Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
141/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi kerran noin, eli minä sain kutsun kaverini häihin, avomieheni ei. Kaverit halusivat parittaa minut yhden heidän ystävän,sinkkumiehen kanssa. Jätin juhlat tietenkin väliin.

Vierailija
142/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaavaa tapahtuisi omalle kohdalleni (eli puolisoani ei kutsuttaisi), soittaisin kyllä ystävälleni ja koettaisin oikeasti hyvässä hengessä selvittää asian. En jotenkin näe, että tämä olisi kuitenkaan sellainen asia, josta kannattaisi mitään ikuisia kaunoja tai kostoja alkaa kyhäilemään; en siis kannattaisi tuota edellä ehdotettua että antaa kaverin vaikeana selitellä ja "no mietin vielä pääsenkö" ja sitten jättää itsekin menemättä.

Sen sijaan soittaisin kaverille, että "moikka Pera hei sain tän teidän kutsun ja jäin vähän miettimään että oliko nyt niin että tämä oli vain mulle? Tai siis kun meille tuli rehellisesti sanottuna Maijan kanssa  vähän huono fiilis tästä, kun häntä ei kutsuttu mutta Maken ja Kaken puolisot kyllä, niin mietittiin että miksiköhän näin, ei kai me olla mitenkään loukattu teitä tai mitään? Ja en siis tarkoita mitenkään pahalla tätä nyt, oikeasti, haluaisin vain todella selvittää mistä kyse ja kertoa miltä meistä tuntui, kun sä oot Pera mulle tärkeä ystävä ja en yhtään halua että tästä nyt tulee mitään huonoja fiiliksiä meidän välille mihinkään suntaan. Ja siis ihan ok jos Maija ei nyt sitten tule, voisi olla vähän jotenkin ikävä tilanne tän insidentin jälkeen olla siellä, mutta seuraavan kerran kun nähdään nelistään niin mä toivon että meidän välit on ihan kunnossa. Harmi kun tästä tuli nyt näin iso juttu jotenkin, mutta oon ilonen että tää saatiin selvitettyä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa miehen soittaa ja kysyä asiasta. Eikä siinä ole mitään noloa, ellei mies rupea ruinaamaan että "Minna on nyt tosi surullinen ja loukkaantunut kun ei saanut kutsua" tms. Asiallisesti soittaa että "No mikko tässä moi, kiitos kutsusta mutta tarkistan vielä että oliko niin että kutsu koskee vain minua, että Minna ei ole tervetullut" sitten jos he sanoo että kyllä, kutsu koskee vain sinua, nii miehesi voi vastata että " Selvä, kiitos mutta ei kiitos, tuntuisi typerältä tulla yksin paikalle, niin jätän väliin"

Vierailija
144/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, missä välissä olette ehtineet saada selville, että kaikki muut kaveriporukasta on kutsuttu puolisoina, kun ette ole ehtineet kysyä kutsujilta, eikö sinua oikeasti ole kutsuttu? Ei niissä kutsuissa yleensä ihan mahdottoman pitkät vastausajat ole.

Vierailija
145/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tylsät häät tiedossa miehellesi kun kaikkien kavereiden hihoissa nysvää nainen ja se joutuu olemaan yksin.

Vierailija
146/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kerran käynyt ihan samalla lailla. Kutsu tuli vain miehen nimellä ilman avec-mainintaa. Kysyttiin myös läheisimmiltä kavereilta että onkos heille tullut kutsu, ja sillä tavalla selvisi että muut olivat menossa pariskuntina. Olin myös uusin tulokas porukassa, mutta tuntui iskulta vasten kasvoja, ja siltä ettei minuun edes haluta tutustua. Mieheni meni juhliin yksin, eikä asiasta ole sen koomin puhuttu. Ystävyyssuhteet ovat pysyneet ennallaan. Silti vielä usean vuoden jälkeenkin asia vähän kaihertaa, että miksi juuri minua ei haluttu mukaan.

