Maksulliset luokkaretket
Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...
Kommentit (125)
Eihän nuo koskaan mitään ilmaisia ole olleet. Kyllä sitä ennenkin myytiin kortteja, karkkeja, pinssejä, leivonnaisia ja osallistuttiin kaiken maailman myyjäisiin, jotta saatiin rahaa luokkaretkeä varten. Sitten jos nuo rahat kerättäisiin tähän tapaan niin varmaan itkettäisiin kun pitää koko ajan (oikeasti pari kertaa vuodessa) leipoa jotain pullaa myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä touhu on niin naurettavaa nykyään. Miksi tuollainen laki on aikanaan edes tehty. Jos kerran koululla järjestetään korvaavaa puuhaa, niin eikös tuollainen retki voida tulkita vapaaehtoiseksi. Satoja euroja se ei todennäköisesti maksa, joten ei voi olla merkittävä summa kenellekkään.
Minusta koulu ei ole se paikka jossa tehdään jako lasten kesken sen mukaan kenellä on rahaa retkiin ja kenellä ei. Koulu kohtelee kaikkia samalla tavalla. Jos luokka tekee retken niin sinne tulee mukaan kaikki, ei vain ne joilla on varaa. Peruskoulun vahvuus on ollut nimenomaan tasaveroisuudessa. Se tuntuu vähitellen katoavan, ne joilla on varaa saavat enemmän. Yhä lisääntyvässä määrin.
Ja kun tosiasia on että tuo korvaava toiminta ei ole vastaavaa kuin retki. Siellä joku harjoittelija piirtää lasten kanssa tms. Lähinnä kulutetaan aikaa. Ei ihan taida vastata samaa kuin kevätretki jossa lapset kokevat ja näkevät paljon enemmän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle palstalle kirjoitteluhan saa asiat tapahtumaan. Oikesti, älä valita täällä, me ei voida asialle mitään.
Tiedän kyllä, mutta kuten sanoin, en viitsi ryhtyä rettelöimään, koska siitä kärsisivät vain lapset. Koulu on aika pieni ja lapset olis opettajien silmätikkuina sen jälkeen. Mulla ei sinänsä ole ongelmaa maksaa noita maksuja. Mutta harmittaa niiden puolesta joilla on. Pahimmillaan lapsi jää pois monesta kivasta reissusta. Ja kyllä mua ihan oikeesti ihmetyttää tuo koulun toiminta, eikö siellä muka tiedetä, että tuo ei ole sallittua.
ap
Yhdenkään lapsen ei tarvitse jäädä pois koulun järjestämästä retkistä, jotka kuuluu siihen opintosuunnitelmaan. Koulu maksaa, jos jollakin ei varaa ole! Ota asioista ensin selvää ja harmittele vasta sitten!
Jos opettaja ja vanhemmat jonkun retken järjestää, johon ei pääse kaikki mukaan niin se on yksittäisen opettejan ja vanhempien järjestämä epäoikeuden mukaisuus. Ja silloinkin otetaan jo suunnittelu vaihessa huomioon tämä epäkohta ja kerätää sitä rahaa vähän enemmän, että ne vähävaraisetkin pääsee mukaan. Koska tässä kohtaa astuu peliin jo se verotaja, kun puhutaan vapaahtoisista retksistä.
Tällanen systeemi on ollu voimassa ainakin 12 edellistä vuotta, mitä itse olen ollut ala- ja yläasteella. Lähikohteisiin koulu maksoi, mutta jos kauemmas haluttiin ni vaihtoehtoisesti oppilaat myivät esim karkkia ja vessapaperia tai sitten maksoivat suoraan. Ei koulullakaan loputtomasti ole rahaa kustantaa matkoja joka luokalle huvipuistoon ja sellaseen
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ihan noin yksiselitteinen ole. Onko retki koulun, luokan vai vanhempaiyhdistyksen järjestämä, kuuluuko se opintosuunnitelmaan, kuuluuko "työaikaan" jne...
Koulun retki, kouluaikana. Koulu maksaa osan matkasta, osa rahasta tulee osallistumismaksuna. Vaihtoehtona koululla "hengailua". Kuuluu opintosuunnitelmaan. Lapset on "opiskelleet" kohdetta jo ennakkoon. On myös osa koko lukuvuoden teemaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo koskaan mitään ilmaisia ole olleet. Kyllä sitä ennenkin myytiin kortteja, karkkeja, pinssejä, leivonnaisia ja osallistuttiin kaiken maailman myyjäisiin, jotta saatiin rahaa luokkaretkeä varten. Sitten jos nuo rahat kerättäisiin tähän tapaan niin varmaan itkettäisiin kun pitää koko ajan (oikeasti pari kertaa vuodessa) leipoa jotain pullaa myyntiin.
Meillä lapsen opettaja aikoinaan sanoi, että hän ei retkiä järjestä ja eikä retkelle lähde juurikin näiden myynti ja niihin liittyvien riitojen takia. Kävivät sitten vaan näillä koulun opintosuunnitelmaan sisältyillä retkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ihan noin yksiselitteinen ole. Onko retki koulun, luokan vai vanhempaiyhdistyksen järjestämä, kuuluuko se opintosuunnitelmaan, kuuluuko "työaikaan" jne...
Koulun retki, kouluaikana. Koulu maksaa osan matkasta, osa rahasta tulee osallistumismaksuna. Vaihtoehtona koululla "hengailua". Kuuluu opintosuunnitelmaan. Lapset on "opiskelleet" kohdetta jo ennakkoon. On myös osa koko lukuvuoden teemaa.
ap
Silloin se pois jäänti pitää selvittää jollain muulla tavalla kuin rahalla. Koulu maksaa näissä tapauksissa sen erotuksenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä porsit ja työnsit kolme äpärää ulos? Kukaan ei käskenyt sinua tekemään niin montaa ettet pysty kaikille takaamaan hyvää lapsuutta ja mahdollisuutta osallistua kivoihin juttuihin. Jätät ne tupakat ja sidukat kauppaan. Lisäksi koululla opiskelu on opetussuunnitelman mukaista tekemistä ja siihen on lapsilla oikeus osallistua vaikka muut muualle lähtevätkin. Sitä lakia on helppo noudattaa kirjaimen mukaan ja silti jättää maksamattomat pois kelkasta.
Missä mä sanoin, etten maksa? Lähinnä tuo tilanne harmittaa niiden lasten puolesta, jotka eivät sinne reissuihin pääse. Omani ovat aina päässeet.
ap
Koulun budjektiin on budjetoitu varat heitä varten kenen vanhemmilla ei sitä varaa ole.
Miksei tätä kerrota missään? Kuinka moni kehtaa kysellä moista, aika harva. Lapsi vaan jää pois kun ei rahaa ole.
ap
Ei haittaisi maksulliset luokkaretket jos niistä ilmoitettaisiin ajoissa. Mutta meille tulee ilmoitukset pari päivää ennen retkeä. Vaikea sitten varautua kun muutenkin rahat tiukilla. Jos tietäisin vaikka pari viikkoakin etukäteen että maksullinen retki tiedossa, pystyn laittamaan rahan sivuun ja suunnittelen sitten ruoka- yms. ostokset sen mukaan mitä rahaa on käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä porsit ja työnsit kolme äpärää ulos? Kukaan ei käskenyt sinua tekemään niin montaa ettet pysty kaikille takaamaan hyvää lapsuutta ja mahdollisuutta osallistua kivoihin juttuihin. Jätät ne tupakat ja sidukat kauppaan. Lisäksi koululla opiskelu on opetussuunnitelman mukaista tekemistä ja siihen on lapsilla oikeus osallistua vaikka muut muualle lähtevätkin. Sitä lakia on helppo noudattaa kirjaimen mukaan ja silti jättää maksamattomat pois kelkasta.
