Lue keskustelun säännöt.
Onko lastenhoidosta tehty liian vaikeaa?
22.05.2016 |
Hesarissa oli juttua miten isovanhemmat uupuu ja päiväkodeissa valitetaan vanhemmista jotka tarvitsevat lomaa omista lapsistaan. Tietysti on hyvä, että nykyään ollaan lapsikeskeisiä mutta onko jo menty liian pitkälle, kun lasten hoidosta on tullut sellainen työ jota ei jaksa enää kukaan.
Silloin kun minä sain esikoiseni, niin jäi mieleen miten hesarissa joku lastenlääkri neuvoi, ettei otkevän vauvan luo niin kiire ole, etteilö äiti voisi juoda kahviaan kuumana loppuun. Nykyään kai kiidetää hysteerisenä hössöttämään joka inahdusta, ettei vaan lapsi traumatisoidu saati joku ulkopuolinen ehdi - hui kamala - mulkaista kohti.
Kommentit (141)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vähän myöhässä vastaan, tässä viitattiin minun aiempiin kommentteihin epäsosiaalisesta lapsesta.
Kun menen kylään tähän perheeseen minut viedään suoraan lastenhuoneen lattialle leikkimään. Äiti huokaisee helpotuksesta kun saa siivota esim keittiötä rauhassa. Jos olen kylässä 3h minun oletetaan leikkivän lapsen kanssa 3h, vähennettynä siitä wc-tauot ja kahvin saan juoda kun tarjotaan (siitäkin äiti kysyy lapselta passaako jos nyt juotaisiin).
"Leikkiminen" on sitten tällaista: kosken legoukkoon -> "se on minun!" Otan toisen -> lapsi alkaa itkeä. Koko ajan puhun rauhallisella äänellä hänelle ja selitän että jos haluat että leikin sinun kanssasi niin minunkin on koskettava leluihin ym.
Mitään ei voi pelata etteikö se menisi huutamiseksi ja itkemiseksi. Lapsi saattaa vaikka kaataa legokipon lattialle ja sanoo minulle "siivoa". No joo, en siivoa. Monta kertaa poistun huoneesta ja selitän miksi ja miten leikissä pitäisi olla yhteiset säännöt joista pidetään kiinni. Äiti ei puutu koko aikana tähän ollenkaan. Saattaa todeta että voi sinua kun taas suutut. Huoh. Ei kauheasti tee mieli kyläillä.
Olen siis sitä mieltä edelleen että lapsi ei ole oppinut leikkimään muiden lasten kanssa eikä tätä menoa opikaan. Missään nimessä en ole sitä mieltä että lasten kanssa ei saisi leikkiä. Mutta joku raja siinäkin pitäisi ajallisesti ja muutoinkin olla.