Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
121/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuin ratkaisu olisi, että miehesi soittaa ystävälleen ilmoittautumisaikana, kiittää kutsusta iloisen ystävällisesti ja samalla tarkentaa, että koskeeko kutsu vain häntä vai teitä molempia. Tärkeää on, että hän muotoilee asian juuri näin ja pysyy sen jälkeen täysin vaiti kuin myyntimies tarjouksen esitettyään. Saatu vastaus kertoo aika paljon, mistä on kyse. Jos vastaus on, että koskee vain liestäsi, hänen tulee sanoa, että miettii vielä, onko tulossa.

Tämä on erittäin hyvä vastaus ja hyvä, korrekti tapa reagoida. Ihan ystävällinen soitto mieheltäsi hääparille ja varmistus, että kutsu koskee vain häntä ja sitten hiljaisuus langoilla - antakaa hääparin vastata vaikka kuinka vaikeasti, että "joo kutsu koskee vain sinua." Joka noin törpön tempun tekee ystävälleen, saa luvan sanoa sen ihan reippaasti livenä suoraan korvaan (vielä parempi olisi kasvokkain!), eikä vain lähetetyn kutsun muodossa.

Miten niin vastata vaikeasti? Ihan helppo siihen on sanoa, että kyllä, kutsu koskee vain sinua, ei kai me vahingossa laitettu siihen kuoreen, että avec. Ja sitten jatketaan, että me halutaan häihin vain meille aidosti tärkeät ihmiset, koska kyseessä on rento ja meidännäköinen tilaisuus. Sinne ei tule ketään, joka ei jo valmiiksi kuulu porukkaan ja jonka kanssa ei ole kiva olla. Me odotetaan häitä niin innolla, kaikki meille tärkeät ihmiset paikalla.

Uskomatonta, miten törkeää käytöstä voi "meidännäköisyydellä" puolustella. Häiden järjestäminen näköjään saa joissakin kaikki käytöstavat ja normaalin inhimillisyyden katoamaan. Varmasti juhlien rentous ja kiva olo on taattu, kun ensin loukataan kutsuvieraita päin silmiä. Eihän tämän kirjoittaja tietenkään voi olla tosissaan, mutta vastaavaa käytöstä näkee jossain puolusteltavan. 

Miten voi loukata kutsuvieraita, jos ei kutsu ap:ta? Hän tässä loukkaantuu, ei kukaan kutsutuista.

Ap:n miehellä on kyllä syy loukkantua, että hänen avovaimoaan ei ole kutsuttu, muiden on.

Vierailija
122/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "sinut jätettiin kutsumatta" ihan kuin se kutsu olisi subjektiivinen oikeus ja kutsumattomuus loukkaus. Ei kutsu häihin ole mikään itsestäänselvyys eikä kutsumattomuuteen välttämättä liity yhtään mitään muuta kuin halu pitää häät hääparin näköisenä. Sinä olet mitätön pikkutekijä, sinua ei siellä kaivata. Et merkitse hääparille enempää kuin naapurisi, joka ei hänkään saanut kutsua (eli hääparin suunnasta sinua ei ole eikä kaivata).

Jos joku ei halua minun puolisoani häihinsä mukaan niin ei tarvitse kutsua minuakaan koska en ole tulossa.

On eri asia jos jonkun asian vaikka haluaa kertoa vaan minulle tai viettää aikaa kanssani kuin se että häihinsä ei halua kutsua puolisoani. Katson sen loukkaukseksi myös minua kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri 50 kutsukorttia askarrelleena ja hääpalstoja lueskelleena: enpä ole törmännyt tuollaiseen, että joku kirjoittaisi kutsuja käsin. :O

Haiskahtaa...

Me kirjoitettiin. 63 kutsua. Käsin. Liitteenä oli tosin printattu lappu, jossa mm. ajo-ohjeet ja majoitusvaihtoehtoja.

Vierailija
124/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että muut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Puhuvatko siis ruotsia vai suomenruotsia? Jos ovat suomenruotsalaisia, niin syy on juuri se, mitä epäilit, eli suomenkielinen jätetään tahallaan kutsumatta. Aloin 15 vuotta sitten seurustella suomenruotsalaisen miehen kanssa. Meillä oli sama juttu, eli mies kutsuttiin häihin ja 50v/60v syntymäpäiville ja mökkikekkereihin ja muihin juhliin mutta minua ei kutsuttu aluksi mihinkään ja vuosien kuluttuakin kutsu tuli minulle ehkä yhdessä tapauksessa viidestä.

Mies oli aikaisemmin seurustellut suomenruotsalaisen naisen kanssa jonkin aikaa. Heille oli tullut kutsut kaikkiin häihin ja tapahtumiin yhdessä alusta alkaen.

Nyt olemme olleet yli 10v yhdessä ja tänä kesänä on taas yhdet häät. Onneksi minun ei tarvitse taaskaan mennä. Ei enää edes harmita. Ainut mikä asiassa vituttaa, on se kun joskus näkee tiettyjä ihmisiä, he puhuvat minulle tahallaan vain ja ainoastaan ruotsia. Ovat myös sanoneet aikoinaan, että minun pitää opetella puhumaan ruotsia enkä saa puhua kotona lapsille suomea.

Tervetuloa elämään suomenruotsalaisten kanssa!

Suomenruotsalaisista on kyse... En osaa pukea sanoiksi kuinka paljon tarinasi tässä tilanteessa masentaa ja lannistaa. Minua on elämässäni aina kohdeltu hyvin, ja sen mukaisesti miten itse kohtelen muita. En osaa kuvitellakaan sellaista elämää jossa minua tuolla tavoin syrjittäisiin.

Ap

Vierailija
125/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mä kerron syyn sulle.

Koska he haluavat kutsua Monikan, joka on miehesi exä mutta joka ei halua tavata sinua. Heille Monikan ystävyys on tärkeämpää, joten siksi sinä et saanut kutsua. Tai vaihtoehtoisesti on joku muu tärkeämpi ystävä , jolla on joku juttu hampaankolossa ja siksi sinä et saanut kutsua. 

Tai sitten heillä on jotakin sinua vastaan ihan henkilökohtaisesti. Sekään ei liene mahdotonta kun kerran olette tavanneet.

Vierailija
126/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että muut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Puhuvatko siis ruotsia vai suomenruotsia? Jos ovat suomenruotsalaisia, niin syy on juuri se, mitä epäilit, eli suomenkielinen jätetään tahallaan kutsumatta. Aloin 15 vuotta sitten seurustella suomenruotsalaisen miehen kanssa. Meillä oli sama juttu, eli mies kutsuttiin häihin ja 50v/60v syntymäpäiville ja mökkikekkereihin ja muihin juhliin mutta minua ei kutsuttu aluksi mihinkään ja vuosien kuluttuakin kutsu tuli minulle ehkä yhdessä tapauksessa viidestä.

Mies oli aikaisemmin seurustellut suomenruotsalaisen naisen kanssa jonkin aikaa. Heille oli tullut kutsut kaikkiin häihin ja tapahtumiin yhdessä alusta alkaen.

Nyt olemme olleet yli 10v yhdessä ja tänä kesänä on taas yhdet häät. Onneksi minun ei tarvitse taaskaan mennä. Ei enää edes harmita. Ainut mikä asiassa vituttaa, on se kun joskus näkee tiettyjä ihmisiä, he puhuvat minulle tahallaan vain ja ainoastaan ruotsia. Ovat myös sanoneet aikoinaan, että minun pitää opetella puhumaan ruotsia enkä saa puhua kotona lapsille suomea.

Tervetuloa elämään suomenruotsalaisten kanssa!

Suomenruotsalaisista on kyse... En osaa pukea sanoiksi kuinka paljon tarinasi tässä tilanteessa masentaa ja lannistaa. Minua on elämässäni aina kohdeltu hyvin, ja sen mukaisesti miten itse kohtelen muita. En osaa kuvitellakaan sellaista elämää jossa minua tuolla tavoin syrjittäisiin.

