Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sinä voit apteekkiin laittaa reseptin uusimisesta palkkion, jonka potilas maksaa ostoksen yhteydessä ja sinä kirjaat tapahtuman sitten potilasarkistoosi.Näinhän ainakin ennen lääkärit toimivat, oli potilas tuttu tai vieras.
Reseptipalkkiota ei vaan ole potilaan pakko maksaa, tiesitkös sen?
Reseptipalkkiota ei peritä julkisella puolella. Jos uusii reseptin yksityisellä niin pitäisikö se saada tehtyä ilmaiseksi?
On se kumma kun ihmiset pistää rahaa menemään ravintoloissa ja käyvät parturissa tai kampaajalla montaa kertaa vuodessa mutta ei olla valmis maksamaan paria euroa terveydenhoitoon kuuluvasta palvelusta.
Onneksi nykytyössä ei tarvitse reseptejä kirjoitella kuin aniharvoin.
Siis, kyllä apteekissa otetaan 2 euroa reseptin uusimisesta ihan julkisella puolella. Vai mistä reseptipalkkiosta puhutaan?
Kun lääkäri määrää lääkkeen puhelimitse, voi hän halutessaan ottaa siitä palkkion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sartsu kirjoitti:
Liittyy ammattiin eli aika klassinen. Olen ammatiltani kokki ja tietenkin teen kaikenmaailman pippaloihin ja istujaisiin ruoat vailla mitään korvausta. Sori, en tee! Ja olen kieltäytynyt järjestelmällisesti joka ainoasta tällaisesta pyynnöstä. Jopa yksi ystävyys on loppunut tämän vuoksi. Kerron siitä: Ystävä: Sähän voisit tehdä niitä sun hyviä karjalanpiirakoita ja lihapataa niihin juhliin. Mä: Joo, tottakai! Paljon olisit valmis mulle siitä maksamaan? Ystävä: Täh siis mitä, mitä maksamaan.. Siis joo tottakai ostan ne raaka-aineet. Mä: Niin siis tietenkin raaka-aineet, mutta paljon olisit valmis maksamaan siitä työstä mulle? Sain kuulla kunniani! Että kehtaankin ehdottaa edes moista ja eikö ystävät oo sitä varten, että autetaan ja kun tiedän budjetin olevan muutenkin pienen, niin sen vertaa en oo valmis häntä auttamaan plaa,plaa,plaa. Mä sanoin siihen, että kuules nyt, tämmöinen ei kuulu milläänlailla ystävyyteen. En tee ilmaisia hommia kenellekään, vaan tehdystä työstä on saatava palkka! -Ystävyys loppui siihen. Hän suuttui mulle niin paljon ja emme ole enää vuosiin olleet tekemisissä toistemme kanssa.
Mä olen kanssa kokki, mutta kyllä mä ystäviä olen aina valmis auttamaan ja tekemään ruoat. Varsinkin, jos tiedän, että raha on tiukilla ja budjetti pieni. Tuttavat ja hyvän päivän tutut on sitten asia erikseen.
Satunnaisesta tuttavastakin tulee paras ystävä, kun on jotain itselleen vailla.
No tuskin liittyy tuohon ystävän auttamiseen mitenkään. Ystävät ystävänä ja hyväksikäyttävät lokit asia erikseen.
Ne vain nämä lokit tuppaavat vetoamaan pitkäaikaiseen ystävyyteen, vaikka tosiaan olisivat jonkun tutun kautta tai ulkonäöltä hätäisesti tuttuja. Yhteydenotot lisäätyvät, jos huomaa voivansa hyötyä jotenkin.
Niin? Senkus vetoavat, ei silloin tarvitse kuitenkaan ilmaiseksi tehdä mitään. Tässä oli edelleenkin kyse YSTÄVISTÄ. Ainakin itse kykenen erottamaan ystävän niistä tutuista ja hyvänpäiväntutuista.
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni halusi muuttaa työttömän miesystävänsä ja vauvan kanssa appivanhemmilleni koska he halusivat säästää rahaa (asua ilmaiseksi) minä ja mieheni asuimme siellä silloin kun olimme parikymppisiä. Sisareni on tavannut appikseni kerran. Häissämme. Sisareni suuttui verisesti kun en edes suostunut ehdottamaan tätä järjestelyä heille. On "lainaillut" myös 100-200€ euroa kuussa minulta jo useamman vuoden ajan.
Olet siis itsekin asunut miehesi kanssa appivanhempiesi luona ja nyt paheksut, kun sisaresi halusi tehdä samaa?
Outoa on, että tyydyt osaasi raha-automaattina, vuosien ajan olet syytänyt sisarellesi rahaa kuukausittain. Eikö häntä pitäisi ohjeistaa käyttämään omia rahojaan niin, että ne riittävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sisareni halusi muuttaa työttömän miesystävänsä ja vauvan kanssa appivanhemmilleni koska he halusivat säästää rahaa (asua ilmaiseksi) minä ja mieheni asuimme siellä silloin kun olimme parikymppisiä. Sisareni on tavannut appikseni kerran. Häissämme. Sisareni suuttui verisesti kun en edes suostunut ehdottamaan tätä järjestelyä heille. On "lainaillut" myös 100-200€ euroa kuussa minulta jo useamman vuoden ajan.
Olet siis itsekin asunut miehesi kanssa appivanhempiesi luona ja nyt paheksut, kun sisaresi halusi tehdä samaa?
Outoa on, että tyydyt osaasi raha-automaattina, vuosien ajan olet syytänyt sisarellesi rahaa kuukausittain. Eikö häntä pitäisi ohjeistaa käyttämään omia rahojaan niin, että ne riittävät?
Ne olivat ap:n appivanhemmat, eivät tämän sisaren. Ap:n miehen isä ja äiti. Ap:n sisko olisi halunnut siis muuttaa ap:n miehen vanhemmille asumaan. Onhan toi nyt aivan hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajan appivanhemmat eivät ole mitään sukua kirjoittajan siskolle. Ne ovat kirjoittajan miehen vanhemmat. Miksi ihmeessä kirjoittajan sisko sinne muuttaisi?
Minulle ei tulisi mieeleenikään kysyä anopiltani, että otatko siskoni asumaan kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kaksikymppisinä kun säästimme asunnon käsirahaa. Nyt aikuisena en kyllä muuttaisi edes omille vanhemmilleni. Olin myös tuntenut mieheni vanhemmat useamman vuoden ja olimme läheisiä jo ennen kun heillä vähän aikaa asustelimme. Ja ei. minua ei kiinnostaisi mikäli yli kolmekymppinen sisareni haluaisi asua omilla appivanhemmillaan, mutta hän halusi muuttaa itselle vieraiden ihmisten kotiin.
Näitä tarinoita lukiessa olen todella iloinen siitä, että mulla ei ole ystäviä. Ihmiset on paskamaisia selkäänpuukottajia.
Anoppi ehdotti, että lapsi muuttaisi asumaan heille koulun alkaessa koska koulumatkasta olisi tullut lyhyempi.
Tuttava pyytää säännöllisesti, että tulisin auttamaan hänet puutarhassaan. Tuttavani on "puutarhahullu" ja ostaa usein liikaa kukkia puutarhaansa. Hänen mukaansa puutarhatyö olisi minulle hyväksi, koska minulla on vaikeuksia töissä (ikävä päällikkö ja sekava organisaatio), saisin "muuta ajateltavaa". Olen kertonut, että en tykkää puutarhatöistä, mutta tulisin mielelläni uimaan. Hän on laittanut monta kertaa tänä kesänä facebookiin päivityksiä uintireissuistaan, mutta ei pyydä koskaan mukaan uimaan.
Naapuri: Voitsä tiskaa? Otin sen vähän läpällä ja sanoin et joo kyl mä osaan tiskata, et mitä pitäis tiskata? Käytiin sit siellä Naapurin keittiössä ja ei siellä ollu ees tiskiainetta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava kehtasi pyytää, että osallistun lääketieteelliseen kokeeseen, johon on tässäkin maassa kuollut jo yli 100 ja vammautunut 10000. Ei kiitos.
Päätit sitten kuitenkin ottaa rokotteen sen kokeen sijaan, hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava pyytää säännöllisesti, että tulisin auttamaan hänet puutarhassaan. Tuttavani on "puutarhahullu" ja ostaa usein liikaa kukkia puutarhaansa. Hänen mukaansa puutarhatyö olisi minulle hyväksi, koska minulla on vaikeuksia töissä (ikävä päällikkö ja sekava organisaatio), saisin "muuta ajateltavaa". Olen kertonut, että en tykkää puutarhatöistä, mutta tulisin mielelläni uimaan. Hän on laittanut monta kertaa tänä kesänä facebookiin päivityksiä uintireissuistaan, mutta ei pyydä koskaan mukaan uimaan.
Pyydäpä häntä itse uimaan, kun toivot sitä! :)
Ja jos vielä ehdottelee puutarhahommia, niin kerro vain napakammin: ”Ehei, en ala niihin hommiin. :)”
Vaimon siskon porukka muuttaa kahden kaupungin välillä, ja asumme noin puolivälissä. Kaikki tavarat ei mahtuneet remontin takia kerralla, ja pyysivät jos meillä voi säilyttää kuukauden joitain huonekaluja. Asumme maalla ja tilaa kuukaudeksi on, joten ilman muuta. Kaikki tähän asti 100% ok.
Mutta - Ajattelinkin että kohta tulee kutsu tutustumaan uuteen asuntoon, kun muuttopäivä lähestyy. Arvelin että minulle tarjoutuu mahdollisuus kuskata tavaroita ja pääsen vielä kantamaan herrasväen kamoja. Yllättävää, nyt on vihjailuja tälläisesta mahdollisuudesta.
Jos heppu pyytäisi suoraan ”voitko auttaa lauantaina klo 15” sitä voisi lähteäkin. Mutta kun kysyy että ”Tulen hakemaan tavarat ehkä viikonloppuna, Mitenköhän se sohva saataisiin sinne ylös.”
Ihan mukavaa väkeä ovat mutta ylimmäisenä aina oma hyöty mielessä, ja muiden aikataulut tai menot ovat silmissään arvottomia.
Mitä av:n raati vastaisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vaimon siskon porukka muuttaa kahden kaupungin välillä, ja asumme noin puolivälissä. Kaikki tavarat ei mahtuneet remontin takia kerralla, ja pyysivät jos meillä voi säilyttää kuukauden joitain huonekaluja. Asumme maalla ja tilaa kuukaudeksi on, joten ilman muuta. Kaikki tähän asti 100% ok.
Mutta - Ajattelinkin että kohta tulee kutsu tutustumaan uuteen asuntoon, kun muuttopäivä lähestyy. Arvelin että minulle tarjoutuu mahdollisuus kuskata tavaroita ja pääsen vielä kantamaan herrasväen kamoja. Yllättävää, nyt on vihjailuja tälläisesta mahdollisuudesta.
Jos heppu pyytäisi suoraan ”voitko auttaa lauantaina klo 15” sitä voisi lähteäkin. Mutta kun kysyy että ”Tulen hakemaan tavarat ehkä viikonloppuna, Mitenköhän se sohva saataisiin sinne ylös.”
Ihan mukavaa väkeä ovat mutta ylimmäisenä aina oma hyöty mielessä, ja muiden aikataulut tai menot ovat silmissään arvottomia.
Vastaa että "Ok, tule vain. Ollaan kotona ainakin sillon ja sillon, millon olisit tulossa? Ota joku kaveri mukaan niin saatte varmasti sohvan ylös, jos ette kahdestaan Pirkon kanssa saa."
Pirkko siis vaimosi sisko.
Ja jos vastaus on että ei saa kaveria niin sitten laitat vaan tämän "🤔" ja jos vielä jotain laittaa niin vastaat vaan että kuule, jos vaan kysyisit suoraan niin tulisin ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin tiedän tämän tyylin. Yks sukulaiseni harrastaa tätä aina. Oon sanonu monta kertaa että pyytää suoraan vaan, niin on kaikille helpompi, mutta ei.
Ei halua olla vaivaksi, joten ei halua kysyä suoraan vaan vihjailee. Sitten loukkaantuu jos ei rivien välistä ymmärrä mitä nyt onkaan vailla. Tämä hlö tarvii apua tietyissä asioissa säännöllisesti, se on myös kaikille selvä asia auttaa. Tekee vaan itse asiasta vaikeamman kun mistään ei puhuta suoraan.
Nykyään itse ehdotan suoraan että xx päivänä voin käyttää paikassa y, jos ei kelpaa, sit hoitaa asian jonkun muun kanssa.
Mistä tyttiksesi muutti luoksesi ? Mitkä olivat hänen asumiskulunsa ennen muuttoa ? Miten sovitte jakavanne kulut ?