Mistä noi nuoret äidit repii rahansa
Kaiken maailman mini rodineihin, bugaboihin, gugguihin ja muihin. Instagram on täynnä näitä max 22-vuotiaita äitejä, joilla on kuvia pelkästään merkkikledjuihin puetuista muksuista. Oma serkkuni on myös tällainen ja hänen instan kautta päädyinkin näitä katselemaan. Aika harvalla kuitenkaan on esim. perintöä tai muuta varallisuutta, saati hyväpalkkaista duunia tuon ikäisenä. Tykkään itsekin pukea lasta, joten suurin piirtein tiedän mitä mikäkin maksaa. Tuntuu hullulta, että muksuilla on monen sadan euron edestä vaatteita kaapissaan, kun toinen vanhemmista on kotona ja toinen pienipalkkaisessa duunissa(esim. serkkuni tapauksessa näin).
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lapseni 23-vuotiaana ja kk-palkka oli jo tuolloin 3100e (noin). Miehellä 2800e. On meillä varaa, kun on vain yksi lapsi. Ihan normitöissä ollaan.
Missä normitöissä tienaa noin hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 22-vuotiaana lapsen. Kuukausipalkka oli tuolloin 2500e ja miehellä reilut 3500. Kyllä sillä osteli, kun autosta ei ollut velkaa ja asumiskulut järkevät.
En olisi lasta tehnytkään, jos olis täytynyt pennejä laskea.
Hyvät lähtökohdat, jos miehellä noin paljon isompi palkka jo ENNEN äitiyslomaa...
Vai jatkoitko töitä ja mies jäi kotiin?
Äitiysloma kestää 3 kuukautta, siinä ei ehdi talous kaatua. Vanhempainvapaalla tein vähän töitä, mutta en rahan takia vaan siksi, että pidän työstäni.
Miehellä on tutkinto ja minulla ei, olen palkkanu ansainnut ihan ylenemällä työssäni. Hyvin tulen sillä toimeen, miksi vertailet?
Vertailen koska sama kuvio toistuu aina ja ikuisesti: tyttö on se joka haluaa kakaran, vaikka mies on se joka tienaa paremmin......
Meillä mies halusi lapsen, ja minä en nähnyt siihen mitään estettä. Miehen toive se enemmän oli.
t.se jota lainasit
Käyn töissä. 23v ikää, muksuja on vain 1 eikä enempää tule niin on varaa ostella vähän spessumpaakin. Toki mulla ei ole asumiskuluja muuta kuin juoksevat, ei vuokraa tai lainaa (peritty talo). Tulot sen 4600e netto, pakollisia menoja n.600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä. 23v ikää, muksuja on vain 1 eikä enempää tule niin on varaa ostella vähän spessumpaakin. Toki mulla ei ole asumiskuluja muuta kuin juoksevat, ei vuokraa tai lainaa (peritty talo). Tulot sen 4600e netto, pakollisia menoja n.600e/kk.
Missä ammatissa 23 vuotias tyllerö tienaa noin hyvin?
Äiti -94 kirjoitti:
2- vuotiaalla lapsellani on valtava kasa erilaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita. Haalareita on useampia eri keleihin ja eri testivoittajilta. Kaikki varusteet kengistä lakkeihin on parasta mitä rahalla saa. Lastenhuone täyttyy pienistä täyspuustoisia huonekaluista, leikkikeittiö maksoi 500 euroa, pieni pinnatuoli ja pöytä ryhmä 400 euroa nuken sänky 80 euroa, niiden lisäksi on prinsessa maja, liukumäki ym..
Lapseltani ei puutu kertakaikkiaan mitään.
Itselleni en osta vaatteita, en käy ulkona, autoni maksaa 600 euroa ja ruokakaupassa lasken joka sentin.
Lapsellani on kaikki minulla taas vähemmän. Osamaksuja en voi sietää, mieheni palkka on normaali luokkaa ja itse olen opiskelija.
Kyse ei ole mistään muusta kun priorisoinnista, minulle tärkeintä on että lapsellani on kaikki. Itse lapsena kaikesta tingittiin ja meidän lasten lelut ym. Olivat ne viimeiset hankinnat jos rahaa jäi. Oma lapsuuteni heijastuu nyt lapseni tavarapaljoudesta. Se on vaan minulle tärkeää, ettei häneltä puutu mitään.
Mikä on oikein, mikä on väärin, mikä elämässä on tärkeää? Siihen en ota kantaa, tämä on minun tapani kasvattaa oma lapseni.
Lapsellasi on kaikki? Kuulostaa enemmän siltä että kompensoit omaa lapsuuttasi oman lapsesi kautta. Minusta surullista. Sinä et ole lapsesi eikä lapsesi koe asioita välttämättä ollenkaan samoin kuin sinä. Tänä päivänä harva lapsi elää oikeasti materian puutteessa.
Äiti -94 kirjoitti:
2- vuotiaalla lapsellani on valtava kasa erilaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita. Haalareita on useampia eri keleihin ja eri testivoittajilta. Kaikki varusteet kengistä lakkeihin on parasta mitä rahalla saa. Lastenhuone täyttyy pienistä täyspuustoisia huonekaluista, leikkikeittiö maksoi 500 euroa, pieni pinnatuoli ja pöytä ryhmä 400 euroa nuken sänky 80 euroa, niiden lisäksi on prinsessa maja, liukumäki ym..
Lapseltani ei puutu kertakaikkiaan mitään.
Itselleni en osta vaatteita, en käy ulkona, autoni maksaa 600 euroa ja ruokakaupassa lasken joka sentin.
Lapsellani on kaikki minulla taas vähemmän. Osamaksuja en voi sietää, mieheni palkka on normaali luokkaa ja itse olen opiskelija.
Kyse ei ole mistään muusta kun priorisoinnista, minulle tärkeintä on että lapsellani on kaikki. Itse lapsena kaikesta tingittiin ja meidän lasten lelut ym. Olivat ne viimeiset hankinnat jos rahaa jäi. Oma lapsuuteni heijastuu nyt lapseni tavarapaljoudesta. Se on vaan minulle tärkeää, ettei häneltä puutu mitään.
Mikä on oikein, mikä on väärin, mikä elämässä on tärkeää? Siihen en ota kantaa, tämä on minun tapani kasvattaa oma lapseni.
Lasten kasvatus lienee ihan eri juttu kuin tavaroiden ostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennussuunnittelija. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D:D tytön tyllerö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D:D tytön tyllerö?
Peniksen puuttuminen ei ole haitannut työtäni vielä tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tärkeämpää se että saa someen kuvia kuin että oikeasti tekisi jotain kivaa.
Verkkokaupoista voi tilailla kaikenlaista kivaa ja kallista tavaraa, josta voi ottaa kuvia someen ja pitää yllä trendikästä kulissia. Kuvien oton jälkeen voikin sitten palauttaa tavarat.
Alestahan noita saa ihan perusvaatteiden hinnalla, mutta kun näillä on aina uudesta mallistosta vaatteet heti kun mallisto ilmestyy, joten ei ole kirppareilta tai alennusmyynneistä ostettuja. Itse veikkaan osamaksuja ja/tai sitten niitä vaan ostellaan heti kun tili tulee egon pönkittämiseksi ja syödään koko kuukausi kaurapuuroa.
Jokainen käyttää rahansa vähän eritavalla. Itse olen 23-vuotias ja kotihoidontuella. Mies duunari. Kyllä meillä on vara ostaa merkkivaatetta lapselle jos on vaatteille tarvetta. Ystäväni samassa elämäntilanteessa morkkaa merkkivaatteiden ostamista lapsille "ku nehän maksaaki ihan saatanasti". Heillä on kuitenkin rahat vähissä joka kuukausi, kun on ryypätty ja rellestetty harva se viikonloppu. Mutta en minä heidän elämäntyyliään heille kommentoi, joten olisi mukava jos minunkaan ostoksiani ei morkattaisi.
Nämä on niitä lapsia, joilla on sitten myöhemmin Vuitton koululaukkuna.
Toimeentulotuella elävä yh olen. Lapset kulkee merkkivaatteissa, niitä on vaan huomattavasti vähemmän kuin kavereiden lapsilla h&m vaatteita. Mielummin maksan laadusta, enkä näe tarpeellisena isoa vaatevuorta. Vaatteita tilaan outletista. Rattaat meillä ovat halvat, mutta hyvin toimivat britaxit. Isovanhemmat ym eivät ole vaatteita ostelleet.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen käyttää rahansa vähän eritavalla. Itse olen 23-vuotias ja kotihoidontuella. Mies duunari. Kyllä meillä on vara ostaa merkkivaatetta lapselle jos on vaatteille tarvetta. Ystäväni samassa elämäntilanteessa morkkaa merkkivaatteiden ostamista lapsille "ku nehän maksaaki ihan saatanasti". Heillä on kuitenkin rahat vähissä joka kuukausi, kun on ryypätty ja rellestetty harva se viikonloppu. Mutta en minä heidän elämäntyyliään heille kommentoi, joten olisi mukava jos minunkaan ostoksiani ei morkattaisi.
Jatkan vielä, että me emme ryypiskele joka viikonloppu. Ainoastaan jos on jotkut juhlat tms. Kummasti sitä rahaa jää muuhunkin kun jättää alkot ja baarit kiertämättä.
Meillä oltiin molemmat työttömiä. Tai minä kotihoidontuella siis. Lapsilla Molon puvut, paljon sisävaatteina merkkivaatteita jne. Ostan kaiken alennusmyynneistä. En osta normaalilla hinnalla melkein mitään.
Ruokaan taas meiltä ei paljoa kulu, ostetaan halvinta ja tehdään itse paljon. Autoa ei ole. Rattaatkin ostettiin uutena, Briot, ei mitään tonnin maksavia. Isovanhemmat ensin lupasivat ne ostaa, mutta kun heidän valitsema malli ei soveltunut meidän käyttöön (halusimme päästä myös maastossa kulkemaan ja kävellään paljon satoi tai paistoi), suuttuivat tästä eivätkä enää halunneet ostaa. Sekin oli ok.
Huvittaa kuunnella kun jotkut valittaa minulle siitä, kuinka kotihoidontuella ei pärjää ja heillä mies kovapalkkaisessa työssä. No onneksi omanikin on työllistynyt ja itse opiskelen.
Niin ja lainaa ei oteta vaatteita varten.
Heh katsoin noita ap:n mainitsemia kuvia. Onhan se niin, että nykyään entistä nuoremmilla on mahdollisuus luksukseen, merkkilaukkuihin jne. Helsingin kaduilla monella on se vähintään se MK ja talvella CG-takki. Mutta eipä esim. Espoolaisten omakotitaloperheiden lapsilla ole varmaan rahasta puute? Vanhemmat sponssaavat varmaan paljon, tai sitten se osamaksu.
Laadukkaat vaatteet on vain hyvä juttu, mutta merkistä maksaminen kyseenalaista. Katsoin noita minirodin jne. vaatteita ja lapsen vartalo on vielä niin pieni ja kehittymätön pallero että melkeinpä kaikki vaatteet näyttää tiettyyn ikäluokkaan mennessä sellaisilta säkeiltä kun liikkumavaraa pitää tietty olla. Ei hivele ainakaan omaa silmää toisin kuin hyvin istuva vaate aikuisella. Omasta mielestäni siis aika turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Talouden tulot nettona 4600. Ei siis 23 vuotiaan tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat juuri sellaiselta keski-ikäiseltä katkeran oloiselta, kun puhut tylleröstä.
Vertailen koska sama kuvio toistuu aina ja ikuisesti: tyttö on se joka haluaa kakaran, vaikka mies on se joka tienaa paremmin......