Vierailija
147/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ajatella ihmisiä yksilöinä, enkä enää perheinä tai pariskuntina. Minusta ainakin on ihan ok kutsua vain ne ihmiset, joiden kaveri on ja jättää tuntemattomat puolisot pois. Jos kerran voi kutsusta rajata lapset pois, niin kyllä sitten puolisonkin. 

Tähän asti olin aina ajatellut, että häihin mennään perheenä mutta olen täältä oppinut ettei niin tarvitsekaan tehdä. Minusta lapset on puolisoa tärkeämpiä koska niistä on huolehtimisvelvollisuus. Joten jos kerran lapset voi jättää kutsumatta niin tokihan sitten yhden aikuisen ihmisenkin. Kuollä puoliso aikuisena ihmisenä yhden hääjuhlan ajan toki pärjää.

Sukulaiset kutsutaan perheenä, kavereista vain se kaveri.

Vierailija
148/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kerran käynyt ihan samalla lailla. Kutsu tuli vain miehen nimellä ilman avec-mainintaa. Kysyttiin myös läheisimmiltä kavereilta että onkos heille tullut kutsu, ja sillä tavalla selvisi että muut olivat menossa pariskuntina. Olin myös uusin tulokas porukassa, mutta tuntui iskulta vasten kasvoja, ja siltä ettei minuun edes haluta tutustua. Mieheni meni juhliin yksin, eikä asiasta ole sen koomin puhuttu. Ystävyyssuhteet ovat pysyneet ennallaan. Silti vielä usean vuoden jälkeenkin asia vähän kaihertaa, että miksi juuri minua ei haluttu mukaan.

Meillekin tuli kutsu vain miehelle, mutta en ole ikinä tavannut kyseistä pariskuntaa eikä mieheni ole näiden 2 vuoden aikana ollut kertaakaan tekemisissä heidän kanssa 😮 eivät välttämättä edes tiedä minun olemassaolosta, joten täysin fine, että mies menee yksin, jos menee. Mies oli itsekin kutsusta aika yllättynyt, kun eivät ole olleet tekemisissä.

Vierailija
149/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ajatella ihmisiä yksilöinä, enkä enää perheinä tai pariskuntina. Minusta ainakin on ihan ok kutsua vain ne ihmiset, joiden kaveri on ja jättää tuntemattomat puolisot pois. Jos kerran voi kutsusta rajata lapset pois, niin kyllä sitten puolisonkin. 

Tähän asti olin aina ajatellut, että häihin mennään perheenä mutta olen täältä oppinut ettei niin tarvitsekaan tehdä. Minusta lapset on puolisoa tärkeämpiä koska niistä on huolehtimisvelvollisuus. Joten jos kerran lapset voi jättää kutsumatta niin tokihan sitten yhden aikuisen ihmisenkin. Kuollä puoliso aikuisena ihmisenä yhden hääjuhlan ajan toki pärjää.

Juuri näin. 

Tätähän täällä on vuosikaudet toitotettu: Hääpari pitää näköisensä häät, ja kutsutaan kenet oikeasti halutaan, koska siihen on hääparilla oikeus. Nytkö se ei sitten pätisikään? Yrittäkää nyt jo päättää.

Mun mielestä häät on olleet ja edelleenkin ovat ennen muuta perhe- ja sukujuhla.

Vierailija
150/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me unohdettiin laittaa yhteen hääkutsuun avecin nimi. Oli ihan silkka unohdus ja hävetti kovasti, kun selvisi. Onneksi kuitenkin kysyivät suoraan niin selvisi asia. Olisiko sunkin kohdalla käynyt vaan moka? Niitä kutsuja kun tulee kirjoitettua vino pino. Omalla kohdalla pääsi unohtumaan, kun piti vielä tarkistaa avecin nimi, että varmasti tulee oikein ja sittenhän se jäi kokonaan laittamatta ja kuoret vietyä postiin.

On todella noloa soitella perään ja kysellä, että saanko minäkin tulla, jos nimeä ei ole kuoressa.

Vierailija
151/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa miehen soittaa ja kysyä asiasta. Eikä siinä ole mitään noloa, ellei mies rupea ruinaamaan että "Minna on nyt tosi surullinen ja loukkaantunut kun ei saanut kutsua" tms. Asiallisesti soittaa että "No mikko tässä moi, kiitos kutsusta mutta tarkistan vielä että oliko niin että kutsu koskee vain minua, että Minna ei ole tervetullut" sitten jos he sanoo että kyllä, kutsu koskee vain sinua, nii miehesi voi vastata että " Selvä, kiitos mutta ei kiitos, tuntuisi typerältä tulla yksin paikalle, niin jätän väliin"

No onhan tuokin "tarkistan että Minna ei ole tervetullut" ja "tuntuisi typerältä tulla yksin, notta ei kiitos"  tosi noloa  :D :D :D 

Ainoa fiksu tapa on kysyä "Tarkistan, että koskeeko kutsu minua yksin" ja vastata kutsuun "Kiitos kutsusta, olen tulossa/ en ole tulossa".

Vierailija
152/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi niin että poikani edellisestä liitosta ei saannut kutsua. Meillä on kolme lasta. Tämä poikani ja kaksi yhdessä tehtyä tytärtä. Mieheni on ollut isä pojalle yksivuotiaasta asti. Poika on ollut tekemisissä kaikkien sukulaistemme kanssa ihan normaalisti. Tyttöjen serkku meni naimisiin. Biologinen tausta rajasi tässä tapauksessa poikani pois.

Menimme kuitenkin sulhasen häihin. Sellainen lievä hämmästys oli kun morsiammen puolella kirkossa oli täyttä ja sulhasen puolella kourallinen väkeä. Tämä ei johtunut siitä että morsiammella olisi ollut suuri suku. Aikaa tapauksesta on muutama vuosi ja täytyy myöntää että loukkasi, vaikka asia onkin selitettävissä.

Vierailija
153/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi kerran noin, eli minä sain kutsun kaverini häihin, avomieheni ei. Kaverit halusivat parittaa minut yhden heidän ystävän,sinkkumiehen kanssa. Jätin juhlat tietenkin väliin.

Miehen serkku ei kutsunut kuin mieheni, ei minua, siis aviovaimoa. Mies ei mennyt häihin. Jälkeen päin kuulimme, että olivat kutsuneet vain yhden aina perheestä, jotta maksimoisivat lahjarahan määrän.

Vierailija
154/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, missä välissä olette ehtineet saada selville, että kaikki muut kaveriporukasta on kutsuttu puolisoina, kun ette ole ehtineet kysyä kutsujilta, eikö sinua oikeasti ole kutsuttu? Ei niissä kutsuissa yleensä ihan mahdottoman pitkät vastausajat ole.

Ai?

Kaikissa häissä joissa olen ollut kutsut tulivat pari, kolme kuukautta aikaisemmin ja vastauksen viimeinen päivä oli kahta viikkoa ennen häitä. Lähinnä pitopalvelu haluaa tietää syöjien tarkemman määrän.

Vierailija
155/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuokin "tarkistan että Minna ei ole tervetullut" ja "tuntuisi typerältä tulla yksin, notta ei kiitos"  tosi noloa  :D :D :D 

Ainoa fiksu tapa on kysyä "Tarkistan, että koskeeko kutsu minua yksin" ja vastata kutsuun "Kiitos kutsusta, olen tulossa/ en ole tulossa".

Olen eri mieltä.

Koska pariskunnan toisen puoliskon yksin kutsuminen on todella törppöä, ei tarvitse en jälkeen enää miettiä mitään fiksuja tapoja kysyä.

Vierailija
156/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi niin että poikani edellisestä liitosta ei saannut kutsua. Meillä on kolme lasta. Tämä poikani ja kaksi yhdessä tehtyä tytärtä. Mieheni on ollut isä pojalle yksivuotiaasta asti. Poika on ollut tekemisissä kaikkien sukulaistemme kanssa ihan normaalisti. Tyttöjen serkku meni naimisiin. Biologinen tausta rajasi tässä tapauksessa poikani pois.

Menimme kuitenkin sulhasen häihin. Sellainen lievä hämmästys oli kun morsiammen puolella kirkossa oli täyttä ja sulhasen puolella kourallinen väkeä. Tämä ei johtunut siitä että morsiammella olisi ollut suuri suku. Aikaa tapauksesta on muutama vuosi ja täytyy myöntää että loukkasi, vaikka asia onkin selitettävissä.

Me ollaan oltu häissä, jossa tilanpuutteen takia sulhasen puolelta ei ollut kutsuttu ketään lapsia, ei edes sisarusten, kavereiden lapsista tai kummilapsista puhumattakaan. Morsiamen puolelta taas oli paikalla jopa serkun lapsia.  Minusta tosi outoa ja asiatonta. Mutta siinä taloudessa mies onkin ollut aina lujasti tossun alla.  

Vierailija
157/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha vonkua jonkun etiketin perään, kun itse kuitenkin on valmis haastamaan riitaa ja osoittamaan mieltä kaikin tavoin. Kutsukoot ketä kutsuvat, ja itse kannattaa olla vajoamatta käyttäytymisessä  nolon tasolle. 

Vierailija
158/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminä-tyyli on levinnyt nyt niin laajalle, että kuvitellaan, että on täysin ok kutsua häihin kenet haluaa vähät välittämättä millaisia tunteita se vieraissa herättää. Jostain perheestä vain äiti, jostain perheestä vain isä - kato ku mä haluun! Mä haluun tehdä tästä päivästä mun näköisen. Sanoo morsian.

Vierailija
159/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Me oltiin oltu 15 vuotta yhdessä, kun miehen yks parhaista ystävistä meni naimisiin, en saanut kutsua. Mua kyllä loukkas. Mä selitin sen itselleni niin että se morsian oli päätöksen takana. Oli nopee rakastuminen ja ei oltu nähty pitkän välimatkan takia. Mies sit meni tottakai ystävänsä häihin.

Meillä on häät kesällä. Arvatkaa kuka ei saanut kutsua?

Vähän ot, mutta tuli mieleen vanha vitsi, jossa naapuria ei kutsuttu hautajaisiin, jolloin isäntä tuumasi: Kuollaan sitä vielä meilläkin!

Vierailija
160/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksuin ratkaisu olisi, että miehesi soittaa ystävälleen ilmoittautumisaikana, kiittää kutsusta iloisen ystävällisesti ja samalla tarkentaa, että koskeeko kutsu vain häntä vai teitä molempia. Tärkeää on, että hän muotoilee asian juuri näin ja pysyy sen jälkeen täysin vaiti kuin myyntimies tarjouksen esitettyään. Saatu vastaus kertoo aika paljon, mistä on kyse. Jos vastaus on, että koskee vain liestäsi, hänen tulee sanoa, että miettii vielä, onko tulossa. Näin hääpari saa aikaa ajatella, mitä oikein aikoo tehdä. Sitten viimeisenä mahdollisena päivänä tekstari, että kiitos kutsusta, en ole tulossa. Näin, jos kutsu ei tosiaan koske sinua.

Hääpari voi myös olla varma, että ette jatkossakaan osallistu yhteisiin kokoontumisiin tai heitä kutsuta edes teille kotiin, vaikka jaikki muut parit kutsuttaisiin.

TÄMÄ!! Jos voisin niin peukuttaisin sata kertaa. Niin samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä