siis pisteikseni ilmoitettu esim. 47,5 ja alin hyväksytty oli saanut 42 eli vähemmän kuin minä.
Hei,
Mistä nuo pistemäärät näkee AMK? Tuleeko kotiin niistä vielä jokin kirje vai onko nähtävillä netistä?
Mulle tuli tänään tieto että pääsykokeiden pisteissä oli ollut jotain häikkää. Eivät ole pystyneet ilmoittamaan tuloksia pisteinä vaan valintasijanumeroina. Ihme sekoilua.
1230, noin se juuri menee nykyään ensikertalaiskiintiön kanssa. Olet suhteessa ensikertalaisiin et omaan valintajonoosi jolloin vähemmillä pisteillä pääsee sisään jos on ekaa kertaa yrittämässä. Monella kaverilla on käynyt näin ja harmittaa heidän puolestaan.
Miksi kukaan ei vastaa??? Minut on luultavasti hyväksytty virheellisesti kouluun!!!!