Missä mä sanoin, etten maksa? Lähinnä tuo tilanne harmittaa niiden lasten puolesta, jotka eivät sinne reissuihin pääse. Omani ovat aina päässeet.
ap
Koulun budjektiin on budjetoitu varat heitä varten kenen vanhemmilla ei sitä varaa ole.
Miksei tätä kerrota missään? Kuinka moni kehtaa kysellä moista, aika harva. Lapsi vaan jää pois kun ei rahaa ole.
ap
Oiskohan juuri siitä syystä että maksavat alkaisivat vaatia rahojaan takaisin ja vaatia että myös heidän lapsensa pääsee ilmaiseksi. Se on myös eriarvoistavaa että osa pääsee ilmaiseksi ja toistetaan maksaa. Köyhän pitää osata nöyrtyä ja pyytää. Näin se on ollut kautta aikain.
Vierailija kirjoitti:
Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.
Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
Mä en oikein ymmärrä, että missä se opetuksellinen puoli on näissä huvipuistoretkissä? Mitä lapsi niissä oppii? Miksi kouluaikaa tuhlataan tämmöiseen? Eikö jokainen voi mennä lintsille ihan omalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä oppilailla oli ikää?
Niin, kyllähän tuo aika selkeää on:
"Opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ei saa aiheutua oppilaalle kustannuksia, vaan koulujen ylläpitäjien tulee osoittaa resurssit opintokäyntejä, vierailuja ja luokkaretkiä varten."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä, että missä se opetuksellinen puoli on näissä huvipuistoretkissä? Mitä lapsi niissä oppii? Miksi kouluaikaa tuhlataan tämmöiseen? Eikö jokainen voi mennä lintsille ihan omalla ajalla.
Oppivat toimimaan itsenäisesti ilman vanhempien holhoamista. Lisäksi se on mukava elämys lapselle päästä retkelle kaverien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä oppilailla oli ikää?
Seiskaluokkalaisia ekana vuonna ja kasiluokkalaisia tokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.
Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!
Jos kerta opetuksen pitää olla maksutonta niin koulun pitää maksaa myös reput, kynät, kumit, matkustukset kouluun ja takaisin jne. Mutta eipä maksa vaan itse ne pitää kustantaa ja jos ei kustannukset niin Wilma laulaa ettei lapsella ole tarvittavia välineitä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Kouluhan omalla toiminnallaan ehdollistaa lapset epätasa-arvoiseen asemaan. Onko se koulun opetus- ja sivistyskasvatuksen mukainen puolueeton lähtökohta, tuskin. Miksi sitten näin toimitaan, hakevatko opettajat suosiota vai alistuvat luokan kovaäänisempien ja rahakkaiden vanhempien lasten tahtoon? Miten yleensä luokassa päädytään ratkaisuun, että lähdetään maksulliselle luokkaretkelle? Sieltä, miten ratkaisu on tehty, kannattaisi lähteä selvittämään. Itse ymmärtäisin, jos luokkaretken kustannus kerran vuodessa olisi max. 20 euroa/oppilas bussikuljetuksineen ja sisäänpääsyineen, eväspalahan on jo maksettu veroissa.
Ei, kyllä ne on sen köyhän lapsen vanhemmat jotka asettavat oman jälkikasvunsa muiden kanssa eriarvoiseen asemaan. Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsi ei putoa pois mistään, mikä maksaa muutaman euron tai muutaman kympin kerran vuodessa. Oikeastihan kukaan ei miltään retkeltä jää pois vähävaraisuuden takia, vaan siksi ettei ole halua maksaa. Ollaan totuttu, että kaikki tulee ilmaiseksi kuin manulle illallinen, niin siis myös hauskanpito. Sääli toki lapsia, eiväthän he voineet vanhempiaan valita.
En, sillä en ole facebookissa.
ap