Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11853)
Jos saisi yhden toiveen esittää, olisi se, että joku lokki tulisi tänne kertomaan omasta näkökulmastaan asioita.
Olisi oikeasti ihana lukea miten heidän mielestään pyyntö X tai vaatimus Y olisi täysin looginen, perusteltu ja oikein.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin muorin kyttyrä toi muuttaessaan kerrostaloomme uudet omat "järjestyssääntönsä".
Iltapesulle mentävä 19:53.
Täysi hiljaisuus 20.00. Oikea järjestyssääntö määrää 22:00 - 07:00!
WC:ssa ei saa käydä klo 20:00 jälkeen.
Asunnoissa ei saa kävellä klo 20:00 jälkeen.
No, suihkussa ei saa käydä, tiskata ei saa, siivota ei saa jne. jne. mihinkään aikaan.
Jos näitä "sääntöjä" rikkoo, siitä seuraa harjanvarrella hakkaamista.
Ja jos muori ei ole itse kotona, laittaa sukulaisensa hakkaamaan.
Uskokaa tai älkää tämä kaikki on totta!
Uskon helposti. Entisessä rivitaloyhtiössä olisi pihatontun mukaan pitänyt astua oikealla jalalla piha-alueelle tullessa ja taloyhtiön roskikset aloittaen aina äärummäisestä reunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen lääkäri ammatiltani, tulee kaikenlaisia härskejä pyyntöjä vähän väliä. Ilmaisia reseptinuusimisia, jolloin joudun syyllistymään laittomuuksiin - mullahan pitäisi olla kirjanpito kaikista potilaistani, joille lääkkeitä määrään. Ynnä muita kysymyksiä.
Välillä mietin, että ajatteleeko nää ihmiset yleensä mitään.
En minäkään tiennyt, että lääkäri ei saa kirjoittaa reseptiä kelle vain. Olen aina ajatellut, että lääkäri saa päättää itse. Olen itse yliopiston käynyt bioanalyytikko, mutta silti en ole kuullut etteikö lääkäri voisi reseptiä tutulle kirjoittaa. Ei tietystikään lääkärin tarvitse sitä tehdä, jos se on laitonta. Mutta olen kyllä kuullut, että jotkin lääkärit kirjoittavat myös tutuilleen eri sortin lääkemääräyksiä.
On myös luonnollista, että jos porukassa on jokin tietyn alan ihminen, saatetaan kysyä jotain johonkin omaan vaivaan liittyvää oiretta, että mitä tämä voisi olla. Toki lääkärin pitäisi vastata ja ohjata vastaanotolle, ei tietty omalle. Kyllähän sitä kysytään kaveriporukassakin muilta kuin lääkäreiltä, mitä vaivaa on. Puhutaan unettomuudesta ym mikä on ajankohtainen kullekin. Nykyään varsinkin ihmisey osaavat ottaa asioita puheeksi :) mikä on hyvä juttu. Ei saa olla liian qmmattiylpeä. Kyllä kaikilta ammattiryhmiltä kysellään tiettyjä kysymyksiä - jos on tietoa jostakin, miksi ei voisi jakaa sitä halutessaan. Varsinkin jos on mahdollista jakaa oikeaa tietoa eikä disinformaatiota. Toki rajansa kaikella. Peräpukamista utelevan voi ohjata sinne omaan terveyskeskukseen, että kannattaa mennä käymään lääkärillä. Ja sitten vaihtaa keskustelun aihetta. Samoin psykologeilta udellaan mieleen liittyviä asioita, kamapaajilta hiustenkasvuun, kosmetologeilta ihonhoidosta. Varmaan voi tympiä kuulla samoja kysymyksiä, mutta elämä on sellaista. Tässä yhteiskunnassa ollaan aika kireästi identifioitu ihmisenä johonkin ammattiin ja ammatti tuo mukanaan alansa tiedon, joka on arvokasta kaikille tai monille ainakin jossain kohtaa elämäänsä.
Et vissiin tajunnut. Kyllä SAA kirjoittaa. Mutta pitää ottaa se vastuu myös, tarkistaa taustat, kysellä anamneesit ja allergiat, ylläpitää lainmukaista yksityisarkistoa. Kai sunkin labrahoitsun ammattikoulussa jonkunlaista vastuunkantoakin opetettiin? Tai ehkä meni ohi sulta sekin?
Ihan ohiksena mutta bioanalyytikot käy 3,5v ammattikorkeakoulua aiemman amis- tai lukiotutkinnon päälle. Siellä ei opeteta sitä, miten lääkäri työnsä tekee, niin kuin ei varmaan aika monessa muussakaan koulutuksessa opeteta. Siellä opetetaan ottamaan ja analysoimaan ihmisperäisiä näytteitä laadukkaasti.
Nimellä keikailua. Bioanalyytikko ei ole korkeakoulututkinto, vaan kyseessä on laboranttina ennen tunnettu ammattinimike.
Bioanalyytikko on ammattikorkeakoulututkinto joka lasketaan korkeakoulututkinnoksi (alemmaksi rinnastettuna). Tjeu vaikka ammattikorkeakoululaki.
Henkilö pyysi toisen henkilön kautta LAINAAN melko arvokasta lastentarviketta ja oli loukkaantunut kun lapsen kasvettua pyysin tavaran takaisin. Tulikin sitten viiveellä ja aivan hirveässä kunnossa, eikä pahoittelun sanaakaan tästä saati mitään kiitosta muutaman vuoden lainasta. Annettiin ymmärtää että olin toiminut väärin kun pyysin omaa tavaraa takaisin.
Ihan selvää, että lainat kuuluu palauttaa ihan itse ja oma-aloitteisesti eikä niiden perään pitäisi joutua kyselemään. Jotenkin hassusti myös kuvittelin että ihan itse saan määritellä annanko vai lainaanko itselleni kuuluvan esineen.
Loukkaantuneena valitti myös siitä että juhliin, joissa hänkin perheineen oli vieraana, vieraaksi kutsuttu anoppinsa oli kehdannut tosiaan tulla juhliin vieraaksi eikä hänen lapsiaan kaitsemaan. Asiasta ei ollut mitään sopinut anopin kanssa, hän vain oletti että anopin olisi pitänyt näin tehdä.
Toi kaikesta loukkaantuminen, ikään kuin muiden tehtävä olisi älytä varustaa ja palvella tämä henkilö. Ja sekin pitäisi muiden ymmärtää ihan sanomatta, että laina ei ole oikeasti laina eikä kutsuvieras ole kutsuvieras.
Varmaan minultakin hän on odottanut vuosien varrella erilaisia tarkkaan määriteltyjä lahjoja ja laulu-ja steppausesityksiä, ja syvästi loukkaantunut kun en ole älynnyt suorittaa. On se kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt mummulta lomapaikan ulkomailla ja en todellakaan ole mikään rikas muuten. Pärjään omillani kyllä. Vanha tuttu, kaipa häntä voi vanhaksi ystäväksikin sanoa, halusi mun kanssa sinne matkalle. No, ei mitään lähdetään sitten hänen aikataulunsa mukaan viikon reissuun. Kumpikin maksoi lentonsa ja tietysti minä tarjosin asunnon, kun ei nyt siitä mulle mitään tarvi maksaa. Tietysti keskikesän helteillä hurahtaa ilmastointiin viikossa äkkiä useampi kymppi, mutta sekin sai puolestani olla. Mielestäni kaverini pääsi edullisesti matkalle, koska asunto on tosi kivassa taloyhtiössä, erinomaisella paikalla jne. Lennotkin saatiin halvalla.
Mutta se loisiminen alkoi siellä heti. Jo matkalla asunnolle narisi, että olis kiva, kun tehtäis itse ruokia enimmäkseen, kun se ravintolasyöminen maksaa niin hirveästi. Kyllä se mulle kävi ja niinpä mentiin ruokakauppaan. Kaveri katosi yhtäkkiä ruokakaupassa ja ilmaantui vasta kassoilla näkyville. Hänellä oli kädessä kaksi (!) omenaa ja mulle hirveä kasa ruokaa. Minä maksoi ruuat ja kaveri ne kaksi omppua itselleen. Tätä jatkui ihan koko viikon. Kertaakaan ei tarjoutunut maksamaan ruokaa kaupassa ja teki tuon katoamistemppunsa joka kerta. Silti syö kuin hevonen, paljon enemmän kuin minä. Kertakaan viikon aikana ei auttanut keittiössä, ei tarjoutunut edes kantamaan vesitonkkia kaupasta kotiin. Siinä minä kipitin kummassakin kädessä 5 litran vesitonkat ja selkärepussa muut ruuat, niin tää harppoi pikkukassin kanssa. Hänellä ei oikeasti mennyt viikossa rahaa juuri mitään ja oli kuin täyshoidossa. Jopa loppusiivouksen tein aivan yksin, tämä makasi sängyllä, kun minä imuroin.
Vettä joi tajuttomia määriä ostamatta sitä kertaakaan. Koko ajan täytti pulloaan ja vasta viimeisenä päivänä sain suuni auki, että oon ostanut tän viikon aikana 9 vesitonkkaa ja se on taas loppu. "Ai, pitääkin ostaa sitä tänään lisää" oli vastaus. Ja taas kaupan kohdalla heitti, että "pitikö sun ostaa se vesi?". Että mun piti se Eurokin laittaa sinne + tietysti kantaa taas kerran raskasta vesipulloa.
No, reissu päättyi ja kiitteli kovin, että oli mukava matka. Ei ollut kyllä mun mielestä. Muutenkaan ei oikein enää seura iske kuin nuorena ja näen punaista tuosta loisimisesta ja laiskottelusta. Ja kun kyse ei ole rahasta. Hänellähän on työpaikka, omistusasunto jne. Myöhemmin kuulin, että perintöäkin on tullut vähän eri luokkaa kuin mun yksi loma-asunto. Ettei nyt ihan siitäkään ollut kiinni, ettei olisi varaa maksaa omaa osuuttaan ruuista.
Siinä on kyllä kirjaesimerkki lokista.
Mielestäni tässä on kyllä kyllä esimerkki typeryydestä. Miten joku antaa toisen käyttää itseään hyväksi eikä sano mitään. Käsittämätöntä tyhmyyttä, Oma vika.
Oma vika? No ei ole. Kyllä se röyhkimys oli röyhkeä ja vika oli hänen. Ei kukaan nuori oleta että ystävä kuppaa ja loisii, ei varsinkaan sellainen joka on tottunut elämään ihan mukavien ihmisten keskuudessa.
Mutta jos toisen kerran kutsuu saman tyypin kanssaan matkalle, ja sama toistuu niin on kyllä oma vika.
Yks kaveri tulee lomilla ja vapailla lapsuudenkotiinsa ja olettaa saavansa lainaan vanhempiensa auton tai vaihtoehtoisesti olettaa, että kaverit kuskaavat.
Yli 20v toimin ilmaisena hotelli/ruokailu/lastenhoito palveluna Pori jazzien aikana kaikille Helsingin ym. ympäri suomea asuville sukulaisille.
Tarvis kyllä Porin jazzeilta kunnon korvauksen ylläpidosta! Koskaan minulta ei kysytty haluaisinko hoitaa heidän mukuloitaan/laittaa heille omilla vähäisillä varoillani ruokaa/ pitää yö ja ylläpitopaikkana heitä ja heidän lapsiaan! Kyllä oli rankkoja kesiä! Sitten kun lopetin palvelut ja sanoin ei käy! Niin eipä oo sen jälkeen sukulaisiakaan enää näkynyt näillä huudeilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin muorin kyttyrä toi muuttaessaan kerrostaloomme uudet omat "järjestyssääntönsä".
No, suihkussa ei saa käydä, tiskata ei saa, siivota ei saa jne. jne. mihinkään aikaan.
Uskon helposti. Entisessä rivitaloyhtiössä olisi pihatontun mukaan pitänyt astua oikealla jalalla piha-alueelle tullessa ja taloyhtiön roskikset aloittaen aina äärummäisestä reunasta.
Tuollaisista aikatauluista ja säännöistä ei onneksi tarvitse välittää.
Auton peräkärryn oli omia yksi sukulainen.
Porin muija kirjoitti:
Yli 20v toimin ilmaisena hotelli/ruokailu/lastenhoito palveluna Pori jazzien aikana kaikille Helsingin ym. ympäri suomea asuville sukulaisille.
Tarvis kyllä Porin jazzeilta kunnon korvauksen ylläpidosta! Koskaan minulta ei kysytty haluaisinko hoitaa heidän mukuloitaan/laittaa heille omilla vähäisillä varoillani ruokaa/ pitää yö ja ylläpitopaikkana heitä ja heidän lapsiaan! Kyllä oli rankkoja kesiä! Sitten kun lopetin palvelut ja sanoin ei käy! Niin eipä oo sen jälkeen sukulaisiakaan enää näkynyt näillä huudeilla!
haha 20 vuotta meni tajuamiseen.
Taisit sijoittaa wincapitaan ja onecoiniin kans kaikki rahat .
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemminkin kirjoittanut tästä, mutta kumma, kun tavara muka muuttuu jonkun muun omistamaksi, jos sitä ei palauta tai vitkuttelee palautuksen kanssa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin. Väittikö omakseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin tuo mummo kuin mun alakerran raksaäijä naapuri joka valvottaa vähintään joka toinen tai kolmas yö möykkäämällä pitkälle aamuyöhön! Siitä sitten suoraan pökertyneenä töihin, on kiva "kustantaa" toisen henkilön elämiset ja möykkääjät ja metelöitsijät saavat vielä vastekkeetonta rahaa tekemättä mitään! Pitäähän möykkääjillä ja itsekkäillä läjillä olla massia viinaan ja tupakkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt mummulta lomapaikan ulkomailla ja en todellakaan ole mikään rikas muuten. Pärjään omillani kyllä. Vanha tuttu, kaipa häntä voi vanhaksi ystäväksikin sanoa, halusi mun kanssa sinne matkalle. No, ei mitään lähdetään sitten hänen aikataulunsa mukaan viikon reissuun. Kumpikin maksoi lentonsa ja tietysti minä tarjosin asunnon, kun ei nyt siitä mulle mitään tarvi maksaa. Tietysti keskikesän helteillä hurahtaa ilmastointiin viikossa äkkiä useampi kymppi, mutta sekin sai puolestani olla. Mielestäni kaverini pääsi edullisesti matkalle, koska asunto on tosi kivassa taloyhtiössä, erinomaisella paikalla jne. Lennotkin saatiin halvalla.
Mutta se loisiminen alkoi siellä heti. Jo matkalla asunnolle narisi, että olis kiva, kun tehtäis itse ruokia enimmäkseen, kun se ravintolasyöminen maksaa niin hirveästi. Kyllä se mulle kävi ja niinpä mentiin ruokakauppaan. Kaveri katosi yhtäkkiä ruokakaupassa ja ilmaantui vasta kassoilla näkyville. Hänellä oli kädessä kaksi (!) omenaa ja mulle hirveä kasa ruokaa. Minä maksoi ruuat ja kaveri ne kaksi omppua itselleen. Tätä jatkui ihan koko viikon. Kertaakaan ei tarjoutunut maksamaan ruokaa kaupassa ja teki tuon katoamistemppunsa joka kerta. Silti syö kuin hevonen, paljon enemmän kuin minä. Kertakaan viikon aikana ei auttanut keittiössä, ei tarjoutunut edes kantamaan vesitonkkia kaupasta kotiin. Siinä minä kipitin kummassakin kädessä 5 litran vesitonkat ja selkärepussa muut ruuat, niin tää harppoi pikkukassin kanssa. Hänellä ei oikeasti mennyt viikossa rahaa juuri mitään ja oli kuin täyshoidossa. Jopa loppusiivouksen tein aivan yksin, tämä makasi sängyllä, kun minä imuroin.
Vettä joi tajuttomia määriä ostamatta sitä kertaakaan. Koko ajan täytti pulloaan ja vasta viimeisenä päivänä sain suuni auki, että oon ostanut tän viikon aikana 9 vesitonkkaa ja se on taas loppu. "Ai, pitääkin ostaa sitä tänään lisää" oli vastaus. Ja taas kaupan kohdalla heitti, että "pitikö sun ostaa se vesi?". Että mun piti se Eurokin laittaa sinne + tietysti kantaa taas kerran raskasta vesipulloa.
No, reissu päättyi ja kiitteli kovin, että oli mukava matka. Ei ollut kyllä mun mielestä. Muutenkaan ei oikein enää seura iske kuin nuorena ja näen punaista tuosta loisimisesta ja laiskottelusta. Ja kun kyse ei ole rahasta. Hänellähän on työpaikka, omistusasunto jne. Myöhemmin kuulin, että perintöäkin on tullut vähän eri luokkaa kuin mun yksi loma-asunto. Ettei nyt ihan siitäkään ollut kiinni, ettei olisi varaa maksaa omaa osuuttaan ruuista.
Siinä on kyllä kirjaesimerkki lokista.
Mielestäni tässä on kyllä kyllä esimerkki typeryydestä. Miten joku antaa toisen käyttää itseään hyväksi eikä sano mitään. Käsittämätöntä tyhmyyttä, Oma vika.
Niinpä. Olisi vaan suoraan sanonut, että ruokalaskut maksetaan puoliksi tai vuorotellen maksetaan ostokset. Enkä tosiaan olisi toiselle vesiä tonkittain raahannut! Jos viikon tuollaista hyväksikäyttöä mitään sanomatta katsoo, niin omaa tyhmyyttä kyllä on.
Menin eksäni kanssa ristiäisiin vieraana ja pariskunta ja heidän lapsi ei ollut itselleni vielä kovin tuttuja. Ristiäisiin päästyämme pariskunta sanoi että sinähän voit kaataa kahvia vieraille kun olet kahvilassa joskus työskennellyt. En kehdannut kieltäytyä. En myöskään tiennyt että siihen kuuluu tiskaamiset ja siivoamiset ja itse sain syödä kakun rippeitä yksin seurakuntatalon keittiössä, kun juhlat oli jo lähes ohi. Kiitokseksi lupasivat ravintolaillallisen joka ei ikinä toteutunut.
Tämä menee ehkä vähän aiheen vierestä.
Olen käytännössä lopettanut tavaroideni lainaamisen kenellekään, sillä ne eivät tahdo palautua. Kyse ei siis ole siitä, että joku ne tarkoituksella nyysisi, vaan ihmiset unohtavat, ja tuovat ne takaisin hyvin pitkän ajan päästä, jos ollenkaan.
Esim. monta kirjaa, ja DVD-aikakautena leffaa, vaatekappaletta ja kodin tarviketta on jäänyt palautumatta. Yhdessä vaiheessa jouduin jatkuvasti ostelemaan uusia kannellisia ruoan säilytysastioita, kun etenkin miehen veli vei illanistujaisissa jääneitä tähteitä kotiin eikä ikinä palauttanut astioita. Samoin tutut ja sukulaiset ovat lainailleet kaikenlaisia kodin pikkutavaroita ja käyttöesineitä kuten kakkukuvun, korkkiruuvin, grillin sytyttämiseen erityisen hyvin soveltuvan sytkärin, työkaluja jne. Sitten kun niitä itse tarvitsisi, niitä ei ole.
Aina jos joku kysyy jotain lainaksi, sanon etten periaatteesta lainaa, koska olen joutunut niin monta kertaa kokemaan sen ettei tavara vain palaudu kohtuullisessa ajassa takaisin, ja sen perään saa kysellä. Mutta sitten joku alkaa aina inttää, että heidän kohdallaan asia ei ole niin, ja pitää sitä epäluottamuslauseena.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö pyysi toisen henkilön kautta LAINAAN melko arvokasta lastentarviketta ja oli loukkaantunut kun lapsen kasvettua pyysin tavaran takaisin. Tulikin sitten viiveellä ja aivan hirveässä kunnossa, eikä pahoittelun sanaakaan tästä saati mitään kiitosta muutaman vuoden lainasta. Annettiin ymmärtää että olin toiminut väärin kun pyysin omaa tavaraa takaisin.
Ihan selvää, että lainat kuuluu palauttaa ihan itse ja oma-aloitteisesti eikä niiden perään pitäisi joutua kyselemään. Jotenkin hassusti myös kuvittelin että ihan itse saan määritellä annanko vai lainaanko itselleni kuuluvan esineen.
Loukkaantuneena valitti myös siitä että juhliin, joissa hänkin perheineen oli vieraana, vieraaksi kutsuttu anoppinsa oli kehdannut tosiaan tulla juhliin vieraaksi eikä hänen lapsiaan kaitsemaan. Asiasta ei ollut mitään sopinut anopin kanssa, hän vain oletti että anopin olisi pitänyt näin tehdä.
Toi kaikesta loukkaantuminen, ikään kuin muiden tehtävä olisi älytä varustaa ja palvella tämä henkilö. Ja sekin pitäisi muiden ymmärtää ihan sanomatta, että laina ei ole oikeasti laina eikä kutsuvieras ole kutsuvieras.
Varmaan minultakin hän on odottanut vuosien varrella erilaisia tarkkaan määriteltyjä lahjoja ja laulu-ja steppausesityksiä, ja syvästi loukkaantunut kun en ole älynnyt suorittaa. On se kovaa.
Mikähän siinä onkin, kun härskit osaavat saada lainaajan tuntemaan syyllisyyttä pyytäessään omiansa takaisin?
Ihminen, tuo lajeista typerin.
En kyllä. Kyllä en. Kumpi on tässä käytössä?
Saattaa olla että tämä tapahtui Intiassa ;) ?