Ap

Minua ja erästä toista suomenkielistä avopuolisoa on kohdeltu todella hyvin täysin suomenruotsalaisissa piireissä. Kyllähän suomenruotsalaiset vaihtavat helposti kieleksi ruotsin, mutta sitä oppii aika hyvin ymmärtämään, kun kaikki olennaiset sanat ovat kuitenkin suomeksi :P Toivoa siis on, että tämä pariskunta on ainoa moukka porukassa :)

Vierailija
127/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi häihin jos vain minut olisi kutsuttu. Kiitos kutsusta mutta ei kiitos ja PISTE!

Siis jos kyse olisi ystävistä tai sukulaisista. Jonkun työkaverin häät olisi eri asia jos mieheni ei heitä edes tuntisi.

Vierailija
128/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko tai ajattelemattomuus on myös mahdollista. Vastaavassa tilanteessa meillä mies jäi tulematta ilman mitään numeroa ja juhlakalu ihmetteli, että minne sen oon jättäny. Oli tosi nolona kun sanoin, että ei oltu kutsuttu.

Vierailija
129/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö, aivan yksinkertainen ja ehdoton on tämä: jos kutsuttuja joudutaan rajaamaan tilan- tai rahanpuutteen tai minkä syyn vuoksi nyt hyvänsä, karsintaa voi toteuttaa vain tällä tavalla: PARISKUNNASTA on aina kutsuttava molemmat osapuolet, ei koskaan voi "leikata" pariskunnan toista osapuolta kutsuttujen listalta pois. On kaikkien etikettisääntöjen vastaista ja täydellistä sopivaisuuden ja tahdikkuuden puutetta ja aivan pöyristyttävän moukkamaista jättää pariskunnan toinen puolisko kutsumatta.

On jätettävä koko pari kutsumatta tai kutsuttava molemmat osapuolet. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Vihoviimeinen munaus on "karsia" kutsuvieraslistaa niin, että jättää jonkun vieraan puolison pois!

Vierailija
130/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö, aivan yksinkertainen ja ehdoton on tämä: jos kutsuttuja joudutaan rajaamaan tilan- tai rahanpuutteen tai minkä syyn vuoksi nyt hyvänsä, karsintaa voi toteuttaa vain tällä tavalla: PARISKUNNASTA on aina kutsuttava molemmat osapuolet, ei koskaan voi "leikata" pariskunnan toista osapuolta kutsuttujen listalta pois. On kaikkien etikettisääntöjen vastaista ja täydellistä sopivaisuuden ja tahdikkuuden puutetta ja aivan pöyristyttävän moukkamaista jättää pariskunnan toinen puolisko kutsumatta.

On jätettävä koko pari kutsumatta tai kutsuttava molemmat osapuolet. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Vihoviimeinen munaus on "karsia" kutsuvieraslistaa niin, että jättää jonkun vieraan puolison pois!

Näin se on!

Vierailija
131/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot on (jos tosiaan et ole loukannut morsiusparia millään lailla) että a) morsiuspari on jostain saanut tiedon/huhun/käsityksen, että olette eronneet ja mies siis on sinkku. tai b) että vieraissa on joku miehen ex-tyttis, joka ei halua nähdä sinua.

Minäkin kyllä ajattelen, että miehen pitäisi soittaa ja kysyä asiaa, että mites tää näin. 

Vierailija
132/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahinko tai ajattelemattomuus on myös mahdollista. Vastaavassa tilanteessa meillä mies jäi tulematta ilman mitään numeroa ja juhlakalu ihmetteli, että minne sen oon jättäny. Oli tosi nolona kun sanoin, että ei oltu kutsuttu.

Tämäkin on hyvin mahdollista. Siksi miehen tulisikin varmistaa, että ketä kutsu koskee, oliko se oikeasti vain miehelle.

Vierailija
133/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on jätetty kutsumatta samalla tavalla. Ymmärsin sen täysin, olihan minulla ollut aikoinaan sutinaa sulhasen kanssa. Oli siis ymmärrettävää ettei morsian halunnut minua paikalle. Itse toimisin samoin. Mieheni meni, koska oli sulhasen lapsuudenystävä. Kyllä siellä joku syy on takana, ettei ap kutsua ole saanut. Ehkä miehesi saa ongittua asian kaveripiirin kautta.

Vierailija
134/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot on (jos tosiaan et ole loukannut morsiusparia millään lailla) että a) morsiuspari on jostain saanut tiedon/huhun/käsityksen, että olette eronneet ja mies siis on sinkku. tai b) että vieraissa on joku miehen ex-tyttis, joka ei halua nähdä sinua.

Minäkin kyllä ajattelen, että miehen pitäisi soittaa ja kysyä asiaa, että mites tää näin. 

Tietääkseni mikään näistä vaihtoehdoista ei ole mahdollinen.

Ap

Vierailija
135/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomaa: jos pariskunta ei ole naimisissa, heitä ei tarvitse kohdella pariskuntana! Etiketin mukaan vasta avioliitto on se asia, joka hitsaa puolisot niin yhteen, että heitä ei voi erottaa. Seurustelevaa paria ei tämä sääntö ei koske, sillä ei ole olemassa mitään mittaria, jolla arvottaa seurustelun syvyys. Jos kutsutaan 2v seurustelleet, mutta ei yhdessä asuneet, pitää kutsua myös 2 vko yhdessä asuneet, koska hekin ovat pariskunta.

Vierailija
136/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomaa: jos pariskunta ei ole naimisissa, heitä ei tarvitse kohdella pariskuntana! Etiketin mukaan vasta avioliitto on se asia, joka hitsaa puolisot niin yhteen, että heitä ei voi erottaa. Seurustelevaa paria ei tämä sääntö ei koske, sillä ei ole olemassa mitään mittaria, jolla arvottaa seurustelun syvyys. Jos kutsutaan 2v seurustelleet, mutta ei yhdessä asuneet, pitää kutsua myös 2 vko yhdessä asuneet, koska hekin ovat pariskunta.

Tervetuloa vuodelle 2016!

On kyse vuosien seurustelusta, yhdessäasumisesta ja vakaasta parisuhteesta. Haloo?!

Jotkut eivät mene naimisiin koskaan, vaan elävät yhdessä, perustavat perheen, ovat yhdessä vuosikymmeniä. Se on nykyään mahdollista, enää ei haukuta susipariksi ja sylkäistä perään kylänraitilla.

Vierailija
137/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mites jos on pariskunta jotka ovat asuneet avoliitossa 20 vuotta ja pariskunta, jotka ovat tunteneet toisensa muutaman kuukauden ja avioituneet pikavauhtia. Jälkimmäisen pariskunnan parisuhde on varmaan arvokkaampi tai jotain, koska nimet paperissa?

Vierailija
138/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut ajatella ihmisiä yksilöinä, enkä enää perheinä tai pariskuntina. Minusta ainakin on ihan ok kutsua vain ne ihmiset, joiden kaveri on ja jättää tuntemattomat puolisot pois. Jos kerran voi kutsusta rajata lapset pois, niin kyllä sitten puolisonkin. 

Tähän asti olin aina ajatellut, että häihin mennään perheenä mutta olen täältä oppinut ettei niin tarvitsekaan tehdä. Minusta lapset on puolisoa tärkeämpiä koska niistä on huolehtimisvelvollisuus. Joten jos kerran lapset voi jättää kutsumatta niin tokihan sitten yhden aikuisen ihmisenkin. Kuollä puoliso aikuisena ihmisenä yhden hääjuhlan ajan toki pärjää.

Vierailija
139/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se,ettei sinua kutsuttu on loukkaus myös miestäsi kohtaan.

Itsekkyyttä ja itsekeskeisyyttä hääparilta.

Olet ihan aiheesta loukkaantunut.

Vierailija
140/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia en itse järjestä mitään juhlia tai ainakaan kutsu niihin ketään, kun aletaan nurisemaan, että "Miksei mun poikaystävä saa tulla?!" No en ole ikinä edes tavannut poikaystävääsi. "Joo, mut silti TÖRKEE etikettivirhe!!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi