Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
201/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä ei menisi kumpikaan, jos molempia ei ole kutsuttu.

Vierailija
202/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajatteles kuinka ikävää olisi jos sun oma sukusi skippaisi sut jostakin juhlista! Mä olen kokenut senkin!

Nyt ei ollut kyse kuin vaan miehen joistakin randomeista tuttavista. Tulet niitä tuskin muutenkaan paljon tapaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketti sanoo, että avoparista kutsutaan molemmat puolisot:

http://www.naimakaupat.com/haaopas/ennen/kutsut.php

Kutsun saajat

Perheille ja aviopareille lähetetään yhteinen kutsu. Sinkulle lähetettävään kutsuun kirjoitetaan avec, jotta hän voi halutessaan tuoda seuralaisensa häihin. Avoliitossa asuville tai kihlapareille lähetetään kutsu, jossa on molempien nimet. Täysi-ikäisille tulee lähettää oma kutsu, sillä jos kutsussa lukee perheineen, voi sen katsoa tarkoittavan vain pariskuntaa ja heidän kanssaan eläviä alaikäisiä lapsia. Jos häihin ei haluta pieniä lapsia, siitä luonnollisesti mainitaan kutsussa.

Vierailija
204/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on typerä tapa, että kun halutaan kutsua yksi, "täytyy" kutsua toinenkin, vaikka häneen olisi minkäänlaista henk.koht. sidettä.

Vierailija
205/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi menee ilman sinua mieti arvostaako hän sinua

Vierailija
206/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestäsi kysymään hääparilta, sillähän se selviää. Aivan uuden tapailukumppanin voi jättää kutsumatta, mutta avopuolen kutsumatta jättäminen on kyllä etikettivirhe.

Juu, noloa on. Kaikkien tyttö- ja poikaystäviä ei tarvitse kutsua, mutta puolisot toki kuuluu asiaan. Itseen kysyisi hääparilta vaan jättäisin menemättä. Ei mieskään yksin lähtisi.

Vierailija
207/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari on toiminut tökerösti. Sinuna en tietenkään menisi, mutta anna asian olla. Todennäköisesti tuo kaveripiiri kysyy mukaan kimppalahjaan ja silloin vio sanoa että emme osallistuis, meiltä on kutsuttu vain mies ja hän ei aio osallistua häihin yksin. Jolloin härdelli lähtee liikkeelle. Ja joku  energinen ilmoittaa hääparille että herregud va har ni gjort.....  

Joten olkaa nyt vaan ihan rauhassa. 

Vierailija
208/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi jotenkin miehenäkin oudolta osallistua häihin, kun kaikki ystäväpiiristä ovat pariskuntina häissä ja hän on yksin. 

Vierailija
209/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ajatella ihmisiä yksilöinä, enkä enää perheinä tai pariskuntina. Minusta ainakin on ihan ok kutsua vain ne ihmiset, joiden kaveri on ja jättää tuntemattomat puolisot pois. Jos kerran voi kutsusta rajata lapset pois, niin kyllä sitten puolisonkin. 

Tähän asti olin aina ajatellut, että häihin mennään perheenä mutta olen täältä oppinut ettei niin tarvitsekaan tehdä. Minusta lapset on puolisoa tärkeämpiä koska niistä on huolehtimisvelvollisuus. Joten jos kerran lapset voi jättää kutsumatta niin tokihan sitten yhden aikuisen ihmisenkin. Kuollä puoliso aikuisena ihmisenä yhden hääjuhlan ajan toki pärjää.

Tottakai puolisotkin voi jättää kutsumatta, mutta sitten olisi hyvä jättää muidenkin kavereiden puolisot kutsumatta eikä vain yhden. Sama koskee lapsia. On ok pitää lapsettomat häät, mutta epäkohteliasta jättää vain yhden tai kahden perheen lapset kutsumatta. Kyse on tasapuolisuudesta kutsuttuja vieraita kohtaan.

Vierailija
210/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuisi jotenkin miehenäkin oudolta osallistua häihin, kun kaikki ystäväpiiristä ovat pariskuntina häissä ja hän on yksin. 

Siinäpä sitten on kiva istuskella yksin, sormus sormessa ja odotella jotta kuka kysyy ensimmäiseksi että missä puolisosi on. Ja joku miettii, että niillä on riita päällä. Hääpari on toiminut moukkamaisesti, jos on tarkoituksenmukaisesti jättäneet puolison kutsumatta, riidankylväntää. Kutsuttu vastakoon kutsuun kiittäen, ja vihjaten että osallistuvat kaikkiin juhliin avoparina, siksi jättää tilaisuuden väliin.

Vierailija
211/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin seurusteltu miehen kanssa vähän aikaa ja sain kutsun ystäväni häihin. Ystäväni selitti asian, mikä oli ok, sillä ei oltu seurusteltu pitkää aikaa ja kaverini ei ollut edes tavannut miestäni vielä. Siitä pari vuotta, asuttiin jo yhdessä, sain hääkutsun toiselta hyvältä ystävältä ja ihan vain mulle oli kutsu. Tämä pari oli ollut vähemmän aikaa yhdessä kuin minä ja mieheni. Soitin asiasta ja kysyin että ihanko vain mulle kutsu. Näin oli. Kuulemma niin tiukka budjetti. Minä kyllä loukkaannuin tosi paljon ja meillä välit meni, ehkä ois muutenki mutta noin pahaa mokaa en "ystävältä" siedä. On etikettivirhe olla kutsumatta avopuolisoita. Jos oikeasti tarvii joka kakun palaa laskea niin säästäkää rahaa. Mä ymmärrän täysin ap loukkaantumisen ja ihmettelyn, ois kiva tietää syy kutsumattomuuteen.

