Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla joku kummallinen ruokavalio?
Tarkoittanet veganismia?Voin kertoa,että kasvusruokavaliot yms. on niin yleisiä,että häitä et voi enää järjestää ilman,että jollain joku "kummallinen ruokavalio"?Meidän häihin tulossa kaksi vegaania ja 5-10 lakto-ovo-vegetaristia.Tämä on noin 15-20 % koko juhlaväestä.
Tämä.
Ja lisäksi vielä se, että oli ap vaikka minkälaisella ruokavaliolla,
morsiuspari L O U K K A A Y S T Ä V Ä Ä N S Ä eli ap:n miestä tällä ap:n kutsumattomuudella, oli se syy ap:n pois rajaamiseen mikä tahansa: kielimuuri, ruokavalio, ujous, silmien väri, hiusten pituus tai kengän koko.
Minusta tämä on loukkaus ap:n miestä kohtaa, jos muiden kaverien puolisot on kutsuttu. Minusta ystävyyteen kuuluu se, että hyväksytään ystävien puolisovalinnat, vaikka jostain syystä itse ei kaverin puolisosta välittäisikään. Enkä sano, että tämä hääpari ei tykkäisi ap:sta, mutta jos se on syynä, niin on aika tökeröä tuoda se ilmi näin. Tai sitten voihan olla, että jostain syystä he eivät koe ap:ta ja ap:n miestä "oikeana pariskuntana", mikä sekin on kyllä törkeätä.
Ap sanoi, että heillä on pitkä välimatka tähän pariskuntaan. Eli onko mies muuttanut kauemmas? Kuinka usein tapaavat nykyisin? Jos tämä pariskunta kokeekin jo vieraantuneensa miehestäsi ja no en tiedä. Outo juttu. Miehen kannattaa kuitenkin tarkistaa asia. Voihan olla, että kaaso on kortit väkertänyt morsiamen vieraslistan mukaan ja nimesi on unohtunut listalta, koska morsian ei ole muistanut, että Matti asuu Maijan kanssa tjt. Jos nyt on niin, että mies tapaa ystäväänsä vain pari kertaa vuodessa, niin tämä voi ihan hyvin olla mahdollista.
Off topic: itse olisin vain helpottunut, jos ei tarvitsisi lähteä jonnekin puolituttujen häihin.
Meillä oli viime kesänä päinvastainen tilanne: miehen ystäväperheen tytär piti isot häät ja minutkin kutsuttiin, vaikka emme ole edes avoliitossa enkä ollut hääparia koskaan tavannutkaan. Totesin, etten lähde ja mies kävi juhlimassa ihan hyvillä mielin ilman minua hänelle tuttujen ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikooko mies mennä, jos/kun sinua ei ole kutsuttu? Ehkä tosiaan kannattaisi vielä kysyä ilmoittautumisen yhteydessä tai muuten, jos mies näkee tuota ystäväänsä. Tokikaan ei ole kiva, jos kutsun joutuu anelemaan.. :(
Mies haluaisi mennä, ja hän haluaisi kysyä ystävältään saanko minä tulla. Hän on edelleen sitä mieltä, että kutsun täytyy koskea myös minua (vaikka selvästi ei koske). Minä en halua hänen kysyvän yhtään mitään, sillä aikomukseni ei tosiaan ole anella kutsua itselleni. Samapa se minulle on, pääsenkö mukaan. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin.
Ap
Kun joskus järjestät omat bileet tai häät, voit tehdä sen, ettet kutsu tätä pariskuntaa lainkaan, mutta kutsut muut miehesi tuttavat. Häitä järjestävällä ei ole tarkoitusta kutsua sinua ja syy voi olla ei-ruots.kielisyys, eivät vaan muuten tykkää sinusta, jotkut kaveripiiristä on puhunu valheita sinusta, mustamaalanneet sinua, haluavat säästää kuluissa: häiden järjestäminen on KALLSITA ja lahjat on Suomen mittakaavassa vaatimatonta eli hääpari jää maksumieheksi. Voi olla myös, että ovat laskeneet 100 eikä yhtään enempää .. kuitenkin lukumäärä on ylittynyt, joten ruokittavia suita on pitänyt karsia raa'alla kädellä. Puolitutut pois.
Tee viisaasti, kun et kysele kutsun perään! Unohda osaltasi ne häät. Ei niihin kaikkiin päästä mukaan! :) Sano miehellesi, ettei myöskään kysele kutsun perään. Anna ilman muuta miehesi mennä häihin, mutta menkää paikan päälle yhdessä, mutta älä sinä näyttäydy - jää lähimpään jäätelökioskiin jäätelölle ja nauti kesäpäivästä, miehesi on vain sen kirkko osuuden siellä/tai ensimmäisen tunnin ja sitten posituu paikalta ja jatkatte ihanaa päivä omien suunnitelmien mukaan - yhdessä. Käykää shamppanjalla yhdessä.
Nyt ihmettelet, miksi sinut jätetty pois, mutta ajan kuluessa se sinulle selviää. Joku kavereista puhuu sinulle tai jotakin kautta kuulet, miksi näin kävi. Heti tuskin vastaus tulee tuohon, mutta jokin se noista arvuuttelemistasi on. Itse arvelisin, että sinua ei haluta sinne mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan kuulu bättre folkiin. Siinä syy.
Ja tässä syy miksi suomalaisa ei haluta kutsua ! Kun suomalaiset kokoajan vaa jauhaa sitä "bättre folk" paskaa nii ei ruotsinkielisiä kiinnosta moisia kekkereihin kutsua.
Hyvänen aika, hääkutsu pitää lähettää myös elämänkumppanille. Aivan todella tahditonta käytöstä hääparilta.
Sitä paitsi käsitin jostain ap:n kommentista, etteivät ne toisetkaan parit ole kaikki naimisissa, jos tästä vihkimättömyydestä nyt jonkun mielestä kutsumattomuudessa on kyse. Hääpari loukkaa ystäväänsä. Haluavatko he loukata, erottaa porukasta??!
Ihmiset ei vaan nykyään osaa käyttäytyä, eivät hallitse tavallisen kanssakäymisen fiksuja kirjoittamattomia sääntöjä. Niihin kuuluu, ettei ystävän elämänkumppania syrjäytetä kutsuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan kuulu bättre folkiin. Siinä syy.
Ja tässä syy miksi suomalaisa ei haluta kutsua ! Kun suomalaiset kokoajan vaa jauhaa sitä "bättre folk" paskaa nii ei ruotsinkielisiä kiinnosta moisia kekkereihin kutsua.
Ja ap tähän kaikkeen syyttömänä saa sitten kollektiivisen rangaistuksen? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi niin että poikani edellisestä liitosta ei saannut kutsua. Meillä on kolme lasta. Tämä poikani ja kaksi yhdessä tehtyä tytärtä. Mieheni on ollut isä pojalle yksivuotiaasta asti. Poika on ollut tekemisissä kaikkien sukulaistemme kanssa ihan normaalisti. Tyttöjen serkku meni naimisiin. Biologinen tausta rajasi tässä tapauksessa poikani pois.
Menimme kuitenkin sulhasen häihin. Sellainen lievä hämmästys oli kun morsiammen puolella kirkossa oli täyttä ja sulhasen puolella kourallinen väkeä. Tämä ei johtunut siitä että morsiammella olisi ollut suuri suku. Aikaa tapauksesta on muutama vuosi ja täytyy myöntää että loukkasi, vaikka asia onkin selitettävissä.Me ollaan oltu häissä, jossa tilanpuutteen takia sulhasen puolelta ei ollut kutsuttu ketään lapsia, ei edes sisarusten, kavereiden lapsista tai kummilapsista puhumattakaan. Morsiamen puolelta taas oli paikalla jopa serkun lapsia. Minusta tosi outoa ja asiatonta. Mutta siinä taloudessa mies onkin ollut aina lujasti tossun alla.
Miksi tämäkin on taas morsiamen syy? Ei meidänkään häissä oltu kutsuttu sulhasen puolelta lapsia. Mutta voitko kuvitella, tämä oli miehen oma toive. Minulla on läheiset välit (jopa niihin) serkkuihini sekä heidän lapsiinsa, joten ilman muuta he kaikki olivat tervetulleita häihimme. Mies taas ei välitä ollenkaan tuttavien lapsista, joten ei halunnut ystäviensäkään lapsia häihin. Sanoin kyllä, että vaikuttaa epäkohteliaalta, mutta kun ei halunnut niin ei halunnut, molemmat saimme tietysti itse päättää ketä kutsuu ja hänellä oli ihan oikeus jättää heidät kutsumatta, ei se minun syyni ollut. Ehkä minä olin sitten meidän taloudessa sulhasen tossun alla, kun en saanut tahtoani läpi että heidätkin olisi kutsuttu. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi niin että poikani edellisestä liitosta ei saannut kutsua. Meillä on kolme lasta. Tämä poikani ja kaksi yhdessä tehtyä tytärtä. Mieheni on ollut isä pojalle yksivuotiaasta asti. Poika on ollut tekemisissä kaikkien sukulaistemme kanssa ihan normaalisti. Tyttöjen serkku meni naimisiin. Biologinen tausta rajasi tässä tapauksessa poikani pois.
Menimme kuitenkin sulhasen häihin. Sellainen lievä hämmästys oli kun morsiammen puolella kirkossa oli täyttä ja sulhasen puolella kourallinen väkeä. Tämä ei johtunut siitä että morsiammella olisi ollut suuri suku. Aikaa tapauksesta on muutama vuosi ja täytyy myöntää että loukkasi, vaikka asia onkin selitettävissä.Me ollaan oltu häissä, jossa tilanpuutteen takia sulhasen puolelta ei ollut kutsuttu ketään lapsia, ei edes sisarusten, kavereiden lapsista tai kummilapsista puhumattakaan. Morsiamen puolelta taas oli paikalla jopa serkun lapsia. Minusta tosi outoa ja asiatonta. Mutta siinä taloudessa mies onkin ollut aina lujasti tossun alla.
Miksi tämäkin on taas morsiamen syy? Ei meidänkään häissä oltu kutsuttu sulhasen puolelta lapsia. Mutta voitko kuvitella, tämä oli miehen oma toive. Minulla on läheiset välit (jopa niihin) serkkuihini sekä heidän lapsiinsa, joten ilman muuta he kaikki olivat tervetulleita häihimme. Mies taas ei välitä ollenkaan tuttavien lapsista, joten ei halunnut ystäviensäkään lapsia häihin. Sanoin kyllä, että vaikuttaa epäkohteliaalta, mutta kun ei halunnut niin ei halunnut, molemmat saimme tietysti itse päättää ketä kutsuu ja hänellä oli ihan oikeus jättää heidät kutsumatta, ei se minun syyni ollut. Ehkä minä olin sitten meidän taloudessa sulhasen tossun alla, kun en saanut tahtoani läpi että heidätkin olisi kutsuttu. ;)
Tässä tapauksessa tiedän ikävä kyllä tasan tarkkaan, että sulhanen olisi halunnut kutsua, mutta tila loppui ja morsian taas ei halunnut tinkiä yhtään vaatimuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että muut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Puhuvatko siis ruotsia vai suomenruotsia? Jos ovat suomenruotsalaisia, niin syy on juuri se, mitä epäilit, eli suomenkielinen jätetään tahallaan kutsumatta. Aloin 15 vuotta sitten seurustella suomenruotsalaisen miehen kanssa. Meillä oli sama juttu, eli mies kutsuttiin häihin ja 50v/60v syntymäpäiville ja mökkikekkereihin ja muihin juhliin mutta minua ei kutsuttu aluksi mihinkään ja vuosien kuluttuakin kutsu tuli minulle ehkä yhdessä tapauksessa viidestä.
Mies oli aikaisemmin seurustellut suomenruotsalaisen naisen kanssa jonkin aikaa. Heille oli tullut kutsut kaikkiin häihin ja tapahtumiin yhdessä alusta alkaen.
Nyt olemme olleet yli 10v yhdessä ja tänä kesänä on taas yhdet häät. Onneksi minun ei tarvitse taaskaan mennä. Ei enää edes harmita. Ainut mikä asiassa vituttaa, on se kun joskus näkee tiettyjä ihmisiä, he puhuvat minulle tahallaan vain ja ainoastaan ruotsia. Ovat myös sanoneet aikoinaan, että minun pitää opetella puhumaan ruotsia enkä saa puhua kotona lapsille suomea.
Tervetuloa elämään suomenruotsalaisten kanssa!
Minua ärsyttää suunnattomasti sellainen todella mustavalkoinen asenne joitain asioita kohtaan. Ilmeisesti noin puolet suomalaisista omaa todella hataran käsityksen suomenruotsalaisesta kulttuurista sekä suomenruotsalaisista ihmisistä. Voin täältä rannikolta käsin kertoa 30 vuoden kokemuksella, että hyvin monet ikävinä pidettävät asiat mitkä liittyvät ankkalammikkoon ovat täyttä totta elävästä elämästä. Samaan hengenvetoon tulee muistaa, että suomenruotsalaista löytyy loputon määrä suunnattoman elämänhaluisia ihmisiä - sellaisia joiden seuraa ei voi saada tarpeeksi.
Yleisesti ottaen suomenruotsalaiset rakastavat juhlimista ja jos ja kun he itse saavat päättää, niin pitävät mieluusti kaikki kestit bara på svenska. He eivät yksiselitteisesti haluaisi viettää tuollaisia tilaisuuksia siten, että siellä on osallisena suomi ja ruotsi.
Olen itse ollut muutamissa juhlissa, joissa ruotsinkieliset kohtelivat kaikkia suomenkielisiä kuin ilmaa vain. Ei todellakaan mikään mukava fiilis.
Minä olen kerran ollut häissä, joihin oli kutsuttu vain erään aviopariskunnan toinen osapuoli. Syynä oli se, että morsian ja sulhanen eivät vain kertakaikkiaan tulleet toimeen eivätkä voineet sietää tätä toista aviopuolisoa. Toisesta puolisosta pitivät kovasti ja hänet halusivat ilman muuta paikalle (hän tulikin), mutta tiukalla erillisellä ilmoituksella että puolisoaan ei saa tuoda. Eikä kyllä tuonutkaan.
Minusta se oli todella outoa, mutta toisaalta ymmärrän, ettei hääpari halunnut paikalle ihmistä, jonka tiesivät aiheuttavan heille pahan mielen. Että kaikenlaisia hääkutsuja, ja kaikenlaisia vieraita sitä on tullut nähtyä ajan saatossa, juuri mikään ei enää yllätä.
Jos minulle tulisi hääkutsu, jossa tiukasti mainittaisiin, että miestäni Maattia ei sitten toivota paikalle missään tapauksessa, olisi aika jättäytyä tuon pariskunnan ystävyydestä pois.
Joskus aikanaan minun silloinen poikaystäväni sai kutsun kaverinsa häihin, jolla oli suomenruotsalainen morsian, ja luonnollisesti morsiamen suku myös. Poikaystävän kanssa ei tuolloin vielä asuttu yhdessä, ja suhdekin oli kestänyt vasta muutaman kuukauden, mutta silti tuli kutsu avecilla. Muut kaveripiirissä ehdin tavata, mutta morsiusparia itseään en, ennen kuin häissä vasta. Olihan se kohtalaisen kiusallista esittäytyä morsiusparille ensimmäistä kertaa vasta onnittelukättelyn aikana, mutta missään vaiheessa ei kukaan kyseenalaistanut, etteivätkö kaikki sulhasen ystävät saisi avecia mukaan ottaa. Jopa se kaikkein tuorein avec oli tervetullut. Onneksi se suhde kuitenkin jatkui useamman vuoden, niin ehti hääpariin tutustua sitten jälkikäteenkin :D Eksää en todellakaan kaipaa, mutta hänen ystäviään on välillä ikävä...
Sinuna pyytäisin miestäsi selvittämään asian ja jos käy ilmi, että sinua ei kutsuta, niin sinuna pyytäsin miestäsi jättävän häät väliin.
Minusta olisi kamalaa, jos mieheni ei saisi mennä minnekään ilman minua! Kutsu onyhdelle, so? Mies menee yksin ja viettää kavereiden kanssa hauskan illan. Vastaavasti mieheni ei tule mukaan parhaan kaverini polttareihin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikanaan minun silloinen poikaystäväni sai kutsun kaverinsa häihin, jolla oli suomenruotsalainen morsian, ja luonnollisesti morsiamen suku myös. Poikaystävän kanssa ei tuolloin vielä asuttu yhdessä, ja suhdekin oli kestänyt vasta muutaman kuukauden, mutta silti tuli kutsu avecilla. Muut kaveripiirissä ehdin tavata, mutta morsiusparia itseään en, ennen kuin häissä vasta. Olihan se kohtalaisen kiusallista esittäytyä morsiusparille ensimmäistä kertaa vasta onnittelukättelyn aikana, mutta missään vaiheessa ei kukaan kyseenalaistanut, etteivätkö kaikki sulhasen ystävät saisi avecia mukaan ottaa. Jopa se kaikkein tuorein avec oli tervetullut. Onneksi se suhde kuitenkin jatkui useamman vuoden, niin ehti hääpariin tutustua sitten jälkikäteenkin :D Eksää en todellakaan kaipaa, mutta hänen ystäviään on välillä ikävä...
Täh, kirjoitinko minä tämän äsken? :D
Minulla on täysin sama kokemus. Menin muutaman kuukauden seurustelun jälkeen "näytille" silloisen poikakaverini suvun eteen poikakaverini serkun häihin. Tapasin hääparin ensimmäistä kertaa kätellessä. Vähän pöydistä kurkisteltiin että ahaa, tuo on se Jussin uusi tyttöystävä. Olin kutsusta iloinen ja minusta kuuluinkin joukkoon mukaan, koska poikakaverini oli tosi iloinen saadessaan juhlia uuden rakkaansa kanssa eli hänen ilonsa oli kutsun pääasia, en minä niinkään henkilökohtaisesti. Itsellenikin jäi tilaisuudesta hyvät muistot. Olin ostanut uuden mekon ja kengät ja koin itseni hyvin tervetulleeksi juhlaan. Vähän ajan päästä poikakaverin mummo kuoli ja olin samoin mukana hautajaisissa, vaikken mummoa ollut monta kertaa tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kamalaa, jos mieheni ei saisi mennä minnekään ilman minua! Kutsu onyhdelle, so? Mies menee yksin ja viettää kavereiden kanssa hauskan illan.
Kavereiden ja heidän tyttöystävien ja vaimojen kanssa. Eikö hän tuntisi parisuhdettanne yhtään syrjityksi, jos muut olisivat puolisoineen paikalla?
Kysymys Ap:lle:
sinulla on asuntolaina ja olette asuneet yhdessä pari vuotta, tai ainakin seurustelleet parin vuoden ajan ja siitä osa asuttu yhteisessä asunnossa, eikö? Oletko koskaan lähettänyt "tulkaa kylään tänne meille" -kutsua morsiammelle? Ovatko koskaan käyneet teidän uudessa yhteisessä asunnossa kutsuttuna tai yllätys vierailulla?
Jos vastaus on "ei", niin tässä voi olla yksi syy ... (?)
Sama juttu kävi mulla, minäkin jäin! Olemme olleet pian neljä vuotta yhdessä, joista asuneet 2,5 vuotta yhdessä yhteisessä omistusasunnossamme. Kyse on puolisoni serkusta, jota hän ei edes juuri koskaan tapaa - viimeksi ehkä juuri sinä vuonna, kun me tapasimme toisemme! Ja muiden serkkujen puolisot tämä mies on kutsunut. Olen niin pöyristynyt kuin olla ja voi. En ole koskaan tätä serkkua tavannut, mutta satun tietämään ettei puolisoni veljenkään avopuoliso ole. Ja silti minä jäin kutsutta. Uskomaton juntti.
Tarkoittanet veganismia?Voin kertoa,että kasvusruokavaliot yms. on niin yleisiä,että häitä et voi enää järjestää ilman,että jollain joku "kummallinen ruokavalio"?Meidän häihin tulossa kaksi vegaania ja 5-10 lakto-ovo-vegetaristia.Tämä on noin 15-20 % koko juhlaväestä.