Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?

Vierailija
25.05.2016 |

.

Kommentit (11848)

Vierailija
461/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koulun kanslisti. Työsuhde-etuna voin ottaa ilmaisia kopioita.

Ei oo hirveesti kerjääjiä.

Vierailija
462/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä näyttääkin olevan monen sortin ammattilaisia, joita lähipiiri käyttää hyväkseen. Sama juttu minulla. Olen ammatiltani pienkoneasentaja, nyt jo eläkkeellä, ja taas tulee kesä ja alkaa se ilmainen ruohonleikkureiden korjaus. Pitkin hampain maksetaan juuri ja juuri se tarvittavan osan hinta, bensoista ja vaivanpalkasta ei puhettakaan. Soitetaan, että kun pari vuotta sitten korjasit koneen ja nyt se ei käynnisty niin tulisitko katsomaan. Vika ei yleensä liity mitenkään tehtyyn korjaukseen, mutta silti odotetaan minun korjaavan sen ilmauseksi koska olen korjannut koneen kaksi vuotta sitten väärin tai olen jättänyt juuri tuon kohdan tarkistamatta. Yhteinen tekijä näille koneille on, että lähes poikkeuksetta niiden kunnostamiseen ei olisi mitään järkeä käyttää enää euroakaan vaan viedä ne sovinnolla romulavalle ja ostaa uusi.

Nyt tosin reumani on alkanut vihoitella siinä määrin, että saan siitä hyvän tekosyyn kieltäytyä hommista, joista tiedän jääväni aina tappiolle.

Yleensä se ruohonleikkuri ei käynnisty siksi, että niitä kohdellaan niin helevetin huonosti. Suodattimia ei vaihdeta, ei öljytä, jätetään sateeseen lojumaan ja terätkin on tuhannen päreinä, kun ajellaan kiviin ja oksiin. Mulla on 16-vuotias leikkuri, ja pelittää edelleen, kun huollan sen keväällä ja syksyllä.

Sano ihan suoraan, että "en mä nyt taida ehtiä tulla, vie korjaamolle! Maksaa noin 20-40 euroa". Ja jos ne kysyy, että milloinka sä ehtisit, niin sano että "enpäs nyt oikein tiedä, kun on sovittuja menoja niin paljon ja kun kesäkin tulossa, ja ajattelin lähteä vähän reissun päälle. Taidat saada sen nurtsinleikkurisi korjaamolta nopeammin".

Minuakin yritetään, kun on kesämökki ja käsistäni kätevä, mutta EI on halpa sana. Toinen hyvä kysymys on "Paljonko maksat?"

terv. N46v

Mikä tuossa nyt on sen ein suoraa sanomista? Tuohan juuri on sitä selittelyä ja kaartelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin noihin alkupään tarinoihin tuntuu liittyvän kiinteästi alkoholi. Viinaan menevissä ihmisissä on ilmeisesti paljon sekä hyväksikäyttäjiä että helposti hyväksikäytettäviä. Rule of thumb: jos tyyppi kolmatta kertaa pyytää jotain maksamaan/hakemaan/viemään/kännikuskaamaan tekemättä siinä välissä jotain hyväksesi niin kannattaa lopettaa yhteistyö siihen.

Vierailija
464/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!

Arvoisa marttyyri. Osaatko tämän ketjun peukutusten perusteella päätellä, mitä ihmiset noin yleisesti ottaen ajattelevat tällaisista yksipuolisista hyötymissuhteista? Kerro ihmeessä oma näkökantasi. Miksi muiden pitäisi tehdä sinulle ilmaisia palveluksia, kun sinäkään et niitä tee heille (ainakaan samassa mittakaavassa)? Moni odottaa vastaustasi suurella mielenkiinnolla. Lisäksi olisi aivan mahtavaa jos kertoisit, mistä keissistä omalla kohdallasi on kyse?

Siis MINÄKÖ se olen marttyyri, öh?! En vain kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi  ihminen ei voi tarjota osaamistaan ja apuaan toiselle, jos sitä osaamista löytyy. Pitääkö heti ajatella, että "joku hyötyy minusta". Ihan sairasta, niin nykyaikaista ajattelua. Kaikki antaminen on heti jotenkin pois. Eikö siitä saa hyvän mielen, kun voi auttaa? Vai eikö sitä lasketa, kun sitä ei voi mitata rahassa, hyvää mieltä. En näe aihetta kertoa tarkemmin, minkä täällä olevista keisseistä tunnistin. Henkilö, joka väittää minun käyttävän hyväksi hänen ammattitaitoaan. On vain niin kurja fiilis, kun saa netistä (!) lukea, miten olen muka vuosikaudet hyväksikäyttänyt tätä ihmistä. Miten se on hyväksikäyttöä, jos toisella on osaamista ja aikaa. Ikinä ei ole kieltäytynyt, ja nyt sitten lyttää täällä nettipalstalla. Kaksinaamaisuus kunniaan ja sitä rataa. Ei voi muuta kuin nauraa, ja sanonpa vaan että en tule jatkossa pitämään yhteyttä jos se nähdään vain hyväksikäyttönä.

Mielestäni tämä ketju on täynnä itsekkäitä ihmisiä, joilta sydän puuttuu. Uskomaton määrä alapeukkuja. Vastedes tosiaan hankin tarvitsemani avun tuntemattomalta ammattilaiselta, kun se tutun auttaminen on niin hyväksikäyttöä. Näin sitä menettää ihmisiä elämästään, kenties joskus vielä tämäkin ihminen ihmettelee kuinka kaikki on kaikonneet... tai sitten marttyyrina tuhisee netissä kuinka kaikki oli vain hyväksikäyttäjiä.

Kyllä terve kaveruussuhde ja tuttavuus nimenomaan sisältää auttamista ja anteliaisuutta, eikä itketä katkerana perään. Mielestäni kaveruus ei kustannuksia ynnäile. Toivon, että tälle kirjoittajalle ei koskaan tule apua kun hän jotain tarvitsee. Tietää miltä tuntuu, kun vedetään matto jalkojen alta, ja vielä netissä puukkoa selkään.

Mä oikein toivon, että kaikki te hyväksikäyttäjät, jotka ootte tunnistaneet itsenne mun jutuista täällä ketjussa, pysyttekin erossa minusta vastedes. Ne mun kaverit, joiden kanssa homma toimii vastavuoroisesti, ne on ihan erikseen.

Vierailija
465/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkoohenkeä on jos kysytään etukäteen, maksetaan matkakulut, bensat, ruoka tms. Jos on harrastelijalla kamera on ihan eri asia kuin valokuvaajayrittäjä jonka toimeentulo on riippuvainen siitä että hänen tekemästään työstä maksetaan. Eikä näiltä jotka näitä palveluksia pyytävät koskaan irtoa vastapalvelusta, kuten täällä jo 29 sivua asiasta kertoo.

Näinpä. Esimerkiksi minun valokuvaajamieheni tekee tosi ison arvovalinnan jo ylipäätään osallistuessaan toisen häihin - siinä menettää kesälauantaina helposti 3000-5000 euroa rahaa, mikä olisi kilahtanut tilille, jos olisi mennyt jonkun maksavan asiakkaan häihin kuvaamaan saati sitten "oman mukavuusalueen" työkeikalle vaikkapa ulkomaille.  Saati sitten, että juhlapaikalla oletetaan, että mies tekee tämän monen tonnin työn ilmaiseksi, ilman assaria ja valmistautumista.

- sen lääkäri-valokuvaaja-parin toinen osapuoli

Sori, mutta 5000 euroa PÄIVÄN kuvauksesta? Pari tonnia vielä ymmärrän, kolmekin, jos on huippukuvaajasta kyse, mutta 5000 egeä? 

Tää menee kovin ot:ksi nyt, mutta kyllä. Se aamusta iltaan kuvauspaikalla on vasta kärpäsen kakka siitä kaikesta työstä, mitä laadukas valokuvaaja assistentteineen ja jälkikäsittelijöineen tekee niille kuville. Ja jos haluat suuren albumillisen käsiteltyjä kuvia kaikilla oikeuksilla, niin kyllä, silloin puhutaan todella suurista summista. 

Vierailija
466/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkoohenkeä on jos kysytään etukäteen, maksetaan matkakulut, bensat, ruoka tms. Jos on harrastelijalla kamera on ihan eri asia kuin valokuvaajayrittäjä jonka toimeentulo on riippuvainen siitä että hänen tekemästään työstä maksetaan. Eikä näiltä jotka näitä palveluksia pyytävät koskaan irtoa vastapalvelusta, kuten täällä jo 29 sivua asiasta kertoo.

Näinpä. Esimerkiksi minun valokuvaajamieheni tekee tosi ison arvovalinnan jo ylipäätään osallistuessaan toisen häihin - siinä menettää kesälauantaina helposti 3000-5000 euroa rahaa, mikä olisi kilahtanut tilille, jos olisi mennyt jonkun maksavan asiakkaan häihin kuvaamaan saati sitten "oman mukavuusalueen" työkeikalle vaikkapa ulkomaille.  Saati sitten, että juhlapaikalla oletetaan, että mies tekee tämän monen tonnin työn ilmaiseksi, ilman assaria ja valmistautumista.

Sori, mutta 5000 euroa PÄIVÄN kuvauksesta? Pari tonnia vielä ymmärrän, kolmekin, jos on huippukuvaajasta kyse, mutta 5000 egeä? 

Tää menee kovin ot:ksi nyt, mutta kyllä. Se aamusta iltaan kuvauspaikalla on vasta kärpäsen kakka siitä kaikesta työstä, mitä laadukas valokuvaaja assistentteineen ja jälkikäsittelijöineen tekee niille kuville. Ja jos haluat suuren albumillisen käsiteltyjä kuvia kaikilla oikeuksilla, niin kyllä, silloin puhutaan todella suurista summista. 

Minä tiedän kyllä mitä kaikkea tuohon sisältyy, mutta silti tuo hinta tuntuisi olevan heittämällä siellä kalleimmassa kolmanneksessa. Toivottavasti laatu ja hinta kohtaavat. Nopeasti katsottuna esim. palkittu hääkuvaaja Petri Mast veloittaa 1750 € kokonaisen hääpäivän kuvauksesta. Siitä on PITKÄ matka 5000 euroon. :D

Vierailija
467/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me "kelpaamme" koiran vahdiksi seuraavissa tilanteissa: tuttavaperheeseen on tulossa lapsivieraita,jotka käsittelevät koiraa kovakouraisesti tms.Siinä ei sinällään mitään,mutta minun pitäisi autollani sekä hakea,että viedä koira takaisin (=koirataksi!)kotiinsa.Siinäkään ei sinäällään mitään,mutta me emme saa itse koskaan kutsua kylään.On "kiva mieli" kuskata ja hoitaa koiraa,siksi että joku muu kelpaa kylään,minä vain koiravahdiksi-ja kuskiksi.

Vierailija
468/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulainen oli hakenut lainaa. Meidän mökkiä oli siihen pantattu 10tuhannen edestä. Rahat oli jo annettu ja meille tuli vain paperit allekirjoitettavaksi. Kukaan ei kysynyt meidän suostumusta. Ei edes pankista varmistettu asiaa. Luki vain että suostumuksenne mukaan.... Emme allekirjoittaneet.

Meille yritti pankki samaa sisaruusparvesta yhden ostaessa kahdelta muulta. Halusivat pantata mökin ennen myyntiä lainaa vastaan yhden ostajan, johon minä yhtenä myyjänä että ei käy. Totesin, että ostaja järjestäköön lainan omalla riskillään, mutta etukäteen ei tehdä mitään sitoumuksia omaisuuserästä. Pankin juristi yritti vakuutella, että on yleinen tapa. Totesin, että olkoon ihan mitä hyvänsä, mutta emme suostu panttaukseen. Parin viikon veivauksen jälkeen ostaja järjesti lainan panttaamalla asuntonsa.

Mökin pantin riski olisi ollut siinä, että kun ostaja saa rahat tilille hän olisikin ajatellut että ei hän mökkiä ostakaan vaan vaihtaa auton ja ostaa veneen. Pankki olisi sistten hakenut huutokaupalla rahat takaisin ja meille myyjille jäänyt ongelmaksi selvittää miten saisimme rahat takaisin välistä vetäneeltä ostajalta.

Riski oli todellinen, ei kuviteltu tässä tapauksessa, ostajana oli yksi sisaruusparvesta jonka elämänhallinta on ollut vuosikymmeniä välillä sitä sun tätä ja pieniä ohareita mökin ylläpidossa tapahtunut vuosikymmenien mittaan.

Oli muuten harvinaisen työläs kiinteistökauppa, teetätti minulla pari kuukautta hankkia kaikki paperit ja tehdä sukuselvitykset vanhemmista kun kiinteistöä ei ollut lainhuudatettu kuin 50v aiemmin, oli vain siirtynyt perittynä perheen sisällä.

Vierailija
469/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän kyllä mitä kaikkea tuohon sisältyy, mutta silti tuo hinta tuntuisi olevan heittämällä siellä kalleimmassa kolmanneksessa. Toivottavasti laatu ja hinta kohtaavat. Nopeasti katsottuna esim. palkittu hääkuvaaja Petri Mast veloittaa 1750 € kokonaisen hääpäivän kuvauksesta. Siitä on PITKÄ matka 5000 euroon. :D

Joo, en sitä kielläkään, etteikö olisi :) Mutta tosiaan mun mieheni ei varsinaisesti ole hääkuvaaja vaan yleensä keikkaan liittyy dokumentaarisen kuvauksen lisäksi muutakin ja mukana on aina enemmän kuin yksi hlö. 

Mutta ennen kuin mä varastan koko keskustelun tällä höpinällä niin kerrotaas taas ihan aiheeseenkin liittyvää. Mun eräs tuttavani on varsinainen pummien puolituntinen koko tyyppi. Hän on on kyllä sikäli taitava, että esimerkiksi velkojaan maksaa kyllä osittain, mutta ei välttämättä ihan koko summalla, joku veruke aina tekosyynä. Tässä pari vuotta sitten olimme tyttöporukalla käymässä Tukholmassa ja matkustus järjestettiin laivamatkan muodossa. Olimme sopineet, että menemme paluumatkalla syömään vasta laivan buffetissa, jotta maissa ehtisimme shoppailemaan ilman painetta syömisestä. 

Minä olin varannut koko reissun ja tarkoitus oli, että kaikki maksavat osuutensa sitten minulle. Mitä tekee tämä yksi tyyppi? Maksaa osuutensa vasta matkan jälkeen ja liittää viestiksi erittelyn, jossa on vähentänyt jonkun kympin hytin hinnasta, koska ei saanut nukuttua ja puolet buffetruokailun hinnasta, koska ei syönyt lainkaan kalaruokia. Ilmeisesti minä sitten nukuin ja soin hänenkin edestään. Viestissä oli vielä, että eihän haittaa?

Vierailija
470/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vaimon kanssa aika avuttomia rakentamisen saralla, mutta kylällä on saha, ja sen ympärille syntynyttä tuotantoa. Kutsuttiin puoli pitäjää talkoisiin, ja la illalla laitettiin pöydä todella koreaksi, soiteltiin ja lauleltiin. Niille ketkä toivat paljon työvälinekalustoa vielä viskiä/hirveä tms. maun mukaan kotiin. Ja kas, su raahautuivat hieman punertavilla silmillä, monet koko perheen voimalla viimeistelemään hommat, vaikka jäljellä oli vain eiliset tähteet. Hyvä seura ja sosiaalisen, mukavan tapahtumankin luominen näemmä riittää. Halvemmaksi tuli näin, ja lisäksi ottivat meidät "ulkolaiset" (8kk aiemmin muutettu) kaupunki-ihmetykset aidosti pitäjän asujiksi :-D

Vierailija
471/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!

Arvoisa marttyyri. Osaatko tämän ketjun peukutusten perusteella päätellä, mitä ihmiset noin yleisesti ottaen ajattelevat tällaisista yksipuolisista hyötymissuhteista? Kerro ihmeessä oma näkökantasi. Miksi muiden pitäisi tehdä sinulle ilmaisia palveluksia, kun sinäkään et niitä tee heille (ainakaan samassa mittakaavassa)? Moni odottaa vastaustasi suurella mielenkiinnolla. Lisäksi olisi aivan mahtavaa jos kertoisit, mistä keissistä omalla kohdallasi on kyse?

Siis MINÄKÖ se olen marttyyri, öh?! En vain kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi  ihminen ei voi tarjota osaamistaan ja apuaan toiselle, jos sitä osaamista löytyy. Pitääkö heti ajatella, että "joku hyötyy minusta". Ihan sairasta, niin nykyaikaista ajattelua. Kaikki antaminen on heti jotenkin pois. Eikö siitä saa hyvän mielen, kun voi auttaa? Vai eikö sitä lasketa, kun sitä ei voi mitata rahassa, hyvää mieltä. En näe aihetta kertoa tarkemmin, minkä täällä olevista keisseistä tunnistin. Henkilö, joka väittää minun käyttävän hyväksi hänen ammattitaitoaan. On vain niin kurja fiilis, kun saa netistä (!) lukea, miten olen muka vuosikaudet hyväksikäyttänyt tätä ihmistä. Miten se on hyväksikäyttöä, jos toisella on osaamista ja aikaa. Ikinä ei ole kieltäytynyt, ja nyt sitten lyttää täällä nettipalstalla. Kaksinaamaisuus kunniaan ja sitä rataa. Ei voi muuta kuin nauraa, ja sanonpa vaan että en tule jatkossa pitämään yhteyttä jos se nähdään vain hyväksikäyttönä.

Mielestäni tämä ketju on täynnä itsekkäitä ihmisiä, joilta sydän puuttuu. Uskomaton määrä alapeukkuja. Vastedes tosiaan hankin tarvitsemani avun tuntemattomalta ammattilaiselta, kun se tutun auttaminen on niin hyväksikäyttöä. Näin sitä menettää ihmisiä elämästään, kenties joskus vielä tämäkin ihminen ihmettelee kuinka kaikki on kaikonneet... tai sitten marttyyrina tuhisee netissä kuinka kaikki oli vain hyväksikäyttäjiä.

Kyllä terve kaveruussuhde ja tuttavuus nimenomaan sisältää auttamista ja anteliaisuutta, eikä itketä katkerana perään. Mielestäni kaveruus ei kustannuksia ynnäile. Toivon, että tälle kirjoittajalle ei koskaan tule apua kun hän jotain tarvitsee. Tietää miltä tuntuu, kun vedetään matto jalkojen alta, ja vielä netissä puukkoa selkään.

Toki on ikävää löytää itsensä tällaisesta ketjusta. 

Toisaalta talkoohengessä, auttamisenhalussa ja ystävyydessä on vissi ero puhtaaseen hyväksikäyttöön. On arvo sinänsä antaa omastaan, olipa se sitten aikaa, apua tai ammattitaitoa. Mutta eihän kukaan halua kerta toisensa jälkeen joutua tilanteeseen, että joutuu auttamaan ja antamaan täysin yli omien resurssien, eikä kukaan halua kokea olevansa "hyvä ystävä" vain siksi, että asuu hienossa turistikaupungissa, tarjoaa ilmaiseksi kallista ammattitaitoa tai vahtii lapsia aina, kun kaveri tahtoo mennä viihteelle jonkun toisen kanssa. Haluaisitko itse, että sinua pidettäisiin ystävänä vain silloin, kun sinusta on hyötyä, mutta muutoin sinut sivuutettaisiin kutsulistalta, ei pidettäisi yhteyttä, eikä oikein kaivattaisikaan?

Esimerkkinä: eräs kaveri, joka ei käytännössä muutoin ollut lainkaan kanssani tekemisissä, kutsui itsensä luokseni, että voisin ottaa hänestä harrastajana kuvia. Tämän vuoksi minä sain kuskata häntä ilmaiseksi yli parisataa kilometriä, ja näihin kuvien käsittelyyn ja karsimiseen meni ihan älyttömästi aikaa kaverin pommittaessa minua tämän tästä siitä, koska saisi kuvat (ilman mitään muuta asiaa) - eli sen lisäksi, että nämä kuvat olivat ilmaisia, ne olisi pitänyt myös saada salamana valmiiksi. Kun sitten päätin, että minä en yksinkertaisesti pidä niiden kuvien kanssa kiirettä, tämä kaveri ei enää pitänyt minuun mitään yhteyttä. 

... Eli avunannon ja vastavuoroisuuden top3:

1. Auttaminen on täysin vapaaehtoista, eli et voi vaatia ihmisiltä ilmaisia palveluksia. 

2. Kunnioita auttajaa! Se apu voi olla auttajalle työlästä ja kallista, ja hän on voinut joutua tekemään isojakin uhrauksia sinua auttaakseen. Vastavuoroinen avun tarjoaminen, pieni korvaus tai vaikkapa kaunis kiitos ovat hienoja tapoja osoittaa, että todella arvostat apua.

3. Jos ystävyyssuhde perustuu pelkkään yksipuoliseen hyötymiseen, kyse ei ole ystävyyssuhteesta. Pidä siis huoli, että ystävyys ei ole sinun puoleltasi pelkkää palvelusten ja avun pyytämistä ilman vastavuoroisuutta, tai vaikkapa vilpitöntä yhteydenottoa kuulumisten merkeissä.

Vierailija
472/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terve kaveruussuhde ja tuttavuus nimenomaan sisältää auttamista ja anteliaisuutta, eikä itketä katkerana perään. Mielestäni kaveruus ei kustannuksia ynnäile. Toivon, että tälle kirjoittajalle ei koskaan tule apua kun hän jotain tarvitsee. Tietää miltä tuntuu, kun vedetään matto jalkojen alta, ja vielä netissä puukkoa selkään.[/

Mitä matelijoita tämän kirjoittaneen ihmisen yläkerta kuhisee? Kaveruus ei kustannuksia ynnäile? Ei nyt jumankauta kaveruus tarkoita sitä, että toisen vaivaa ja vapaa-aikaa voi loputtomasti ilmaiseksi ryöstää. Jos ihmisellä on ammattitaitoa ja osaamista niin ei se tarkoita sitä että olisi velvollinen aina olemaan toisten kupattavissa. Esim. jos olet kirvesmies, niin aina pitäisi olla sulle ja sukulaisille rempat tekemässä ja talot rakentamassa, kun kerran on osaamista?

Paljastat ytimekkäästi kuppaajan sielun ytimen. Siinä mielessä kruunasit tämän ketjun komeasti. Opiksi sinulle tästä, että kaveruus on oltava aidosti vastavuoroisuutta, eikä yksipuolista ottamista. Korkeasti kouluttautunut ystäväsi ei ole sinulle velkaa älystään ja osaamisestaan. Kerran tai kaksi voi auttaa, mutta jos pyytämisesi on ollut jatkuvaa, ei sellainen ole sinulta enää asiallista käytöstä. Ja sille juustokakkujen tilaajalle, joka kuittasi kahvikupposella 100 euron kakut haluan lähettää sellaiset terveiset, että miten olisi jos korvaisit ne oikeasti tekijälle.

Vierailija
473/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en onneksi ole kovin pahoihin vaatimuksiin ja odotuksiin törmännyt, mutta yksi kaveri on kyllä melkoinen "omien palveluiden ja tavaroiden tyrkyttäjä".

Tämä kaverini toimii Partylitemyyjänä, Tupperware-jälleenmyyjänä, tekee rakennekynsiä jne. Sinänsä hän on todella ihana ihminen. Monet kerrat yrittänyt saada mua pitämään millon mitäkin myyntikutsuja, halunnut laittaa mulle kynnet (tietenkin korvausta vastaan) jne. En oo ikinä osallistunut moisille kutsuille enkä varsinkaan suostuisi pitämään semmoisia. Myöskään pitkiä kynsiä en voisi edes kuvitella laittavani. Jos ja kun vastaan EI, hän vaatii aina selitystä.

Tämä henkilö sai muutama vuosi sitten vauvan, ja tietenkin seuraavilla vierailuilla yritti minulle myydä pieneksi käyneitä vauvanvaatteita, käyttämättömäksi jäänyttä turvakaukaloa jne. Itsellänihän ei lapset ole edes lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Myös ylimääräistä läppäriä yritetään myydä väkisin ja ylimääräistä kännykkää, joka "ostettiin ku saatiin halvalla mut ei oikeestaan tarvitakkaan  nii säähän voisit ostaa tän meiltä pois. Me saatiin hintaan 50€ mut sulta voisin pyytää 140€ ku kaupassa maksaa 150€".

En ole pitänyt kutsuja, laittanut kynsiä tai ostanut turhakkeita. Lähinnä ihmetyttää se, miten kukaan kehtaa niitä edes tyrkyttää! Ymmärrän kyllä ettei hänen rahatilanteensa ole kovin hyvä (kaikki ylimääräinen menee autoon, hienoon telkkariin, applen laitteisiin), mutta minulla (opiskelijalla) rahatilanne olisi ihan yhtä huono jos omistaisin auton ja käyttäisin rahaa mihinkään turhaan ja välttämättömään.

Vierailija
474/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein törkeimmät hyväksikäyttäjät ovat naapurini. Samassa talossa asuu pariskunta ja joukko heidän hulivilejä mukuloitaan. Lisäksi miehen äiti asuu samassa talossa, hänellä tosin on oma "puolensa" talosta, erilliset sisäänkäynnit jne. Miehen äiti on nyt noin 70-vuotias ja hän joutuu _joka päivä_ navettaan, koska perheen äiti kuskaa lapsia harrastuksiin jne. Ja kyseinen mummo oli hiljattain leikkauksessa ja heti, kun tokeni sieltä, hänet passitettiin navettaan. Lisäksi talon lapset änkevät vielä iltaisin väsyneen mummon vaivoiksi hänen puolelleen. Tulee niin paha mieli mummon puolesta.

Vierailija
475/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amatöörivalokuvaaja, omistan ok kaluston ja vähän opintoja olen tehnyt. Olen kyllä ihan mielelläni ja hyvää hyvyyttäni suostunut kuvaamaan sukujuhlissa (en mitenkään "virallisia" kuvia), joskus olen iloiseksi yllätyksekseni saanut jonkin pienen korvauksenkin. Eräs sukulainen sitten jossain vaiheessa keksi, että pistetään fb:ssä ryhmä suvun kesken pystyyn kuvien jakamista varten. Ok, tuuttasin kyllä omani palvelimelle, enhän minä mitään joidenkin sukulaisten lapsien kuvilla tosiaankaan tee, mutta jotakuta ne varmaan ilahduttaisivat kotialbumeissa.

Meinasi mennä kahvit väärään kurkkuun, kun sitten huomasin, että eräs sukulainen oli ladannut minun kuvani koneelleen ja pistänyt sen esille omalle fb-seinälleen - ilman mainintaa kuvaajasta tietenkin! Kaikista kummallisinta oli, että ko. tyyppi kuvaa itsekin, jopa ammattimaisesti minuun verrattuna, eikä silti ollut kreditoinut oikeaa tyyppiä julkaisussaan!  En kehdannut sanoa mitään tästä, mutta sen jälkeen olen aina pistänyt kuvien yhteyteen muistutuksen siitä, että nimeni pitäisi mainita jos kuvia missään julkisissa yhteyksissä esittelee. Sinänsä ei mikään kovin vakava juttu joihinkin edellisiin verrattuna, mutta kyllä huomaa miten taiteellista osaamista pidetään pikku puuhasteluna ja askartelupaskarteluna, eihän mitään kuvaoikeuksia tarvitse kunnioittaa, ei.

Vierailija
476/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen yksi sisko soitti tai otti muutenkaan yhteyttä kanssa aniharvoin. Aina kun soitti, tiesi, että 90 % todennäköisyydellä tietokoneen kanssa on jotain ongelmaa. Ei meiltä ole kuin 100 km matkaa, äkkiähän tuon työpäivän päälle käy katsomassa. Nämä ovat nyt loppuneet, kun hänellä on nykyään vävypoikia tähän tarkoitukseen. 

Ihmettelinkin jo näitä juttuja lueskellessani, että yli 250 viestiä eikä kukaan vielä kertonut joutuneensa auttamaan ketään tietokoneen kanssa.  Olen ollut todella pitkään alalla ja tässä on ollut sama ilmiö mikä on monella muulla kuten valokuvaajilla riesana.

-90 luvulta lähtien olen kertonut muille kuin yleisellä tasolla neuvojen kyselijöille, että en tee mitään näitä töitä vapaa-ajoillani,  minua on turha pyytää koska en lähde. Yleisellä tasolla siis mielenkiinnon vuoksi voin keskustella, mutta jos minun pitäisi alkaa tehdä jotain toisen laitteille, ohjelmistoille tai kirjoittaa ohjeita, jonka mukaan toinen tekee itse, niin siinä on selvä raja jonka jälkeen se on minulle työtä enkä sitä tee ilmaiseksi.

Muutaman kerran sitten on sanottu, että älä viitsi - kerro hintasi, maksamme kyllä. Olen sanonut, että vapaa-ajan hinta on 4 x normaali tuntihinta (nyk.  160 eur) + alv + kulut , veloitus alkavalta tunnilta ja työstä on maksettava täysi hinta riippumatta siitä onistuuko korjaus tai tuleeko valmista koska työ on tehty joka tapauksessa. Kysyjät on olleet sen jälkeen varsin vähissä.

Vain yhden kerran on sanottu, että veloita mitä hyvänsä, korjaat ja me maksamme sen --  maksoivat myös 4h korjausreissusta matkoineen sovitusti kun lähetin laskun. Olin lomalla Jouluaaton aattona, lähdin käymään asiakkaan luona noin 100km päässä käytännössä keskellä metsää tutkimusasemalla jossa kaksi britti-insinööriä ei saanut tietoliikenneyhteyttä korjattua ja aika uhkasi loppua ennen kuin heidän piti lähteä lennolle takaisin. Lykkäsivät vielä paketin hyvän viskipullon mukaani kotiin viemisiksi ja Joulun jälkeen posti toi paketin belgialaista suklaata kiitokseksi :)

Vierailija
477/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "tuttavalla on pakettiauto, tahtoo lainata" -tapaukset tuntuvat olevan aika yleisiä. Jos joku hyvää hyvyyttään sitten lainaa, niin aito parasiitti palauttaa auton tankki tyhjänä. Mikäli kieltäytyy menopelinsä ilmaiskäytöstä, onkin sitten ilkeä ja ikävä tyyppi. Vierestä noita olen seurannut ja joka kerta jaksaa ihmisten röyhkeys ihmetyttää.

Yleensä nuo pakettiautolla tapahtuvat muutot on kaupungin sisäisiä tai muutoin lyhyen matkan muuttoja. Ajetaan tavaroita useampi kuorma vanhan ja uuden asunnon välillä. Taannoin minua pyydettiin tekemään muuttohomma samalla periaatteella, mutta tässä tapauksessa asuntojen väli oli satoja kilometrejä. Ajoa olisi tullut reilusti yli 1500 km. Sanoin että en lähde, ja edes omaa muuttoani en tekisi tuolla tavoin, vaan ottaisin ison muuttoauton, sillä menis kaikki tavarat kerralla. Meni kerrasta perille. Se, millä tavoin tuo muutto lopulta tapahtui, ei ole tiedossani.

Vierailija
478/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo valokuvaaminen on kyllä kumma juttu. Olen itse ihan harrastelija, mutta olen hankkinut varusteita vuosien varrella  sen verran, että joku on luullut, että "olen duunissa" joissain häissä tai muissa. Nuoruusvuosina kuvasin ihan tarkoituksella omasta halustani sukulaisten hautajaiset ja ristiäiset, ylppärit ja muut. -En välttämättä ollut todellakaan ainoa kameran kanssa liikenteessä, kaikkihan siellä räpsivät.

Sitten joku keksi, että minulla oli parempia kuvia kuin jollain toisella ja halusi kopiot. Siihen aikaan ei ollut digikameroita, joten jos joku pyysi kuvia, sanoin että voin kehityttää tuplat /triplat jne. K.o. henkilöt eivät kuitenkaan halunneet maksaa täyttä sarjaa, joten halusivat vain lainata negatiiveja, jotta voivat valkata mieluisimmat.

Ikinä, en ikinä saanut niitä negoja takaisin. Kolme sarjaa ehdin antaa, ennenkuin tajusin että olen ihan hölmö.

Nykyään laitan alkuperäiset, käsittelemättömät versiot, jos joku haluaa. Siellähän suoristelevat ja muokkaavat- tai sitten eivät :)

Vierailija
479/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä  EI edelleenkään tajua että hän ITSE on tehnyt jotain väärää...ei vaikka koko Suomi nauraa sille !

Hän on nyt suuri marttyyri joka ei ota yhteyttä tähän paljastuksen tehneeseen perheeseen joka on hyvää hyyttään auttanut häntä ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.

Voisiko tämä mielensäpahoittaja  nyt tulla esiin kertomaan miksi hän kokee olevan urhi ?

Tämä postaus kuvaan niin täydellisestä juuri tuollaisia toisten hyväksikäyttäjiä jotka eivät edes itse tajua tehneen mitään väärin ja kun joku siitä mainitsee tapahtuu TÄYSIN se mitä kaikki nämä 200 juttua jo mainitsee...vasta pää SUUTUU JA EI OTA YHTEYTTÄ !!!

Mutta sinulle tiedoksi....kukaan ei halua että otat yhteyttä koska et ymmärrä itse toimineen väärin. 

Jos ymmärtäisit asian, niin soittaisit ja pyytäisit ANTEEKSI ja tarjoaisit ilmaisesta työstä kunnon RAHALLISEN korvauksen nyt jälkikäteen.

Jään odottamaan osaatko toimia oikein....vai kuuletko että jotain oikeasti kiinnostaa jos et 1000 vuoteen ota yhteyttä ?

Eiköhän se tiedä tekevänsä väärin. On vain harmissaan, että hyväksikäytettävät kasvattavat itselleen selkärankaa sanoa ei, ja vielä kannustavat toisiaan pitämään puolensa.

Vierailija
480/11848 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatti-PT ja minulla on pitkä kokemus valmennuksesta ja urheiluravitsemuksesta. Harva sukulainen kyselee ohjaamaan (veloitan normaalisti 80-100 € kertaohjauksesta), mutta sitten taas räätälöityjä ravinto-ohjelmia pitäisi tehdä ilmaiseksi joka toiselle tutulle ja sukulaiselle, "kun pitäisi päästä läskeistä eroon..." Kehotan yleensä suosiolla ostamaan jonkun ruokavalion netistä, koska en yksinkertaisesti jaksa ensin selittää kaikkea juurta jaksaen, kuunnella mussutusta siitä, että aamupalalla ei haluta vetää muuta kuin 3 kuppia kahvia ja 5 röökiä. Ja kun pitäisi sitten vielä väitellä siitä, että irtokarkit ja limsa lihottaa siitä huolimatta, että niissä ei ole rasvaa, niin en yksinkertaisesti jaksa.