Mistä noi nuoret äidit repii rahansa
Kaiken maailman mini rodineihin, bugaboihin, gugguihin ja muihin. Instagram on täynnä näitä max 22-vuotiaita äitejä, joilla on kuvia pelkästään merkkikledjuihin puetuista muksuista. Oma serkkuni on myös tällainen ja hänen instan kautta päädyinkin näitä katselemaan. Aika harvalla kuitenkaan on esim. perintöä tai muuta varallisuutta, saati hyväpalkkaista duunia tuon ikäisenä. Tykkään itsekin pukea lasta, joten suurin piirtein tiedän mitä mikäkin maksaa. Tuntuu hullulta, että muksuilla on monen sadan euron edestä vaatteita kaapissaan, kun toinen vanhemmista on kotona ja toinen pienipalkkaisessa duunissa(esim. serkkuni tapauksessa näin).
Kommentit (243)
Tervetuloa tähän aikuispissisten osamaksusilikoonien ja pikavippimerkkilaukkujen aikakauteen. Lopputulemana hyvin usein ulosottolistalle pääsy mutta sekään ei hidasta koska "onhan niillä listoilla niinku isoi julkkiksiaki hei".
Nettopalkkani 2500-260 e kuussa ja ikinä ei ole ollut varaa noihin hömpötyksiin. Vaatteet on lapselle ostettu ja harrastusvälineet uusina käyttäen marketteja, Lindexia ym. ja urheilukauppoja. Siispä en minäkään tajua,miten joillakin pienipalkkaisilla on noihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tähän aikuispissisten osamaksusilikoonien ja pikavippimerkkilaukkujen aikakauteen. Lopputulemana hyvin usein ulosottolistalle pääsy mutta sekään ei hidasta koska "onhan niillä listoilla niinku isoi julkkiksiaki hei".
Ja tuohon jengiin kuuluu kyllä niitä mieslapsiakin, joiden on pakko saada kaikkea kivaa nytjustheti. Laskupino kasvaa kasvamistaan, mutta selitellään miten mennään velkasaneeraukseen ja maksellaan kaikki pikkusummina pois.
Jep jep.
Ajatelkaa , mikä mieletön summa voi mennä lastenvaatteisiin, jos ostaa ne joka kasvukerta uutena ja kallita merkkejä! Huh huh. Lapsen ollessa pieni käytin marketteja ja kirppareita. Nyt saa itse valita kaupasta, mikä kelpaa. Ei ole onneksi mikään vaatteilla koreilija vaan arkivaatteet kelpaa kouluun tyyliin kollarit ja huppari.
No ehkä siten, että otetaan pikavippiä pikavipin perää ja sit ollaa velkaneuvonnassa kun ei ne vipit olleetkaa ilmasii.
Että on näitä, jotka ostaa muttei tajua säästää. Voihan joku tosin olla perinyt omaisuutta , mutta osa varmasti käyttää pilavippejä , osamaksuja, mutta kiitos siitä, kun työllistävät sillä minua.
Tilaa ja palauttaa. Tuotteiden palauttaminen on niin helppoa nykyään. Otetaan pari kuvaa ja käydään ehkä jollain baarireissulla kyseinen kolttu päällä ja eiku takasin. Jotkut tietty ottaa lainaa tms ja tuilla elää loistavasti jos esim loisii vielä vanhempiensa nurkissa.
Tai sitten käyvät ihan töissä. Tai puoliso käy. Vaikka luulis, että ois sitä järkevämpiäki käyttökohteita rahalle..
Itsellä rahatilanne melkoisen hyvä ja ihan ostan vaatteet lindexiltä, h&m:ltä jne.
En näe mitään järkeä ostaa merkkivaatteita, varsinkaan kun ne eivät ole usein sen laadukkaampia. Eikä tarvitse pelätä tahroja tai vaatteiden rikki menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä vaihtelee niin paljon se, mihin rahansa käyttää. Te, jotka ihmettelette, miten jollakin toisella on varaa panostaa merkkivaatteisiin, käytätte varmasti enemmän rahaa johonkin muuhun. Monilla parikymppisillä, etenkään yh-äideillä, ei ole esimerkiksi autoa, joka on suuri menoerä, mutta jota monet pitävät luonnollisena ja itsestäänselvänä. Huomaamattaan rahaa voi käyttää vuosittain paljon esim. lehtitilauksiin, kalliisiin sähkö- ja puhelinsopimuksiin, ostamalla yksittäispakkauksissa jogurtit ja mehut, ostamalla paljon valmislastenruokia ja huomioimatta tarjouksia ruokakaupassa. Moni keskituloinen ei ajattele tällaisia "pikkuasioita", toisin kuin pienituloinen, eikä tajua, kuinka paljon tuhlaakaan rahaa asioihin, joista olisi helppo säästää. Niukasti elävä pienituloinen haluaa luonnollisesti ostaa pientä luksusta elämäänsä, vaikka lasten merkkivaatteiden muodossa.
"Pientä luksusta"? 1500€ bugaboon rattaat ja satoja euroja merkkivaatteisiin? Musta se on lähinnä typeryyttä. Ollaan itse keskituloisia. Asutaan kaupungissa, joten ei omisteta autoa. Ei käytetä rahaa noihin mainitsemiisi "pikkuasioihin". Ostetaan lapselle silmää miellyttäviä vaatteita silloin, kun se niitä tarvitsee eikä hinnalla ole niin väliä. En jaksa uskoa, että pienituloisilla nuorilla äideillä olisi helposti varaa tuollaiseen luksukseen. Osamaksuja ja isovanhempien apua kyllä tarvitaan.
Kun rahaa on vähän esim nuori äiti jolla ei ole töitä ja mies esim opiskelija niin ei siinä auta se että ei ole autoa tai tilaa lehtiä. Rahaa on yksinkertaisesti vähän ja hyvä jos perusjuttuihin riittää.
Katotaan vaikka 3000e nettotulot. Kaks aikuista ja yks alle 5v muksu.
Asuminen 1000e
Ruoka 500e
Vakuutukset 50e
Puhelinlaskut 50e
Bussiliput 200e
Päivähoito 300(?)
900e jää vielä kaikkeen muuhun. Kyllä sillä pystyy aika hyvin shoppailemaan..
yhteistyökumppanit lastentarvikeliikeeseen
Hmm, no ei. Ei ole pääomatuloja, eikä olla peritty tai saatu yhtään mitään. Vaikka eipä sitä tarvitse sinulle kyllä todistaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt 24, aviomies 25, töitä on tehty aina, ostetaan sekä itselle ja lapsille merkkituotteita (ei kyllä todellakaan kaikkea) on oma asunto hyvältä alueelta, uusi auto ja bugaboon vaunut.
Meillä vanhemmilla on omat harrastukset ja tykätään käydä satunnaisesti koko perheen kanssa ulkomailla, ulkona syömässä ja satsataan terveelliseen ruokaan. Kyse meidän kohdalla on ollut siitä, että tarkkaillaan tarjouksia, SÄÄSTETÄÄN, ja molemmilla on hyvät työpaikat. Kuukausitulot ovat eri luokassa kuin yhdelläkään samanikäisellä tuttavalla. Tämäkin on saavutettu tosi kovalla työllä ennen lasten hankkimista. Joillain nuorillakin voi olla ihan vaan puhtaasti varaa ostaa ja elää kuten haluaa.Tähän vastasin. Ei siis ole pääomatuloja eikä peritty rahaa muualta. Ihan on koulun ohella lähdetty tekemään töitä ja edetty uralla. Sori. Perintöjä on kyllä tulevaisuudessa (toivottavasti ei pitkään aikaan kuitenkaan) tulossa.
T.115Hmmm 24 ja 25 vuotiaalla ne tulot nyt vain eivät kummoisi voi olla jos rahat tulee palkkatyöstä... Pääomatulot eriasia. Tossa vaiheessa rahat tulleet siis muualta jos on uudet autot ja talot...
Äiti -94 kirjoitti:
2- vuotiaalla lapsellani on valtava kasa erilaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita. Haalareita on useampia eri keleihin ja eri testivoittajilta. Kaikki varusteet kengistä lakkeihin on parasta mitä rahalla saa. Lastenhuone täyttyy pienistä täyspuustoisia huonekaluista, leikkikeittiö maksoi 500 euroa, pieni pinnatuoli ja pöytä ryhmä 400 euroa nuken sänky 80 euroa, niiden lisäksi on prinsessa maja, liukumäki ym..
Lapseltani ei puutu kertakaikkiaan mitään.
Itselleni en osta vaatteita, en käy ulkona, autoni maksaa 600 euroa ja ruokakaupassa lasken joka sentin.
Lapsellani on kaikki minulla taas vähemmän. Osamaksuja en voi sietää, mieheni palkka on normaali luokkaa ja itse olen opiskelija.
Kyse ei ole mistään muusta kun priorisoinnista, minulle tärkeintä on että lapsellani on kaikki. Itse lapsena kaikesta tingittiin ja meidän lasten lelut ym. Olivat ne viimeiset hankinnat jos rahaa jäi. Oma lapsuuteni heijastuu nyt lapseni tavarapaljoudesta. Se on vaan minulle tärkeää, ettei häneltä puutu mitään.
Mikä on oikein, mikä on väärin, mikä elämässä on tärkeää? Siihen en ota kantaa, tämä on minun tapani kasvattaa oma lapseni.
Hei haloo. Ei sun pieni lapsi tajua tai välitä, minkä merkkiset vaatteet sillä on päällä. Enemmän on väliä esim sillä ruualla. Tavallaan ymmärrän sua, tarkoitat hyvää, mutta pikkulapsiaika menee nopeasti ja vähän isompana lapsella on isommat tarpeet eikä se kauaa niitä ihan pienen lapsen leluja tarvitse. Et sinuna vaikka säästäisin tulevaisuuteen mielummin tai panostaisin vaikka vapaa-ajan aktiviteetteihin lapsen kanssa.
mummot ja papat ostelee vaatteita lastenlapsille?
Mulla oli alussa jo hyvä rahatilanne, mies ollut alusta alkaen hyväpalkkaisessa työssä, molempien vanhemmat tukeneet rahallisesti. Ja sitten tietysti itsellä vaihtuvat tuet (kotihoito, opinto, etc) ja palkka. Tietenkään meidän lapsilla ei ole pelkkiä merkkivaatteita ollut, mutta jonkin verran kuitenkin.
- äiti 23 v, lapset 4 & 1,5 v.
Tuli tämä ketju mieleen, kun äsken avasin postin tuoman laskun. Auton vakuutus tältä vuodelta maksaa saman verran kuin Stokken ratasosa jonka ostin uutena äskettäin. Ehkä joku, jolla ei ole autoa, pistää sen summan lapsen rattaisiin. Miksi se on ongelma?
Tuntemani tapaus ainakin elää miehen rahoilla ja ostelee niitä Gugguun haalareita ja harrastaa mukavasti salikäyntejä, kalliita trendiruokia ja vaikka mitä. Jäi kiinni syrjähypystä ja ovesta ulos asumaan yksin kodinhoitotuen varassa. Sääliksi kävi töissä rehkivää miestä ja lapsia.
Kääks! En ole edes kuullut mainituista merkeistä/merkkivaatteista :O ! Mahdan olla melkoisen tyylitajuton mutsi... no, olenkin 36 v eli auttamattomasti kai ulkona tällaisista.
Kirppis ja sukulaisten lahjoitukset on ainakin yksi vaihtoehto. On meilläkin ns. "merkkivaunut" joista ei maksettu senttiäkään, saatiin sukulaiseltani kun heidän lapsensa oli kasvanut siitä ulos.
Kirppiksiltä tulee liki kaikki vauvan vaatteet ostettua, joskus löytyy vahingossa jotain "merkkikamaa".
Mutta sitten taas toisaalta jotkut harrastavat muutenkin sitä ylivelkaantumista, joten ei liene mahdottomuus jos jotkut tilaavat netistä satojen eurojen edestä merkkivaatteita jne. ja jättävät maksamatta. Tai maksavat pikavipeillä.