Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11853)
Olen päiväkodissa töissä ja ystävilläni on sellainen oletus, että vietän myös vapaa-aikani mielelläni tietysti lasten kanssa, lapsenvahtina heidän lapsilleen, ilmaiseksi.
Olen myös 7v ollut yksinhuoltaja, lapset eivät ole viikonloppuisin isän luona koskaan, joten omaa aikaa ei ole ollut koskaan, kuin muutama tunti kuukaudessa. Tokihan minä olen valmis vielä repimään itseni mahdollistamaan heidän vapaa-aikansa, vaikka miehet ja muut tukiverkot on olemassa.
Yksi ystävä ilmoitti ihan pokkana, että kun mun lapset on jo niin isoja 8,10,12 vuotiaat, että minä voisin kahden viikon välein tulla vahtimaan hänen ylivilkasta lastaan, että hän pääsee salille, kun mies on töissä. Vaikka mulla ei ole aikaa tai rahaa omaankaan vapaa-aikaan! Mulla on ollut ihan järkyttäviä vastoinkäymisiä elämässä muutenkin, hyvä että saan hoidettua omat lapset, työn ja kodin ja vielä opiskelut. En voi alkaa ilmaiseksi lapsenvahdiksi säännöllisesti kenellekään. Siinä vaiheessa PALKATAAN se lapsenvahti, eikä käytetä toista ihmistä hyväksi.
Automaattinen oletus että minä toimin aina lapsenvahtina ja heidän viihdyttäjinä oli mitkä juhlat tai mökkireissu tai aivan mitä tahansa. Koska olin nuori ja ei omia lapsia niin ei mitään muuta tekemistä voinut olla. Sukulaisen häihin olisi taas näin haluttu mutta kerroin seurustelleeni jo hyvän tovin ja haluaisin vihdoin esitellä hänet suvulle kerralla jos suinkin mahdollista. Pitkin hampain morsian suostui ja sanoi suoraan että sitten varmaan hankittava rahalla joku lapsenvahti. Niin minullehan ei katsottu aiheelliseksi maksaa. Enhän minä seurustellut mutta kostoksi kaikille vein ystäväni häihin. Riitti suvulla haukkomista kun pitivät meitä lesboparina. Ei kerrottu totuutta. Myönnän olleeni ilkeä myöskin mutta vuosien hyödyntäminen ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Automaattinen oletus että minä toimin aina lapsenvahtina ja heidän viihdyttäjinä oli mitkä juhlat tai mökkireissu tai aivan mitä tahansa. Koska olin nuori ja ei omia lapsia niin ei mitään muuta tekemistä voinut olla. Sukulaisen häihin olisi taas näin haluttu mutta kerroin seurustelleeni jo hyvän tovin ja haluaisin vihdoin esitellä hänet suvulle kerralla jos suinkin mahdollista. Pitkin hampain morsian suostui ja sanoi suoraan että sitten varmaan hankittava rahalla joku lapsenvahti. Niin minullehan ei katsottu aiheelliseksi maksaa. Enhän minä seurustellut mutta kostoksi kaikille vein ystäväni häihin. Riitti suvulla haukkomista kun pitivät meitä lesboparina. Ei kerrottu totuutta. Myönnän olleeni ilkeä myöskin mutta vuosien hyödyntäminen ärsytti.
Aivan loistavaa!
Olen itsekin pikkuhiljaa oppinut pitämään puoliani. Tämä on ollut terapeuttinen ketju.
Sori vähän off-topic.
Yksi juhlavieras kysyi lähtiessään, voiko ottaa lonkerokopan (24 kpl) mukaan, uudelle miesystävälle tuliaisiksi. Ja kun mäkään en voinut juoda mitään, ku oon autolla. Kysyjä ei tuonut lahjaa - ku sulle on niin vaikea keksiä mitään. Miesystävää en ole koskaan tavannut. Kielsin ottamasta.
Paitsi silloinkin tällaiset vanhemmat ovat vaatimassa lapsilleen erityisoikeuksia ja tasoon nähden liian hyviä numeroita tai muuten uhkaavat tehdä valituksen.
Valitettavasti tämä on aika yleistä: vanhemmat vaativat lapselleen parempia arvosanoja ja toisinaan rehtorikin painostaa opettajia korottamaan arvosanoja vanhempien lepyttelemiseksi. Ja sitten ihastellaan sellaisia 9,9 keskiarvoja, että onpas lahjakas lapsi. No ei kyllä välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, tää oli ihan paras! Miksi en itse keksi mitään tällaista hyvää näpäytystä vastaavanlaisissa tilanteissa?
Huomasin, että mulla on "ystävinä" henkilöitä, jotka käyttivät mua hyväkseen. Yksi halusi sielunhoitoa ja piristystä tarjoamatta sitä mulle takaisin koskaan, toinen samoin haukkui lapsensa ja miehensä etc, hän ei antanut mulle mitään takaisin. Jos kerroin jostain joka järkytti mua, hän vaiensi mut: en halua kuulla enempää. Kolmas halusi juoruta kaikesta ja sen koira oli aina pakko olla mukana. Koira ei osannut kulkea rinnalla, vaan minä väistelin koiraa. Kiva.
Sitten lopetin puhelimeen vastaamisen, samoin tekstareihin ja sähköpostiin. Muutin enkä ilmoittanut kenellekään minne. Puhelinnumero on sama, mutta poistin osoitetiedot. En enää jaksa heitä. Jos ei uusia kavereita löydy mistään, niin annan olla. En halua enää itseäni hyväksikäytettävän.
Vierailija kirjoitti:
HAH ! Mulle on tullut näitä myös.
Olimme mökillä. Mieheni sukulainen huomasi fb.ssä olimme mökillä. Laittoi viestiä soita tälle. Kysyin mieheltäni mikä tämä on.Sanoi suoraan unohda. Uteliaisuuttani katsoin, jonkun naisen nro, joka asui sillä suunnalla, kuin mökkimme on.
Ehkä vuoden päästä sukulainen kysyi miten kävi. Hän oli bongannut muuttoilmoituksen. Ja me oltais menty muuttamaan henkilöauton kanssa, joka oli puoliksi tavaraa.
En tajunnut tekstistäsi mitään. Miten kukaan voi kirjoittaa noin epäselvästi?
Siskollani on talo, jota hän vuokraa airbnb:ssa. Talo on noin sata vuotta vanha, kaunis hirsitalo, kiva lyhyisiin lomailuihin, mutta ei vakituiseen asumiseen johtuen siitä, että pesutiloihin ja vessaan pääsee vain ulkokautta. WC ja pesutilat ovat modernit, mutta taloon ei ole saanut järkevää kulkua niille sisäkautta.
Meillä on mieheni kanssa talo, jonka ostimme pari vuotta sitten ja olemme rempanneet sitä itsellemme mieleiseksi. Sisko ehdotti, että me muuttaisimme hänen vanhaan hirsitaloon vuokralle ja meidän taloamme vuokrattaisiin ulkopuolisille. Syy oli se, että silloin hänen talossaan ei olisi jatkuvasti vieraita ihmisiä.
Emme suostuneet, oli todella hämmentävä ehdotus
Sukulainen soitti ja pyysi lainaksi aika isoa rahasummaa. Itse olen pärjännyt omillani eikä ole tarvinnut lainata.
Eksäni pyysi maksamaan osuuden hänen asuntolainastaan mutta minulla ei olisi minkäänlaista osuutta asuntoon, hänen norjalainen isänsä on tehnyt samanlaisen rikoksen hänen äitiään kohden joten se on kai sukuvika jos ei suksi luista.
Olin vuosia sitten kummipoikani synttäreillä. Siellä oli väkeä runsaahkosti - myös toinen lapsen toinen kummi. Hän kutsui minut synttäribileisiinsä, jonne oli tulossa paljon väkeä; pyöreitä kun täytti. Kiitin kutsusta, mutta epäilin ajankohdan sopivuutta eli minulla oli muistini mukaan jo muuta sovittuna.
Hän jatkoi juttua. Olisi niin mukavaa, jos minäkin tulisin, koska tulen niin hyvin lasten kanssa toimeen ja sinne tulee paljon lapsia, joita minun siis pitäisi vahtia. Jos muistan oikein, olisin samalla voinut paistaa vohveleita (mulla oli se rauta, jolla olin noita porukoille paistellut).
Tuli sitten s-postiin viralliseksi kutsu, josta kohteliaasti kieltäydyin pahoittelen ja aiemmin sopimaani menoon vedoten.
Tuo oli sitten kummipoikamme äidille purkautunut, kuinka epäluotettava yms. olen, sillä olin muka lupautunut jo pojan synttäreillä lapsenvahdiksi hänen synttäreilleen.
Onnekseni kummipojan äiti oli muistanut tilanteen ja todennut, etten todellakaan ollut luvannut.
Autan mielelläni, mutten yksipuolisia tehtäviin määräämiä (tältäben ole koskaan saanut talkooapua mihinkään).
Vierailija kirjoitti:
Siskollani on talo, jota hän vuokraa airbnb:ssa. Talo on noin sata vuotta vanha, kaunis hirsitalo, kiva lyhyisiin lomailuihin, mutta ei vakituiseen asumiseen johtuen siitä, että pesutiloihin ja vessaan pääsee vain ulkokautta. WC ja pesutilat ovat modernit, mutta taloon ei ole saanut järkevää kulkua niille sisäkautta.
Meillä on mieheni kanssa talo, jonka ostimme pari vuotta sitten ja olemme rempanneet sitä itsellemme mieleiseksi. Sisko ehdotti, että me muuttaisimme hänen vanhaan hirsitaloon vuokralle ja meidän taloamme vuokrattaisiin ulkopuolisille. Syy oli se, että silloin hänen talossaan ei olisi jatkuvasti vieraita ihmisiä.
Emme suostuneet, oli todella hämmentävä ehdotus
Mikäs siinä, olisit maksanut siskolle vuokraa 500 / kk. Ja pyörittänyt airbn omassa talossasi 100 / vrk. Eiku ,ei olis kannattanut.
Pomo otti töihin naisen, joka ei osannut mitään eikä kyennyt oppimaankaan, kuten huomasin. Heillä oli vissiin jotain säpinää keskenään.
Hän oli varmaan peräti muutaman viikon ollut osastolla, kun tuli minulta pyytämään nimikirjoitusta johonkin todistukseen. En luvannut mitään mutta sitten hän tuli TYHJÄN PANKKILAINAPAPERIN kanssa, hänen mielestään olisin hyvin voinut pistää siihen nimeni jo etukäteen.
Herrajjumala sentään, mimmoisia röyhkeitä ihmisiä on olemassa.
No kun kieltäydyin (LUONNOLLISESTI!) niin hän alkoi kiusata minua ja sitä kesti kunnes en enää jaksanut vaan sanoin itseni irti. Kai hän oli sitten mielissään "saavutuksestaan", en tiedä enkä haluakaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Pomo otti töihin naisen, joka ei osannut mitään eikä kyennyt oppimaankaan, kuten huomasin. Heillä oli vissiin jotain säpinää keskenään.
Hän oli varmaan peräti muutaman viikon ollut osastolla, kun tuli minulta pyytämään nimikirjoitusta johonkin todistukseen. En luvannut mitään mutta sitten hän tuli TYHJÄN PANKKILAINAPAPERIN kanssa, hänen mielestään olisin hyvin voinut pistää siihen nimeni jo etukäteen.
No kun kieltäydyin (LUONNOLLISESTI!) niin hän alkoi kiusata minua ja sitä kesti kunnes en enää jaksanut vaan sanoin itseni irti. Kai hän oli sitten mielissään "saavutuksestaan", en tiedä enkä haluakaan tietää.
Olisit allekirjoittanut suurin tikkukirjaimin, että AKU ANKKA niin, että k-kirjaimet ja n-kirjain olisivat olleet väärinpäin ja piirtänyt vielä kirkkoveneen kuvan lisäbonukseksi siihen viereen.
Ei vaiskaan, ihan oikein teit! 👍
Mökkinaapuri kävi kysymässä voiko täyttää paljunsa meidän kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin, että mulla on "ystävinä" henkilöitä, jotka käyttivät mua hyväkseen. Yksi halusi sielunhoitoa ja piristystä tarjoamatta sitä mulle takaisin koskaan, toinen samoin haukkui lapsensa ja miehensä etc, hän ei antanut mulle mitään takaisin. Jos kerroin jostain joka järkytti mua, hän vaiensi mut: en halua kuulla enempää. Kolmas halusi juoruta kaikesta ja sen koira oli aina pakko olla mukana. Koira ei osannut kulkea rinnalla, vaan minä väistelin koiraa. Kiva.
Sitten lopetin puhelimeen vastaamisen, samoin tekstareihin ja sähköpostiin. Muutin enkä ilmoittanut kenellekään minne. Puhelinnumero on sama, mutta poistin osoitetiedot. En enää jaksa heitä. Jos ei uusia kavereita löydy mistään, niin annan olla. En halua enää itseäni hyväksikäytettävän.
Eikö sinun olisi ollut parempi opetella taitoja kieltäytyä olemasta hyväksikäytettävänä?
Nyt tavallaan pakenit tilanteita, joita sinulle varmasti taas tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin itse uusi töissä kun työpaikan erittäin hankalana tunnettu vanhempi työntekijä tuli pyytämään minua laittamaan nimeni todistajana alle johonkin paperiin. Hän peitti toisella paperilla sen, mitä dokumentissa luki joten ei aavistustakaan mihin olisin nimeni laittanut joten tietenkin kieltäydyin. Sai raivarit ja tästä alkoi hirveä kiusaaminen ja savustaminen.
Ostin polkupyörän peräkärryn niin naapurin nainen oli ottanut sen lainaan ilman lupaa. Se tuli pyörätiellä vastaan ja olin ihan suu auki että kärryni meni juuri ohi.
Tämä.Itse teen tietovarastohommia enkä todellakaan ole mikään asennusexpertti.Sukulaiset suuttuu kun en tule asentamaan printteriä tai osaa auttaa puhelimessa miksei netti toimi.