Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pääsykoetulosten odottajat

buubää
07.06.2016 |

no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..

onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?

Kommentit (1328)

Vierailija
1141/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni pääsi opiskelemaan suuhygienistiksi Kuopioon. Itse ei uskonut mahdollisuuksiinsa, sillä haki ensimmäistä kertaa. Olen onnellinen hänen puolestaan ja onnittelut muillekin valituille! :)

Vierailija
1142/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietääkö kukaan, saako alempien eli peruuntuneiden paikkojen pistemääriä tietää? muutin mieleni ja olisinkin halunnut mennä alempaan kuin mihin pääsin, joten kiinnostaisi tietää, olisivatko pisteet riittäneet. mitään s-posteja ei ole mistään tullut.

Pääsin opiskelemaan viime haussa ja kotiin tulleessa paperissa näkyi saamani pisteet myös kakkosvaihtoehtooni ja sen pisterajan. Olisin päässyt sinnekin. Eli odottele paperipostia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1128 sanoo vielä, että pääsykoeet meni mielestäni tosi hyvin. Puol tuntia vaan kestivät ja siinä ilmeisesti osasivat kattoo etten oo sopiva. Ihmetyttää vaan kun tosiaan yli vuoden kokemus alalta, että eikö sutä arvosteta yhtään

Millaset ne pääsykokeet oli? Oliko useit osioita? Jos haastateltii, niin millaisii ne haastattelijat oli?

4 hlön ryhmissä mentiin huoneeseen. Ensin tehtiin molemminpuolinen A4 päättelytehtäviä. Sitten meiltä ryhmässä vuorotellen kysyttiin kysymyksiä ja lopussa ryhmäkeskustelu. Yhteensä koko homma ei kestänyt yli puolta tuntia. Kysymyksiä oli esim. Millainen oppija olet, mitä mieltä olet verkko-opinnoista opiskelussa ym. Kaikkiin vastasin mielestäni hyvin, samoin ryhmäkeskustelu meni hyvin. Ilmeisesti en osaa sitten yhtään arvioida itseäni? Suututtaa, kun puolen tunnin perusteella osaavat muka katsoa sopivat hakijat.

Olin itse noissa samoissa valintakokeissa, olin ihan ihmeissäni että oli niin suppeat! Meni ihan hyvin ja sainkin opiskelupaikan terveydenhoitajaksi, mutta ihmettelin itsekin miten tuollaisessa tilanteessa 'osataan' tehdä valinta. Miten sulla meni se päättelytehtävä osio?

Ohistelen tässä ja sanon opettajan kokemuksella, että ryhmätilanteessa näkee harjaantunut silmä hyvin nopeasti ne luontaisimmat ryhmäroolit, jotka kertoo jotain luonteesta ja paljon sosiaalisuudesta. Sanoisin vinkkinä tulevaa varten, että siinä ei kannata keskittyä vain omaan performanssiin. Tärkeä osa on sillä, miten suhtautuu muihin. Esim. okl:n vastaavissa kokeissa arvostetaan sitä jos osaa vetää arimpia mukaan keskusteluun. Päällepäsmäröinti ei ainakaan kannata. Sillä ei ole niinkään väliä mitä puhuu, ja kaikkiahan siellä jännittää. :)

Olin sotealan valintakokeissa ja meillä oli kirjallisen kokeen lisäksi ryhmähaastattelu. Kävin kaksissa kokeissa eli näin aika paljon erilaisia ihmisiä. Kyllä siellä näki ja kuuli useita jo hoitoalallakin olevia, joista tiesi, etteivät he tule valituksi. Esimerkkeinä vaikka ylimielisyys, puhumattomuus, ei kykyä kertoa motivaatiostaan, aggressiivinen ja tyly tapa esiintyä ryhmässä, eräs jopa haukkui valitsijoille aiemman kirjallisen kokeen sisältöä... Jne. Nämä nyt olivat tosiaan omia kokemuksiani, jotka hämmästyttivät. Jännityskin varmasti oli syynä. Ainakin kannattaa miettiä ennen seuraavaa kertaa, miten aikoo olla ja esiintyä ryhmän jäsenenä.

Vierailija
1144/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä lukeeko kukaan enää näitä viestejä, mutta niin turhauttaa nyt.. Katoin tulokset jo aamulla, mutta nyt vasta alko itkettään, kun avasin facebookin ja suurin osa kouluun hakeneista tutuista ja kavereista pääsi opiskelemaan.. Niin luuseri olo tulee, kun tuntuu et oli ainoo joka ei päässy :D

Valtaosa hakijoistahan ei päässyt. :) Mutta sitä ei vaan tee niin mieli somessa mainostaa. Itsekään en, mokasin aivan tosi tyhmästi kokeessa. Silkka huolimattomuusvirhe, vaikka osasin pääsykoeaineistoin vaikka unissani.

Tsemppiä meille! :)

Tiedän etten oo ainoo, eikä mulla ollu ees odotukset niin korkeella pääsykokeiden jälkeen, mutta kyllähän se aina pahalta tuntuu saada kielteinen vastaus :p Ja etenki ku ympärillä hehkutetaan opiskelupaikoista! Oon toki ilonen niiden puolesta, jotka sai paikan ja oon varma, että moni teki vielä enemmän töitä pääsykokeiden eteen, kun mitä mä tein, mutta silti harmittaa :D Harmittaa myös parin kaverin puolesta, jotka molemmat haki lääkikseen nyt neljättä kertaa, eikä kumpikaan saanu paikkaa, vaikka ne on tehny ihan sika paljon töitä sen eteen.. Pakko se vaan on luottaa, et jokainen meistä pääsee joskus sinne unelma paikkaan opiskeleen! :) Tsemppiä kaikille! :)

T:1145

Vierailija
1145/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma maanantaina päivittyy jonotilanne! Opetushallituksen facebookissa luki näin. Joten kanssajonottajat - ei menetetä täysin toivoa ja pysytään poissa opintosolmusta tämä viikonloppu!

Vierailija
1146/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taideala kirjoitti:

En päässyt :( Kyllä harmittaa, ja itkutkin jo väänsin. Toista kertaa hain, mutta tosissaan vasta ensimmäistä kertaa. Ehkä se olisikin käynyt liian helposti jos olisin heti päässyt, kun yhden kevään vasta kunnolla panostanut hakuun. Silti surettaa. :(

Pääsin kyllä kolmanteen vaihtoehtoon, joka on kaukana väärässä kaupungissa, sama ala kuitenkin. Jos sinne lähtisin niin parisuhde varmaan hajoaisi. Parempi siis varmasti on olla ottamatta paikkaa vastaan, kyllä se ihminen on tärkeämpi kuin unelmien opiskelupaikka loppujen lopuksi. Ja aina voi yrittää uudestaan, ja yritänkin. Koko ensi vuosi vaan treeniä, niin josko sitten avautuisi opiskelupaikka. Pelottaa vaan jo nyt, että jos en ensi vuonnakaan pääse, niin murhe on varmaan kaksikertaa suurempi. Pääsenköhän sitten koskaan. Kun nytkin olin niin hyvin valmistautunut, enkä siltikään päässyt.

Onneksi täältä saa vertaistukea, vaikka ikävää tietysti kaikkien puolesta, jotka eivän päässeet sisään. <3

Ja onnittelut vielä sisäänpässeille! Ehkä minäkin ensi vuonna. :)

En ikinä ikinä IKINÄ jättäisi opiskelupaikkaa ottamatta miehen takia! Kaikki parisuhteet kaatuu joka tapauksessa johonkin. Sori mutta niin se nyt vaan oikeassa elämässä menee, etenkin nuorilla.

Vaihtoehtoja olis etäsuhde, ero tai mies muuttaa mukana. Unelmistani en luovu kenenkään miehen takia koskaan. Harkitse nyt hyvä ihminen MONTA kertaa ennen kuin luovut paikasta!

no näinpä. jos ala on oikea, niin totta kai paikka vastaan. entä jos suhde menee karille, et saakaan mistään opiskelupaikkaa ensi vuonna tai sitä seuraavana tai sitä sitä seuraavana..? toisaalta jos haluat jäädä ihan vain kouluttamattomaksi kotirouvaksi ja olet valmis vanhempana kestämään nuoruutesi huonot valinnat niin mikäs siinä. ainakin paikkasi saisi joku joka sen oikeasti tahtoo.

Kouluttamattomaksi kotirouvaksi en jäisi, sillä nykyisellä paikkakunnalla on paria vuotta vaille valmis tutkinto kesken, ala ei vaan ole juuri se, mitä haluan. Täällä on parisuheen lisäksi myös ihana työ, kaikki ystävät sekä perhe. Parisuhde on mulle sen verran tärkeä, nyt kun olen ihanan ihmisen vierelleni löytänyt, etten halua riskeerata tuon ihmisen menettämistä. Kyse on kuitenkin viidestä vuodesta, eikä mistään pikkuajasta, jonka olisimme etäsuhteessa. Ja uskon kuitenkin, että pääsen haluamalleni paikkakunnalleni opiskelemaan joko ensi vuonna tai sitten myöhemmin. Kai sekin on jonkin laista unelmiensa kiinni pitämistä, että pitää unelmien opiskelupaikan ohella kiinni myös muista tärkeistä asioista elämässä. Tuskin olisin sen onnellisempi etäsuhteessa vieraalla paikkakunnalla unelmien alaa opiskellen, kuin lähellä rakkaita ihmisiä, työtä ja kuitenkin mahdollisuutta päästä haluamalleni paikkakunnalle opiskelemaan sitä unelmien alaa, ehkä jo ensi vuonna tai sitten myöhemmin. :)

Minkähän takia sinä ylipäätään sitten hait sellaiselle paikkakunnalle, johon et halua mennä? Olisit hakenut vain niihin kahteen ensimmäiseen vaihtoehtoon?

Vierailija
1147/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten on mahdollista että oon laurean sh varasijalla 173? Eihän koko kokeissakaan ollut niin paljon porukkaa? Yli vuoden kokemus hoitoalalta mulla...oon jörkyttynyt

Kokeisiin mennään sinne, mikä on ensisijainen hakutoive. Opiskelemaan voi päästä myös muilta sijoilta, kokeesta, jonka on suorittanut jossain muualla.

Vierailija
1148/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin 12 tänään, avasin Instagramin - VIRHE! Täynnä screenshotteja opintopolusta ja kouluunpääsystä. Kirjaudun opintopolkuun - varasija 5!!! Muihin paikkoihin varasijat tyyliin 50... Varmaan minuutti siitä kun kirjauduin ulos opintopolusta mummini soitti "Etkö päässyt taaskaan mihinkään?! Voi saatana!" Että juuh, tunnelma katossa täälläkin...

Mutta nyt me varasijoille keikkuvat saadaan jatkaa keskustelua ja odotella vähän lisää. Tosin ei hirveen kovat odotukset oo ja paikkakunta johon olen varalla on aika, plääh...

Vierailija
1149/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut opiskelupaikkaa. Tuskin ensi vuonna haen sote-alalle, vaikka se kiinnostaa. Valintaperusteet ovat täysin mielivaltaisia eikä hylätyt hakijat voi tietää missä pitäisi parantaa.

Onnittelut kuitenkin valituille!!

Vierailija
1150/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sh:n monimuoto-opiskelijaksi, mutta nyt mietityttää onko opintoja viikolla iltaisin vai päiväsaikaan? omat työt 9-16 arkisin joten näinä aikoina on aika mahdotonta olla kahdessa paikassa yhtä aikaa...tietääkö joku?

Vierailija
1151/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin sh:n monimuoto-opiskelijaksi, mutta nyt mietityttää onko opintoja viikolla iltaisin vai päiväsaikaan? omat työt 9-16 arkisin joten näinä aikoina on aika mahdotonta olla kahdessa paikassa yhtä aikaa...tietääkö joku?

Pääsin joskus lähäriopintoihin "monimuotokoulutukseen". Paskat se mitään monimuotoa ollut, tunnit oli 8-15 ja läsnäolopakko. Sanoin että pitäkää viulunne. Onneksi pääsin sitten töihin ja nyt opiskelen yliopistossa kivaa alaa. Mutta riippuu tietenkin täysin koulusta. Sieltä se pitää kysyä.

Vierailija
1152/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kouluun pääsit? Varmasti vaihtelee mutta aika paljon on päiväopiskelua monimuodossakin.

Vierailija
1153/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monimuodossa on todella paljon itsenäistä opiskelua ja jonkin verran ihan niitä päivätuntejakin

Vierailija
1154/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut opiskelupaikkaa. Tuskin ensi vuonna haen sote-alalle, vaikka se kiinnostaa. Valintaperusteet ovat täysin mielivaltaisia eikä hylätyt hakijat voi tietää missä pitäisi parantaa.

Mille linjalle hait?

Vierailija
1155/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota....asia olisi varmaan kannattanut selvittää ENNEN hakua.

Vierailija
1156/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea opiskelupaikan saaneille ja tsempit niille, jotka joutuivat tänä vuonna pettymään.

Pyydänkin etukäteen anteeksi mun seuraavaa kysymystä, mutta jospa täältä löytyisi tietoa. Olen nimittäin vähän pihalla tän asian suhteen, enkä ala tänään soittamaan ja jonottamaan mihinkään hakutoimistoon.

