Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11850)

Vierailija
6641/11850 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa voisi ehkä jo heittää ystäville, että " lähden kyllä mielelläni, oisko teistä liikaa jos pääsisin mäkin tällä kertaa siivellä kun ollaan jo monta vuotta juhlittu mun kotona". Itse ehdottaisin tätä ihan kysymättä, mutta olenkin reilu kaveri.

No, jos reilu kaverius ei ole vuosien mittaan tullut ilmi, en pyytelisi anteeksi olemassaoloani. Mutta lopettaisin ruokinta- ja majoituspalvelut ja hankkisin uusia kavereita.

Vierailija
6642/11850 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä halusi mukaan synnytykseen, kun on "kaikki muukin koettu yhdessä".

Sanoin että otan kyllä mieheni sinne mukaan. Ystävä loukkaantui ja sanoi, että jätän hänet tahallaan ulkopuolelle. 

:D Tulee mieleen sketsisarja Leila ja Annukka, jossa Leila oli hyvin nyreissään, kun ei päässytkään Leilan ja Riston (muistaakseni) mukaan häämatkalle. - Sillekin fiktiolle siis malli elävässä elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6643/11850 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyynikko666 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä yksi näkökulma joka ei ole ehkä vielä tullut ketjussa esiin: perujat.

Ensin pyydetään tutulta tai tutun tutulta palvelusta, mahdollisimman nopeasti ja mieluiten jo eilen. Juuri kun saat järjestettyä aikataulusi ja menosi, niin ilmoittaakin "sainkin jo jonkun muun hoitamaan homman, eli voit unohtaa!". Itselläni kävi juuri tällainen tapaus. Siirsin pari maksullista asiakasta ja tein vaikka mitä peliliikkeitä saadekseni lastenhaun isovanhemmille yms että voisin auttaa tätä tuttavaa. Samalla hetkellä kun olin jo autossa matkalla, tulee viesti ettei tarvitsekaan tulla. Ensi kerralla pääsen itse helpommalla kun sanon vaan suoralta kädeltä ei. Jotkut peruvat aina.

Vielä hauskempia ovat perujat jotka eivät ilmoita. Odottelet yöksi vinkunutta kaveria tai seisot oven takana kun olet sopinut mennä lapsenvahdiksi, ei kuulukaan mitään. "Joo, ollaan täällä Mikkelissä"

Me mentiin kerran myös lastenvahdiksi. Ystävä oli pitkään puhunut olisi kiva tehdä jotain kaksin , 3 lasta, 2 v ikäerolla.

Sovittiin mennään, ajettiin 150 km, oli tarkoitus jäädä vkonlopuksi.

Ystävän mies tuli avaamaan oven, humalassa. Ystävä tuli viereen lepertelemään nyt ajoitte turhaa, anoppi otti lapset.

Siinä ovella jutteli pari min ja sanoi oli kiva nähdä , nyt lähden panemaan miestäni.

Ajettiin 150 km takaisin.

Seuraavalla kerralla kyseli apua, n kk päästä. Kysyin maksaako 300 km kilometrikorvaukset. Kun ei kerennyt ilmoittamaan , anoppi otti lapset niin nopeasti .

Mies oli juonut jo muutaman tunnin päästäkseen siihen kuntoon.

Kerroin avuliaasti eteenpäin tapahtuneen.

Vierailija
6644/11850 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävä halusi mukaan synnytykseen, kun on "kaikki muukin koettu yhdessä".

Sanoin että otan kyllä mieheni sinne mukaan. Ystävä loukkaantui ja sanoi, että jätän hänet tahallaan ulkopuolelle. 

:D Tulee mieleen sketsisarja Leila ja Annukka, jossa Leila oli hyvin nyreissään, kun ei päässytkään Leilan ja Riston (muistaakseni) mukaan häämatkalle. - Sillekin fiktiolle siis malli elävässä elämässä.

