Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Kysymys Ap:lle:
sinulla on asuntolaina ja olette asuneet yhdessä pari vuotta, tai ainakin seurustelleet parin vuoden ajan ja siitä osa asuttu yhteisessä asunnossa, eikö? Oletko koskaan lähettänyt "tulkaa kylään tänne meille" -kutsua morsiammelle? Ovatko koskaan käyneet teidän uudessa yhteisessä asunnossa kutsuttuna tai yllätys vierailulla?
Jos vastaus on "ei", niin tässä voi olla yksi syy ... (?)
Vai että ihan yllätysvierailulla...
Ja naisetko nämä kyläilykutsuasiat hoitavat, mitä ihme ajattelua.
Ohi aiheen, mutta aiemmin oli kommentti siitä että "hääpari jää maksumieheksi" koska häälahjat ovat niin vaatimattomia. Totta kai. Hääparihan ne häät järjestää ja maksaa, heidän juhlansa. Silloin niistä täytyy ikävä kyllä myös maksaa.
Mukavaahan se on, jos häävieraat kunnioittavat kalliita juhlia tuomalla soveliaan lahjan. Mutta ei ole tarkoitus, että juhlavieraat varsinaisesti maksavat häät sekä häämatkan. Rahat täytyy löytyä jo hääparilta.
Ap. Mielestäni avopuolisosi voisi asiallisesti varmistaa ilmoittautumisajalla, että oliko kutsu teille vai pelkästään hänelle. Se käy samalla, kun kiitetään kutsusta ja ilmoittaudutaan tai ei ilmoittauduta häihin.
Tää ketju antaa mulle vaan lisää syitä mennä naimisiin salaa maistraatissa. Ei riitä, että miehen äiti ja isä on niin sotapolulla, että kumpaakin ei voi kutsua niin pitäis vielä huolehtia suuttuuko joku kaveri jos ei saa kutsua. Juu ei käy. Maistraattiin eikä kerrota kuin mun kaksossiskolle ja miehen veljelle jotka tahdotaan todistajiksi. Tosin sittenkin meille suututaan, että miks ette pitäneet häitä.
Voisikos se miehesi nyt vaan soittaa sille sulhaselle ja kysyä suoraan että koskeeko kutsu vain ja ainoastaan miestä? Jos kerran ovat hyviä ystäviä joten kai voi puhua suoraan.
Jos kutsu koskee vain miestä niin miehesi sanoo että häntä loukkaa ettei avovaimoa ole kutsuttu (syyllä ei ole väliä). Ja sitten mies itse päättää osallistuuko yksin häihin vai ei.
Minun mieheni ei menisi häihin yksin enkä menisi minäkään mutta tämä onkin meidän parisuhde jossa toimitaan näin mutta muut tekevät omat ratkaisunsa oman parisuhteensa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Voisikos se miehesi nyt vaan soittaa sille sulhaselle ja kysyä suoraan että koskeeko kutsu vain ja ainoastaan miestä? Jos kerran ovat hyviä ystäviä joten kai voi puhua suoraan.
Jos kutsu koskee vain miestä niin miehesi sanoo että häntä loukkaa ettei avovaimoa ole kutsuttu (syyllä ei ole väliä). Ja sitten mies itse päättää osallistuuko yksin häihin vai ei.
Minun mieheni ei menisi häihin yksin enkä menisi minäkään mutta tämä onkin meidän parisuhde jossa toimitaan näin mutta muut tekevät omat ratkaisunsa oman parisuhteensa rajoissa.
...jolloin sulhanen vastaa että oota, mä kysyn x:ltä (morsian) kun se laittoi ne kutsut :D :D
Loukkaako ap:n miestä, jos ap:tä ei ole kutsuttu? Pitääkö oikeasti avautua loukkaantumisista?
Serkkuni perhe on kaksikielinen ja suurin osa sukulaisista on ruotsinkielisiä.
Erosin pari viikkoa ennen serkun häitä ja menin häihin yksin. Uusi poikaystävä oli jo mutta en tietenkään häntä häihin vienyt. Serkku perheineen oli sitä mieltä että ehdottomasti olisi pitänyt tuoda se uusi poikaystävä häihin...
No minua ainakin loukkaa jos puolisoni ei kelpaa aveciksi. Sen kertoo etten osaa valita itse puolisoani muiden mielestä ja puolisoni ei kelpaa kuin minulle.
Mut hei mihin unohtui se, että hääpari saa itse päättää kenet kutsuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kamalaa, jos mieheni ei saisi mennä minnekään ilman minua! Kutsu onyhdelle, so? Mies menee yksin ja viettää kavereiden kanssa hauskan illan.
Kavereiden ja heidän tyttöystävien ja vaimojen kanssa. Eikö hän tuntisi parisuhdettanne yhtään syrjityksi, jos muut olisivat puolisoineen paikalla?
En ole ikinä ajatellut, että häät ovat joku parisuhteenesittelytilaisuus. Parisuhde on kahden yhteinen suhde, ei siihen tarvita ulkopuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Mut hei mihin unohtui se, että hääpari saa itse päättää kenet kutsuu?
Siihen, että kukaan mamma ei ole enää lapsi, joka kokee itsensä loukatuksi, jos ei pääse lapsettomiin häihin. Mutta jokainen mamma on potentiaalinen kutsutta jätettävä, joten kannattaa olla sitä mieltä, että hääpari ei saa valita vieraitaan.
0/5
Tästä oikein paistaa provo läpi :D
Persumamman surkea yritys lietsoa vihaa ruotsinkielisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No minua ainakin loukkaa jos puolisoni ei kelpaa aveciksi. Sen kertoo etten osaa valita itse puolisoani muiden mielestä ja puolisoni ei kelpaa kuin minulle.
Niin no joka kerta sukuni on ollut sitä mieltä etten osaa valita poikaystävääni tai puolisoa eikä kukaan kelpaa. Ihan sama.
Ai mies ei saa avautua hyvällä ystävälle jos on loukkaantunut? Pitää vaan vetää jotain roolia ja pitää tunteensa omana tietonaan? Tosi ystävyyttä :O
Olen siis ymmärtänyt että ap:n mies ja sulhanen ovat oikeasti hyviä ystäviä jolloin pitäisi olla hyvät ja avoimet välit. Mutta jos ovatkin vain "tuttuja" niin ehkä silloin ei ole tarpeen sen kummemmin selitellä.
Mitä tuosta.
Meidän koko perhe jätettiin kutsumatta
miehen veljen lapsen ristiäisiin.
Ensimmäisissä oltiin.
Ja muiden sisarusten.
Voin sanoa, että loukkasi todella pahasti miestäni.
Syynä oli lapsiemme koirapelko. Nauratti kyllä itseä tämä syy sillä koirapelkoa ei ole. Toki varovat vihaisesti käyttäytyviä koiria ja kysyvät luvan rapsutuksiin.
Noh.
Meni välit veljeksillä.
Miksi juuri ruotsinkielisten pitäisi kutsua kaikki kun ei suomenkielistenkään tarvitse? Suomenkieliset saa valita vieraansa ihan pärstäkertoimen mukaan.
Ei se mun mielestä ole noloa jos miehesi, sulhasen kaveri, kertoo että on loukkaantunut kun hänen puolisoaan ei ole kutsuttu. Niin olisin mäkin tuollaisessa tilanteessa, enkä mä edes haluaisi sinne yksin mennä pällistelemään kun muilla kavereilla on ne rakkaat mukana ja kutsuttu.
Kurja tilanne, ap. Morsiuspari teki väärin, joko tahallaan, vahingossa tai ajattelemattomuuttaan. Koska on mahdollista, että kyseessä on vahinko tai ajattelemattomuus, ehdotan, että suhtaudutte asiaan rauhallisesti.
Monet kommentoijat ehdottavat että viilennätte välit morsiuspariin ja jätätte heidät kutsumatta omiin tupareihinne/illanistujaisiinne/häihinne. Olen täysin vastakkaisella linjalla: Olkaa te fiksumpia ja antakaa törppöpariskunnalle toinen mahdollisuus. Kaveripiiri on varmasti arvokas asia teille ja haluatte edelleen olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa? Jäitä hattuun, siis.
Olen rauhallisen ja ystävällisen lähestymistavan kannalla, sillä jotkut kutsujat eivät vaan tajua hyvän maun rajoja. Silti he voivat olla ihania ystäviä. Sain kerran kutsun ristiäisiin pelkästään omalla nimelläni, kihlattua avopuolisoani ei ollut kutsuttu. Kohottelin kulmakarvojani, mutta menin kuitenkin hyvillä mielin juhliin. Kihlattuni ei olisi kuitenkaan päässyt paikalle ulkomaanmatkan takia. Kutsuja oli hyvä ystäväni, joka kyllä pitää kihlatustani, joten kyse ei ollut mistään henkilökohtaisesta kaunasta. Syy taisi olla ystäväni saituus, jokainen kakkupalahan maksaa x euroa... Hän pohti myös, onko isovanhempia ja tätien puolisoita pakko kutsua. Jokaisen kutsutun pitäisi hänen ajattelutapansa mukaisesti olla henkilökohtaisesti erityisen läheinen ansaitakseen paikan juhlissa, ja jonkun puoliso ei ehkä ole niin läheinen. Hänellä oli siis kovin erilainen lähestymystapa asiaan, mutta kaikesta huolimatta hän on hyvä ja lämmin ihminen. Ehkä teidän tapauksessa on samoin, ap?
Toinen mahdollinen syy voi olla ihan tavallinen hajamielisyys. Ymmärsinkö oikein, että asutte toisella paikkakunnalla ja siksi ette tapaa morsiusparia kovinkaan usein? Ehkä siksi morsiuspari ei ole hahmottanut, että tekin olette olleet puolisoita jo useamman vuoden. Kerran kihlattuni sai kutsun opiskeluaikaisten kaveripariskuntansa tupareihin, eikä minua kutsuttu. Ilmeisesti kutsujat olivat vanhaan tapaan kutsuneet opiskelukavereitaan, muistamatta että joku on valmistumisen jälkeen löytänyt elämänkumppaninsa. Ilmeisesti tajusivat kuitenkin mokansa, sillä tupareita edeltävänä iltana kihlattuni sai FB-viestin jossa kutsujat ilmoittivat että puolisotkin ovat tervetulleita. Tuolloin olin kuitenkin jo ehtinyt tehdä muita suunnitelmia illalle, joten jätin tuparit väliin. Tämäkin on tosi kiva pariskunta, jonka kanssa olemme sittemmin viettäneet aikaa. Yritä siis ap olla ottamatta asia henkilökohtaisesti ja olkaa te se fiksumpi osapuoli.
Ehdotan, että puolisosi miettii haluaako hän mennä häihin yksin, vai jääkö hän pois jollet sinäkin ole tervetullut. Sen jälkeen puolisosi voi soittaa naimisiin menevälle ystävälleen, kiittää kutsusta ja ystävälliseen sävyyn tiedustella koskeeko kutsu pelkästään häntä vai teitä molempia. Ei syyllistäen tai kiristäen, vaan rauhallisesti ja neutraalisti. Kysehän saattaa olla erehdyksestä. Saatuaan vastauksen puolisosi voi samantien ilmoittaa itsensä tulevaksi tai estyneeksi tai teidät molemmat tulevaksi.
Se olisikin hauskaa, kun hääpari "oikeasti" päättäisi, kuka häihin saa tulla...
Sun eno voi tulla, mut sen vaimo ja poika on niin vaikeita, niin niitä ei kutsuta...Sun serkun vaimo on kiva, mutta serkku itse on aikamoinen juoppo, jääköön kotiin, lapsista voi pojat tulla, mutta ei tyttö...
Tuon kaverin vaimoa ei kutsuta, tuon kaverin avokki kutsutaan, tuota ei...
Sinä ja morsiammelle? Anna mun kaikki kestää :D