Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11882)
Olin korjannut ystäväni lapsen haalarin ja maksanut siihen tarvikkeet. En ottanut mitään maksua korjauksesta. Palauttaessani haalaria, tämä ystävä ehdotti, että kotjaisin lisää heidän vaatteitaan, koska heillä on paljon takkeja, joista vetoketjut ovat rikki. No enpä tuohon ryhtynyt.
Lähden töihin aamuisin kello 7 ja tulen kotiin klo 17. Minulla on kolme pientä lasta. Ystäväni on työtön nainen, joka omistaa itsekin ompelukoneen, mutta peukalo on kai keskellä kämmentä?
Minulla on iso pakastin ja käyn usein kahdeksan jälkeen ostamassa -60% hintaisia tuotteita kanaa, jauhelihaa ja josku kalaa. Pakastan ostokseni pakastuspusseihin ja laitan etiketin mukaan, joten tiedän esim. kanasuikaleiden päiväyksen. Muovisissa myyntipaketeissa ei kannata pakastaa jos niiden sisällä on paljon ilmaa. Säästän ruokakuluissa melko hyvn tällä tavoin kun perheessä on 3 teini-ikäistä kasvavaa poikaa joille ruoka maistuu.
Naapurini vain valitettavasti tajusi koronan alku aikaan että minulta löytyy aina ruokatarvikkeita eikä ymmärrä etten halua elättää hänenkin perhettään. Hermot meni kun oli kertonut toisellekin naapurille että mulla on hyvät varastot. Tänäkin aamuna moikkasi ja sanoi, ei kysynyt vaan totesi, että tulee sitten töiden jälkeen hakemaan vähän jauhelihaa kun tarvii huomisen ruokaa varten. Oli suorastaan tyrmistynyt kun vastasin että mulla ei ole ylimääräistä, voisi maksaa tai tuoda takaisin edellisetkin "lainaukset" ja hän joutuu nyt menemään itse kauppaan.
Minun äitini kuoli vastikään. Isäni otti yhteyttä että nyt voisin alkaa kutsua w t-harakkaa jonka hän nai äidiksi koska hän ei ei voi saada lapsia eikä siis lastenlapsia (olen raskaana). Painoin vain punaista luuria enkä ole puhunut hänelle tuon jälkeen.
Naapurin ukko tarjoutui tekemään lumityöt jos ottaisin häneltä suihin.
Ei onnistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäis hankkiutua meidän koirista eroon, koska siskon lapsi pelkää niitä. Koirat on todella rauhallisia ja siskon perheen vierailujen ajan ovat ulkona. Sekin ilmeisesti on liikaa että lapsi näkee koirat ikkunasta....
Meidän poika pelkäs koiria ihan samalla tavoin. Oli taaperoikäisenä pelästynyt yhtä koiraa ja siitä lähtien pelännyt. Nyt osaa jo suhtautua normaalisti kun näkee koiran, mutta aristelee vieraita koiria.
Ajatuksena tuossa lienee, ettei pidä tunkea koirien kotiin vaatimaan mitään, jos ei tule juttuun niiden kanssa. Pysyy sitten poissa ja järkkää tapaamiset muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt saada yhteyttä kotiseudulla asuvaan serkkuuni jonka kanssa olimme lapsina hyviä ystäviä emmekä ole tavanneet kunnolla vuosiin. Yllättäen sainkin häneltä viestiä ja kyselyn saisiko hän tulla käymään meillä. Ilo tapaamisesta haihtui kun selvisi että haluaa perheineen meille yöksi kun ovat menossa aamulennolla ja muutimme pari kuukautta sitten 3 km päähän lentokentästä. Sanoi puhelimessa että tulevat illalla, menevät suoraan nukkumaan ja lähtevät seitsemältä lentokentälle, ei ole aikaa muistelemisiin.
Et kai tuohon vaan suostunut? Todella itsekästä ajattelua serkultasi.
Meillä oli "yllättäen" tilanpuutetta, eli muka muutto vielä kesken. Eivät tulleet.
Mitä väliä sillä on kuka aloitti, sinä olisit voinut lopettaa. Oletko sitä mieltä että voit valehdella jos joku muu on niin nuija että valehtelee myös? Perustelut on kuin jollain pikkulapsella. Hyppäätkö perässä kaivoon jos joku hyppää ensin?
Kaverini suuttui kun ajattelin eri tavalla kuin hän, enkä muuttunut hänen haluamallaan tavalla vaikka kuinka jankkasi. Minun olisi pitänyt luopua työstä mistä pidän ja jättää taakseni kaikki mitä olin hankkinut elämäni aikana, koska hänellä oli 40v kriisi ja hän päätti muuttaa asumaan kommuuniin satojen kilometrien päähän. Tajusin myöhemmin että hän halusi minut mukaan vain että hänellä olisi joku komenneltava, koska statukseni olisi ollut hänen alapuolellaan kommuunin sääntöjen mukaan.
