Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11848)
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!
Miten joku kehtaa vielä tulla tunnustamaan, että on hyväksikäyttänyt toisia!? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä, jos luulette, ettei teitä tunnista täällä. Tunnistin erään kirjoittajan, ja itseni hänen tekstistään. Ei kannata ihmetellä, jos ei vähään aikaan kuulu meidän perheen kuulumisia. kumma juttu, miten koulutus ja ammattitaito voivatkin tehdä ihmisen ylpeäksi ja kaikki pitää sitten hinnoitella. Voin sanoa, että jos olisit minulta alkanut oikeasti maksua penäämään palveluistasi niin olisin näyttänyt närhen munat!
Arvoisa marttyyri. Osaatko tämän ketjun peukutusten perusteella päätellä, mitä ihmiset noin yleisesti ottaen ajattelevat tällaisista yksipuolisista hyötymissuhteista? Kerro ihmeessä oma näkökantasi. Miksi muiden pitäisi tehdä sinulle ilmaisia palveluksia, kun sinäkään et niitä tee heille (ainakaan samassa mittakaavassa)? Moni odottaa vastaustasi suurella mielenkiinnolla. Lisäksi olisi aivan mahtavaa jos kertoisit, mistä keissistä omalla kohdallasi on kyse?
Siis MINÄKÖ se olen marttyyri, öh?! En vain kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi ihminen ei voi tarjota osaamistaan ja apuaan toiselle, jos sitä osaamista löytyy. Pitääkö heti ajatella, että "joku hyötyy minusta". Ihan sairasta, niin nykyaikaista ajattelua. Kaikki antaminen on heti jotenkin pois. Eikö siitä saa hyvän mielen, kun voi auttaa? Vai eikö sitä lasketa, kun sitä ei voi mitata rahassa, hyvää mieltä. En näe aihetta kertoa tarkemmin, minkä täällä olevista keisseistä tunnistin. Henkilö, joka väittää minun käyttävän hyväksi hänen ammattitaitoaan. On vain niin kurja fiilis, kun saa netistä (!) lukea, miten olen muka vuosikaudet hyväksikäyttänyt tätä ihmistä. Miten se on hyväksikäyttöä, jos toisella on osaamista ja aikaa. Ikinä ei ole kieltäytynyt, ja nyt sitten lyttää täällä nettipalstalla. Kaksinaamaisuus kunniaan ja sitä rataa. Ei voi muuta kuin nauraa, ja sanonpa vaan että en tule jatkossa pitämään yhteyttä jos se nähdään vain hyväksikäyttönä.
Mielestäni tämä ketju on täynnä itsekkäitä ihmisiä, joilta sydän puuttuu. Uskomaton määrä alapeukkuja. Vastedes tosiaan hankin tarvitsemani avun tuntemattomalta ammattilaiselta, kun se tutun auttaminen on niin hyväksikäyttöä. Näin sitä menettää ihmisiä elämästään, kenties joskus vielä tämäkin ihminen ihmettelee kuinka kaikki on kaikonneet... tai sitten marttyyrina tuhisee netissä kuinka kaikki oli vain hyväksikäyttäjiä.
Kyllä terve kaveruussuhde ja tuttavuus nimenomaan sisältää auttamista ja anteliaisuutta, eikä itketä katkerana perään. Mielestäni kaveruus ei kustannuksia ynnäile. Toivon, että tälle kirjoittajalle ei koskaan tule apua kun hän jotain tarvitsee. Tietää miltä tuntuu, kun vedetään matto jalkojen alta, ja vielä netissä puukkoa selkään.
Vierailija kirjoitti:
Siis MINÄKÖ se olen marttyyri, öh?! En vain kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi ihminen ei voi tarjota osaamistaan ja apuaan toiselle, jos sitä osaamista löytyy. Pitääkö heti ajatella, että "joku hyötyy minusta". Ihan sairasta, niin nykyaikaista ajattelua. Kaikki antaminen on heti jotenkin pois. Eikö siitä saa hyvän mielen, kun voi auttaa? Vai eikö sitä lasketa, kun sitä ei voi mitata rahassa, hyvää mieltä. En näe aihetta kertoa tarkemmin, minkä täällä olevista keisseistä tunnistin. Henkilö, joka väittää minun käyttävän hyväksi hänen ammattitaitoaan. On vain niin kurja fiilis, kun saa netistä (!) lukea, miten olen muka vuosikaudet hyväksikäyttänyt tätä ihmistä. Miten se on hyväksikäyttöä, jos toisella on osaamista ja aikaa. Ikinä ei ole kieltäytynyt, ja nyt sitten lyttää täällä nettipalstalla. Kaksinaamaisuus kunniaan ja sitä rataa. Ei voi muuta kuin nauraa, ja sanonpa vaan että en tule jatkossa pitämään yhteyttä jos se nähdään vain hyväksikäyttönä.
Mielestäni tämä ketju on täynnä itsekkäitä ihmisiä, joilta sydän puuttuu. Uskomaton määrä alapeukkuja. Vastedes tosiaan hankin tarvitsemani avun tuntemattomalta ammattilaiselta, kun se tutun auttaminen on niin hyväksikäyttöä. Näin sitä menettää ihmisiä elämästään, kenties joskus vielä tämäkin ihminen ihmettelee kuinka kaikki on kaikonneet... tai sitten marttyyrina tuhisee netissä kuinka kaikki oli vain hyväksikäyttäjiä.
Kyllä terve kaveruussuhde ja tuttavuus nimenomaan sisältää auttamista ja anteliaisuutta, eikä itketä katkerana perään. Mielestäni kaveruus ei kustannuksia ynnäile. Toivon, että tälle kirjoittajalle ei koskaan tule apua kun hän jotain tarvitsee. Tietää miltä tuntuu, kun vedetään matto jalkojen alta, ja vielä netissä puukkoa selkään.
Ohiksena kysyisin, kuinka usein olet itse tarjonnut apuasi ja osaamistasi esimerkiksi tälle tunnistamallesi kirjoittajalle? Onko välillänne vastavuoroisuutta? Saako kaveri vastineeksi avustaan jotain sellaista, minkä sinä osaat ja hän ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa marttyyri. Osaatko tämän ketjun peukutusten perusteella päätellä, mitä ihmiset noin yleisesti ottaen ajattelevat tällaisista yksipuolisista hyötymissuhteista? Kerro ihmeessä oma näkökantasi. Miksi muiden pitäisi tehdä sinulle ilmaisia palveluksia, kun sinäkään et niitä tee heille (ainakaan samassa mittakaavassa)? Moni odottaa vastaustasi suurella mielenkiinnolla. Lisäksi olisi aivan mahtavaa jos kertoisit, mistä keissistä omalla kohdallasi on kyse?
Meilläkin jaellaan ammattitaitoa suurimmalti osin ihan ilmaiseksi, jokainen yleensä muistaa kysyä että mitäköhän mahtoi jäädä velkaa? Käsittääkseni sinä et sellaisesta tavasta ole kuullut. Minä jotenkin veikkaan että se olit sinä joka passitti sen yhden raukan 30e vetämään kaks vuoroa keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietenkin olla, että sinua on kohdeltu väärin.
Toisaalta täällä on niin karmaisevia tapauksia, joissa ihminen on aina auttanut muita ilmaiseksi, mutta häntä ei auteta ja satunnaisesta avusta vaaditaan korvaus.
Jos olit työkaveri, joka veit rahani työpöytäni laatikosta (ei, en usko, että olet), niin tulen mielelläni teillä käymään ja varastan avaamattomia kalliita kosmetiikkapakkauksia - ja tuon varastamieni tuotteiden tilalle Niveaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin helvetin tyytyväinen jos hyväksikäyttäjäni tunnistaisi itsensä kirjoituksestani. En ole yrittänytkään kirjoittaa tunnistamattomana. Haen täältä vertaistukea, en hyväksyntää hyväksikäyttäjältä!
Voi luoja teitä...meillä ei ole mitään ongelmaa (juristi+lääkäri) näiden kanssa koska olemme alusta asti tehneet selväksi että hinnasto löytyy netistä ja tutuilta ja sukulaisilta otetaan tuplakorvaus.
Tähän on oikeat syyt takana: emme halua valita puolta, emme halua tietää hyvinkin aroista henkilökohtaisista asioista, emme halua joutua välikäteen, emme halua että joku kokee että jokin asia on levinnyt meidän kautta.
Numeromme on lisäksi salaiset ja yhteyttä saa vain toimiston sihteerin kautta, virka-aikaan.
Nämä "tuttavalla on pakettiauto, tahtoo lainata" -tapaukset tuntuvat olevan aika yleisiä. Jos joku hyvää hyvyyttään sitten lainaa, niin aito parasiitti palauttaa auton tankki tyhjänä. Mikäli kieltäytyy menopelinsä ilmaiskäytöstä, onkin sitten ilkeä ja ikävä tyyppi. Vierestä noita olen seurannut ja joka kerta jaksaa ihmisten röyhkeys ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule enää pitämään yhteyttä, jos et kerran saa hyväksikäyttää kaverisi ammattitaitoa ilmaiseksi? Mitä jos olisit ihan vaan kaveri, etkä kärkkyisi maksuttomia palveluksia? Kuulostat juuri sellaiselta, joka ottaa yhteyttä vain kun tarvitsee jotakin.
Vielä vastavuoroisuudesta. Meillä mies on tehnyt pikkuremppoja kaverinsa autoon käytännössä pelkkien osien hinnalla, kaveri yleensä osia maksaessaan pyöristää ylöspäin lähimpään tasasummaan. Välillä se on vähän tympinyt, kun miehellä kuitenkin menee aikaa korjauksiin. No sitten remontoitiin taloa, jolloin samainen kaveri tuli parina viikonloppuna omien työkalujensa kanssa tekemään rakennushommia, talkoilla tietysti. Näin sen pitääkin mennä!
Marttyyriparka ei nyt ole tainnut lukea suurinta osaa näistä kirjoituksista. Mitä oman ammattitaidon jakamista se on että käytetään toista ilmaisena muuttoapuna, ei makseta bensakuluja eikä tarjota talkooeväitä? Tai se jolta teetätettiin ilmaiseksi neljä juustokakkua? Tai vaaditaan kuvaamaan häät, jotka ihan oikeasti ovat iso homma. Olen ollut kerran kuvaajan avustajana yhdissä häissä ja voin sanoa että jo sekin oli kokopäivätyö, saati sitten että olisi kuvaamassa viralliset otokset ja vielä jälkikäsittelisi kuvat.
Sitä ei ole kukaan kieltänyt että siivojakaveri tulee ja pesee toisen ikkunat. Puhtaat ikkunat saanut kaveri onkin kampaaja ja leikkaa&värjää siivojakaverinsa hiukset. Tai serkkusi tekee sinun häihisi kakut ja sinä puolestaan teet hänen juhliinsa voileipäkakkuja. Onko tämä niin kauhean hankala ymmärtää mikä tässä hiertää? Jokaisella ihmisellä on oikeus arvottaa oma vapaa-aikansa. Vaikka joku tykkääkin esimerkiksi neuloa, ei se tarkoita että hänen tulisi tehdä sinulle ilmaiseksi villasukat, neuletakki ja lapaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä EI edelleenkään tajua että hän ITSE on tehnyt jotain väärää...ei vaikka koko Suomi nauraa sille !
Hän on nyt suuri marttyyri joka ei ota yhteyttä tähän paljastuksen tehneeseen perheeseen joka on hyvää hyyttään auttanut häntä ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.
Voisiko tämä mielensäpahoittaja nyt tulla esiin kertomaan miksi hän kokee olevan urhi ?
Tämä postaus kuvaan niin täydellisestä juuri tuollaisia toisten hyväksikäyttäjiä jotka eivät edes itse tajua tehneen mitään väärin ja kun joku siitä mainitsee tapahtuu TÄYSIN se mitä kaikki nämä 200 juttua jo mainitsee...vasta pää SUUTUU JA EI OTA YHTEYTTÄ !!!
Mutta sinulle tiedoksi....kukaan ei halua että otat yhteyttä koska et ymmärrä itse toimineen väärin.
Jos ymmärtäisit asian, niin soittaisit ja pyytäisit ANTEEKSI ja tarjoaisit ilmaisesta työstä kunnon RAHALLISEN korvauksen nyt jälkikäteen.
Jään odottamaan osaatko toimia oikein....vai kuuletko että jotain oikeasti kiinnostaa jos et 1000 vuoteen ota yhteyttä ?
Mun kaveri ehdotti että mennään yhdessä leffaan, suostuin seuraksi, vaikken tykännytkään leffasta. Leffaliput hän sitten maksatti mulla, koska kuulemma parempituloisena mulla oli enemmän rahaa. Oli sitten viimeisiä yhteisiä reissuja sen kaverin kanssa, ei ollut eka kerta kun pummaili. Ja ihan sivistyneestä perheestä oli.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ilmoitti minulle että hän jättää koiransa minun vastuulleni, kun hän lähtee poikaystävänsä kanssa laivalle ja Ruotsiin. Kieltäydyin, koska mulla oli muita lukkoonlyötyjä suunnitelmia muiden kanssa, jotka vaativat kaupungista poistumisen. Hänpä kertoi jo olevansa autossa matkalla laivalle, ja että avain löytyy porrasmaton alta, että kyllä mun täytyy nyt hoitaa koirat, muuten ne ei saa ruokaakaan. Siihen sanoin, että eläintensuojelu on vain puhelinsoiton päässä, ja että jos koirat ovat yksin kun tänä iltana asunnossanne käyn, soitan sen puhelun heitteillejätöstä. Ystävä rupesi raivoamaan siitä, miten paska ystävä olen.
Tietysti olisin voinut katsoa niitä koiria, jos a) multa olisi kysytty ajoissa eikä vain vaadittu ja b) mulla ei olisi ollut suunnitelmia. Sinä iltana kun menin sinne asuntoon, soitin ovikelloa ja yllätyksekseni ystävän äiti avaa oven ja rupeaa hänkin mua haukkumaan :D
Toinen juttu on se, että koska olin nuori, sinkku nainen, jokainen sukulainen nakitti mut lastenvahtimishommiin ilman palkkaa. En pidä lapsista vieläkään, eikä niitä itsellä ole. Sitä vain oletettiin, että ilman muuta se Kyllikki vahtii lapsia kun aikuiset pitää hauskaa häissä/sukukokouksissa/kissanristiäisissä. Kerran häihin mennessäni napattiin mut jo ennen kirkkoa lastenhuoneeseen, ja ilmoitettiin että Sirkulla on diabetes, Valpurilla kissa-allergia ja Arhippa ei syö perunaa. Kun sukulaistäti kääntyi lähteäkseen, nauroin vain että minä en lapsia vahdi, ja lähdin takaisin kirkkoon. En aina pyydettäessä kieltäytynyt, lapsia vahdin vaikka pari kertaa kunhan multa kysyttiin ja mulle sopi. Ärsyttää vain ne olettajat ja muiden puolesta päättäjät :) Ja joskus ylioppilasjuhlissa tätini sopi ylioppilaan äidin kanssa, että kyllä se Kyllikki sitten voi tiskata. Multa ei kysytty mitään! Yhden altaallisen tiskasin ja ilmoitin, että tämä oli tässä, minä olen vieras talossa.
Tarjoaisin lasillisen jos samalle baaritiskille joskus sattuisimme.
Menin itse naimisiin kaltaisesi kanssa enkä ole päivääkään katunut.
Jos ei itse itseään kunnioita niin ei sitä tee kukaan muukaan!
Kaiken maailman lainailijoille ollaan sanottu tylysti ei vuosien mittaan.
Kerran olisi tarvittu peräkärryämme lainaksi. Meiltä ei kysytty mitään, ilmoitettiin vaan että nyt tullaan ja kärry tänne koska muuten ei rakennusprojekti etene. Vastaus oli että "ei tipu".
Ihmettelyyn miten he nyt selviävät vastattiin vaan totuudenmukaisesti: "Emme tosiaankaan tiedä".
Venettämmekin olisi lainattu ties millä syyllä... ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tapauksessani ei yleensä ole pyydetty vaan käsketty, kun on huomattu, että minun on vaikea sanoa ei.
Kaveri pyysi minua käymään tyhjentämässä hänen postilaatikkonsa sillä aikaa, kun hän miehineen oli useamman viikon ulkomailla kesälomalla. Lupauduin, mutta tietämättäni olin lupautunut myös puutarhanhoitohommiin, mikä tarkoitti rutikuivana kesänä ruohokentän, kukkapenkkien, keittiöpuutarhan ja ikkunalaatikkoistutusten kastelemista useamman kerran viikossa, eikä millään letkulla vaan kastelukannulla kantaen tontin ääripäästä. Kaveri soitti reissultaan ensimmäisenä päivänä, antoi ohjeet ja kertoi, missä olivat istutustyökalut; puutarhapöydälle oli jätetty läjä taimia istutettavaksi, ja ne kuolisivat helteeseen, jollei asiaa hoidettaisi heti. Kuivat kukkaset istutuksista oli nypittävä, jottei puutarha näyttäisi epäsiistiltä. Kaiken kukkuraksi oli luvattu myös naapurille (jota en ole koskaan edes nähnyt), että kävisin kastelemassa hänenkin tiluksensa siinä samalla vaivalla.
Itse olin käynyt tasan kerran. Postilaatikkoon olisin teipannut haistattelut postinjakajalle t. kaverisi nimi, sekä käynyt heittämässä suolaa istutuksien juurille. Istutusta odottavat taimet olisin heittänyt pitkin pihaa.
Mä olisin laittanut tekstiviestin, että nyt tuli odottamaton matka. Palaan kuukauden päästä. Etsikää joku muu.
Olen historiantutkija /-opettaja. Tästä syystä mieheni sisar innostui, että minä voisin kirjoittaa heidän suvustaan historiikin kun hän oli tehnyt sukututkimusta ja tietää että minä olen kirjoittanut parille firmalle historiikit. Mielellään olisi kuulemma saanut olla runsaasti kuvitettu ja mennä mahdollisimman pitkälle menneisyyteen. Tämä tietysti, kuinkas muutenkaan, täysin ilmaiseksi, kun "olen niin kiinnostunut historiasta muutenkin".
Hänen naamansa venähtikin sitten aivan norsunvitulle, kun kerroin että tuollainen historiikki maksaa 5000 - 8000 euroa laajuudesta riippuen ja tämä siinä tapauksessa, että materiaalit ovat käytännössä valmiina, mikä tässä tapauksessa ei ollut asian laita, vaan hän oletti, että minä näin osaavana ja innostuneena ihmisenä istun ihan mielikseni arkistossa etsiskelemässä heidän sukunsa asioita.
Nämä tarinat on olleet niin kammottavia ja silmiä avaavia, että oma tuntuu aika kesyltä siinä rinnalla. Mutta. Silloinen hyvänä ystävä tai sellaisena pitäneeni henkilö pyysi majoitusta kaupunkiasunnossani kun olivat tulossa miehensä ja minulle tuntemattoman ystäväpariskunnan kanssa eräälle keikalle. Olin vähän epäileväinen majoittamaan niin montaa mutta ajattelin, että no kerrankos sitä, tutustuu uusiin ihmisiin samalla ja kivahan se on mennä itsekin keikalle. Mutta ei, en ollut tervetullut mukaan, en muista enää syytä tai tekosyytä. Jätti aika sanattomaksi, majoitus jäi saamatta ja ystävyys kylmeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talkoohenkeä on jos kysytään etukäteen, maksetaan matkakulut, bensat, ruoka tms. Jos on harrastelijalla kamera on ihan eri asia kuin valokuvaajayrittäjä jonka toimeentulo on riippuvainen siitä että hänen tekemästään työstä maksetaan. Eikä näiltä jotka näitä palveluksia pyytävät koskaan irtoa vastapalvelusta, kuten täällä jo 29 sivua asiasta kertoo.
Näinpä. Esimerkiksi minun valokuvaajamieheni tekee tosi ison arvovalinnan jo ylipäätään osallistuessaan toisen häihin - siinä menettää kesälauantaina helposti 3000-5000 euroa rahaa, mikä olisi kilahtanut tilille, jos olisi mennyt jonkun maksavan asiakkaan häihin kuvaamaan saati sitten "oman mukavuusalueen" työkeikalle vaikkapa ulkomaille. Saati sitten, että juhlapaikalla oletetaan, että mies tekee tämän monen tonnin työn ilmaiseksi, ilman assaria ja valmistautumista.
- sen lääkäri-valokuvaaja-parin toinen osapuoli
Sori, mutta 5000 euroa PÄIVÄN kuvauksesta? Pari tonnia vielä ymmärrän, kolmekin, jos on huippukuvaajasta kyse, mutta 5000 egeä?
Yksi sukulaiseni törkeästi hyväksikäyttää iäkkäitä vanhempiaan. Lainailee milloin mitäkin työkalua tai tarviketta. Mukaan lukien tietokone. Jos edes palauttaa, niin rikkinäisenä, aina. Eikä edes pahoittele asiaa. Tossut vanhemmat, kun antavat tuon jatkua, vuodesta toiseen.
Se ei kehtaa enää? Tyypillistä noille hyväksikäyttäjille on olla vielä aidosti loukkaantuneita siitä, etteivät päässeet ilmaiseksi jostakin asiasta hyötymään.