Eli, olen opiskellut yliopistossa ja sain nyt paikan amk:ista "omalta" alalta. Miten tämä yhden korkeakoulupaikan -säännös meneekään, eli saa ottaa vastaan vain yhden paikan per vuosi. Mutta entä jos on ns. vanha paikka? Olen ymmärtänyt, että voisin yliopistolta eroamisen sijaan ilmoittautua poissaolevaksi ja amk:iin läsnäolevaksi, vai? Eli olisin kirjoilla kahdessa koulussa, mutta läsnä voi olla vain yhdessä kerrallaan? Vai pitääkö mun luopua yliopiston paikasta voidakseni ottaa vastaan amk-paikka?

Ei tarvitse luopua. Kerran vuodessa voit ottaa yhden opiskelupaikan vastaan. Eli opiskelupaikka/hakukerta. Aikaisemmat paikat eivät vaikuta mihinkään. Älä vain irtisano/luovuta yliopistopaikkaasi.

Voit ilmoittautua poissaolevaksi yliopistoon, mikä tarkoittaa, ettet voi sinä aikana suorittaa kursseja. Näitä poissaolojasääntöjä on ilmeisesti tiukennettu. Jos muistan oikein, niin niitä voi pitää 2 vuotta putkeen, mutta sitten on oltava taas läsnäoleva, muuten menettää kyseisen opiskelupaikan.

Voit myös olla läsnä sekä yliopistoon että ammattikorkeaan. Läsnäolo syö vaan sitä määrättyä tutkintoaikaa. Jos paukkuja riittää, niin senkun tekee kursseja molempiin paikkoihin. :)

Vierailija
1157/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille linjalle hait?

Sosionomi, Laurea

Vierailija
1158/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt saatana. Nyt alan ryyppää kiitos.

Vierailija
1159/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni valintaperusteet eivät ole lainkaan mielivaltaisia. Todistuspisteet tietää ihan tarkasti etukäteen, mitä mistäkin saa. Kirjallinen koe selvittää niitä taitoja, joita opiskelussakin tarvitaan. Huomasin, että olisin voinut lukea omalta alaltani paljon enemmän ihan perusasiaa, niin olisin pärjännyt kokeessa vielä paremmin. Ryhmähaastatteluun valmistauduin nettihauilla etsien aiempia kokemuksia. Luin myös alan koulujen sivuilta ko. työstä ja siinä tarvittavista ominaisuuksista. Esim. Metropolialla on hyvät sivut, vaikka sinne ei hakisikaan. Luin ammatista kaiken mahdollisen alan yhdistysten ja ammattiliittojen sivuilta myös. Kun tietää alan vaatimukset, on helpompi arvioida, sopiiko itse työhön ja sitä kautta saa myös tukea esim. ryhmätehtäviin.

Vierailija
1160/1328 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni valintaperusteet eivät ole lainkaan mielivaltaisia. Todistuspisteet tietää ihan tarkasti etukäteen, mitä mistäkin saa. Kirjallinen koe selvittää niitä taitoja, joita opiskelussakin tarvitaan. Huomasin, että olisin voinut lukea omalta alaltani paljon enemmän ihan perusasiaa, niin olisin pärjännyt kokeessa vielä paremmin. Ryhmähaastatteluun valmistauduin nettihauilla etsien aiempia kokemuksia. Luin myös alan koulujen sivuilta ko. työstä ja siinä tarvittavista ominaisuuksista. Esim. Metropolialla on hyvät sivut, vaikka sinne ei hakisikaan. Luin ammatista kaiken mahdollisen alan yhdistysten ja ammattiliittojen sivuilta myös. Kun tietää alan vaatimukset, on helpompi arvioida, sopiiko itse työhön ja sitä kautta saa myös tukea esim. ryhmätehtäviin.

Olen ollut hakemallani alalla 7 vuotta töissä ja työskentelen sosionomien kanssa. Siksi heidän työnsä kiinnostaa.

Mielivaltaisuudella tarkoitan sitä että kun minun kohdallani valinta perustuu vain ja ainoastaan pääsykokeeseen -ei siis lasketa mitään todistuspisteitä-, niin en todellakaan voi tietää missä asiassa vastaukseni ei miellyttänyt. Ongelmanratkaisitehtävien tiedän menneen hyvin.

Hylkäämiseni perustui siis täysin tuohon vajaaseen puoleen tuntiin, joka pääsykokeessa vietettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi