Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
En kyllä tajua noita alapeukuttajia joissaki jutuissa. :D Ehkä ne ei vaan ymmärrä viestin sisältöä/ymmärtää väärin/peukuttaa siksi just alas kun kuvaillaan niin huonoa käytöstä tms ikävää juttua. Jos yhtään kukaan ikinä kokee että häntä on hyväksikäytetty niin siihen ei paljoa muiden mielipiteet vaikuta. Itse voitte suostua mihin haluatte, mutta kyllä käytöstavat ja tilannetaju pitää olla eikä saa lipsua hyväksikäyttäjäkaveriksi. Vaikka itse tarkoittaisi hyvää, tämmösten juttujen kanssa kun pyytää toisilta niin kannattaa oikeasti miettiä kunnolla, että arvostaako oikeasti toisen aikaa, energiaa ja vaivaa. Usein ns. "kaverikeikat" on siitäkin rasittavia, kun vierailu venyy ja vanuu turhan rupattelun takia, sillä se raja ei oo niin selkee et hommat tehään nopeeta ja sit veke... Ei ku täytyy vaihtaa kuulumisia ja juoda kahvit yms sen muutaman tunnin keikan päälle tuhlata lisää omaa aikaa. Ihan kuin ei oikeasti muilla olisi parempaa tekemistä tai ketään oikeasti kiinnostaisi niin paljon tehdä muille hommia et omasta ajastaan eivät välittäisi? Ja jos joku "ei huoli rahaa" niin laittakaa vaikka se sinne taskuun väkisin. Jotkut on vaan liian kilttejä, suostuu kaikkeen vaikkaneivät haluaisi tai jaksaisi ja osa ei näköjään maksuakaan kehtaa ottaa, vaikka se heille todellakin kuuluisi... Joillakin heikko itsetunto- ja arvostus ja muut hyötyy.
Nämä kavereiden ja sukulaisten muuttokeikat. Pahimmillaan satoja kilometreja ajoa omaan piikkiin. Palkkioksi pizza ja muutama pullo olutta, joita en voi juoda, kun olen autolla. Enkä ottaa mukaankaan, kun uppoaa isäntäväen suihin. Kaupan päälle kuunnella isäntäväen stressaantunutta riitelyä. Nykyään; mielelläni tulisin, mutta en voi kun on sitä sun tätä ja selkä/polvi/auto rikki, mutta ehkä ensi kerralla :)
Meidän toimitus vetääkin huumeita.
Up yours
Olin antanut perheelle runsaasti poikamme vanhoja vaatteita ilmaiseksi. Myöhemmin perheen äiti kysyi haluaisinko ostaa heiltä heidän poikansa vanhat jalkapallokengät 20 eurolla. En halunnut. Minusta mautonta kysyä itse rahaa siltä, jolta on juuri saanut ilmaiseksi.
Tietynlainen rajattomuuskin varmaan lasketaan härskeiksi odotuksiksi. Mun lapsuudenperhe on loistanut tällä saralla aivan loistavasti ja niitä aivan ihania odotuksia onkin sitten sadellut pitkin vuosia. Milloin äiti soittaa ja ilmoittaa että jätä ruokakattila liedelle kannen alle ja lähde nyt heti hänen aikataulujensa mukaan milloin mihinkin, milloin mut on patistettu menemään ovelle tai puhelimeen kädet taikinassa vaikka en ole edes omassa kotonani, milloin soiteltu hetken varoajalla tekemään sitä sun tätä naps vain. Niitä riitoja on ollut kiinnostavaa selvitellä, koska vikahan on aina ollut vain mussa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pyysi heille talovahdiksi. Emme ole juurikaan tekemisissä, mutta päätin suostua viikoksi.
Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.
Heillä on kissa ja 2 koiraa, olin sekä eläin että talovahtina.
Työlista oli äärimmäisen maltillinen . Kerran päivässä postilaatikolla käynti, mielummin illalla valoja ja liikettä, talo on asutettu jne ja koirien ulkoiluttaminen oli myös pientä.
Minulle oli jätetty ruokaa jääkaappiin ja tulin oman ruokakassini kanssa.
Omakotitalo on 3 kerroksinen . Yläkerrassa on makuuhuoneet, keskikerroksessa olohuone ja keittiö, alhaalla vierashuone ja saunat.
Nukuin vierashuoneessa. Vikana aamuna imuroin yläkerran, vaikka en siellä ollutkaan, kuten myös koko kodin, tiskikone päälle, tyhjensin jne.
Ja vein roskat.Oli väh yhtä siistiä lähtiessä, kuin tullessa.
Lähdin, avain jäi minne pitikin ja tiesin he tulevat 5 h sisällä.
Illalla tuli viesti missä pyydettiin maksamaan majoituksesta tonni.
Piti ottaa puhelin käteen ja kysyä mitä.
Serkkuni oli keväällä kysynyt FB.ssä apua, miten tekisi loman ajaksi.
Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .
Ikävintä tässä on se, ettei me olla enää tekemisissä. Serkku veti herneet nenään, kun sain asua heidän upeassa kodissa viikon. Pitää paikkansa.
Eläinten hoito 1000e/viikko,nurmikon leikkuu 100e,siivous 100e jne
Jäisit voitolle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pyysi heille talovahdiksi. Emme ole juurikaan tekemisissä, mutta päätin suostua viikoksi.
Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.
Työlista oli äärimmäisen maltillinen . Kerran päivässä postilaatikolla käynti, mielummin illalla valoja ja liikettä, talo on asutettu jne ja koirien ulkoiluttaminen oli myös pientä.
Omakotitalo on 3 kerroksinen . Yläkerrassa on makuuhuoneet, keskikerroksessa olohuone ja keittiö, alhaalla vierashuone ja saunat.
Nukuin vierashuoneessa. Vikana aamuna imuroin yläkerran, vaikka en siellä ollutkaan, kuten myös koko kodin, tiskikone päälle, tyhjensin jne.
Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .
Ikävintä tässä on se, ettei me olla enää tekemisissä. Serkku veti herneet nenään, kun sain asua heidän upeassa kodissa viikon. Pitää paikkansa.
Tämä on ihan uskomatonta, miten kukaan voi päätyä sellaiseen ajatus kuvioon että joku maksaa heille talonvahtina olemisesta ja eläintensä hoidosta. Edes vieraalta ihmiseltä ei oteta mitään vuokria jos asumisen vastineeksi hoitaa myös eläimet.
Eräs puolikaheli naapurinrouva kehtasi pyytää minulta tavaraa, joka jäi rakkaalta sedältäni hänen kuoltuaan, ja annettu minulle aikoinaan perinnöksi. Sama puolikaheli naapuri, joka tunsi hyvin setäni, kehoitti, suorastaan vaati minua antamaan kauniin, vanhan kiikkustuolin hänen anopilleen. Aivan pokkana. Siis puolikaheli naapurinrouva oli järjestämässä omaisuuttani anopilleen, ilmaiseksi.
Eräs ystäväni lainaa kaikkea mitä voi kuvitella. Juhlavaatteita, elokuvia, musiikkia, tarjoiluastioita ja tietysti rahaa. Härkiys tulee esille kun mitään ei palauteta. Saan muistuttaa monta kertaa ja mitään ei tapahdu. Mielestäni tämä on jo varastamista. Enää en lainaa mitään.
Ystäväämme pyydettiin antamaan matematiikan yksityistunteja tuttavan yläasteella olevalle lapselle, puheella, että sovitaan sitten korvauksesta. Tunteja tuli kevään mittaan viikottain ja koululainen sai numeronsa nostettua. Palkaksi ystävämme sai Harald- juomasarven, joka oli suosittu lahja- ja koriste-esine 90-luvulla. Arvoltaan vastasi n. 1-1,5 tunnin ammattitaitoisen opettajan yksityistuntia.
Kauan sitten eräs entisen ystäväni pikkuserkku joka oli rikkaasta perheestä käytti usein muita rahallisesti, tavaroiden tai siivouksen kautta hyväkseen,härskeintä hänen toiminnassaan oli se että sai jatkuvasti vanhemmiltaan rahaa,ja silti "pyyti" usein viikonloppuna ollessa että ostatko sitä,tätä ja tuota,monilla oli heikko rahatilanne opiskelijana, kerrankin oli tarkoitus kokata yhdessä, tuo sä kanat,juomiset yms ,me tuodaan riisiä (kuivaa,siellä niiden kaapissa olla vuosia avattuna), myös yksiötään pyysi usein siivoamaan,mitään ei saatu palkaksi,pitkin hampain keitti kahvit, jos pyydettiin, siivousvälineet erittäin likaisia yms.
Sanomattakin selvää että ei osannut kunnolla huolehtia hygieniasta,monesti haisi monen päivän eltaantunut hiki yms.ei ymmärtänyt edes alkeellisimpia perusasioita ja oli puheissaan todella yksinkertaisen ja härskin kuuloinen.
Saman suuntainen "hyväksikäyttökokemus" samassa kaupungissa asuvalta kouluaikaisen ystäväperheen kanssa. "Kun kerran et vielä pääse lomille, niin joudat käydä hoitamassa kukat, postin ym." No kävin muutaman kerran ja otin etäisyyttä siihen perheeseen. Sen jälkeen ei oltu pahemmin yhteydessä missään muodossa. Mutta näin tulee testattua käytännössä ystävyyden laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Täällä myös yksi ammattikääntäjä. Vielä teknistä käännän ja sellainen kielipari, jolle on paljon kysyntää.
Aina välillä joku tilaa jotain ulkomailta, ja sitten pitäisi kääntää monikymmensivuisia käyttöohjeita tai auttaa jotain tilaamaan jotain lääkkeitä ulkomailta.
Kun kerron sanahinnan, tulee hiljaista.
Kuoleva ammatti.
Ei. Mikään käännöskone ei voi korvata asiantuntevaa, aihepiirin termistön ja kielen nyanssit tuntevaa kääntäjää.
T. Toinen kääntäjä
Sulla ei näköjään ole minkäänlaista käsitystä siitä, mihin tekoälysovellukset ihan lähitulevaisuudessa tulevat pystymään. Valtava määrä ammatteja muuttuu tai jopa poistuu lähivuosikymmeninä automatisoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Täällä myös yksi ammattikääntäjä. Vielä teknistä käännän ja sellainen kielipari, jolle on paljon kysyntää.
Aina välillä joku tilaa jotain ulkomailta, ja sitten pitäisi kääntää monikymmensivuisia käyttöohjeita tai auttaa jotain tilaamaan jotain lääkkeitä ulkomailta.
Kuoleva ammatti.
Ei tuo ole kuoleva ammatti. Kieltä on vaikea kääntää "oikein", vaikka se olisi kieliopillisesti ja tarkoituksenmukaisesti oikein kirjoitettu. Tekoäly ei ymmärrä tarvittavia nuansseja. Otahan selvää asioista.
Ei nykyiset kääntäjät ole tekoälyllä toteutettuja. Eli otappa ihan itse selvää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun tuttuni pyysi minua maksamaan hänelle siitä, että hoidan hänen hevostaan parin viikon ajan. Syynä se, että ”saan” myös ratsastaa. Juu kyllä, mutta työnkuvaan kuului myös hevosen ja tallin siivous.
En tiedä onko tämä normaalia hevospiireissä, mutta vähän nauratti. :D
Eikös tuo ole normikäytäntö?
Vanhemmat maksaa tallille heppatytön harrastuksesta, mutta sen lisäksi tytöt tekevät palkatonta työtä tallilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Kuoleva ammatti.
Ei. Mikään käännöskone ei voi korvata asiantuntevaa, aihepiirin termistön ja kielen nyanssit tuntevaa kääntäjää.
T. Toinen kääntäjä
...ainakaan toistaiseksi, ennenkuin sellainen keksitään. Sori OT.
No tuo on vähän kuin sanoisi, että lentokoneet on tarpeellisia vain toistaiseksi, kunnes teleportteri keksitään.
-kolmas kääntäjä, joka ei kylläkään toimi ammatissa enää
Hevoset OLI tarpeellisia, mutta kävivät auyojen myötä tarpeettomiksi. Kohta autoaan ei tarvitse enää itse ajaa, vaan sen kun istuu kyytiin ja sanoo mihin haluaa. Siinäkään ei tarvita kääntäjää, vaan auton tekoäly ymmärtää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kauan sitten eräs entisen ystäväni pikkuserkku joka oli rikkaasta perheestä käytti usein muita rahallisesti, tavaroiden tai siivouksen kautta hyväkseen,härskeintä hänen toiminnassaan oli se että sai jatkuvasti vanhemmiltaan rahaa,ja silti "pyyti" usein viikonloppuna ollessa että ostatko sitä,tätä ja tuota,monilla oli heikko rahatilanne opiskelijana, kerrankin oli tarkoitus kokata yhdessä, tuo sä kanat,juomiset yms ,me tuodaan riisiä (kuivaa,siellä niiden kaapissa olla vuosia avattuna), myös yksiötään pyysi usein siivoamaan,mitään ei saatu palkaksi,pitkin hampain keitti kahvit, jos pyydettiin, siivousvälineet erittäin likaisia yms.
Sanomattakin selvää että ei osannut kunnolla huolehtia hygieniasta,monesti haisi monen päivän eltaantunut hiki yms.ei ymmärtänyt edes alkeellisimpia perusasioita ja oli puheissaan todella yksinkertaisen ja härskin kuuloinen.
Miksi he..tissä suostuitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan uskomatonta, miten kukaan voi päätyä sellaiseen ajatus kuvioon että joku maksaa heille talonvahtina olemisesta ja eläintensä hoidosta. Edes vieraalta ihmiseltä ei oteta mitään vuokria jos asumisen vastineeksi hoitaa myös eläimet.
Tästä on jo vuosia ja edelleen surettaa. Asunto oli ja on varmaan edelleen hieno.
Asuin siellä yksin. Mutta jos olisin vuokrannut sen 5 ystäväni kanssa, olisi hinta ollut kohtuullinen. Tai pilkkahintainen.
Koirat päästin vapaalle pihalla. Heitin palloa, leikin niiden kanssa. Kissa oli sisäkissa. Kaikille ruuat eteen muutaman kerran päivässä.
”Työlista” oli hyvin pieniä juttuja.
Minä pidin siellä asumista lomana. Mutta jos olisin lähtenyt lomalle, mistä olisin maksanut, en olisi valinnut sitä kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kavereiden ja sukulaisten muuttokeikat. Pahimmillaan satoja kilometreja ajoa omaan piikkiin. Palkkioksi pizza ja muutama pullo olutta, joita en voi juoda, kun olen autolla. Enkä ottaa mukaankaan, kun uppoaa isäntäväen suihin. Kaupan päälle kuunnella isäntäväen stressaantunutta riitelyä. Nykyään; mielelläni tulisin, mutta en voi kun on sitä sun tätä ja selkä/polvi/auto rikki, mutta ehkä ensi kerralla :)
Asun Helsingissä, mua pyydettiin muuttoavuksi Turkuun.
Kerroin en aio maksaa 40 e siitä hyvästä, että pääsen kantamaan laatikoita .
Eikä tässä kaikki !
Muutto venyi. Kaikki oli pakattu hyvin, mutta matka oli pitkä ja ilma oli tosi huono.
Meidän ystäväpiiristä 2 meni ja he myöhästyivät viimeisestä junasta, koska eivät saaneet kyytiä asemalle. Meidän ystävä yritti saada heitä menemään hotelliin, koska uusi asunto oli tietenkin täynnä pahvilaatikoita. Nukkuivat mattojen päällä, aamulla asemalle ja joksikin aikaa meni ystävyys poikki.
No tuo on vähän kuin sanoisi, että lentokoneet on tarpeellisia vain toistaiseksi, kunnes teleportteri keksitään.
-kolmas kääntäjä, joka ei kylläkään toimi ammatissa enää