Sukulaispariskunnalle joskus mainittiin että voivat tulla joku kesäilta mökillämme käymään saunomassa. Mökki on alle puolen tunnin ajomatkan päästä kaupungista, joten tuollaisia ihan lyhyitä piipahduksia työviikoillakin tulee hyvällä säällä tehtyä. Ovat viinaan herkästi meneviä ja oli arki-ilta, joten tietoisesti jätettiin alkoholit kokonaan piiloon.
Esiteltiin paikkoja, grillattiin makkaraa, juustoa ja kasviksia, saunottiin ja uitiin jne. Mies koko aika kinusi että eikö teillä ole alkoholillista kaljaa, itse juodaan saunailtoina alkoholitonta ja sitä tosiaan olisi ollut. Ruokaa oli enemmän kuin koko porukka jaksoi edes syödä. Tuollaista tyypillistä mökkigrillattavaa ja jälkkäriksi mustikkapiiras. Mies vaikutti loppuillasta selkeästi humalaiselta. Ilmeisesti oli itselleen piilopullon ottanut mukaan.
Jälkeenpäin kuultiin että olivat valitelleet muille sukulaisille kuinka eivät olleet syödäkseen saaneet kuin "kälyiset jauhomakkarat" ja juodakseenkin vain vichyä, vaikka "koko päivän" olivat nälkäisenä liikkeellä olleet. Eräs vanhempi sukulaisnainen nähdessään tokaisi että niinkö pihejä te olette ettette mitään tarjoiluja varaa kutsutuille vieraille. Siinä huulipyöreenä ihmeteltiin että mitä ihmettä, muutaman tunnin piipahdukselle oli kylmälaukku täys tarjottavaa. Ilmeisesti se alkoholitarjoilujen puute oli jäänyt närästämään...
Minulla on isohko mutta lempeä nuori koira ja toinen pienempi vanha koira joka enimmäkseen vain nukkuu. Viime kesänä annoin naapurin lasten leikkiä silloin tällöin takapihallani olevilla keinulla ja hiekkalaatikolla, samalla kun itse tein pihatöitä. Koska en tuntenut lapsia kunnolla, en tohtinut jättää heitä nuoremman koiran kanssa keskenään, vaan se oli koko ajan käytännössä vierelläni ja vanhempi nukkui terassilla niin että näin sen koko ajan. Itselläni ei ole lapsia. Seuraavana päivänä lapset halusivat tulla taas pihalleni ja kertoivat että heille pitäisi maksaa eilisestä kun vahtivat koiriani. Naurahdin tälle enkä ajatellut asiaa enempää kunnes lasten äiti tuli hakemaan heitä ja kysyi että "No, paljonko lapset saivat palkkaa? Äityli ei tykännyt kun sanoin että ehkä lastenvahdille maksetaan ennemmin kuin pihalla leikkineille lapsille. Tulevana kesänä ei ole enää keinua eikä hiekkalaatikkoa, vaan perunamaa ja kasvihuone.
Näitä lukiessa ihmettelen miten ihmiset suostuu kaikenalisiin älyttömyyksiin. Itse asun maalla, saaristossa ja hallissa on koneita ja vehkeitä, mitään en lainaa enkä kenenkään romuja ilmaiseksi korjaa. Talvisin auraan oman tieni n.400 m ja samalla käyn putsaamassa kahden ikäihmisen talojen pihat, tämän huomattua yksi lähellä asuva työikäinen äijä tuli vaatimaan että hänenkin piha pitäis aurata. sanoin että sopii, 100 euroa kerta ja kuitilla, ei sopinut liian kallista.
Sama ukko vaati että teen hänelle myös talven puut kun noille eläkeläisillekin vien, ilmoitin heittokuution hinnaksi 200, ei sopinut tämäkään.
Autan kyllä niitä jotka oikeasti apua tarvii mutta lokit ei täältä saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin ukko tarjoutui tekemään lumityöt jos ottaisin häneltä suihin.
Ei onnistunut
Tuon ymmärrän mutta jos olisin saanut panon ja lumityöt olisi kaupat syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa ihmettelen miten ihmiset suostuu kaikenalisiin älyttömyyksiin. Itse asun maalla, saaristossa ja hallissa on koneita ja vehkeitä, mitään en lainaa enkä kenenkään romuja ilmaiseksi korjaa. Talvisin auraan oman tieni n.400 m ja samalla käyn putsaamassa kahden ikäihmisen talojen pihat, tämän huomattua yksi lähellä asuva työikäinen äijä tuli vaatimaan että hänenkin piha pitäis aurata. sanoin että sopii, 100 euroa kerta ja kuitilla, ei sopinut liian kallista.
Sama ukko vaati että teen hänelle myös talven puut kun noille eläkeläisillekin vien, ilmoitin heittokuution hinnaksi 200, ei sopinut tämäkään.
Ootpa kova jätkä. Toki ihan oikein, että ei tee hyväntekeväisyyttä jos ei halua ja oman työnkin saa hinnoitella miten haluaa, mutta 200e heittokuutio on täysin riistohinta polttopuusta ja sen kyllä varmaan tiesitkin. Lisäksi tuo 100e/kerta aurauksesta kuulostaa myös kohtuuttoman kalliilta, mutta kohdetta tuntematta ei välttämättä sitä ole.
Kieltämättä silti härskimpää vaatia noita ilmaiseksi, vaikka on tuo sun hinnoittelukin jo sellaista hieman haiskahtavaa.
Olen menossa naimisiin avopuolisoni kanssa, rennot häät, maistraatissa ja samalla vietämme 30 v juhlat, olemme samana päivänä ja vuonna syntyneet. Äitini joka haluaa määrätä kaiken, ilmoitti että ette voi mennä naimisiin, koska vanhin siskoni on juuri eronnut. ?? Tätini järjesti minulle yo juhlat, äitini ei halunnut koska siskoni meni samana vuonna naimisiin.
Olin juuri jäämässä kesälomalle ja siskoni ehdotti, että ottaisin kissan hoitoon siksi aikaa kun hän piipahtaa poikaystävän kanssa Lontoossa. Eli siis kesken kesämökkeilyn hakisin ja palauttaisin kissan kesämökiltä 200 km päästä. Tai voisin toki pitää sitä vaikka koko 4 viikon kesälomani jos haluan.
Kissa on sisäkissa ja matkapahoinvoinnin takia oksentaa, joka kerta automatkalla.
Kissahoitolat on kuulemma kalliita ja on vaivalloista viedä ja hakea.
Sinne kissa kuitenkin sitten päätyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa kova jätkä. Toki ihan oikein, että ei tee hyväntekeväisyyttä jos ei halua ja oman työnkin saa hinnoitella miten haluaa, mutta 200e heittokuutio on täys
Oletan, että tuolla ikääntyneitä naapureitaan auttavalla ihmisellä on jo riittävästi töitä.
Asettamalla työlleen hinnan, voi valita myös ne työt, jotka haluaa / ehtii tehdä. Ei terve ihminen tarvitse hyväntekeväisyyttä. Kolaa vaan pihansa lämpimikseen ja nauttii kuntoilusta samalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin korjannut ystäväni lapsen haalarin ja maksanut siihen tarvikkeet. En ottanut mitään maksua korjauksesta. Palauttaessani haalaria, tämä ystävä ehdotti, että kotjaisin lisää heidän vaatteitaan, koska heillä on paljon takkeja, joista vetoketjut ovat rikki. No enpä tuohon ryhtynyt.
Lähden töihin aamuisin kello 7 ja tulen kotiin klo 17. Minulla on kolme pientä lasta. Ystäväni on työtön nainen, joka omistaa itsekin ompelukoneen, mutta peukalo on kai keskellä kämmentä?
Ettei sillä olis koko kämmen peukaloa myöten kiinni oluttuopin kahvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa kova jätkä. Toki ihan oikein, että ei tee hyväntekeväisyyttä jos ei halua ja oman työnkin saa hinnoitella miten haluaa, mutta 200e heittokuutio on täys
Ei ole pakko ostaa jos ei hinta miellytä. Voi ostaa muualta.
Menimme naimisiin maistraatissa. Miehellä oli farkut ja kauluspaita,minulla hame ja neule. Sen jälkeen mentiin ravintolaan syömään.
Anoppi ei tätä antanut anteeksi. Olisi pitänyt olla kirkkohäät ja miula valkoinen mekko.
Nyt meillä oli kuulemma vain "leikkihäät".
Kaverini vuolaasti pyyteli mukaan urheiluseuransa pikkujouluihin. Viis siitä etten tuntenut paikalta ketään, en harrastanut itse lajia tai käynyt katsomassa heidän tapahtumiaan, en edes käytä alkoholia.
Myöhemmin tajusin että oli taksikyydin maksajaa vailla kun pikkujoulupaikka oli sen verran kaukana....
Kesällä ollaan jo useampana vuonna pyydetty porukkaa talkoisiin auttamaan puiden kaadossa ja muussa, lupaus on että jokainen paikalle tullut saa mukaansa niin paljon polttopuuta kuin haluaa. Tarjotaan lämpimät ruuat, välipalat, sauna juomineen, uimaankin pääsee, meillä on aina tosi mukavaa paikalle tulleiden kanssa ja jokainen saa vähintään peräkärryllisen puita mukaansa, parille joilla ei ollut omaa peräkärryä veimme puut kotiin asti.
Nyt ovat aktivoituneet ne, jotka eivät olleet koskaan mukana ja kyselevät milloin he saavat polttopuunsa kun kaikki muutkin ovat saaneet...