Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Minulla on vielä yksi näkökulma joka ei ole ehkä vielä tullut ketjussa esiin: perujat.
Ensin pyydetään tutulta tai tutun tutulta palvelusta, mahdollisimman nopeasti ja mieluiten jo eilen. Juuri kun saat järjestettyä aikataulusi ja menosi, niin ilmoittaakin "sainkin jo jonkun muun hoitamaan homman, eli voit unohtaa!". Itselläni kävi juuri tällainen tapaus. Siirsin pari maksullista asiakasta ja tein vaikka mitä peliliikkeitä saadekseni lastenhaun isovanhemmille yms että voisin auttaa tätä tuttavaa. Samalla hetkellä kun olin jo autossa matkalla, tulee viesti ettei tarvitsekaan tulla. Ensi kerralla pääsen itse helpommalla kun sanon vaan suoralta kädeltä ei. Jotkut peruvat aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihmisten itsekkyys ja härskeys on vain niin uskomatonta. Tokihan meistä kaikki haluavat kaikkea ihanaa ja kivaa tässä maailmassa, mutta sitten se maksetaan itse tai ollaan ilman jos ei ole rahaa. En tajua yhtään miten jotkut kuvittelevat että joo ihan hei on ok maksattaa huvitukset muilla.
Tunteeko kukaan niitä toisenlaisia ihmisiä, jotka ennen vaikka jotain illanistujaisia tms suureen ääneen mainostavat kuinka HÄN osaa leipoa tai kokata NIIN herkullista ruokaa x, että hän tekee sitä, hän hoitaa, hän maksaa, ei tartte maksaa muiden, HÄN hoitaa. Ja sitten muut toki kans tuovat sitä mitä kaupasta ostavat, ovat itse leiponeet jne., ja juhlat menee hyvin, mutta sitten jälkikäteen saa kuunnella kuinka HÄN leipoi sitä ja tätä ja maksoi tosiaan näin paljon ostokset ja onhan hänen työlleenkin hinta. Kaikki tuoneet kuitenkin reilusti syötävää eikä se tämän yhden juttu nyt niin erikoinen ole. En ymmärrä tätäkään juttua.
Kaveripiirini kaakattaa parin viinilasin jälkeen omaa osuuttaan kun vietämme tyttöjen iltaa. Minäkin sorrun ja tuputan suosikkireseptejäni. Jälkeenpäin naurattaa ja vitsaillaan toisillemme. Sinä vaikutat negatiiviselta ihmiseltä joka rikkoo ihmissuhteita. Anna kun arvaan: rikot ihmissuhteita ja haukut ystäviäsi narsistiksi jos koet ettei mielipiteitäsi huomioida?
Tais osua ?
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Täällä myös yksi ammattikääntäjä. Vielä teknistä käännän ja sellainen kielipari, jolle on paljon kysyntää.
Aina välillä joku tilaa jotain ulkomailta, ja sitten pitäisi kääntää monikymmensivuisia käyttöohjeita tai auttaa jotain tilaamaan jotain lääkkeitä ulkomailta.
Kun kerron sanahinnan, tulee hiljaista.
Kuoleva ammatti.
Ei. Mikään käännöskone ei voi korvata asiantuntevaa, aihepiirin termistön ja kielen nyanssit tuntevaa kääntäjää.
T. Toinen kääntäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Täällä myös yksi ammattikääntäjä. Vielä teknistä käännän ja sellainen kielipari, jolle on paljon kysyntää.
Aina välillä joku tilaa jotain ulkomailta, ja sitten pitäisi kääntää monikymmensivuisia käyttöohjeita tai auttaa jotain tilaamaan jotain lääkkeitä ulkomailta.
Kuoleva ammatti.
Ei. Mikään käännöskone ei voi korvata asiantuntevaa, aihepiirin termistön ja kielen nyanssit tuntevaa kääntäjää.
T. Toinen kääntäjä
...ainakaan toistaiseksi, ennenkuin sellainen keksitään. Sori OT.
Nyt en voi kuin ihmetellä, että miksi suostuit moiseen, kun olit jo valmistautunut hyvin.? Olisit tokassu, että "laita omiin taskuihin, tai pidä vaikka kädessäsi, ihan sama mulle, kun et laukkua viitsi mukanas pitää". Eihän sitä nyt voi antaa kyykyttää miten sattuu. Pakko jossain kohdassa on sanoa ns. suorat sanat ja jos suuttuu, niin hyvä pohtia, oliko edes ystävä. Olen ihmeissäni lukenut jo viitisen sivua näitä tarinoita. Ihmettelen vaan, että miten annatte käyttää itseänne hyväksi ja vieläpä usein.? Hyväksi käyttäjiä on maailma pullollaan, mutta kyllä niille kohdalle osuessa pitää antaa ns omaa lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Myös kääntäjä kirjoitti:
Kuoleva ammatti.
Ei tuo ole kuoleva ammatti. Kieltä on vaikea kääntää "oikein", vaikka se olisi kieliopillisesti ja tarkoituksenmukaisesti oikein kirjoitettu. Tekoäly ei ymmärrä tarvittavia nuansseja. Otahan selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksi kaverin kaveri oli luonani yökylässä tuon oman kaverini mukana.
Soviteltiin siinä vaatteita ja laittauduttiin kaupungille lähtöä varten tai jotain. En enää tarkkaan muista miksi asia tuli puheeksi, mutta minulla oli komerossani yksi nätti, ulkomailta matkatuliaisina muutama vuosi takaperin ostamani pusero, jota en kuitenkaan koskaan ollut osannut ottaa käyttöön.
Tarjosin sitä tuolle kaverin kaverille sovitettavaksi, että josko hän kiinnostuisi siitä, koska se oli mielestäni suunnilleen hänen kokoaan ja hänen tyyliäänkin. No, hän sovitti puseroa, ja tykästyikin siihen oikein kovin. - Ja sitten vain jätti sen päällensä ja kiitteli ihastuksissaan, että "kiitos kiitos ihanasta puserosta, tää on aivan mahtava ja just mulle sopiva!" ym. :O
Olin niin äimänä, etten osannut edes sanoa mitään, ettenhän nyt ILMAISEKSI ollut tarkoittanut antaa, vaan myydä vaikka 20-30 eurolla, jos hän kiinnostuisi! Olinhan itse kuitenkin maksanut siitä vielä paljon enemmän. :D Harmittaa jälkeen päin, etten saanut suutani auki siinä tilanteessa ollenkaan, mutta minä nyt vain kerta kaikkiaan tyrmistyin hänen röyhkeydestään. Hänellä ei siis käynyt mielessäkään kysyä, olisinko halunnut vaatteesta maksua! :D
Sinnepä menivät, oppirahat, puolitutulle kaverin kaverille... Tietysti minä olisin sitten mieluummin vaikka myynyt puseron kirpparilla, että olisin saanut edes osan omistani pois, kun olin siitä itse aikoinaan maksanut aika kalliisti, ja kun en tuolloin todellakaan mitenkään "rahoissa kylpenyt"... :/ Siinä olisi ollut minulle kevyesti parin viikon ruokarahat, sen aikaisella budjetillani!
Alapeukuttajat: kertokaapa mikä teidät sai alapeukuttamaan esim. tässä tarinassa? :O Millä tavalla paidan omiminen oli teistä oikein?
Sinun olisi pitänyt sanoa heti paikalla, että haluat myydä paidan, etkä antaa. Varsinkin jos hinta oli 30 euroa? Kuka haluaa maksaa paidasta niin paljon?
Ei se kaverin kaverisi ollut mikään ajatustenlukija.
Varmaan kun tuttuni pyysi minua maksamaan hänelle siitä, että hoidan hänen hevostaan parin viikon ajan. Syynä se, että ”saan” myös ratsastaa. Juu kyllä, mutta työnkuvaan kuului myös hevosen ja tallin siivous.
En tiedä onko tämä normaalia hevospiireissä, mutta vähän nauratti. :D
Sukulainen pyysi heille talovahdiksi. Emme ole juurikaan tekemisissä, mutta päätin suostua viikoksi.
Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.
Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.
Heillä on kissa ja 2 koiraa, olin sekä eläin että talovahtina.
Työlista oli äärimmäisen maltillinen . Kerran päivässä postilaatikolla käynti, mielummin illalla valoja ja liikettä, talo on asutettu jne ja koirien ulkoiluttaminen oli myös pientä.
Minulle oli jätetty ruokaa jääkaappiin ja tulin oman ruokakassini kanssa.
Omakotitalo on 3 kerroksinen . Yläkerrassa on makuuhuoneet, keskikerroksessa olohuone ja keittiö, alhaalla vierashuone ja saunat.
Nukuin vierashuoneessa. Vikana aamuna imuroin yläkerran, vaikka en siellä ollutkaan, kuten myös koko kodin, tiskikone päälle, tyhjensin jne.
Ja vein roskat.
Oli väh yhtä siistiä lähtiessä, kuin tullessa.
Lähdin, avain jäi minne pitikin ja tiesin he tulevat 5 h sisällä.
Illalla tuli viesti missä pyydettiin maksamaan majoituksesta tonni.
Piti ottaa puhelin käteen ja kysyä mitä.
Serkkuni oli keväällä kysynyt FB.ssä apua, miten tekisi loman ajaksi.
Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.
Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .
Ikävintä tässä on se, ettei me olla enää tekemisissä. Serkku veti herneet nenään, kun sain asua heidän upeassa kodissa viikon. Pitää paikkansa.
Ystävä halusi mukaan synnytykseen, kun on "kaikki muukin koettu yhdessä".
Sanoin että otan kyllä mieheni sinne mukaan. Ystävä loukkaantui ja sanoi, että jätän hänet tahallaan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pyysi heille talovahdiksi. Emme ole juurikaan tekemisissä, mutta päätin suostua viikoksi.
Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.
Työlista oli äärimmäisen maltillinen . Kerran päivässä postilaatikolla käynti, mielummin illalla valoja ja liikettä, talo on asutettu jne ja koirien ulkoiluttaminen oli myös pientä.
Omakotitalo on 3 kerroksinen . Yläkerrassa on makuuhuoneet, keskikerroksessa olohuone ja keittiö, alhaalla vierashuone ja saunat.
Nukuin vierashuoneessa. Vikana aamuna imuroin yläkerran, vaikka en siellä ollutkaan, kuten myös koko kodin, tiskikone päälle, tyhjensin jne.
Ja vein roskat.Oli väh yhtä siistiä lähtiessä, kuin tullessa.
Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .
Ikävintä tässä on se, ettei me olla enää tekemisissä. Serkku veti herneet nenään, kun sain asua heidän upeassa kodissa viikon. Pitää paikkansa.
Luoja sentään, mikä törppö serkku. Olisit sanonut, että tonni siitä, kun vahdit elukoita ja toinen tonni siitä, kun aikaasi kulutit viikon.
Sori eka viesti ketjuun kun en ole tällaista nähnyt, mutta heti kyllä osui:
Härskeintä on että mulle soitellaan ihan muitta mutkitta työaikana, kun jollakin on vähän pientä ongelmaa jonkin teknisen laitteen kanssa.
Varmaan tää soittaja ajattelee, että no kerran parissa kuussa nyt kehtaa, mutta kun niitä vastaavia on oikeasti kymmeniä!
Pahin on valitettavasti oma äitini, joka ei millään ymmärrä, että minun työni vaatii keskittymistä ihan samalla tavalla kuin lääkäri-siskoni tai opettaja-veljeni. Olen kysynyt että miksi et heille soita ongelmien tullessa, niin EI SITÄ NYT HERRANJUMALA KESKEN OPPITUNTIA TAI LÄÄKÄRIKÄYNTIÄ SOITETA!
NII-IN!
Vierailija kirjoitti:
Härskeintä on että mulle soitellaan ihan muitta mutkitta työaikana, kun jollakin on vähän pientä ongelmaa jonkin teknisen laitteen kanssa.
Varmaan tää soittaja ajattelee, että no kerran parissa kuussa nyt kehtaa, mutta kun niitä vastaavia on oikeasti kymmeniä!
Pahin on valitettavasti oma äitini, joka ei millään ymmärrä, että minun työni vaatii keskittymistä ihan samalla tavalla kuin lääkäri-siskoni tai opettaja-veljeni. Olen kysynyt että miksi et heille soita ongelmien tullessa, niin EI SITÄ NYT HERRANJUMALA KESKEN OPPITUNTIA TAI LÄÄKÄRIKÄYNTIÄ SOITETA!
NII-IN!
Et vaan vastaa puhelimeen. Siinähän soittaa vaikka 50 kertaa, selität jälkeenpäin että sulla oli kiire. Pakko hänen on se jossain vaiheessa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NII-IN!
Et vaan vastaa puhelimeen. Siinähän soittaa vaikka 50 kertaa, selität jälkeenpäin että sulla oli kiire. Pakko hänen on se jossain vaiheessa uskoa.
Äiti vaan siinä iässä, että sitten taas voi oikeasti olla hätä. Joka kerta vastaan sillä mentaliteetilla, että pitää lähteä kiireellä jonnekin, niin sitten se onkin paha antikliimaksi kun kyse on hiiren hitaasta liikkeestä ruudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NII-IN!
Äiti vaan siinä iässä, että sitten taas voi oikeasti olla hätä. Joka kerta vastaan sillä mentaliteetilla, että pitää lähteä kiireellä jonnekin, niin sitten se onkin paha antikliimaksi kun kyse on hiiren hitaasta liikkeestä ruudulla.
Soittakoon lääkäri-pojalleen 😄
Nishikori vetää huumeita. Meidän toimitus ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NII-IN!
Soittakoon lääkäri-pojalleen 😄
Haha! Tää oli kyllä hyvä kuitti! :D
Olen vaan itse ainoa, joka asuu äidin lähistöllä n 20km. päässä. Muut taas isossa kaupungeissa yli 250km päässä. Ehkä pitäisi muuttaa vaan kauemmas itsekin :)
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen pyysin listan mitä pitää tehdä ja teen päätöksen tulenko tämän jälkeen.Paikan päällä serkun mies pyysi jos minulla on aikaa, voinko ajaa nurmikon ja sanoi pariin otteeseen olisi kiva, ei pakko.
Ja vein roskat.Oli väh yhtä siistiä lähtiessä, kuin tullessa.
Oli kysynyt voisiko vuokrata tämän viikoksi ja oli myös kysynyt hintoja ja ehdottanut tonnia .minä olin peukuttanut tätä. Hän ymmärsi tämän suostumukseksi.Heidän talo on upea ! Minun ei. Kerroin en voi maksaa, koska ei ole varaa ja en tiennyt. Miehen kommentti oli voin maksaa erissä .
siis mitä v*ttua?! heidän olisi pitänyt maksaa sinulle lemmikkien hoidosta, jos ei nyt tonnia niin jotain edes, miten joillain voi olla pokkaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NII-IN!
Jos on tosi hätä äidin pitää soittaa 112. Muut asiat kestävät sopivampaan ajankohtaan asti.
Kuoleva ammatti.