Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä noi nuoret äidit repii rahansa

Vierailija
22.05.2016 |

Kaiken maailman mini rodineihin, bugaboihin, gugguihin ja muihin. Instagram on täynnä näitä max 22-vuotiaita äitejä, joilla on kuvia pelkästään merkkikledjuihin puetuista muksuista. Oma serkkuni on myös tällainen ja hänen instan kautta päädyinkin näitä katselemaan. Aika harvalla kuitenkaan on esim. perintöä tai muuta varallisuutta, saati hyväpalkkaista duunia tuon ikäisenä. Tykkään itsekin pukea lasta, joten suurin piirtein tiedän mitä mikäkin maksaa. Tuntuu hullulta, että muksuilla on monen sadan euron edestä vaatteita kaapissaan, kun toinen vanhemmista on kotona ja toinen pienipalkkaisessa duunissa(esim. serkkuni tapauksessa näin).

Kommentit (243)

Vierailija
121/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 24, aviomies 25, töitä on tehty aina, ostetaan sekä itselle ja lapsille merkkituotteita (ei kyllä todellakaan kaikkea) on oma asunto hyvältä alueelta, uusi auto ja bugaboon vaunut.

Meillä vanhemmilla on omat harrastukset ja tykätään käydä satunnaisesti koko perheen kanssa ulkomailla, ulkona syömässä ja satsataan terveelliseen ruokaan. Kyse meidän kohdalla on ollut siitä, että tarkkaillaan tarjouksia, SÄÄSTETÄÄN, ja molemmilla on hyvät työpaikat. Kuukausitulot ovat eri luokassa kuin yhdelläkään samanikäisellä tuttavalla. Tämäkin on saavutettu tosi kovalla työllä ennen lasten hankkimista. Joillain nuorillakin voi olla ihan vaan puhtaasti varaa ostaa ja elää kuten haluaa.

Tähän vastasin. Ei siis ole pääomatuloja eikä peritty rahaa muualta. Ihan on koulun ohella lähdetty tekemään töitä ja edetty uralla. Sori. Perintöjä on kyllä tulevaisuudessa (toivottavasti ei pitkään aikaan kuitenkaan) tulossa.

T.115

Hmmm 24 ja 25 vuotiaalla ne tulot nyt vain eivät kummoisi voi olla jos rahat tulee palkkatyöstä... Pääomatulot eriasia. Tossa vaiheessa rahat tulleet siis muualta jos on uudet autot ja talot...

'

"Oma asunto hyvältä alueelta" = Pankin asunto

"Uusi auto" = Rahoitusyhtiön auto

Vasta 30 jälkeen on mahdollista elää leveästi jos on tehnyt asiat oikein...

24 ja 25 ilman koulutusta eivät pääse hyväpalkkaiseen ammattiin siksi eivät tienaa mitään.

Kouluttautumalla valmistutaan vasta tuon ikäisenä ja opiskelijana säästöön saa vain pähkinöitä. 24 ja 25 vuotiaana ei ole edetty uralla vielä yhtään mihinkään...

Ole ystävällinen ja avaa tilannettasi. Minkä ikäisestä olette olleet töissä ja millä koulutuksella.

Vierailija
122/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 24, aviomies 25, töitä on tehty aina, ostetaan sekä itselle ja lapsille merkkituotteita (ei kyllä todellakaan kaikkea) on oma asunto hyvältä alueelta, uusi auto ja bugaboon vaunut.

Meillä vanhemmilla on omat harrastukset ja tykätään käydä satunnaisesti koko perheen kanssa ulkomailla, ulkona syömässä ja satsataan terveelliseen ruokaan. Kyse meidän kohdalla on ollut siitä, että tarkkaillaan tarjouksia, SÄÄSTETÄÄN, ja molemmilla on hyvät työpaikat. Kuukausitulot ovat eri luokassa kuin yhdelläkään samanikäisellä tuttavalla. Tämäkin on saavutettu tosi kovalla työllä ennen lasten hankkimista. Joillain nuorillakin voi olla ihan vaan puhtaasti varaa ostaa ja elää kuten haluaa.

Tähän vastasin. Ei siis ole pääomatuloja eikä peritty rahaa muualta. Ihan on koulun ohella lähdetty tekemään töitä ja edetty uralla. Sori. Perintöjä on kyllä tulevaisuudessa (toivottavasti ei pitkään aikaan kuitenkaan) tulossa.

T.115

Hmmm 24 ja 25 vuotiaalla ne tulot nyt vain eivät kummoisi voi olla jos rahat tulee palkkatyöstä... Pääomatulot eriasia. Tossa vaiheessa rahat tulleet siis muualta jos on uudet autot ja talot...

'

"Oma asunto hyvältä alueelta" = Pankin asunto

"Uusi auto" = Rahoitusyhtiön auto

Vasta 30 jälkeen on mahdollista elää leveästi jos on tehnyt asiat oikein...

24 ja 25 ilman koulutusta eivät pääse hyväpalkkaiseen ammattiin siksi eivät tienaa mitään.

Kouluttautumalla valmistutaan vasta tuon ikäisenä ja opiskelijana säästöön saa vain pähkinöitä. 24 ja 25 vuotiaana ei ole edetty uralla vielä yhtään mihinkään...

Ole ystävällinen ja avaa tilannettasi. Minkä ikäisestä olette olleet töissä ja millä koulutuksella.

Tämä on niin tätä että hehkutetaan sitä omaa elämää vaikka varsinaista syytä ei olisi. 24 ja 25 vuotiaana on helkutisti asuntolainaa jos asunto on järkevältä paikalta ja järkevän kokoinen, lisäksi auto on 100% rahoituksella jos uutena ostettu. Myöskään 24 tai 25 vuotias nainen jolla on lapsia (vähintään 2kpl) ei ole edennyt urallaan koska jo lapsien takia ollut vähintään kaksi vuotta kotona ja raskaana olevia naisia ei tunnetusti ylennetä yhtään mihinkään. Käydään ulkomailla ja syödään ulkona? No onhan se mäkkirissä syöminenkin ulkona syömistä ja halvin pakettimatka turkkiin ulkomailla käymistä. Totuus on kuitenkin se että tuossa tilanteessa rahat on todella tiukassa. Hyvä kun talous pyörii inhimillisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan täällä p:kaa jauhaa nimettömä, siitä voi jollekkin tulla hyvä mieli siitä kun kertoo miten täydellistä elämää elää, ei siihen kannata mukaan lähteä. Antakaa toisten elää täydellistä elämää ihan rauhassa.

Vierailija
124/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä. 23v ikää, muksuja on vain 1 eikä enempää tule niin on varaa ostella vähän spessumpaakin. Toki mulla ei ole asumiskuluja muuta kuin juoksevat, ei vuokraa tai lainaa (peritty talo). Tulot sen 4600e netto, pakollisia menoja n.600e/kk.

Missä ammatissa 23 vuotias tyllerö tienaa noin hyvin?

Vaikutat juuri sellaiselta keski-ikäiseltä katkeran oloiselta, kun puhut tylleröstä.

Kysymys oli musta aivan asiallinen. Itekkin haluaisin tietää kun ei 2 vuoden kokemuksella oleva DI.kään tienaa tuota ja 23v iässä ei todellakaan ole mitään maisterin papereita keretty hankkia. Yrittäjäksikin on aika huikee lukee, ellei firma ole jo vanhempien perustama.

Rakennussuunnittelija, palkat keskimäärin 3900-8000e/kk ja AMK käytynä. Kaikki eivät jää yläasteen jälkeen lorvimaan sossutuille.

Hyvä trolli. Rakennussuunnittelija ole mikään tutkintoa ja se on ARKKITEHTI ja jos, et tätä tiennyt niin et ole edes insinööri. Ammattilaisella ei käy tuota pientä mokaa minkä teit mitä saatat nyt miettiä. Arkkitehtinakaan saa edes aloittaessa tuota 3900€ ja jos puhutaan keskimmäräisestä palkasta niin sulla on tommonen 4100€ heittoo tossa. Sekä uusimmat AMK:n rakennusarkkitehdit valmistuvat vasta ensi vuonna. TTY:n aloittavat raksa DI:t saavat n. 3300€/kk niin ei todellakaan tavan raksainssit saa aloittaessa yli 3000€/kk, eikä se palkka nouse ihan heti.

Vierailija
125/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku mä oon vähän parempi kuin muut ja siks tienaan neljä kertaa enemmän.

Vierailija
126/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida ap olla ihan ajan tasalla. Joka toisella suomalaisella on nykyisin perittyä varallisuutta keskimäärin 75000 euroa. Lisäksi 1980-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneillä alkaa olla jo vanhempien kokoamaa osakevarallisuutta. Ei tarvitse olla upporikas voidakseen koita lapselleen osakesalkun jonka tuotoilla voi halutessaan vaikka elää muutaman vuoden. Nykyisin taitaa olla jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että 18-vuotias saa haltuunsa useamman kymppitonnin osaketuoton.

Metka juttu kun katsoo ihmisten verotietoja niin niitä pääoma tuloja ei ole ja ansiotulot ovat mitättömät... Mutta silti on vaikka mitä merkkikamaa. Eiköhän isovanhemmat, kirppis ja osamaksu ole oikeita vastauksia.

Vierailija
127/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kauemmin elämää katsoneena voin kertoa että ne joilla nuorena menee lujaa ja on kaikkea niin noin 40v kohdalla tämä kääntyy. Ne jotka ovat eläneet vaatimattomasti ja maksaaneet lainansa pois ottamatta uusia, pärjäävät sen jälkeen huomattavasti paremmin. Mutta tämä onkin toisten mielestä epäreilua. Ei suomessa työllä rikastumaan ketään pääse ja ne nuoret joilla on hurjat tulot ovat yleensä niin fiksuja että sijoittavat rahansa tulevaisuutta varten, eivät tuhlaa ja leveile. Sitten on tämä wt porukka joku kuluttaa kaiken ja ottaa niin paljon lainaa kun irti lähtee. Onhan se hienoa kun taskussa on aina uusin puhelin ja markkinoiden suurin tv ja se merkkikäsilaukku mutta omaisuutta sillä systeemillä ei saa kartutettua.

Vierailija
128/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tarinassa on joku vanhempien apu ja tuki takana, pelkästään oman asunnon hankkiminen ilman minkäänlaista vanhempien tukea ei tänä päivänä onnistu tuossa iässä. Oikeasti hyvä tuloiset ihmiset eivät kuluta aikaansa siihen että saan jauhelihaa 2e halvemmalla kilohinnalla tai nyt omenat ovat tuolla tarjouksessa... hyvätuloisilla on perempaa tekemista. Tarinan lady on siis 24v ja on saavuttanut asemansa ennen lasten hankkimista joita on enemmän kuin yksi. Hyvä työpaikka ja tulot on saatu jo 21 vuotiaana. HÖPÖ HÖPÖ.

Kyllä joillain nuorilla on varaa ostaa ja elää kuten haluaa mutta joku muu maksaa.

Vierailija
129/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei kyllä ole ap:n mainitsemia vaunuja, vaan stokkea. En osta trendijuttuja vaan ostan sitä, mistä olen valmis maksamaan ja mikä miellyttää omaa silmää. (Joojoo, kaikkia ei stokken toimistotuolirattaat miellytä, mut ihan huiput meidän käytössä olleet). Jos näen jotkut hienot kengät tai vaatteen, ostan sen, mikäli se on tarpeen. Jotkut ostokset ovat kalliita, myönnän sen. Saisi niitä housuja halvemmallakin. Tykkään vaan kivoista vaatteista. Toisaalta välillä lapsemme pukeutuu kyllä ihan nuhjusukkiksiin tai käytettyihin vaatteisiin, ei minua se haittaa.

Vauvan sain ollessani 23. Jo tuolloin lapsen isän tulot yli 4000 ja minä olen töissä koulun ohella käynyt 15-vuotiaasta. Palkkani ei tuolloin yliopistossa opiskellessani vielä ollut häävi, mutta minulla on aina ollut säästöjä. Käytän rahaa omiin vaatteisiin jonkin verran. Myös asuntomme sisustus on minulle tärkeä (yhtäkään merkkijuttua ei löydy, vaan siis halusin hienon sohvan, hyvän sängyn, hienot taulut jne). Käytän rahaa järkevästi emmekä elä yli varojemme, mutta tietty vähemmälläkin pärjäisi.

Vierailija
130/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten ilmiö jota olen miettinyt, tunnen paljon näitä perheitä missä normipalkkainen mies, vuokrakämppä, vuosia kotona ollut kouluttamaton tai alhainen palkka-ala äiti ja niillä on kaikki merkit , ja hirveästi panostavat lasten pukeutumiseen. Sitten tunnen todella hyvin toimeentulevia, että alla on -50k auto, vanhemmat esim kumpikin lääkäreitä tai asianajajia, ja näillä on sitten ciraf:in haalarit lapsilla ja 90 luvun näköisiä kierrätettyjä vaatteita. Ehkä näillä hyvin toimeentulevilla ei ole aikaa roikkua fb-palstoilla eivätkä varmaan edes tiedä näistä "huippumerkeistä", joskun onneksi olen ilmeisesti sattunut tälläiset kirppispyötään missä myydään 1,5e hintaa vaatteita mistä maksetaan fb-palstoilla yli ostohintoja käytettynä. Itse olen vanha keskituloinen ja ostan paljon käytettynä, mutten käytä kyllä mitään 90 luvun vaatteita, mutten myöskään maksa käytetystä kun se on vaan "merkkiä". 

Tässä olisi tutkimuksen aihe jollekin, 

Vierailija
131/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kauemmin elämää katsoneena voin kertoa että ne joilla nuorena menee lujaa ja on kaikkea niin noin 40v kohdalla tämä kääntyy. Ne jotka ovat eläneet vaatimattomasti ja maksaaneet lainansa pois ottamatta uusia, pärjäävät sen jälkeen huomattavasti paremmin. Mutta tämä onkin toisten mielestä epäreilua. Ei suomessa työllä rikastumaan ketään pääse ja ne nuoret joilla on hurjat tulot ovat yleensä niin fiksuja että sijoittavat rahansa tulevaisuutta varten, eivät tuhlaa ja leveile. Sitten on tämä wt porukka joku kuluttaa kaiken ja ottaa niin paljon lainaa kun irti lähtee. Onhan se hienoa kun taskussa on aina uusin puhelin ja markkinoiden suurin tv ja se merkkikäsilaukku mutta omaisuutta sillä systeemillä ei saa kartutettua.

No ei nyt ihan noinkaan. Asuntolainaa ei ole pakko tai edes järkevää maksaa pois niin nopeasti kuin pystyy. On huomattavasti järkevämpää sijoittaa ylimääräinen kasvattamaan tuottoa. Laina ja korko pienenevät joka tapauksessa automaattisesti inflaation vuoksi (ja sopivan kokoisten kuukausimaksujen).

Mitä kukakin pitää vaatimattomasti elämisenä, mutta en todellakaan suosittelisi ketään odottamaan nelikymppiseksi ennen ulkomailla matkustelua esim.

Eri tietenkin nämä jotka panevat kaikki rahansa (omat ja lainatut) vaatteisiin. Siinä ei tietenkään ole mitään järkeä. Suurin osa kai tajuaa sen itsekin muutaman vuoden sisällä.

Vierailija
132/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ilmiö jota olen miettinyt, tunnen paljon näitä perheitä missä normipalkkainen mies, vuokrakämppä, vuosia kotona ollut kouluttamaton tai alhainen palkka-ala äiti ja niillä on kaikki merkit , ja hirveästi panostavat lasten pukeutumiseen. Sitten tunnen todella hyvin toimeentulevia, että alla on -50k auto, vanhemmat esim kumpikin lääkäreitä tai asianajajia, ja näillä on sitten ciraf:in haalarit lapsilla ja 90 luvun näköisiä kierrätettyjä vaatteita. Ehkä näillä hyvin toimeentulevilla ei ole aikaa roikkua fb-palstoilla eivätkä varmaan edes tiedä näistä "huippumerkeistä", joskun onneksi olen ilmeisesti sattunut tälläiset kirppispyötään missä myydään 1,5e hintaa vaatteita mistä maksetaan fb-palstoilla yli ostohintoja käytettynä. Itse olen vanha keskituloinen ja ostan paljon käytettynä, mutten käytä kyllä mitään 90 luvun vaatteita, mutten myöskään maksa käytetystä kun se on vaan "merkkiä". 

Tässä olisi tutkimuksen aihe jollekin, 

No mun maalaisjärki keksii tuohon vastauksen ilman sen kummempia tutkimuksia. Syyt ovat samat kuin siihen miksi toisessa tapauksessa vanhemmat ovat pienituloisia ja toisissa pitkälle koulutettuja ja sen mukaan tienaavia. Kaikki lähtee korvien välistä.

Vierailija
133/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti -94 kirjoitti:

2- vuotiaalla lapsellani on valtava kasa erilaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita. Haalareita on useampia eri keleihin ja eri testivoittajilta. Kaikki varusteet kengistä lakkeihin on parasta mitä rahalla saa. Lastenhuone täyttyy pienistä täyspuustoisia huonekaluista, leikkikeittiö maksoi 500 euroa, pieni pinnatuoli ja pöytä ryhmä 400 euroa nuken sänky 80 euroa, niiden lisäksi on prinsessa maja, liukumäki ym..

Lapseltani ei puutu kertakaikkiaan mitään.

Itselleni en osta vaatteita, en käy ulkona, autoni maksaa 600 euroa ja ruokakaupassa lasken joka sentin.

Lapsellani on kaikki minulla taas vähemmän. Osamaksuja en voi sietää, mieheni palkka on normaali luokkaa ja itse olen opiskelija.

Kyse ei ole mistään muusta kun priorisoinnista, minulle tärkeintä on että lapsellani on kaikki. Itse lapsena kaikesta tingittiin ja meidän lasten lelut ym. Olivat ne viimeiset hankinnat jos rahaa jäi. Oma lapsuuteni heijastuu nyt lapseni tavarapaljoudesta. Se on vaan minulle tärkeää, ettei häneltä puutu mitään.

Mikä on oikein, mikä on väärin, mikä elämässä on tärkeää? Siihen en ota kantaa, tämä on minun tapani kasvattaa oma lapseni.

Mikä on täyspuustoinen huonekalu?????Et mahda ainakaan äidinkieltä opiskella.???

Vierailija
134/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osamaksu

Varmaan tämä. Yllättävän monet nuoret naiset ovat "naimisissa" Klarnan ja H&M-tilin kanssa. 

Pitää asiat olla kyllä ihan päin persettä, että ostaa osamaksulla jostain H&M:ltä. Tuohan on varmaan kirppiksen jälkeen edullisin liike.

Vierailija
135/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä oon vähän parempi kuin muut ja siks tienaan neljä kertaa enemmän.

Yläpeukutin kommenttia, sillä juuri tuossa ulkona naapuruston ekaluokkalaiset puhauivat samat sanat:DDDDDD

Vierailija
136/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä. 23v ikää, muksuja on vain 1 eikä enempää tule niin on varaa ostella vähän spessumpaakin. Toki mulla ei ole asumiskuluja muuta kuin juoksevat, ei vuokraa tai lainaa (peritty talo). Tulot sen 4600e netto, pakollisia menoja n.600e/kk.

Missä ammatissa 23 vuotias tyllerö tienaa noin hyvin?

Rakennussuunnittelija. :)

ei kai kukaan anna 23 vuotiaan suunnitella omaa rakennustaan, huoh. Oli sitten koulutus tai ei, niin kokemusta ei kuitenkaan ole.

Vierailija
137/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa meni nyt ohi mutta voisko joku listata ihan konkreettisia koulutuspolkuja tai ammatteja, sekä vähän toimialaa tms jossa nämä mystiset kaksikymppiset voi tienata 4000€ kuussa? Tämä siis parikymppisellä kahden pienen lapsen äidillä joka on hädin tuskin lukiosta päässyt. Onko nämä rehellisesti isän firmassa jotain pientä paperinpyörittelyä vai ihan oikeita töitä?

Vierailija
138/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt ihan noinkaan. Asuntolainaa ei ole pakko tai edes järkevää maksaa pois niin nopeasti kuin pystyy. On huomattavasti järkevämpää sijoittaa ylimääräinen kasvattamaan tuottoa. Laina ja korko pienenevät joka tapauksessa automaattisesti inflaation vuoksi (ja sopivan kokoisten kuukausimaksujen).

Mitä kukakin pitää vaatimattomasti elämisenä, mutta en todellakaan suosittelisi ketään odottamaan nelikymppiseksi ennen ulkomailla matkustelua esim.

Eri tietenkin nämä jotka panevat kaikki rahansa (omat ja lainatut) vaatteisiin. Siinä ei tietenkään ole mitään järkeä. Suurin osa kai tajuaa sen itsekin muutaman vuoden sisällä.

Asuntolaina on joka tapauksessa niin suuri että sen maksaminen vain on yksinkertaisen järkevää. Mitä tulee inflaatioon niin yhden asuntolainen kohdalla se ei vielä paljon tunnu, ajatelen tilannetta etta maksat lainaasi vaikka 10 vuotta kauemmin kuin toinen, siinä kuitenkin maksaa korkoakin sen 10v kauemmin. Pankin laskureilla saa tästä jotain osviittaa jos asia hakusessa. Sitä on lähes mahdotonta kuitenkin sanoa etukäteen kumpi on loppujen lopuksi fiksumpaa sijoittaa rahat asuntoon vai osakkeisiin. Molemmissa omat riskinsä sekä mahdollinen arvonnousu. Se että sijoittaa rahat johonkin asuntoon tai osakkeisiin on jokataupauksessa pois shoppailusta.

Vierailija
139/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas mies?

Eräs työkaverini (vaatemyyjä) ostelee jatkuvasti juuri näitä kalliita lastenmerkkejä sekä esim. Gantia, Hilfigeriä ym. Rahaa on, sillä mies omistaa firmansa ja ansaitsee varmasti yli 100 000e/vuosi. Äiti saa siis käyttää omat rahansa vauvan vaatteisiin ja omiin laukkuihin ym. Toki myy paljon kirpparilla. Eikö noista saa aika hyvin takaisin?!

Ja onhan kaikki kiinni myös siitä mihin haluaa rahansa käyttää. Meillä olisi varaa ostella jonkun verran kalliimpiakin varusteita, mutta en koe tarvetta. Itsekäytän h&m ym. vaatteita, laukuista en innostu, ei ripsipidennyksiä tai rakennekynsiä... Vauvakin puetaan samaan tyyliin. Vaunut valitsin keskihintaisista. Bugaboot oli ihan jees, mutta kun puolella hintaa sain omia kriteereitäni täysin vastaavat(yhdistelmät + kaukalon), en nähnyt syytä maksaa statuksesta.

Omituista. Helsingissä ainakaan ei perhe missään luksuksessa elä yhden henkilön 100 000 euron tuloilla.

Vierailija
140/243 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina on joka tapauksessa niin suuri että sen maksaminen vain on yksinkertaisen järkevää. Mitä tulee inflaatioon niin yhden asuntolainen kohdalla se ei vielä paljon tunnu, ajatelen tilannetta etta maksat lainaasi vaikka 10 vuotta kauemmin kuin toinen, siinä kuitenkin maksaa korkoakin sen 10v kauemmin. Pankin laskureilla saa tästä jotain osviittaa jos asia hakusessa. Sitä on lähes mahdotonta kuitenkin sanoa etukäteen kumpi on loppujen lopuksi fiksumpaa sijoittaa rahat asuntoon vai osakkeisiin. Molemmissa omat riskinsä sekä mahdollinen arvonnousu. Se että sijoittaa rahat johonkin asuntoon tai osakkeisiin on jokataupauksessa pois shoppailusta.

Shoppailuun (ainakaan käyttötavaran shoppailuun) sijoittaminen ei tosiaan ole järkevää. Mutta sijoittaminen on sen sijaan järkevämpää kuin asuntolainan nopea maksaminen. Sijoittaa sitten osakkeisiin, rahastoihin, kahden vuoden päästä myytäviin remppakoteihin tai vaikka vuokra-asuntoon. Mutta kukin tavallaan. Kukaan varakas bisness-ihminen ei kuitenkaan suosittele elämään ilman lainaa. Varsinkaan alhaisen koron vuosina.