Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Sukulaiseni otti vaihto-oppilaan luokseen asumaan ja vaati että mun täytyy viettää vaihtarin kanssa aikaa, vaikken ole sukulaisen kanssa edes juuri tekemisissä. Kun en suostunut, haukkui koko perheeni pystyyn.
Asuimme Hollannissa ja kaveriperhe oli löytänyt halvat lennot Ryanair tai mikähän mahtoi olla. Joka tapauksessa mieheni kävi heidät noukkimassa tuolta kentältä metsän keskeltä. Olivat meillä viikon, ilmaiseksi, 2aik + 2 lasta. Kysyivät josko saisivat automme käyttöön viikon ajaksi. Jouduimme sanomaan ettei käy. Matkustivat au pairimme junalipulla ja olivat hyvin iloisia säästäessään rahaa. Heidän loppulomastaan antoivat 20 e, jotta voisimme hakea ravintolasta take-away. No, sanomattakin selvää, että ruuat maksoivat paljon enemmän. Kehtasivat vielä kysyä tuliko ostoksista takaisin.
Kaveri pyysi kämppääni muutamaksi tunniksi lainaksi tullakseen viettämään laatuaikaa sivuhoitonsa kanssa. Tultuani takaisin huomasin ilokseni, että kaikki, siis kaikki vuodevaatteet olivat läpikotaisin spermatahroissa, päiväpeitto, makuupeitto, lakanat. Ei sitten tullut mieleen käyttää kortsua? Olisi tehnyt mieli viedä koko läjä kaverin kihlatun pestäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi kämppääni muutamaksi tunniksi lainaksi tullakseen viettämään laatuaikaa sivuhoitonsa kanssa. Tultuani takaisin huomasin ilokseni, että kaikki, siis kaikki vuodevaatteet olivat läpikotaisin spermatahroissa, päiväpeitto, makuupeitto, lakanat. Ei sitten tullut mieleen käyttää kortsua? Olisi tehnyt mieli viedä koko läjä kaverin kihlatun pestäväksi.
Yäk. Mää olisin polttanut ko. vuodeevaatteet.
Kaveripariskunta soittaa parhaimmillaan kolme kertaa viikossa lastenhoitoavuksi, jotta pääsevät parempien ystäviensä kanssa konsertteihin, ravintolaan syömään tms. Minua ei pyydetä sellaisiin tietenkään mukaan, olenhan heille pelkkä lastenhoitoapulainen. Eivät tietenkään koskaan kyläile minun luonani.
Aikani olen odotellut, että toiminta muuttuisi, mutta nyt tähän ilmaistyöhön on alkanut sisältyä jopa uusia työtehtäviä. Puhelimen hälyttäessä tiedän, että pikaisten pakollisten kuulumisten vaihdon jälkeen ilmoitetaan seuraava työvuoro. Välillä eivät vaivaudu teeskentelemään edes kuulumisten vaihdon verran, vaan ilmoittavat melko suoraan kellonajan, jolloin pitäisi tulla. Itse en ole koskaan pyytänyt heitä edes muuttoavuksi.
Mieltä ylentävä tilanne, kun ystävänä pitämäsi ihmiset käyttävät sumeilematta hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripariskunta soittaa parhaimmillaan kolme kertaa viikossa lastenhoitoavuksi, jotta pääsevät parempien ystäviensä kanssa konsertteihin, ravintolaan syömään tms. Minua ei pyydetä sellaisiin tietenkään mukaan, olenhan heille pelkkä lastenhoitoapulainen. Eivät tietenkään koskaan kyläile minun luonani.
Aikani olen odotellut, että toiminta muuttuisi, mutta nyt tähän ilmaistyöhön on alkanut sisältyä jopa uusia työtehtäviä. Puhelimen hälyttäessä tiedän, että pikaisten pakollisten kuulumisten vaihdon jälkeen ilmoitetaan seuraava työvuoro. Välillä eivät vaivaudu teeskentelemään edes kuulumisten vaihdon verran, vaan ilmoittavat melko suoraan kellonajan, jolloin pitäisi tulla. Itse en ole koskaan pyytänyt heitä edes muuttoavuksi.
Mieltä ylentävä tilanne, kun ystävänä pitämäsi ihmiset käyttävät sumeilematta hyväksi.
Miksi annat käyttää hyväksi?
Meidän perhe on jokaisen lokkeilijan unelma: olen itse lääkäri ja mieheni on graafinen suunnittelija ja valokuvaaja. Lisäksi lapsistamme jokainen soittaa jotain soitinta. Kutsuja siis satelee kaikilta puolitutuilta erilaisiin juttuihin. Nykyisin sanomme lähes poikkeuksestta kiitos ei. Törkein pyyntö oli eräisiin häihin, joihin mieheni olisi pitänyt tehdä kutsukortit ja valokuvata. Lisäksi lapsemme olisi haluttu musisoimaan sinne koko illaksi. Luonnollisesti meidän olisi vielä pitänyt ostaa lapsille häiden teemavärin mukaiset asut tuota esiintymistä varten. Arvaatte varmaan, ettemme suostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun kysyvät, niin sanot vain, että tässä on nyt vähän muuta menoa. Ei sitä edes tarvitse sen kummemmin selitellä. Uteliaisuuttani kysyn, että kuinka kauan olet tuntenut tuon pariskunnan ja kuinka tutustuit heihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin joskus kääntäjänä. Sain pyyntöjä mm. kääntää kaverin työpaikan (ravintola) ruokalistan ranskasta suomeksi sekä yhden firman nettisivut suomesta ranskaksi. Ilmaiseksi tietysti! En suostunut.
Mua myös pyydettiin kääntämään.
Ravintola oli uusi ja meillä on yhteinen ystävä. Ystäväni kysyi minulta voisinko auttaa, koska heillä ei ole varaa palkata ammattilaista ja ehdotti saisi ravintolaan lahjakortteja.Koska työrintamalla oli hiljaista ja hääpäiväkin oli tulossa, suostuin.
Omistaja oli jo kääntänyt kaikki valmiiksi Google kääntäjän avulla, minun piti vaan tarkistaa ovat kunnossa. Hienosäädössä meni aikaa ehkä tunti.
Kysyi käykö esim 5 x 60 e lahjakortit, kohtuuhintainen paikka, sanoin ei kiitos, tämä oli minun lahjani. Sain sitten kutsun avajaisiin, joka kävi loistavasti palkkiona.
Jotkut osaa taidon. Kysyä kauniisti, tehdä mitä voi ja kiittää jälkikäteen. Jopa tuntemattomalle ihmiselle näillä ominaisuuksilla voi tehdä palveluksen helposti.
Sulla oli ravintolan kanssa yhteinen ystävä? "Ehdotti saisi"? Kenen hääpäivä? "Tarkistaa ovat kunnossa"?
Ylipäätään vaikea uskoa että tuo on kielen ammattilaisen tekstiä. Mitä ihmettä?
Google kääntäjänkin tekeleiden korjaamiseen menee yleensä kauemmin kuin koko tekstin itse lähtötekijöistään kääntämiseen.
Vai eikö kirjoittaja itse puhu äidinkielenään suomea, vaan kääntää omaan, muuhun äidinkieleensä päin?
Ravintola , kyseessä on ravintola eikä mikään tietosanakirja.
Kyllä Google kääntäjällä pääsee pitkälle, kun menyyn kääntää.
Ammattikääntäjä käyttää yleensä omaa käännösmuistityökalua, eikä ala tapella minkään visvaisen Googlen kääntäjän kanssa. Kuulostaa tämänkin kääntäjän korvaan todella oudolta tarinalta. Jos siis kyse ei ollut lähtökielestä, jota tämä "kääntäjä" ei todellisuudessa hallinnut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jukolauta ole enää tekemisissä tuollaisten pässien kanssa. Mukavia ystäviä on takuulla tulossa tiulalle kun pääset noista parasiiteista eroon lopullisesti. Hyi helvetti että kehtaavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuimme yhden kaksilapsisen perheen meidän mökille juhannukseksi. Ilmoittivat että aikuiset eivät pääse kun on muuta menoa, mutta lapset kyllä tulevat.
Ei jukolauta.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lukion opettaja, mutta hoidan nyt kotona alle kouluikäisiä lapsiani. Minusta tuntuu, että kaikki tutut lapsiperheet ovat pyytäneet tai väkisin tunkeneet lapsensa meille hoitoon. Naapurit ovat kaikkein pahimpia; pitäisi vahtia heidän lapsiaan, kun he lähtevät jumppaan, kauppaan tai lenkille. Jos menet pihaan omien lasten kanssa, avautuu vain naapurin ovi ja lapset heitetään sinne minun vahdittavakseni. Nuorimmat ovat 2-vuotiaita. Vanhemmat eivät siis ulos vaivaudu, eikä heitä näy.
Kaikkein paras oli, että minun olisi pitänyt kuljettaa ekaluokkalainen kouluun koko syyslukukauden ajan. Mulla oli 2 kk ikäinen vauva ja lisäksi vielä taapero. Eli ei muuta kuin omat lapset rattaisiin ja taluttamaan naapurin lasta kouluun, JOKA AAMU. Kieltäydyin kohteliaasti, koska mielestäni lapsen vanhemmat ja kaksi täysi-ikäistä kotona asuvaa sisarusta ovat siihen velvoitetumpia kuin naapuri. Mutta naapuri tietysti ajatteli, että minulla on äitiyslomallani vain aikaa. Lisäksi sukulaiset ja osa naapureista höpöttää kaiken aikaa, että minun pitäisi ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Osalle olen kolmesti ihan suoraan kieltäytynyt, mutta silti yritys jatkuu. Yrittäkööt vaan!
Oudointa minusta silti on näiden ihmisten käytös sen jälkeen kun kohteliaasti ja ystävällisesti kieltäydyn palveluksista. Naapuri lakkaa tervehtimästä, kun ei saa haluamaansa hyötyä. Itse olen sen luonteinen, että en kysele naapureilta palveluksia. Mutta meidän oven takana kävi jossain vaiheessa ihan mahdoton kuhina. Tarvittiin kukkien kastelijaa kolmeksi viikoksi, ja lainaksi milloin mitäkin ja monta kertaa viikossa. Tuli sellainen olo, niinkuin meidän koti olisi ollut joku supermarketti, josta voi ilmaiseksi käydä hakemassa kaikki puuttuvat elintarvikkeet. Kerran yksi naapuri yritti tunkea meille lastensa kanssa väkisin syömään. En laskenut sisälle. Nyt tilanne on onneksi rauhoittunut kun kaksi pahinta hyväksikäyttäjäperhettä muuttivat pois. Ihana rauha.
Jos vielä heivataan parivuotias tuolla tavoin niskollesi, niin soitto poliisille, että täällä on heitteillejätetty lapsi pihalla hortoilemassa.
On kuulkaa aika monta kertaa käynyt mielessä, että nyt soitan sosiaaliviranomaiset paikalle. Näiden lasten vanhemmat ajattelevat, että 4-vuotias vahtii sitä 2-vuotiasta, mutta eihän sellaista voi vaatia lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole kyse ystävyydestä, vaan hyväksikäytöstä. Veljeni, meidän muiden sisartusten painostuksesta teki lopultakin vastaavantyyppisessä tilanteessa sen, että laittoi koko numeron estoon, kun aikansa oli niin, ettei vastaa. Kyseessä lähinnä ilmaisena taksina pitäminen ja tupakan ostattaminen velaksi, mitä ei ikinä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe on jokaisen lokkeilijan unelma: olen itse lääkäri ja mieheni on graafinen suunnittelija ja valokuvaaja. Lisäksi lapsistamme jokainen soittaa jotain soitinta. Kutsuja siis satelee kaikilta puolitutuilta erilaisiin juttuihin. Nykyisin sanomme lähes poikkeuksestta kiitos ei. Törkein pyyntö oli eräisiin häihin, joihin mieheni olisi pitänyt tehdä kutsukortit ja valokuvata. Lisäksi lapsemme olisi haluttu musisoimaan sinne koko illaksi. Luonnollisesti meidän olisi vielä pitänyt ostaa lapsille häiden teemavärin mukaiset asut tuota esiintymistä varten. Arvaatte varmaan, ettemme suostuneet.
Tuttua, perusteluina; "koska sä oot niin hyvä tässä". Jne.
t: toinen graafinen suunnittelija.
Mä olen opiskellut tietotekniikkaa joskus 80-luvulla ja vaihtanut alaa kokonaan sen jälkeen. Olen tehnyt alan töitä ammatikseni viimeksi joskus vuonna 2000. Mulle satelee yhä pyyntöjä tulla katsomaan milloin mitäkin ongelmaa. Osan kyllä osaisin tehdäkin, osaanhan omallekin koneelle. Mutta vakiovastaukseni on, että koulutus on vanhentunut enkä enää tee niitä hommia, joten en osaa. Osasin tai en.
juu kirjoitti:
Minut raiskattiin viime keväänä. Sain muutama viikko sitten korvausrahoja, nelinumeroisen summan. Nykyään kihlattuni ehdottelee mitä kaikkea hän haluaa ostettavan; auton osista tietokoneeseen ja huonekaluihin ja hänen haluamiinsa unelmiin, mihän voin maksaa myös kaikki laskut.
Emme asu saman katon alla.
N22
Voi jestas, toivottavasti ette ole enää kihloissa!
Vierailija kirjoitti:
Sinun kuulus kuolla, (nimeltä mainitsematon henkilö) ja tuommonen paska tuli tilalle.
Elikkä mulle kostettiin ja vietiin ihmisarvo.
Siis yksi lähti ja en kelvannut tilalle ja elämäni tuhottiin.
Googlaa Emirates 777 business ja tule kertomaan mikä on konfiguraatio?