Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen...
Mikä saa jotkut ensin lainaamaan jotakuta edellistä kirjoittajaa, ja sitten riipimään niitä hakasulkeissa olevia lainauskoodeja niin, että lainaus menee rikki eikä erotu kunnolla kirjoittajan omasta tekstistä?
Antaisitten niiden lainauskoodien olla rauhassa, ei niitä tarvitse säätää. Tai jättäkää lainaamatta.
Voittehan myös kopsata jonkin lauseen ja panna sen ympärille sitaattimerkit, jos lainauksesta mielestänne tulisi liian pitkä.
Kaikkeen sitä ärsyynnytäänki. News Flash: tuskin kukaan tahalleen ryhtyy niitä "sääteleen". Tämä kakkapalsta vaan latautuu miten sattuu sillä seurauksella että puhelimen näytössä hyppii edes takas. Ja sitten onkin huomaamatta kirjoittanut pitkät pätkät lainauksen sisään.
Jaa no ei ihme sitten, kännykkähän on aina kaikkeen syyllinen kun ihminen on laiska hoitamaan mitään kunnolla. Jees.
Serkku pyysi lainaan rahaa 50 € syyllä ei ole lapsille ruokaa.
Siskot vinkuu osallistumaan perheen (kuolinpesän) yhteisiin kuluihin, lukuja ei ole esittää. Verotettavat tulot näillä 50 000 vuosi, minulla 15 000 vuosi. Katsellaapa sitä sitten kun opettelette suhteuttamaan menot tuloihin ja jakamaan. Jälkimmäinen ei ole onnistunut koskaan edes lauantaipussin kanssa. Näillä ei ole mitään käryä siitä että jos mitään ei tule, mitään ei saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen...
Mikä saa jotkut ensin lainaamaan jotakuta edellistä kirjoittajaa, ja sitten riipimään niitä hakasulkeissa olevia lainauskoodeja niin, että lainaus menee rikki eikä erotu kunnolla kirjoittajan omasta tekstistä?
Antaisitten niiden lainauskoodien olla rauhassa, ei niitä tarvitse säätää. Tai jättäkää lainaamatta.
Voittehan myös kopsata jonkin lauseen ja panna sen ympärille sitaattimerkit, jos lainauksesta mielestänne tulisi liian pitkä.
Kaikkeen sitä ärsyynnytäänki. News Flash: tuskin kukaan tahalleen ryhtyy niitä "sääteleen". Tämä kakkapalsta vaan latautuu miten sattuu sillä seurauksella että puhelimen näytössä hyppii edes takas. Ja sitten onkin huomaamatta kirjoittanut pitkät pätkät lainauksen sisään.
Kannattaisiko sinun valita jokin muu palsta, jos tämä mielestäsi on niin halveksittava?
J.k. "tahalleen" ei ole suomea, se kirjoitetaan - ja sanotaan - tahallaan. Vai tarkoititko jotakin aivan muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi joskus vuosia sitten minua oikolukemaan hänen amk-lopputyönsä, 60 sivua. Tarjosi palkaksi lounasta kiinalaisessa ravintolassa 😆 Joo ei kiitos, ammattitaitoinen oikolukija pyysi tuohon aikaan (viime vuosikymmenen puolivälissä) työstään virheiden määrästä riippuen eurosta neljään euroon liuskalta.
Nää on kyllä uskomattomia. Kympin olisit siis saanut korvausta.
Toinen klassikkohan on, että mies tekee satojen eurojen arvoisen työrupeaman, esim. sähkärihommia, ja palkaksi kossupullo. Toki on enemmän kuin kympin, olisiko peräti 18 €? Nuukempi heittää viron viinan.
Näitä on nähty. Tuttavaani ovat työkaverit pyytäneet kääntämään kaiken maailman tekstejä joko englanniksi tai suomeksi ja palkaksi annetaan halvin viinipullo ihmiselle, joka ei edes juo. Työhön saattaa mennä monta tuntia, jos kyseessä on joku tärkeä teksti ja kuvitellaan, että toinen tekee sen ihan huvikseen. Enää ei suostu moiseen.
Yhdelle olisi pitänyt kääntää vieraskielinen youtube-video suomeksi, tuttava ei suostunut.Itseäni naapuri käytti mielellään lapsenvahtina, mutta onneksi lopetti parin kerran jälkeen. Lapset olivat todella villejä, ja kun itsellä oli pieni vauva, sai pelätä koko ajan, mitä kolme poikariiviötä keksii. Sama naapuri laittoi lapsilaumansa heti ulos, kun menin pihalle oman lapseni kanssa. Oletusarvo oli, että minä vahdin hänenkin lapsensa siinä samalla, kun hän itse tekee sisällä, mitä huvittaa. Muuten olisikin ollut ihan ok, mutta kun tenevat tappelivat ja keksivät milloin mitäkin, eivätkä uskoneet kieltoja.
Arg !!!! Meidän taloyhtiössä yksi perhe tekee samaa.
Mä voin vaan mennä haravoimaan pihaa ja äiti huikkaa katsotko lasten perään.
Nykyään kuuntelen äänikirjaa, radiota, voin helposti sanoa en kuullut.
Perheen isä on voinut tulla soittamaan ovikelloa ja huutamaan miksi hänen lapset ovat tiellä. Kaikki aikuiset vaihtaa maisemaa heti, kun nämä 3 kauhukakaraa tulee.
Teen töitä kotona. Joskus on soitettu aamulla ovikelloa ja kerrottu nyt on pakko ja tyrkytettä lasta. Pahimmassa tapauksessa 3. Minulla on tunteja sisällä. Oon sanonut voin katsoa 6 h, jos saan 160 euroa. Maksu käteisellä, etukäteen. Yhden kerran sanoin anna vihkisormus pantiksi.Tässä vaiheessa on äiti lähtenyt etsimään halvempaa paikkaa.
Tietenkin voi auttaa. Mutta heillä tämä on vain yhteen suuntaan toimiva.
Helposti voi, lapsenlapsi ei peri isovanhempiaan elleivät isovanhemmat ole testamentissa näin määrännyt...
Markus kirjoitti:
Helposti voi, lapsenlapsi ei peri isovanhempiaan elleivät isovanhemmat ole testamentissa näin määrännyt...
Itseasiassa lapsenlapsi perii automaattisesti, jos rintaperillinen vanhempi on kuollut.
Mitäs annoit, ite olisin hakannut kummankin siihen paikkaan ja kaks kertaa varmuuden vuoksi, vituttaa tuommoset muka ihmiset..
Jep, tämähän se on se materiaalisen elämän kiertokulku, mutta nyt kyseessä olevassa tapauksessa kukaan muu ei ollut kuolemassa/kuollut kun perintöä panttaava mummeli.
Rakkautta ja anarkiaa, siitä saa jopa palkintoja tässä yhteiskunnassa
Näitä tarinoita tuntuu olevan täynnä tämä keskusteluosio, mutta itsellä myös perinteinen.
Muutin uutena asukkaana vuokrarivitaloon, jossa kiinnitin huomiota siihen, miten tyhjä parkkipaikka oli muutamaa romuautoa lukuunottamatta.
Syy selvisi pikkuhiljaa, kun siinä päivittäisessä arjessa tutustuin naapureihin. Järkijään kaikki työttömiä alkoholisteja, eikä varaa autoon. Sen sijaan alkoholiin ja taksiin oli ollut varaa kunnes minä autoineen muutin taloon.
Ensimmäisen kuukauden aikana kävivät kaikki nämä muut talon asukkaat yksitellen soittamassa ovikelloa että olisko kyytiä mahdollista saada, kun Alkoon pitäisi päästä 20km päähän.
Olen sen verran tympeä ihminen, että en kuskaa tuntemattomia ilmaiseksi, etenkään alkoon, niin vitsailin että kannattaa mennä taksilla, kun se tulee halvemmaksi mitä minun kyytini. Ei kelvannut, kun ilmaiseksi olisi pitänyt päästä kun ollaan naapureita ja kun sulla on ainoana auto.
Eipä siinä kauaa mennyt kun olin se taloyhtiön "vihattu" ja "pihi" jota kaikki kyräilivät ja lakkasivat tervehtimästä.
Vierailija kirjoitti:
Näihin mökkien makuuhuoneisiin liittyen: itse varmaan tekidin pokkana diilin jonku sinkkukaverin kanssa, että esitetään seurustelevamme niin joskos sitte saisi makuuhuoneen. Ei ainakan pariskunnat voisi perustella sortamista suhdestatuksella.
Huomannut saman, että pariskunnat aina päättävät nukkumisjärjestelyt ja vaativat mökeillä makkarit omaan käyttöön. Joku aika sitten minua pyydettiin mökkeilemään. Olen yksineläjä ja nämä muut pariskuntia. Minä olisin joutunut nukkumaan jonkun pariskunnan sängyn vieressä lattialla!
Nauroin kutsun esittäjälle päin naamaa ja kieltäydyin sanoen suorat sanat nukkumisjärjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi veljeni halusi entisöimäni 60-luvun auton korvauksetta lainaan että olisi mennyt sillä elvistelemään jonkun tuttavansa 60-vuotispäiville. Enpä antanut.
En näe tätä mitenkään härskinä pyytää autoa lainaan päiväksi, ellei sitten ole joku sadan tonnin kulkupeli, jossa ei ole vakuutuksia. Ellei veljesi sitten ollut tarkoitus jotenkin nolata tuttavaansa jotenkin tällä autolla, joka sitten olisi kyllä ollut härskiä. Itse olen muutaman kerran pyytänyt kaverin autoa lainaan, kun on tarvinnut kuormaa vetää ja omassa autossa ei ole peräkoukkua. Olen sitten kyllä kompannut autolainan ja tankannut ennen palautusta.
Miten tämä on saanut näin paljon yläpeukkuja. Onko ihmiset todella sitä mieltä että tavallisen käyttöauton lainaaminen peräkoukun takia on jotenkin verrannollinen itse omalla työllä ja vapaa-ajalla entisöidyn vanhan harrasteauton lainaamiseen? Tuohan on sama kuin pyytää juhliinsa lainaan naapurin isomummon perintöastiat vs. Ikeasta ostetut kahvikupit.
Sen tavan Volvon kun voi viedä korjaamolle tai ostaa vaikka uuden tilalle jos hajottaa, mutta eihän tuollaista uniikkia omalla työllä kasattua museoautoa voi korvata millään jos sille sattuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman tuttavapariskunnan kanssa reissussa,mieheni ja minä saimme aina huonoimman nukkumapaikan,nukuimme keittiössä,teltassa ja laivamatkalla autokannella autossa muiden nukkuessa hytissä.En koskaan viihtynytkään näiden miehen kavereiden kanssa.
Jos tämä kertomus pitää oikeasti paikkansa, nii ihmettelen kyllä, että miten voi oikeasti järjestää itselleen laivamatkan noin huonosti, että yöpyy autokannella autossa, kun muut yöpyvät hytissä? Vai olitteko te maksaneet laivamatkasta siten, että koko seurueelle oli varattu vain yksi 2-4 hengen hytti?
Laivamatkoillahan on muuten autokannella oleskelu kielletty matkan aikana.
Kauan sitten, kun olin alle 1-vuotiaan lapsen äiti: Sisareni pyysi minua hoitamaan poikaansa 12-v. viikon ajan, kun he haluavat mennä etelänreissulle. Sanoin ensin, ettei käy. Liian monimutkaista. Sisar aneli laittavansa ruoat valmiiksi pakkaseen ja että he hakevat minut ja vauvan heille. Poikaa ei voinut tuoda meille koulun takia.
Tyhmänä ja kilttinä lopulta suostuin. Ok-talossa oli viileää ja kevättalvi ja ryömintäikäinen vauva, huono juttu. Sisko kielsi laittamasta lämpöä isommalle ja niin he lähtivät.
Kysyin pojalta, onko heillä tili jossain kaupassa ja/tai jättikö äitinsä rahaa. Ei, ei. Pakastimessa oli tasan yksi pussi pakastettuja puolukoita ja itse olin liki rahaton.
Olipa viikko! Sen loputtua sisko ja sen mies palasivat iloisina, sisko etenkin. Hän tanssahteli pitkin taloa ja lauleli jotain, että "olen sen elämä ja hauta" - oli tavannut jonkun ihanan gigolon reissussa. Nössö miehensä katseli hiljaisena sivusta.
Oletin saavani edes rahaa. Mitä viel, vauva ja tavarat ja minut pakattiin autoon ja vietiin kotiin.
Siskoni on narsku kirjoitti:
Kauan sitten, kun olin alle 1-vuotiaan lapsen äiti: Sisareni pyysi minua hoitamaan poikaansa 12-v. viikon ajan, kun he haluavat mennä etelänreissulle. Sanoin ensin, ettei käy. Liian monimutkaista. Sisar aneli laittavansa ruoat valmiiksi pakkaseen ja että he hakevat minut ja vauvan heille. Poikaa ei voinut tuoda meille koulun takia.
Tyhmänä ja kilttinä lopulta suostuin. Ok-talossa oli viileää ja kevättalvi ja ryömintäikäinen vauva, huono juttu. Sisko kielsi laittamasta lämpöä isommalle ja niin he lähtivät.
Kysyin pojalta, onko heillä tili jossain kaupassa ja/tai jättikö äitinsä rahaa. Ei, ei. Pakastimessa oli tasan yksi pussi pakastettuja puolukoita ja itse olin liki rahaton.
Olipa viikko! Sen loputtua sisko ja sen mies palasivat iloisina, sisko etenkin. Hän tanssahteli pitkin taloa ja lauleli jotain, että "olen sen elämä ja hauta" - oli tavannut jonkun ihanan gigolon reissussa. Nössö miehensä katseli hiljaisena sivusta.
Oletin saavani edes rahaa. Mitä viel, vauva ja tavarat ja minut pakattiin autoon ja vietiin kotiin.
Miten ihmeessä voi olla noin vaikeaa ettei kaikista kuluista sovita etukäteen??
Siskoni on narsku kirjoitti:
No siis, ettekö katsoneet siskosi luona missä ruuat jne ja jos niitä ei ollut, niin sitten siskolta käteistä ennen matkaa? Ei koskaan kannata olettaa asioita vaan sopia ne kunnolla.
Mulla oli yksi lokkiystävä. Jos tunnistat itsesi tästä tekstistä, niin sori ja toivottavasti sulla menee paremmin!
Tämä kaveri oli lokkien lokki. Useamman kerran pyysi ostamaan juotavaa baari iltaa varten. Hyvin usein "unohti" maksaa tai heitti kasan kolikoita ja sanoi että loput voin pitää. Harvemmin niistä kolikoista tuli edes puoliakaan velkasummasta. Ja kun velkoja pyysi takaisin, niin alkoi uhriutuminen:" Ai raha on tärkeämpää kuin meidän ystävyys".
Useamman kerran hritti valehdella ettei ole rahaa eikä pääse baariin sisälle. Tämä tapahtui aina juuri ennen kun päästiin sisälle kun ollaan jonotettu jo yli puoli tuntia. Maksoin hänet kerran sisään paniikissa . Ja ensimmäisenä kaveri menee tilaamaan tiskiltä juomista. Kysyin että "eikös sulla ollut rahat loppu? " "Ei. Mä vaan huijasin että maksaisit mut sisään" ja hymyt päälle.
Kostin tämän kerran kun oltiin menossa baariin ja sanoin etten tule jos ei maksa mun sisäänpääsyä. Ei meinannut suostua joten sanoin heipat ja lähdin. Kaveri juoksi perään hakemaan ja mäkätti myöhemmin kun vähäisistä rahoistaan joutuu maksamaan mut sisään. Hah. Olin niin onnellinen kun osasin kerrankin pitää puoleni.
Samainen lokki oli pummaamassa aina kotiin kyytiä "kun asuu matkan varrella". Tosiasiassa matkan varrella asuminen tarkoitti itselle melkein 50 km ylimääräistä ajoa. Eikä tämä kaveri ikinä maksanut bensarahaa kenellekään. Jos joku erehtyi kysymään rahaa, alkoi valitus, että on työtön jne (niin kuin monet muut kavereistamme joilla oli kuitenkin enemmän kuluja kuten juuri se auto). Yhden kerran suostuin viemään enkä sen jälkeen tehnyt enää samaa virhettä. Sivusta vaan katsoin kun lokki käytti hyväksi muita kavereita.
Lopulta meillä meni välit. Ei lokkeilusta vaan siitä kun hän aloitti riitelyn ihan mitättömistä asioista. Jälkeen päin olen pohtinut, että hän vaan oireile näin pahaa oloaan. Toivon, että hänellä menee paremmin. Ja on lopettanut lokkeilun
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana kuljettiin kaverin ja hänen poikaystävän/avomiehen kanssa iltariennoissa. Mukavaa oli, mutta kulut jaettiin aina puoleksi. Minä maksoin kaikesta aina puolet, jopa pitsasta, vaikka söin 1/3 siitä...hekumoin aina ajatuksella, että kerran vielä puolitan sen ja heille jää 1/4 per nenä...en saanut tehtyä...rahaa ei liiemmin ollut opiskelijoilla. Kaverin poikkis taisi olla töissä.
Jotain yhteisiä lahjoja kaveriporukalla joskus ostettu, suurin osa pariskuntia. Sanoin ihan suoraan että raha jaetaan pääluvun mukaan, miksi minä maksaisin tuplat siitä mitä muut. Yksi pariskunta jaksoi vängätä että ethän sinä mitään tuplia maksa, saman summan kuin muutkin. Piti oikeasti vääntää ratakiskosta mitä tarkoittaa 100/3 vs. 100/2. Silti änkyröi että mut kun me ollaan yksikkö. Ahaa, eli jos kaksi on yksikkö, minähän olen sitten puolikas yksikkö.
Markus kirjoitti:
Mitäs annoit, ite olisin hakannut kummankin siihen paikkaan ja kaks kertaa varmuuden vuoksi, vituttaa tuommoset muka ihmiset..
Sinähän varsinainen sankari olet. Mokoma pikku vässykkä. Tulepa hakkaamaan minutkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun (lapsenlapsen) olisi pitänyt hoitaa isoisäni kuolinpesät asiat loppuun. Kun kohteliaasti kieltäydyin, niin esitettiin voisiko puolisoni ne hoitaa. Hänkin kohteliaasti kieltäytyi. Ukkini oli kuollut ennen syntymääni, joten en ollut edes häntä ikinä tavannut. Vanhempani sisaruksia oli vielä elossa, mutta heitä ei asian hoitaminen kiinnostanut. Ei myöskään serkkujani.
Perusteluina oli mm., että asun lähempänä kuin muut sukulaiset. Ihan yhtä pitkä matka oli. (Useita satoja kilometrejä.) Joku asui ihan vieressäkin, mutta sitä ei ilmeisesti laskettu. :-)
Sitten minua vaadittiin maksamaan vanhempani tililtä kuolinpesän kulut. Kymmeniä tuhansia euroja. Kulut aiheutuivat yhden osakkaan töppäilyistä. (Aiemmat tulo olivat kyllä kelvanneen kaikille.)
Kun en siis suostunut edellä mainittuihin asioihin, niin minua uhkailtiin vaikka millä. Muutama sukulainen laittoi välit poikki. :-)
Itse olen lähes 30v ollut prk:n osakas,eikä siinä mitään, ei ole pakko jakaa pesää ellei kukaan sitä vaadi ja kulut hoituu.
Miten kenenkään kuolinpesä voi olla hoitamatta niin kauan, että syntymätön ihminen voi joutua sitä tekemään? Se on laitonta, en usko. Kuolinpesiä ei selvitellä 20v.
Perunkirjoitus on pakko tehdä, mutta pesän jakamiselle ei ole mitään lakisääteistä pakkoa. Maaseudulla on jonkin verran maatiloja, jotka on toimineet kuolinpesän nimissä vuosikymmeniä. Jos joku pesän osakas haluaa osuutensa, niin silloin pesä on jaettava. Käytännössä tämä osakas yleensä maksetaan ulos pesästä.
Pappani kuoli 90- luvulla ja enoni halusi lunastaa papan kotitilan kesämökiksi mihin myös muut sisarukset suostuivat. No, koska asiasta ei tullut mitään riitaa niin pesän jakaminen venyi ja venyi, ja kunnes eno sai aikaiseksi tuon lunastuksen niin markat oli muuttuneet euroiksi ja tilan arvo olikin nyt sama euroissa mitä olisi ollut 15 vuotta aiemmin markkoina. Eli aina ei viivyttely kannata.
Onnekas on jos saa edes ilmaiseksi annettua pois