Jestas, päiväuniaika! Siis Annukka ja Risto tekivät häämatkan. Risto hieman junaili asioita ja häämatkan todellinen kohde paljastui Annukallekin vasta lentokentällä. Näin Leila pudotettiin matkaseurueesta.

Joskus tällaista joutuu tekemään oikeassakin elämässä. Tai olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
6645/11850 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kääntäjä kirjoitti:

Täällä myös yksi ammattikääntäjä. Vielä teknistä käännän ja sellainen kielipari, jolle on paljon kysyntää.

Aina välillä joku tilaa jotain ulkomailta, ja sitten pitäisi kääntää monikymmensivuisia käyttöohjeita tai auttaa jotain tilaamaan jotain lääkkeitä ulkomailta.

Kun kerron sanahinnan, tulee hiljaista.

Kuoleva ammatti.

Ei. Mikään käännöskone ei voi korvata asiantuntevaa, aihepiirin termistön ja kielen nyanssit tuntevaa kääntäjää.

T. Toinen kääntäjä

Sulla ei näköjään ole minkäänlaista käsitystä siitä, mihin tekoälysovellukset ihan lähitulevaisuudessa tulevat pystymään. Valtava määrä ammatteja muuttuu tai jopa poistuu lähivuosikymmeninä automatisoinnin takia.

Ehkä tekniset käännökset voikin tehdä helposti tekoälyllä, mutta niin kauan kuin käännetään esim. kaunokirjallisuutta, siihen tarvitaan kyllä ihmisen aivot ja kielitaju. 

Uskon myös, että tässä tulee jonkinlainen muutos kun huomataan, ettei töitä enää riitä ihmisille. Jostain ne verorahat pitää saada, eikä botit veroja maksele. Pitemmän päälle tulee yhteiskunnalle kalliiksi, jos kaikki työpaikat katoavat.

Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että kääntäminen perustuu sääntöihin, jotka on opetettavissa koneelle? Myös ne kaikkein herkimmät vivahteet.

Mutta eihän kääntäminen perustu pelkästään "sääntöihin", ellei kyse ole vain teknisestä kääntämisestä tyyliin "paina start-nappulaa". 

Kääntäjän pitää tuntea kohdekieli ja kulttuuri, keksiä niille vastaavat vastineet suomen kielestä, tai joku muu ilmaus jolla asia aukeaa suomalaisille. Lisäksi pitää miettiä kieliasua, miten kielioppi kääntyy suomen kielelle sopivaksi. Kyllä ne herkimmät vivahteet ovat edelleen kääntäjän harkittavissa, ja samasta tekstistä voi olla monia erilaisia käännöksiä. 

Käännössoftia on ollut jo 90-luvulla, mutta ne eivät ole 30 vuodessa kehittyneet sille tasolle, jolla oikea kääntäjä on. Ei se niin kauhean yksinkertaista ole. 

Täyttä asiaa! Ja lisäksi vielä se, että brittienglanti, amerikanenglanti, australianenglanti jne poikkeavat toisistaan. Ja lisäksi vielä maiden sisäiset alueelliset kielenvaihtelut. Myös käännettävä tekstin aikakausi tuottaa eroja tekstiin. Näitä muuttujia löytyy paljon kun asiaa alkaa kunnolla pohtia.

Vierailija
6646/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni oli kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäinen ex-puoliso pitää väkisin hyviä välejä ex-miehensä sukulaisiin vaikka kakki eivät sitä halua. On mainittava, että kyseisellä ex-puolisolla on uusi kumppani. Lisäksi mainitsemani ex-puoliso väkisin haluaa saada kutsun ex-miehensä sukulaisten juhliin vastaoin muiden henkilöiden toiveita.

Vierailija
6647/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei konekäännöshullut, usein se teknisten tekstienkin kääntäjä saa eteensä pelkän sanalistan ilman kontekstia. Miten kääntäis732it esim. englannin sanan 'set'? Ihan vaan vinkkinä, googlekin antaa sille 37 eri suomennosta, sekä verbejä että substantiiveja.

Vierailija
6648/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setäni oli kaksi kertaa naimisissa. Ensimmäinen ex-puoliso pitää väkisin hyviä välejä ex-miehensä sukulaisiin vaikka kakki eivät sitä halua. On mainittava, että kyseisellä ex-puolisolla on uusi kumppani. Lisäksi mainitsemani ex-puoliso väkisin haluaa saada kutsun ex-miehensä sukulaisten juhliin vastaoin muiden henkilöiden toiveita.

No kyllä se on kutsujan eikä kutsuttavan vika, jos kutsuu jonkun juhliin jota ei sinne halua.

Vierailija
6649/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on kutsujan eikä kutsuttavan vika, jos kutsuu jonkun juhliin jota ei sinne halua.

Sukulaiseni eivät välttämättä lähetä kutsua mainitsemani ex-puolisolle ja silti hän haluaa saada kutsun juhliin.

Vierailija
6650/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen pyysi heille talovahdiksi. Emme ole juurikaan tekemisissä, mutta päätin suostua viikoksi.

Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.

Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.

Heillä on kissa ja 2 koiraa, olin sekä eläin että talovahtina.

Työlista oli äärimmäisen maltillinen . Kerran päivässä postilaatikolla käynti, mielummin illalla valoja ja liikettä, talo on asutettu jne ja koirien ulkoiluttaminen oli myös pientä.

Minulle oli jätetty ruokaa jääkaappiin ja tulin oman ruokakassini kanssa.

Omakotitalo on 3 kerroksinen . Yläkerrassa on makuuhuoneet, keskikerroksessa olohuone ja keittiö, alhaalla vierashuone ja saunat.

Nukuin vierashuoneessa. Vikana aamuna imuroin yläkerran, vaikka en siellä ollutkaan, kuten myös koko kodin, tiskikone päälle, tyhjensin jne.

Ja vein roskat.

Oli väh yhtä siistiä lähtiessä, kuin tullessa.

Lähdin, avain jäi minne pitikin ja tiesin he tulevat 5 h sisällä.

Illalla tuli viesti missä pyydettiin maksamaan majoituksesta tonni.

Piti ottaa puhelin käteen ja kysyä mitä.

Serkkuni oli keväällä kysynyt FB.ssä apua, miten tekisi loman ajaksi.

Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.

Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .

Ikävintä tässä on se, ettei me olla enää tekemisissä. Serkku veti herneet nenään, kun sain asua heidän upeassa kodissa viikon. Pitää paikkansa.

Siis voiko tämä olla totta? Laittakoot seuraavalla kerralla AirBnB:n kautta, jos haluavat vuokrata talonsa lomansa ajaksi.

Vierailija
6651/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni eivät välttämättä lähetä kutsua mainitsemani ex-puolisolle ja silti hän haluaa saada kutsun juhliin.

Edelleenkin, jos joku haluaa saada kutsun juhliin niin se on ihan ok. Jos tulee kutsumatta paikalle, niin sitten tilanne ei ole ok.

Vierailija
6652/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut mieheni ystävän vaimoon, ja alkuun ajattelin, että meistä voisi tulla ihan kavereitakin. Nyt olen ottanut etäisyyttä erinäisistä tapauksista johtuen. Tämä esimerkki ei edes ole röyhkein, mutta jäi mieleen.

Hän oli aamulla mennyt sokerirasituskokeisiin, eli siellä pitää se pari tuntia odotella. Aamukahvia hörppiessäni häneltä tulee viesti, jossa pyytää minua hakemaan hänen kotoaan lankakerän ja tuomaan hänelle terveyskeskukseen. Hän neuloo, ja yksi tietynvärinen lanka oli unohtunut. Tunti vielä odottelua. Sanoin että etköhän sen tunnin pärjää ilman sitä kerää.

Saapuessani sinne, olisi hänellä ollut enää se puolistuntinen aikaa neuloa tuomallani langalla. En minä nyt prkl yhden kerän takia lähde ajelemaan pitkin kyliä.

Vierailija
6653/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun (lapsenlapsen) olisi pitänyt hoitaa isoisäni kuolinpesät asiat loppuun. Kun kohteliaasti kieltäydyin, niin esitettiin voisiko puolisoni ne hoitaa. Hänkin kohteliaasti kieltäytyi. Ukkini oli kuollut ennen syntymääni, joten en ollut edes häntä ikinä tavannut. Vanhempani sisaruksia oli vielä elossa, mutta heitä ei asian hoitaminen kiinnostanut. Ei myöskään serkkujani.

Perusteluina oli mm., että asun lähempänä kuin muut sukulaiset. Ihan yhtä pitkä matka oli. (Useita satoja kilometrejä.) Joku asui ihan vieressäkin, mutta sitä ei ilmeisesti laskettu. :-)

Sitten minua vaadittiin maksamaan vanhempani tililtä kuolinpesän kulut. Kymmeniä tuhansia euroja. Kulut aiheutuivat yhden osakkaan töppäilyistä. (Aiemmat tulo olivat kyllä kelvanneen kaikille.)

Kun en siis suostunut edellä mainittuihin asioihin, niin minua uhkailtiin vaikka millä.  Muutama sukulainen laittoi välit poikki.   :-)

Miten kenenkään kuolinpesä voi olla hoitamatta niin kauan, että syntymätön ihminen voi joutua sitä tekemään? Se on laitonta, en usko. Kuolinpesiä ei selvitellä 20v. 

Mun mummo kuoli 1990-luvulla. Kuolinpesä on edelleen selvittämättä. Miestäni siihen hommaan juuri pyydettiin, ei suostunut, koska on monimutkainen juttu.

Vierailija
6654/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurimme vaativat että he ja heidän lapsensa ja näiden kaverit voisivat käyttää uima-allastamme koska eivät koronan takia pääse uimahalliin. Ja tämä uima-allas on siis kotonamme SISÄLLÄ. Jos olisi joku piha-allas niin ei olisi niinkään väliä mutta en halua ihmisiä, joiden kanssa olen moikkaus-väleissä, kotiini sisälle.

Aivan oikeutettu vaatimus. Miksi vain te saisitte nauttia uimisesta?

Samaa mieltä. Jos uimahallit on kiinni ja tuolla kommentoijalla on uima-allas sisällä talossaan, niin tokihan sinne pitää ainakin kaikki saman asuinalueen ihmiset päästää uimaan.

Vierailija
6655/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko se on tälle exälle joka juhlasta edes ilmoittaa? Vai hehkutatteko joka juhlaa somessa viikkokausia etukäteen?

Vierailija
6656/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko se on tälle exälle joka juhlasta edes ilmoittaa? Vai hehkutatteko joka juhlaa somessa viikkokausia etukäteen?

Ex saa jotain kautta tietää juhlista ja hän ei käytä edes somea. Jollakin sukulaiseni kertoo juhlista ja siitä se pakkomielle tulee.

Vierailija
6657/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurimme vaativat että he ja heidän lapsensa ja näiden kaverit voisivat käyttää uima-allastamme koska eivät koronan takia pääse uimahalliin. Ja tämä uima-allas on siis kotonamme SISÄLLÄ. Jos olisi joku piha-allas niin ei olisi niinkään väliä mutta en halua ihmisiä, joiden kanssa olen moikkaus-väleissä, kotiini sisälle.

Aivan oikeutettu vaatimus. Miksi vain te saisitte nauttia uimisesta?

Samaa mieltä. Jos uimahallit on kiinni ja tuolla kommentoijalla on uima-allas sisällä talossaan, niin tokihan sinne pitää ainakin kaikki saman asuinalueen ihmiset päästää uimaan.

Voisi pyytää reilun pääsymaksun, jos suostuisi. Jo veden puhdistuskin maksaa, saati veden vaihtaminen.

Vierailija
6658/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaveri kiertää pyytämässä lainaa kaikilta. 

Tai vain vihjailee tyyliin "voi ei, mulla on vain 10 euroa ennen palkkapäivää, kunpa joku vaikka lainaisi..."

Ollaan pienipalkkaisessa työssä joo ja joskus on vaikeaa, mutta niin on meillä muillakin eikä vain hänellä. Hänen ongelmansa on pikavipit, joita on ottanut niin monta, että rahat menee niihin eikä riitä elämiseen. Mutta eihän se meidän työkavereiden vika ole. 

Ja siis sama tilanne ihan joka kuussa. Jotkut kiertävät hänet jo kaukaa.

Vierailija
6659/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaveri kiertää pyytämässä lainaa kaikilta. 

Tai vain vihjailee tyyliin "voi ei, mulla on vain 10 euroa ennen palkkapäivää, kunpa joku vaikka lainaisi..."

Ollaan pienipalkkaisessa työssä joo ja joskus on vaikeaa, mutta niin on meillä muillakin eikä vain hänellä. Hänen ongelmansa on pikavipit, joita on ottanut niin monta, että rahat menee niihin eikä riitä elämiseen. Mutta eihän se meidän työkavereiden vika ole. 

Ja siis sama tilanne ihan joka kuussa. Jotkut kiertävät hänet jo kaukaa.

Miten työssäkäyvä ihminen saa itsensä tuohon tilaan että tilillä on vain 10 euroa. Ei tämä ihminen lainaa tarvitse, vaan apua elämänhallintaan. 

Vierailija
6660/11850 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori eka viesti ketjuun kun en ole tällaista nähnyt, mutta heti kyllä osui:

Härskeintä on että mulle soitellaan ihan muitta mutkitta työaikana, kun jollakin on vähän pientä ongelmaa jonkin teknisen laitteen kanssa. 

Varmaan tää soittaja ajattelee, että no kerran parissa kuussa nyt kehtaa, mutta kun niitä vastaavia on oikeasti kymmeniä! 

Pahin on valitettavasti oma äitini, joka ei millään ymmärrä, että minun työni vaatii keskittymistä ihan samalla tavalla kuin lääkäri-siskoni tai opettaja-veljeni. Olen kysynyt että miksi et heille soita ongelmien tullessa, niin EI SITÄ NYT HERRANJUMALA KESKEN OPPITUNTIA TAI LÄÄKÄRIKÄYNTIÄ SOITETA!

NII-IN!

Et vaan vastaa puhelimeen. Siinähän soittaa vaikka 50 kertaa, selität jälkeenpäin että sulla oli kiire. Pakko hänen on se jossain vaiheessa uskoa.

Äiti vaan siinä iässä, että sitten taas voi oikeasti olla hätä. Joka kerta vastaan sillä mentaliteetilla, että pitää lähteä kiireellä jonnekin, niin sitten se onkin paha antikliimaksi kun kyse on hiiren hitaasta liikkeestä ruudulla.

Jos on tosi hätä äidin pitää soittaa 112. Muut asiat kestävät sopivampaan ajankohtaan asti.

Ei ikäihmiset välttämättä ymmärrä soittaa 112, vaikka tarvetta olisi. Minun vanhempani ovat kahdeksankymppisiä ja isä soitti tässä taannoin, että äidillä on pissatulehdusvaivaa ja ei ole kolmeen päivään pysynyt jaloillaan, että josko kirjoittaisit kuurin pissatulehdukseen (olen lääkäri). Siis vasta kolmantena päivänä soitetaan edes omaiselle, kun toinen ei pysy yhtään jaloillaan. Äiti oli niin voipunut, ettei jaksanut edes puhelimessa puhua mutta jaksoi kyllä kieltää ambulanssin soittamisen. Lopulta kun vakuutin, ettei tässä tabletit riitä ja henki on vaarassa ilman suonensisäisiä antibiootteja, niin suostui iltamyöhällä vielä lähtemään ambulanssilla sairaalaan. Munuaistulehdus ja sepsishän se oli ja kauan kesti toipua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä