Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Kiva kun tilataankin pitopalvelun tai lastenvahdin ominaisuudessa vieraaksi ilmaistyövoimaksi. Näitä tuntuu täällä riittävän kokemuksina. Toinen on varautunut viettämään kivan illan ja sitten isketäänkin rätti kouraan. Palkkana korkeintaan kiitos.
Noita asioita kysytään etukäteen. Ja jos toista ei kiinnosta, ei siitä pidä suuttua. Omapahan on elämänsä. Maksakaa noista palveluista, mikäli varmuudella haluatte. Ei tule väärinkäsityksiä.
Olen auttanut sukujuhlissa, missä sen miniäkokelaan olisi pitänyt olla nokkimisjärjestyksen mukaan keittiössä. Jonkun piti pitää tarjoilu käynnissä. Viihtyi skumppalasi kädessä eikä eväänsä lotkauttanut. Siinä jo useampi ihmetteli, että mitähän sitä kohta sukuun naidaan. Piti kääriä itse hihat, kun ei kestänyt katsoa sitä meininkiä. Oltiin oletettu taas sitä ilmaisapua.
Vierailija kirjoitti:
Olen auttanut sukujuhlissa, missä sen miniäkokelaan olisi pitänyt olla nokkimisjärjestyksen mukaan keittiössä. Jonkun piti pitää tarjoilu käynnissä. Viihtyi skumppalasi kädessä eikä eväänsä lotkauttanut. Siinä jo useampi ihmetteli, että mitähän sitä kohta sukuun naidaan. Piti kääriä itse hihat, kun ei kestänyt katsoa sitä meininkiä. Oltiin oletettu taas sitä ilmaisapua.
Olipas viisas miniäkokelas.
Puolituttu mies - kaverin kaveri- kutsui itsensä kylään luokseni keskellä yötä. 5 min jälkeen kutsui itsensä myös yökylään, lähinnä siis ilmoitti vain minulle että jää luokseni yöksi. Ei meinannut millään uskoa että ei kyllä jää, ja että minun ei tarvitse asiaa mitenkään perustella. Mikä hitto pitää ihmistä vaivata että edes kehtaa tiukan ein jälkeen yrittää, ja vielä useamman kerran, neuvotella asiasta mikä oli jo selkeästi loppuunkäsitelty. Väsytystaktiikka? Aivovamma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevana lääkärinä vähän hirvitti tää ketju
Tämä ketju vain vahvistaa sen vanhan faktan, että lääkäri ei tee mitään ilmaiseksi.
Monen muun alan ihmiset voivat auttaa toisia (järjen rajoissa toki) mutta lääkäri on ainoa joka ei suostu tekemään yhtään mitään ilman maksua.
Ei siis mikään ihme, että niin moni lääkäri esittää lentokoneessakin nukkuvaa, kun kuulutellaan ja kysellään onko lääkäriä koneessa.
Aika harva haluaa ottaa niin isoa vastuuta, kun käytettävissä ei ole edes alkeellisia tutkimusmenetelmiä. Jos menet vastaanotolle valittamaan polvikipua, niin siitä otetaan röntgenkuva, mutta puolituttujen vaivat pitäisi osata hoitaa pelkän kristallipallon kanssa. Usein kysymykset ei edes koske omaa erikoisalaa, vaan jotain alaa jonka vaivoja olen hoitanut korkeintaan yhtenä kandikesänä 20 vuotta sitten. Toki vastaan kysymyksiin jos osaan, mutta turha nyrpistellä kun vastaus on useimmiten että mene lääkäriin.
Ja lentokoneessa auttaminen on etenkin kansainvälisessä liikenteessä juridinen riski. Sen lisäksi, että ongelma voi koskea itselle täysin vierasta erikoisalaa, lisätutkimuksia ei saa ja käytettävissä olevat hoitomenetelmät ovat lähinnä kivikautiset, niin lääkäri voi olla aikaeron väsyttämä tai jopa humalassa. Eipä se juopunut psykiatri juuri maallikosta eroa, kun pitää tehdä sydänsairausdiagnostiikkaa ilman verikokeita tai edes sydänkäyrää.
Vierailija kirjoitti:
Puolituttu mies - kaverin kaveri- kutsui itsensä kylään luokseni keskellä yötä. 5 min jälkeen kutsui itsensä myös yökylään, lähinnä siis ilmoitti vain minulle että jää luokseni yöksi. Ei meinannut millään uskoa että ei kyllä jää, ja että minun ei tarvitse asiaa mitenkään perustella. Mikä hitto pitää ihmistä vaivata että edes kehtaa tiukan ein jälkeen yrittää, ja vielä useamman kerran, neuvotella asiasta mikä oli jo selkeästi loppuunkäsitelty. Väsytystaktiikka? Aivovamma?
Tykkäsit kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas viisas miniäkokelas.
Juurikin näin. Me ei eletä missään kehitysmaassa, missä nainen viskataan muutaman vuohen vaihdon jälkeen anopin nurkkiin keittiön lattiaa lakaisemaan.
Lääkärituttuni kertoi, että Kela esim. seuraa, mitä lääkkeitä määräät. Jos joku tuttu vonkailee bentsopohjaisia tai muita särky/unilääkkeitä, ne kaikki jäävät sinne rekisteriin ja voidaan kysyä, onko määrätty ns. liikaa yhden lekurin toimesta.
Tuo hoitovastuu on myös tosiaan sellainen asia, että parempi ulkoistaa ja tehdä ne paperityöt. Jää kirjoihin, eikä ole jäävi. Tuttu voikin suuttua huonosta hoidosta ja haastaa oikeuteen. Perhesuhteet kun ovat välillä mitä ovat ja muuttuvat.
Siitä miniäkokelaasta vielä. Tuli hyvä vaimo ja useamman lapsen äiti. On vielä korkeasti koulutettu ja saman miehen kanssa edelleen yhdessä vuosien jälkeen. Tunsi oman arvonsa, ettei kyökkiin perhejuhlissa siivota. Ollaan edelleen tekemisissä.
naapuri pyysi seksiä ja kaveri myös
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun tilataankin pitopalvelun tai lastenvahdin ominaisuudessa vieraaksi ilmaistyövoimaksi. Näitä tuntuu täällä riittävän kokemuksina. Toinen on varautunut viettämään kivan illan ja sitten isketäänkin rätti kouraan. Palkkana korkeintaan kiitos.
Noita asioita kysytään etukäteen. Ja jos toista ei kiinnosta, ei siitä pidä suuttua. Omapahan on elämänsä. Maksakaa noista palveluista, mikäli varmuudella haluatte. Ei tule väärinkäsityksiä.
Nimenomaan. Nämä pitää sopia etukäteen sekä myös se, että onko ihan talkoona vai maksetaanko jopa joku kymppi siitä että hiki päässä hoidat jonkun kaverin kymmenien ihmisten häät. Olen kieltäytynyt kyllä tällaisista, en ole kiitollisuudenvelassa kellekään, ja lisäksi jos alkaa emännöimään joissain juhlissa, täytyy olla kokemusta asiaan. Muuten tulee Grande katastroof. On varmaan joku lievästi suutahtanutkin mutta tosiaan kiitollisuudenvelassa en ole kellekään niin ei tule huonoa tuntoa jos joku pahoittaa mielensä kun en ala ilmaispiiaksi. Kokemattomana. Mahtaisi tulla ikimuistoiset karkelot kun meikäläinen pääsisi emännöimään.
Minulle riitti yhdet häät ja se show kaasona. Sanoin kavereille jo valmiiksi, ettei enää ikinä.
Naapurini oletti että hänen lapsensa joka on omani hyvä kaveri voi viettää koko kesälomansa meillä. Naapurilla ei itsellään ollut kesälomaa koska oli juuri vaihtanut työpaikkaa ja oli yksinhuoltaja (sekin ihan oma valinta). Minä olin silloin kotona ja hänen lapsensa menee kuulemma siinä sivussa koko kesän ja hän säästää päivähoitomaksut kesän ajalta.
Exän vanhemmat maalasivat taloansa uudelleen ja pyysivät avuksi tiettynä päivänä. Asuivat tunnin matkan päässä meistä, keskellä metsää. Lupasivat tulla hakemaan ja kuskata illalla takaisin, koska meillä ei ollut autoa eikä sinne päässyt julkisilla. Mulla oli sille päivälle sovittuna töitä ja olin ajatellut tehdä jotain rästiin jääneitä kotihommiakin. Otin vapaapäivän, koska tottakai pitää auttaa ja tykkään maalaamisesta! Kyyti tuli sovitusti aamusella ja perille kun päästiin niin kävikin ilmi, ettei maaleja oltu edes hankittu eivätkä he nyt jaksa lähteä rautakauppaan. Mulle tyrkättiin lonkerotölkki kouraan "mutta nythän me voidaan tässä vähän jutustella ja juoda, hoidetaan ne maalaushommat vaikka ens viikonloppuna".
Kyllä ärsytti, vaikkei sinänsä mitään pahaa tapahtunut. Ärsyttää ihmiset, jotka eivät arvosta muiden aikaa ja vaivannäköä lainkaan. Talkoot on ihan mukavia, mutta jos haluaa vaan tissutella jonkun kanssa koko päivän niin voishan siitä sanoa erikseen eikä johtaa harhaan. En olis nimittäin lähtenyt koko reissulle, jos olisin tiennyt asian oikean laidan - mieluummin olisin hoitanut sen sovitun homman ensin kuntoon ja sitten vaikka avannut juoman, ei toisinpäin. Sellanen palkaton vapaa!
Vierailija kirjoitti:
Siitä miniäkokelaasta vielä. Tuli hyvä vaimo ja useamman lapsen äiti. On vielä korkeasti koulutettu ja saman miehen kanssa edelleen yhdessä vuosien jälkeen. Tunsi oman arvonsa, ettei kyökkiin perhejuhlissa siivota. Ollaan edelleen tekemisissä.
Aika heikosti miniäkokelaita pidetään. Minut yksi anoppikokelas yritti pistää aina suursiivoamaan kun menin sinne. Pari kertaa siivosinkin (väärin - ei ollut äiti kuulemma opettanut oikeita tapoja - eli ei juuri kiitosta silti). Kun kerran olisi pitänyt anopin iso kasvimaa perata ja toisella kertaa kaatosateessa kuokkia perunoita, niin näistä kieltäydyin, ja minun on kyllä takuulla "kiitelty" naapuristolle. Kasvimaa oli iso, ja pojallaan ja minulla oli mökki varattuna viikon lomaamme varten. Ei tosiaankaan kiinnostanut olla sitä lomaviikkoa perkaamassa anopin kasvimaata - vs. mökki Saimaan rannalla (joka olisi pitänyt tuossa vaiheessa kuitenkin jo maksaa) alkaen seuravana päivänä.
Kumma, että minäkokelas on kuin orja? Fiksu oli tuo, joka joi skumppaa kylmän viileästi. Tuskin häntäkään oli etukäteen infottu, että saa kunnian olla häissä keittiöpiika, ei vieras.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tällaista miestä on tullut vastaan: he ovat päättäneet alkaa riiustella naista x, vaikka tämä ei sitä itse halua. Ei nyt sentään väkisin ole mitään tehneet, mutta tuo väsysystekniikka. Toinen kertoi, että oli komentanut lapsensa olemaan hereillä, kunnes sai miehen poistumaan asunnosta; toinen karkasi 1 krs asunnostaan ikkunasta meille (kotiini "turvaan").
Vierailija11 kirjoitti:
Naapurini oletti että hänen lapsensa joka on omani hyvä kaveri voi viettää koko kesälomansa meillä. Naapurilla ei itsellään ollut kesälomaa koska oli juuri vaihtanut työpaikkaa ja oli yksinhuoltaja (sekin ihan oma valinta). Minä olin silloin kotona ja hänen lapsensa menee kuulemma siinä sivussa koko kesän ja hän säästää päivähoitomaksut kesän ajalta.
Meillä sama. Pidän kesäloman joka vuosi elokuussa. Meillä mentiin niin pitkälle että mulle ilmoitettiin lapset tulevat sitten.
Kysyin paljonko olet ajatellut maksaa ? Ilmoitin veloitan 10 e tunti per lapsi ja maksu käteisellä aamulla kun tuodaan lapset. Alkoi hyvin, hyvin pitkä valitus kun yksi naapureista oli ehdottanut minua.
Faktahan on että olen tiukilla ollut vuosikausia. Mutta pärjään. Laskut tulee maksettua jne mutta eipä mitään ulkomaan matkoja tule tehtyä jne.
Naapuri oli ihan hyvää hyvyyttään vinkannut tälle äidille että kysyy mitä minä velvoittaisin mutta kunnallinen päivähoito on niin halpaa ettei kukaan sitä summaa halvemmalla tee töitä.
Ja tää hlö luuli olisin tehnyt halvemmalla.
Yritti monta, monta kertaa koska oli ilmoittanut ettei lapset tarvi elokuussa hoitopaikkaa.
Mutta meille eivät tulleet .
Meillä oli tietenkin omat lomasuunnitelmat enkä ajatellut niitä muuttaa siksi että joku haluaa säästää rahaa.
Mummoni oli äärimmäisen pihi ihminen, jolla oli kuollessaan säästöjä melkein sata tuhatta markkaa. Mummon olisi pitänyt saada omakotitalonsa katto korjattua, mutta ei raaskinut palkata mitään yritystä hommaan. Yritti saada minua ja sukulaisia tekemään sen jollakin tonnilla. Itsehän olen ja olin kirjojen parissa viihtyvä nörtti enkä koskenutkaan työkaluihin yläasteen puukässän jälkeen. En todellakaan lähtenyt, en olisi edes osannut.
Jätti sitten talonsa korjaamatta kun kukaan sukulainen ei tullut puoli-ilmaiseksi. Kuolinpesä peri kaksi homevaurioista rötisköä, arvot n. 7000 ja 30 000 euroa. Jos olisi huolehtinut omaisuudestaan, niin arvo olisi ollut noin kolminkertainen.
Voidaan varmaan tulla teille äkkiseltään yöksi, ja maksatte varmaan myös ravintolalaskun, ja jäädään saman tien myös seuraavaksi yöksi eikä makseta ruoista mitään, ja kuskaattehan vielä rautatieasemalle sen jälkeen.
Hyvin pärjää ilman kuskia. Varsinkin maalla, kuskina yleensä selväpäisin ja omat laitteet ajetaan pois jos vain pystyy. Kuskiksi lähin ja lähtö venähti nii tuli kitattua reilummin ja matkalla lisää nii reilun 30km päässä piti vaihtaa kuskia, kun meinannu tiellä pysyä..