Vierailija
212/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on typerä tapa, että kun halutaan kutsua yksi, "täytyy" kutsua toinenkin, vaikka häneen olisi minkäänlaista henk.koht. sidettä.

Olet näitä "juhlat ovat vain hääparia varten" -ihmisiä, jotka eivät halua vieraidensa viihtyvän juhlissa kunhan tuovat lahjat niin hyvä on. Muut ajattelevat yleensä että juhlissa myös vieraiden on tarkoitus viihtyä, jolloin on aivan ylenpalttisen tökeröä olla kutsumatta kaverinsa/ystävänsä/serkkunsa/ym. puolisoa. Itse en ainakaan menisi kenenkään juhliin, minne avopuolisoni ei olisi tervetullut ja varmaksi voin sanoa ettei puolisonikaan menisi. Etenkään jonnekin häihin, jossa oletuksensa on että paljon sukulaisia, joita ei itse tunne mitenkään eli sielläpä olisi kiva yksin hengailla kun kaverit ovat puolisoidensa kanssa. 

Vierailija
213/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsun saajat

Perheille ja aviopareille lähetetään yhteinen kutsu. Sinkulle lähetettävään kutsuun kirjoitetaan avec, jotta hän voi halutessaan tuoda seuralaisensa häihin. Avoliitossa asuville tai kihlapareille lähetetään kutsu, jossa on molempien nimet. Täysi-ikäisille tulee lähettää oma kutsu, sillä jos kutsussa lukee perheineen, voi sen katsoa tarkoittavan vain pariskuntaa ja heidän kanssaan eläviä alaikäisiä lapsia. Jos häihin ei haluta pieniä lapsia, siitä luonnollisesti mainitaan kutsussa.

Tottakai etiketissä sanotaan että avovaimo tulee mukaan. Mutta niinkuin näet, niin tässäkin ketjussa on vaikka minkälaista valkoroskaa kertomassa, että on ihan normaalia että avoparista kutsutaan vain toinen paikalle. Uskomatonta touhua.

Vierailija
214/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikooko mies mennä, jos/kun sinua ei ole kutsuttu? Ehkä tosiaan kannattaisi vielä kysyä ilmoittautumisen yhteydessä tai muuten, jos mies näkee tuota ystäväänsä. Tokikaan ei ole kiva, jos kutsun joutuu anelemaan.. :(

Mies haluaisi mennä, ja hän haluaisi kysyä ystävältään saanko minä tulla. Hän on edelleen sitä mieltä, että kutsun täytyy koskea myös minua (vaikka selvästi ei koske). Minä en halua hänen kysyvän yhtään mitään, sillä aikomukseni ei tosiaan ole anella kutsua itselleni. Samapa se minulle on, pääsenkö mukaan. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin.

Ap

Minä en menisi missään tapauksessa vaikka kyselyn/anelun jälkeen kutsu tulisikin.  Olisin sen verran loukkaantunut, että en menisi.  Vaikeaa tietysti jos olette muutoinkin porukoissa aina juhlissa ym.  mutta ei olisi kivaa mennä ns, väkisellä.  Jos mies menee, niin menköön.  Voihan hänkin olla menemättä.

Vierailija
215/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun saajat

Tottakai etiketissä sanotaan että avovaimo tulee mukaan. Mutta niinkuin näet, niin tässäkin ketjussa on vaikka minkälaista valkoroskaa kertomassa, että on ihan normaalia että avoparista kutsutaan vain toinen paikalle. Uskomatonta touhua.

Toisaalta esim. jopa kuninkaallisissa häissä on ihan tavallista, että kaikkia hääparin ystävien aveceja ja avovaimoja ei kutsuta. Mutta kai ne on valkoroskia sitten, siniverisetkin, kun sillä tavalla rajoittavat kutsuvierasmäärää.

Vierailija
216/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun saajat

Toisaalta esim. jopa kuninkaallisissa häissä on ihan tavallista, että kaikkia hääparin ystävien aveceja ja avovaimoja ei kutsuta. Mutta kai ne on valkoroskia sitten, siniverisetkin, kun sillä tavalla rajoittavat kutsuvierasmäärää.

Vertaatko sinä nyt jotain tuikitavallista svenskatalande avioparia kuninkaallisiin..?

Vierailija
217/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään miehesi ei missään tapauksessa osallistu. Lahjaakaan ei tarvita.

Vierailija
218/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari päättää ketä kutsutaan mutta kutsutut päättävät, menevätkö. Onhan tämä loukkaus miehesi parinvalintaa kohtaan. Jos miehesi on kysellyt kavereiltaan, pidän mahdollisena, vaikkei ihan varmaa olekaan, että ihmettely on kantautunut myös hääparin korviin.

Vierailija
219/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä sitten on kiva istuskella yksin, sormus sormessa ja odotella jotta kuka kysyy ensimmäiseksi että missä puolisosi on. Ja joku miettii, että niillä on riita päällä. Hääpari on toiminut moukkamaisesti, jos on tarkoituksenmukaisesti jättäneet puolison kutsumatta, riidankylväntää. Kutsuttu vastakoon kutsuun kiittäen, ja vihjaten että osallistuvat kaikkiin juhliin avoparina, siksi jättää tilaisuuden väliin.

Ap:n miehellä ei taida olla sormusta sormessa.

Vierailija
220/432 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho ;o 

Olen menossa kesähäihin miehen  serkun luokse ketä en ole nähnyt kertaakaan. Olemme seurustelleet miehen kanssa 5 vuotta. Mies on yksin mennyt sukujuhliin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän