Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11934)
Vierailija kirjoitti:
Talkoohenkeä on jos kysytään etukäteen, maksetaan matkakulut, bensat, ruoka tms. Jos on harrastelijalla kamera on ihan eri asia kuin valokuvaajayrittäjä jonka toimeentulo on riippuvainen siitä että hänen tekemästään työstä maksetaan. Eikä näiltä jotka näitä palveluksia pyytävät koskaan irtoa vastapalvelusta, kuten täällä jo 29 sivua asiasta kertoo.
Näinpä. Esimerkiksi minun valokuvaajamieheni tekee tosi ison arvovalinnan jo ylipäätään osallistuessaan toisen häihin - siinä menettää kesälauantaina helposti 3000-5000 euroa rahaa, mikä olisi kilahtanut tilille, jos olisi mennyt jonkun maksavan asiakkaan häihin kuvaamaan saati sitten "oman mukavuusalueen" työkeikalle vaikkapa ulkomaille. Saati sitten, että juhlapaikalla oletetaan, että mies tekee tämän monen tonnin työn ilmaiseksi, ilman assaria ja valmistautumista.
- sen lääkäri-valokuvaaja-parin toinen osapuoli
Miehen kaverit ovat usein kyselleet mieheltäni autoa lainaksi ties mihin menoihin. Ikävä niille, mutta mieheni on joka kerta vastannut kieltävästi, koska auto nyt sattuu olemaan vain minun omistuksessani :)
Työnantaja soitti ja esitti syntymäpäiväkutsun. Kuulema yksi vieras oli perunut ja hän ajatteli miten ihanaa, nyt minä ja toinen työkaverini mahtuisimme mukaan ja hän olisi iloinen jos pääsisimme.Kyseessä oli tasavuodet ja isot juhlat yhteistyökumppaneille, asiakkaille, sukulaisille ja ystäville. Kiitin kutsusta ja olin tosi otettu. Parin päivän varoitusajalla hankimme työkaverin kanssa asiaankuuluvat kortin ja lahjan. Minä p.a. päätoiminen opiskelija eli vähävarainen.
Onnittelujonon, onnitteluhalaamisen, lahjanannon ja pienen istahtamisen jälkeen työnantaja komensi meidät kaksi nuorta naisenalkua avustamaan pitopalvelua. Ymmärrätte varmaan, että voisitte olla avuksi täällä. Pikaisella tilanteenluvulla (kävimme katsomassa keittiön sekasortoa) hän oli mitoittanut tarjoilijoiden ja tiskaajien määrän liian pieneksi megajuhliinsa. Hetken hoomoilailun jälkeen tajusimme miten meitä oli jymäytetty. Ilmoitin työkamulle mielipiteeni. Meidät on kutsuttu vieraiksi ja rouva kuvittelee palkanmaksajana voivansa komentaa meidät ilmaisiin työtehtäviin henkilökohtaisiin juhliinsa. Harmitti penteleesti oma hyväuskoisuus ja kalliin lahjan hankinta. Kiitokseksi kallistin erittäin kallista konjakkipulloa lasin täydeltä, siemaisin huulilla (en pidä konjakista) lasista ja jätin lasin siihen. Saman teki työkaveri ja marssimme ulos hyvästelemättä.
Ei tullut, ihme ja kumma, kyselyä mihin hävisimme.
Nykyään työskentelen edelleen samalla alalla ja olen pitänyt huolen ettei nykyinen firma aloita yhteistyötä kyseisen rouvan kanssa. Kyseinen syntymäpäiväepisodi oli kevyin esimerkki hänen persoonastaan ja työntekijöiden kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kaverit ovat usein kyselleet mieheltäni autoa lainaksi ties mihin menoihin. Ikävä niille, mutta mieheni on joka kerta vastannut kieltävästi, koska auto nyt sattuu olemaan vain minun omistuksessani :)
Miehellä on oma auto ja minulla on myös oma. Mies on saanut sieltä ja täältä kyselyjä, lainaisiko hän toista autoaan. Juu, en ole antanut, tarvitsen autoani tai en.
Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!
Tuolla oli siitä talkoohengen kyselystä niin kyllä talkoot on talkoot ja talkoissa on tarjoilut kunnossa eikä väännetä tuntitolkulla urakoiden nälissään. Kyllä meiän porukan talkoisiin riittää osallistujia kun pidetään ne sillon kun suurimmalle osalle sopii ja hyötyjä pistää kaljat ja muut juomat kylmäks ja grillin ja saunan kuumaks.
Omalla kohalla ei enää noita hyväksikäyttäjiä juurikaan osu kun ei yksinkertasesti oo vapaa-aikaa kun kaks vkl per kuukaus ja ne viikonloput käytän just niinkun itte haluan.
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa!
-Ohis
Vierailija kirjoitti:
Kerros nyt reilusti meillekin, mikä juttu oli sinuun sattuva...
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen tyytyväinen jos hyväksikäyttäjä tunnistaa itsensä tekstistäni. Voisi saada hieman ajattelemaan. Mitä sinä olet tehnyt hänen hyväkseen kun edellytät, että hänen kuuluu palvella sinua ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerros nyt reilusti meillekin, mikä juttu oli sinuun sattuva...
Kuka kehtaa tunnustaa olevansa yksikään näistä kuvatuista moukista..?
Niin, tunnusta nyt niin saadaan oikeasti jonkun hyväksikäyttäjän perustelut sille miksi olet niin itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuria häiritsi kun pihojen rajalla olevalla kapealla viheralueella kasvoi voikukkia (alue meidän puolella).
Vihjaili monta kertaa
" nyt on hyvä sää nyppiä voikukat" "on hyvä vehje tämä voikukan nyppijä"...
Ei otettu vinkistä vaaria vaan hymyiltiin, koska oli (ja on) paljon hommia pihalla ja muutenkin ilman voikukan nyppimisiäkin.Yks päivä sitte kysyi saako tulla nyppimään ne voikukat siitä meidän pihalta. Ei siinä mitään, tervetuloa! Hetki hänellä meni ja ainakin viikon oli kaistale ilman voikukkia 😂😂
Naapuri luultavasti toivoi, etteivät ne teidän voikukat siementäisi heidän tontilleen.
Ymmärrän naapuria kyllä.
No, näinhän se toivoi. Mutta hän ei valitettavasti voi päättää millainen meidän piha on. Meidän oleskelualue ja kulku kun tapahtuu talon toisella puolella ja tuo alue on ikään kuin jättömaata.
Ymmärrän toki hänen toiveensa. Asutaan vaan taajama-alueen reunalla ja meidän tontit rajautuu osaksi luonnontilaisen "niittyyn" jossa todellakin kasvaa voikukkia. Kannattaa siis ehkä kuitenkin alottaa omalta pihalta ja jatkaa sitten sinne niitylle!
Sittemmin ollaan asfaltoitu ko. Alue, joten ei enää häiritse arvon naapuria. Voit huokaista helpoituksesta!
Jos teidän piha olisikin ollut ainoa paikka, josta voikukat siementää naapurin puolelle, niin teidän olisi ollut pakko ne hävittää. Toinen vaihtoehto on, että työn tekisi ulkopuolinen joka laskuttaisi teitä.
Kerrotko vielä mihin tämä pakko / laskutus perustuu?
Laki naapuruussuhteista. 17 pykälä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1920/19200026
Kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa ei saa käyttää siten, että naapurille, lähistöllä asuvalle tai kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa hallitsevalle aiheutuu kohtuutonta rasitusta ympäristölle haitallisista aineista, noesta, liasta, pölystä, hajusta, kosteudesta, melusta, tärinästä, säteilystä, valosta, lämmöstä tai muista vastaavista vaikutuksista.
Kiitos lauantai-illan nauruista! Tällä ympäristötarkastajaal oli kyllä kahvit lentää näppikselle. Oikeastaanhan tämä ei ole edes hupaisaa. Aivan oikeasti meille aina silloin tällöin soittelee kirjoittajan kaltaisia vitipäitä, joilla on ihan kummia kuvitelmia. Naapurisi saa vaikka kasvattaa voikukkia pihallaan, jos hän niin tahtoo. Voikukkia ei katsota minkään lain perusteella ympäristölleen haitallisiksi, vaikka ne joitakin tahtovat kovasti ärsyttääkin.
ville kirjoitti:
Tuolla oli siitä talkoohengen kyselystä niin kyllä talkoot on talkoot ja talkoissa on tarjoilut kunnossa eikä väännetä tuntitolkulla urakoiden nälissään. Kyllä meiän porukan talkoisiin riittää osallistujia kun pidetään ne sillon kun suurimmalle osalle sopii ja hyötyjä pistää kaljat ja muut juomat kylmäks ja grillin ja saunan kuumaks.
Omalla kohalla ei enää noita hyväksikäyttäjiä juurikaan osu kun ei yksinkertasesti oo vapaa-aikaa kun kaks vkl per kuukaus ja ne viikonloput käytän just niinkun itte haluan.
Ja talkoissa yleensä pätee jonkinlainen vastavuoroisuus: talkooapua saanut lähtee vuorostaan talkooavuksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen pyysi maksua käytetyistä lastenvaatteista.. Kyseessä oli suunnilleen 2 jätesäkillistä 52-86cm vaatetta eli aikalailla ekalle vuodelle kaikki sisävaatteet, mitä tarvii.. Rahaa pyysi 70e.
Ei siinä mitään, mutta olivat tasan samat vaatteet, jotka me oltiin hänelle annettu ILMAISEKSI pari vuotta aiemmin, kun kuviteltiin lapsiluvun olevan täynnä... ja vielä itse myönsi, ettei siellä ole kuin pari bodyä, jotka ei ole meiltä peräisin! Rahaa vaati, koska joku hänen oma kaveri olisi niistä vaatteista ollut valmis maksamaan satasen eikä siksi halunnut ilmaiseksi kellekään antaa...
Ja tuo meni vielä silleen,että soitettiin tälle sukulaiselle,että onko hällä enää vaatteille käyttöä.. vastasi, että ei ole, tulkaa vaan hakemaan..sit vasta mainitsi maksusta, kun oltiin saatu säkit nakattua takakonttiin.. vähän tuli yllärinä :D
Meillä sukulaiset rahasti ihan paskoista ikälopuista vaunuista hirveen summan aikoinaan. Oltiin vielä tosi peeaa siinä elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni perheineen yöpyi aina meillä kun tulivat käymään kotipaikkakunnalla vaikka täällä asui myös vanhemmat ja muita sisaruksia. Tuliaiset oli yksi hedelmäpussi ja joku jo selvästi luettu lehti. Olivat 2-3 päivää. He sitten hankkivat koiran jonka piti olla ehdottomasti mukana. Sanoin että koiraa ei meille tuoda. Tuosta lähtien he ovat olleet jollain mökillä siis vuokramökillä täällä päin käydessään. Suuttuvatkin hiukan meille.
Kuulin myöhemmin muilta ihan eri yhteyksissä mitä tuliaisia siskoni perhe on muille tuonut. Eli meille jonka luona olivat ei kerrassaan mitään ja muille kyllä.
Kaiken huippu oli kun samainen sisko soitti minulle että lainaa rahaa että saavat laskut maksettua. Kenellekään muulle ei ollut soittanut. Em muuten lainannut.
Hih, meillä käy myös miehen sisko perheineen useamman kerran vuodessa ja ovat yleensä vähintään 2 yötä. "En kerenny ostaa tuliaisia" on vakioselitys. Joskus saattaa tuoda jääkaapistaan omat jämät, esim. maitopurkin, homeista salaattia tai pari kuivahtanutta leivänpalaa. No en varsinaisesti odotakaan mitään ja meidän talous ei kaadu tuohon. Lähinnä huvittaa se nuukailu, sillä siitähän se on kyse. Toki ilahtuisin vaikka suklaalevystä tai kahvipaketista. Itse vien aina ruokakassin kun menemme heille sillä en kehtaa perhettäni elättää muiden kustannuksella. Mutta mukavia tyyppejä muuten.
Sinuun ja siskoosi tämä ei tietysti päde, mutta tuossa tuliaisten tuomisessa on jotain kulttuurista syytäkin. Minä en mene koskaan kyläpaikkaan ilman tuliaisia, edes jotain pientä, varsinkaan yöksi. Olen Länsi-Suomesta. Itäsuomalaisen miehen perhe taas kauhistuu, jos niille tuo tuliaisia: "Luulevatko nuo, ettei meillä ole varaa tai kykyä tarjota itse, ettemme ole vieraanvaraisia?!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni perheineen yöpyi aina meillä kun tulivat käymään kotipaikkakunnalla vaikka täällä asui myös vanhemmat ja muita sisaruksia. Tuliaiset oli yksi hedelmäpussi ja joku jo selvästi luettu lehti. Olivat 2-3 päivää. He sitten hankkivat koiran jonka piti olla ehdottomasti mukana. Sanoin että koiraa ei meille tuoda. Tuosta lähtien he ovat olleet jollain mökillä siis vuokramökillä täällä päin käydessään. Suuttuvatkin hiukan meille.
Kuulin myöhemmin muilta ihan eri yhteyksissä mitä tuliaisia siskoni perhe on muille tuonut. Eli meille jonka luona olivat ei kerrassaan mitään ja muille kyllä.
Kaiken huippu oli kun samainen sisko soitti minulle että lainaa rahaa että saavat laskut maksettua. Kenellekään muulle ei ollut soittanut. Em muuten lainannut.Hih, meillä käy myös miehen sisko perheineen useamman kerran vuodessa ja ovat yleensä vähintään 2 yötä. "En kerenny ostaa tuliaisia" on vakioselitys. Joskus saattaa tuoda jääkaapistaan omat jämät, esim. maitopurkin, homeista salaattia tai pari kuivahtanutta leivänpalaa. No en varsinaisesti odotakaan mitään ja meidän talous ei kaadu tuohon. Lähinnä huvittaa se nuukailu, sillä siitähän se on kyse. Toki ilahtuisin vaikka suklaalevystä tai kahvipaketista. Itse vien aina ruokakassin kun menemme heille sillä en kehtaa perhettäni elättää muiden kustannuksella. Mutta mukavia tyyppejä muuten.
Sinuun ja siskoosi tämä ei tietysti päde, mutta tuossa tuliaisten tuomisessa on jotain kulttuurista syytäkin. Minä en mene koskaan kyläpaikkaan ilman tuliaisia, edes jotain pientä, varsinkaan yöksi. Olen Länsi-Suomesta. Itäsuomalaisen miehen perhe taas kauhistuu, jos niille tuo tuliaisia: "Luulevatko nuo, ettei meillä ole varaa tai kykyä tarjota itse, ettemme ole vieraanvaraisia?!".
Tämä on kanssa jännä kuinka tavat vaihtelevat eri puolilla Suomea ja ihan suvuittain.
Esim. Meillä jos mennään kahville jonnekin niin tulija tuo yleensä kahvileivät. Ja jos jonnekin mennään kylään yön yli mukaan otetaan ruokaa ja pieni kiitos isäntäperheelle.
Sitten muutettiin toiselle puolelle Suomea ja yhtäkkiä oli loukkaus jos toit kahvileipää tullessa kahville tai ruokaa jos olit yön yli.
Tästä oppineena jos tutustun uusiin ihmisiin kysyn kummin heillä tehdään
Tuosta vastavuoroisuudesta... ystäväni kutsui minut perhejuhliinsa. Vastasin että tietysti tulen mielelläni. Pari päivää ennen juhlia laittoi viestiä voisinko auttaa vähän keittiössä, pitopalvelu tuo ruuat mutta pitäisi laittaa esille ja korjata pois ym. Lupauduin auttamaan ystävääni. Juhliin päästyäni tajusin nopeasti että olen ainut naispuolinen joka tuli juhliin yksin, ilmeisesti tästä syystä minut oli helppo nakittaa keittiöhommiin. Näistä pariskunnista ei yksikään nainen keittiön puolella käynyt. Hommaa riitti pitkälle yöhön.
Muutama kuukausi näiden juhlien jälkeen olin muuttamassa yksin eikä minulla ollut kovin paljon muuttoapua eikä ollut varaa mihinkään muuttofirmoihin silloin. Kysyin sitten tätä kaveriani ja hänen miestään muuttoavuksi. Kaveri vähän kierteli ja kaarteli, ettei oikein tiedä kerkeekö, mutta ilmoittaa lähempänä. No eipä noista koskaan mitään kuulunut. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi. Hänellä oli yleensä tapana ottaa yhteyttä ohareitten jälkeen ja valitella kun "unohtui" ja kysellä ihan pokkana että sainko ketään avuksi. Tuo muuttohomma oli mulle viimeinen pisara enkä ole sen jälkeen juuri yhteyttä pitänyt.
Ja minua ei haittaa yhtään jos tästä tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuria häiritsi kun pihojen rajalla olevalla kapealla viheralueella kasvoi voikukkia (alue meidän puolella).
Vihjaili monta kertaa
" nyt on hyvä sää nyppiä voikukat" "on hyvä vehje tämä voikukan nyppijä"...
Ei otettu vinkistä vaaria vaan hymyiltiin, koska oli (ja on) paljon hommia pihalla ja muutenkin ilman voikukan nyppimisiäkin.Yks päivä sitte kysyi saako tulla nyppimään ne voikukat siitä meidän pihalta. Ei siinä mitään, tervetuloa! Hetki hänellä meni ja ainakin viikon oli kaistale ilman voikukkia 😂😂
Siis mitä ihmettä? Meillä jo lapsuudenkodissa jätettiin nurmikko tarkoituksella leikkaamatta, kun voikukat oli parhaimmillaan, koska ne on hirmunättejä silloin.
Ja nykyään tehdään itse samoin.Tuossa asiassa voi tietysti vähän miettiä kotinsa sijaintia.
Jos asut haja-asutusalueella ja ympärillä vain omat pellot, niin toki noin voi tehdä.
Mutta jos voikukkapeltosi takana on naapurin porkkanamaa jotka hän epätoivoisesti yrittää pitää rikkaruohovapaana, olisi vähintään ystävällistä ettei ne voikukat sinne siementäisi.
Voikukka on rikkaruoho. Miksi kenenkään pitäisi olla rikkaruohonkasvattajan kynnysmattona?
Varsinkaan sellaisen, joka pitää pihansa siistinä.
Joku kasvattaa porkkanoita, joku voikukkia. Jollekin se on vain rikkaruoho, toisille hyötykasvi salaattiin. Kuka päättää, että esimerkiksi porkkana on voikukkaa tärkeämpi?
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa marttyyri. Osaatko tämän ketjun peukutusten perusteella päätellä, mitä ihmiset noin yleisesti ottaen ajattelevat tällaisista yksipuolisista hyötymissuhteista? Kerro ihmeessä oma näkökantasi. Miksi muiden pitäisi tehdä sinulle ilmaisia palveluksia, kun sinäkään et niitä tee heille (ainakaan samassa mittakaavassa)? Moni odottaa vastaustasi suurella mielenkiinnolla. Lisäksi olisi aivan mahtavaa jos kertoisit, mistä keissistä omalla kohdallasi on kyse?
Sain sukulaiseltani kymmenisen vuotta sitten legoja lapsellemme.
Nyt kymmenen vuotta myöhemmin kyseli, että olisko sulla ne legot missä, hän voisi nyt ottaa ne takaisin. (!?)
En osannut kyllä millään arvata, että ne pitäis joskus palauttaa.