Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Keskustelet sen teoreettisen puolisosi kanssa, että miten järjestätte asiat. Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa, kunhan molemmista tuntuu reilulta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen taloustili omien tilien lisäksi.
Muistan kerran miten eräs kamu oli lähtemässä maksullisiin ja kauhistui, kun oli nostamassa satasia käteisellä "taloustililtä" klo 01 yöllä. Tajusi kuitenkin virheensä ennen vahinkoa ja nosti rahulit omalta tililtään.
Esim. tietty prosenttiosuus nettotuloista yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset kulut. Molemmat voivat laittaa tilille myös saman summan, esim. jos tuloerot ovat pienet tai elintaso pidetään vähemmän tienaavan tasolla siten, että myös vähemmän tienaavalle jää säästöjä.
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Omat tilit, jonne tulee palkat ja joilta maksetaan henkilökohtaiset menot kuten vaatteet, harrastukset ja terveysmenot.
Yhteinen tili, jonne molemmat maksaa saman prosenttiosuuden omista tuloista. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki kodin, lasten, arjen ja auton asiat.
Tämä toimii jos molemmat on töissä. Lomarahat omille tileille. Veronpalautuksista sama prosenttiosuus yhteiselle tilille kun palkastakin.
Riippuu suhteesta. Edellisessä suhteessa oli täysin erilliset rahat koska mies oli hirveä tuhlari. Kaiki maksettiin puoliksi sentilleen vaikka mies söi tuplasti enemmän kuin minä.
Nykyisessä suhteessa palkat menevät samalle tilille ja kaikki maksetaan sieltä. Toki en tähän ilman avioliittoa lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Isompi tuloinen maksaa isomman osuuden menoista.
Entä jos kummallakin jää reilusti säästöön joka kuukausi ja pienempituloinenkin on varakas? Pitääkö silti maksaa enemmän?
Miksi vain raha-asia huolia? Entä sitten kotiin liittyvät asiat? Kodin siivous ym.?
No meillä on ollut 28v omat tilit ja yhteiset rahat. Ei olla koskaan mietitty mitä ja kenen pussista maksetaan.
Kun omat nuoret muuttivat kotoa parisuhteeseen neuvoimme avaamasn yhteisen taloustilin ja laskemaan excelissä ns pakolliset menot. Ne puoliksi ja kumpikin laittaa rahaa taloustilille, loput jää omiin tarpeisiin ja sijoitettavaksi (jos hyvin käy). Hyvin on toiminut
Riitoja ei synny kun asut omassa kodissa just kuten haluat. Älä muuta yhteen.
Sehän riippuu just siitä mitä sovitaan. Kaikki parisuhteet on erilaisia. Ja pitkässä parisuhteessa talousasiat muuttuu ja eri aikoina on erilaiset systeemit esim. Kun lapset ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Eli maksat suhteellisesti todellakin enemmän kuin miehesi? Miksi?
Kunhan sovitte raha-asioista ja kotitöistä ennen kuin muutatte yhteen ja teette ratkaisun, johon kumpikin olette tyytyväisiä. Vaikka alussa kotitöitä on vähän, älä tee niitä yksin vaan pidä huoli, että ne menee puoliksi. Aika on rahaan verrattavissa oleva asia, joten pidä puolesi. Jos toinen sluibailee heti alussa, niin lopeta se suhde siihen, se ei parane.
Meillä homma on hoidettu yhteisellä taloustilillä johon molemmilla on pankki/luottokortti. Molemmat laittavat tälle tilille tietyn rahasumman kuukaudessa tulojen suhteessa. Jos tämä summa ei jonain kuukautena riitä kuluihin niin sitten molemmat laittaa lisää 50/50 suhteessa. Tältä tililtä maksetaan talouden kaikki kulut. Meillä tämä koskee myös meidän omia vaatteita ja kosmetiikkaa yms. koska olemme molemmat säästeliäitä rahan käyttäjiä eikä kumpikaan "törsää". Omilta tileiltä maksetaan harrastukset ja jos haluaa ostaa vain itselleen jotain kalliimpaa. Meillä on omakotitalo joka on ostettu puoliksi ja johon molemmilla oli omat lainat (nyt jo maksettu). Kun taloon tulee remontteja niin ne maksetaan aina puoliksi kun talo omistetaan puoliksi. Olemme naimisissa ja meillä on kaksi lasta. Rahat ovat kuitenkin erilliset avioehdon takia.
Voin lämpimästi suositella tätä systeemiä. Ei tarvitse laskeskella ja säilytellä kuitteja ja molemmat tietää tasan tarkkaan että kumpikin osallistuu kuluihin sovitulla tavalla. Jos ollaan vain avoliitossa eikä lapsia ole, voi taloustilille laittaa rahaa 50/50 suhteessa ja maksaa sieltä vain asumisen, ruuat yms. yleiskulut. Vaatteet yms. muut henkilökohtaiset kulut voi kumpikin ostaa itse omilla rahoilla.
Yhteinen taloustili, jolle jokainen maksaa palkasta tietyn prosenttiosuuden laskujen, elintarvikkeiden ja taloustarpeiden ostoon. Ei voi laittaa tarkkaa summaa, esim molemmilta 300e kuukaudessa, sillä 300e on suurempi summa 2500 netosta kuin 4000e netosta. Näin varsinkin miehet mielellään toimisivat, kun useimmiten isompipalkkaisina hyötyvät siitä. Mutta ei käy, vaan prosenttiosuus molemmilta tilille, silloin menee tasan. On toki otettava huomioon myös, jos pienikokoinen nainen syö kevyesti ja iso/ bodari mies vetää puoli jääkaappia kitusiinsa parissa päivässä.
Molemmat maksaa itse omat menonsa, esim. harrastukset ja haluamansa hankinnat omalta tililtään. Lasten menoista huolehtii molemmat, ei vain nainen.
Ei ole kovin helppoa tämä. Pitäkää kuitenkin puolenne, aina on pihejä ja lokkeja, ihan molemmissa sukupuolissa.
En suosittele ap:lle yhteistä taloutta tai edes yhdessä asumista kenenkään kanssa.
Mun kaveriperhe meni niin pitkälle että toinen vanhemmista maksoi toisen lapsen ja toinen toisen lapsen kulut. Vähän outo jako enkä tiedä miten se oikeasti käytännössä toimi mutta sivusta katsottuna hankala räknätä jo kaupassa että osta sä toi ja mä tämän jne.